Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
135-400/4.5-5.6 eller 170-500/5.0-6.3 Sig~
Fra : Michael

Dato : 21-08-05 19:39

Kan ovenstående objektiver anbefales til en D50?
Jeg vil gerne prøve at fotografere fugle, og sportbegivenheder eks.
flyopvisning, motorsport.
Koster henholdvis 469 og 699 Euro hos AC-foto.

Mvh.
Michael

Fra : Thor

Dato : 21-08-05 21:32

> Kan ovenstående objektiver anbefales til en D50?
170-500 mm objektiver er ikke super.
Tag hellere Sigma 50-500, det tegner skarpt!

mvh Thor

Fra : Michael

Dato : 21-08-05 21:53

"Thor" <thor@thor.thor> skrev i en meddelelse
> 170-500 mm objektiver er ikke super.
> Tag hellere Sigma 50-500, det tegner skarpt!
>
> mvh Thor
Hej Thor

Har Du nogle eksempler?
170-500 er der brugt her:
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=170030
Det ser ikke så ringe ud

Har læst her i gruppen, hvis zoom dækker et for stort område tegner
objektivet ikke skarpt.

Mvh.
Michael

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-08-05 23:42

"Michael" <nospam2me@invalid.dk> wrote in message

> [...]
> Det ser ikke så ringe ud
>
> Har læst her i gruppen, hvis zoom dækker et for stort område tegner

Det er ikke imponerene, billeder der er så formindskede kan ikke bruges som
argument. Jeg har set billeder i fuld opløsning med det objektiv og det vil
jeg ikke købe, det er fra Sigmas billige serie og dækker et stort zoomområde
og derved kan man hurtigt sige det ikke er godt. De eneste objektiver der
lægger sig udenfor klassen er Sigmas 50-500 som er et utroligt skarptegnene
objektiv på alle brændvidder og så Sigmas supertelezoom 300-800 der er ikke
så stor forskel på men det er elligevel et rimeligt zoomområde som er svært
at lave. Disse to er simpelthen superb. Jeg bruger selv 50-500'eren til
udndørs koncerter og den er helt fænomenal. Det er utroligt så tæt man
kommer på.

Skal du have store telezooms så skal du have fat i Nikons serie med ED glas
og Sigmas EX serie, jeg ved ikke lige hvordan det forholder sig med Tokina -
Tamron og superzooms, jeg ved ikke lige hvad de har da jeg nu kun har Sigma
tilbage bortset fra Nikons 50 /1.8.

Mvh
Simon

Fra : Michael

Dato : 22-08-05 16:17

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Tokina - Tamron og superzooms, jeg ved ikke lige hvad de har da jeg nu kun
> har Sigma tilbage bortset fra Nikons 50 /1.8.

Sigmas 50-500 er åbenbart et rigtig godt objektiv, men jeg synes det er
dyrt,
jeg skal ikke bruge billederne professionelt, men vil gerne købe den brugt.

Mvh.
Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-08-05 18:11

In article <00mOe.65539$Fe7.209554@news000.worldonline.dk>, Michael wrote:

> Sigmas 50-500 er åbenbart et rigtig godt objektiv, men jeg synes det er
> dyrt,
> jeg skal ikke bruge billederne professionelt, men vil gerne købe den brugt.

Det er heller ikke et professionelt objektiv, men bare et i den gode
amatør/hobby ende af skalaen.

Fra : Jakob

Dato : 21-08-05 23:48

In article <mR5Oe.65503$Fe7.209420@news000.worldonline.dk>,
nospam2me@invalid.dk says...

> "Thor" <thor@thor.thor> skrev i en meddelelse

> Har læst her i gruppen, hvis zoom dækker et for stort område tegner
> objektivet ikke skarpt.

Der er sigma 50-500 vist en undtagelse den er ret populær hos
fuglefolkene

Du kan læse nogle brugeranmeldelser af den her

http://kortlink.dk/fredmiranda/yy2

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Michael

Dato : 22-08-05 16:09

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> Der er sigma 50-500 vist en undtagelse den er ret populær hos
> fuglefolkene
>
> Du kan læse nogle brugeranmeldelser af den her
>
> http://kortlink.dk/fredmiranda/yy2

Det ser rigtigt godt ud, men koster også ca. 7000 kr.!

Mvh.
Michael

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 21-08-05 23:51

"Michael" <nospam2me@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> flyopvisning, motorsport.
> Koster henholdvis 469 og 699 Euro hos AC-foto.

Umiddelbart kender jeg ikke objektivet, men kvalitet og pris følges normalt
ad. Jeg har hørt meget godt om Sigma's 50-500mm, som også er en del af deres
EX-serie, som har nogle ganske gode objektiver i mellem. Jeg vil også sige,
at man ikke nødvendigvis skal vurdere billeder udfra den opløsning man ser
på fotokritik, imagerating og lignende sider, da de er reduceret kraftigt i
størrelse, og det dermed er nemmere at få billedet skarpt.

MVH
Thomas

Fra : Michael

Dato : 22-08-05 16:28

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på fotokritik, imagerating og lignende sider, da de er reduceret kraftigt
> størrelse, og det dermed er nemmere at få billedet skarpt.

Ok. det koster åbenbart mere end jeg havde regnet med, hvis jeg vil
investere i et ordentligt objektiv.

Mvh.

Michael

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-05 20:53

Kunne man overveje Canon 70-200 f/4 USM + 2x TC (også i forlængelse af en
anden tråd forleden)?

Det bliver vist næsten samme pris som Sigma 50-500 men selvfølgelig 20%
kortere i den lange ende.

Nogen holdninger til denne kombination?

/Torben

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-05 20:12

"Torben Falck" <tof snabela falcknet punktum com> skrev i en meddelelse
> [...]
> anden tråd forleden)?
>
> Det bliver vist næsten samme pris som Sigma 50-500 men selvfølgelig 20%

Hvis du sætter en 2 gange teleconverter på et objektiv med f/4, så får du
f/8, og mister dermed autofokus. Men med en 1,4X får du f/5,6, og så er der
autofokus.

Sigma snyder kameraet, når det er indstillet på f/6,3 ved at signalere f/5,6
til kamerahuset, og bevarer derfor autofokus

Mvh. Claus Petersen

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-05 23:29

Ahh jo, det ka' jeg godt se. Og med Canon + 1.4x TC er Sigma'en hestehoveder
foran målt på zoom alene.
Canon 70-200 f/2.8 er i en anden prisklasse, hvor sammenligningen ikke
længere er fair. Med mindre man kan finde en brugt, som der er passet godt
på. Der var vist en til 5700,- på www.fotoboersen.dk..
Vil dén i kombo m. 2x TC så være fuldbyrdig konkurrence til Sigma'en?

/Torben

Fra : Thor

Dato : 22-08-05 20:19

> Kunne man overveje Canon 70-200 f/4 USM + 2x TC (også i forlængelse af en
> anden tråd forleden)?
Her tror jeg bestemt Sigmaen vinder.

mvh Thor