Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fuldmåne
Fra : Hans Kruse

Dato : 21-08-05 00:02

Her er et friskt billede af fuldmånen, som den ser ud her i Sverige lige nu
http://www.pbase.com/hkruse/image/47961964/original. Billedet er taget med
autofokus og partiel lysmåling og er ikke justeret. Kun kontrast er
tilføjet. Billedet er beskåret til 1308x1252 pixels (fra 3504x2332).
Ellers er der indtryk fra sommeren her
http://www.pbase.com/hkruse/spring_and_summer_in_sweden_2005

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : L.K.

Dato : 21-08-05 06:05

Hans Kruse wrote:
> [...]
> autofokus og partiel lysmåling og er ikke justeret. Kun kontrast er
> tilføjet. Billedet er beskåret til 1308x1252 pixels (fra 3504x2332).

Kun sige, super flot, og takke for den nye baggrund til min computer.

L.K.

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 21-08-05 06:38

L.K. wrote:

> [...]

Det var ellers en ordenlig kanon den er skudt med, har du haft den store
tegnedreng fremme el. har du lånt Max´s

Ellers et godt billed af månen.

Tommy

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-08-05 08:54

> Det var ellers en ordenlig kanon den er skudt med, har du haft den store
> tegnedreng fremme el. har du lånt Max´s

Tak, det er Max's jeg har lånt mens han er i Vietnam og Thailand. Han har
så til gengæld (!) lånt min Sigma 15-30mm, så vi kan nok vente nogle flotte
gadebilleder fra hans hånd.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-08-05 08:52

> Kun sige, super flot, og takke for den nye baggrund til min computer.

Tak, du er velkommen.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-05 08:57

> [...]
> autofokus og partiel lysmåling og er ikke justeret. Kun kontrast er
> tilføjet. Billedet er beskåret til 1308x1252 pixels (fra 3504x2332).

Den ser nogenlunde lige så rund ud som her... Rigtig flot billede!
Du må da være en morgenmand, når man ser alle de billeder med spejlblankt
vand og tågeklatter? Uha det ser tidligt ud! Men flot er det! Og meget
inspirerende.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-08-05 11:19

> [...]
> Du må da være en morgenmand, når man ser alle de billeder med spejlblankt
> vand og tågeklatter? Uha det ser tidligt ud! Men flot er det! Og meget

Tak og var lige oppe igen her til morgen og tog nogle stykker
http://www.pbase.com/hkruse/image/47983277/original og flg. billeder efter
dette.
også nogle vandløbere her
http://www.pbase.com/hkruse/image/47983285/original hvor dødsstødet sættes
ind!
og hyggen fortsætter http://www.pbase.com/hkruse/image/47983286/original
og så er det snart overstået
http://www.pbase.com/hkruse/image/47983287/original

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-08-05 19:10

Hans Kruse wrote:

> også nogle vandløbere her
> [...]

En 300 mm er faktisk slet ikke ueffen til makro.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-08-05 19:53

In article <4308c394$0$68338$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Jan Bøgh wrote:

> En 300 mm er faktisk slet ikke ueffen til makro.

Og en mellemrin gør den vel ikke dårligere.

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-08-05 23:42

> Og en mellemrin gør den vel ikke dårligere.

Også kaldet 1.4x TC.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-08-05 06:23

In article <4309033a$0$18649$14726298@news.sunsite.dk>, Hans Kruse wrote:

> Også kaldet 1.4x TC.

Med et komplet sæt, 12+20+36 kan du komme under 1 meter nærfokus.

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-08-05 23:42

> En 300 mm er faktisk slet ikke ueffen til makro.

Den fokuserer ned til 1.5m, men lidt tættere kunne være godt.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Max

Dato : 21-08-05 09:05

Hej Hans

> Her er et friskt billede af fuldmånen, som den ser ud her i Sverige lige
nu

Jeg vil udtale mig ud fra mine synspunkter som amatørastronom.

Det er ikke fuldmåne og farven er helt forkert. Når man tager i betragtning
at du har kørt med en temlig stor brændvidde har du fået et billede der
bære præg af god seeing. Men billeder af fuldmånen (og næsten) er nu
fantastiske kedelige, på grund af at alt lyset falder vinkelret på månens
overflade er der ingen detaljer at se, mange af kraterne aftegnes som
cirkler og ikke som huller i overfladen. Derimod kan billeder af randzonen
mellem lys og mørke ved halvmåne være meget detaljeføldt.

Men jeg kan nu ikke lade være med misunde dig dit udstyr :)

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-05 09:33

> [...]
> mellem lys og mørke ved halvmåne være meget detaljeføldt.
>
> Men jeg kan nu ikke lade være med misunde dig dit udstyr :)

Den farve havde månen i hvertfald også hos mig. Den var ret rødlig i går.

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-08-05 11:13

> [...]
> cirkler og ikke som huller i overfladen. Derimod kan billeder af randzonen
> mellem lys og mørke ved halvmåne være meget detaljeføldt.

Måske kan du bedre lide det her mht. farven
http://www.pbase.com/hkruse/image/47983276/original
Det første var med kameraets AWB og det sidste her i Capture One.

> Men jeg kan nu ikke lade være med misunde dig dit udstyr :)

Det er nu lånte fjer noget af det (500mm'eren).

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-05 09:19

On Sun, 21 Aug 2005 01:01:34 +0200, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

>Ellers er der indtryk fra sommeren her
>http://www.pbase.com/hkruse/spring_and_summer_in_sweden_2005

Meget meget flotte billeder du har der.

Mvh. Brian
--
http://www.brinch.it

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-08-05 11:22

Mange tak.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Max

Dato : 21-08-05 10:04

Hej Hans

> http://www.pbase.com/hkruse/image/47961964/original. Billedet er taget med
> autofokus og partiel lysmåling og er ikke justeret. Kun kontrast er
> tilføjet. Billedet er beskåret til 1308x1252 pixels (fra 3504x2332).

Glemte at spørge om hvad udstyr du har brugt ?

Mvh Max

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-08-05 10:15

Max wrote:
> Glemte at spørge om hvad udstyr du har brugt ?
> Mvh Max

Det står under billedet

Canon EOS 20D ,Canon EF 500mm f/4L IS USM
1/500s f/5.6 at 700.0mm iso200 full exif

Jan

Fra : Max

Dato : 21-08-05 10:23

Hej Jan

> Det står under billedet

Min dumhed, tak for info :)

Mvh Max

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-08-05 10:37

In article <4308462e$0$186$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Jan Vestergaard wrote:

> Det står under billedet
>
> Canon EOS 20D ,Canon EF 500mm f/4L IS USM
> 1/500s f/5.6 at 700.0mm iso200 full exif

Da der er længere end 700mm til månen, så kan man vel gætte på,
at der er brugt en telekonverter ?

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-08-05 11:10

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Da der er længere end 700mm til månen, så kan man vel gætte på,
> at der er brugt en telekonverter ?

Øhh ???

Laver du sjov eller kender du ikke forskel på brændvidde og
fokuseringsafstand ?

Man kan antage at der er brugt en 1.4x telekonverter, idet 1.4*500mm=700mm

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-08-05 11:21

> Laver du sjov eller kender du ikke forskel på brændvidde og
> fokuseringsafstand ?

> Man kan antage at der er brugt en 1.4x telekonverter, idet 1.4*500mm=700mm

Jeg har lige opdateret, så det korrekte vises nedenunder billedet.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-08-05 11:14

> Da der er længere end 700mm til månen, så kan man vel gætte på,
> at der er brugt en telekonverter ?

Ja, 1.4x TC

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 21-08-05 11:41

> [...]
> autofokus og partiel lysmåling og er ikke justeret. Kun kontrast er
> tilføjet. Billedet er beskåret til 1308x1252 pixels (fra 3504x2332).

Det må man sige du er sluppet heldigt fra, Hans. Jeg har også forsøgt et par
gange, men har ikke rigtig fået den skarp nok pga. atmosfæriske
forstyrrelser, det kan man ikke klage over er tilfældet her. Månen er et
utroligt fotogen, men jeg vil give Max ret, du får langt sjovere billeder
når den ikke er fuld.

MVH
Thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-08-05 14:54

> [...]
> utroligt fotogen, men jeg vil give Max ret, du får langt sjovere billeder

Jeg skal nok tage nogen når den ikke er fuld. Måske er luften klarere
heroppe i Sverige.....

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Max

Dato : 21-08-05 15:09

Hej Hans

> Jeg skal nok tage nogen når den ikke er fuld. Måske er luften klarere
> heroppe i Sverige.....

Man regner med at den største klarhed og mindste lufturo, også kaldet
seeing, forekommer i de kolde vintermåneder da vareme automatisk
giver lufturo, men netop august og september kan til tider udvise nogle
rigtige gode nætter med høj seeing og solen tilstrækkelig langt under
horizonten til at give en mørk nattehimmel.

Mvh Max