Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
s/h billedbehandling
Fra : waal

Dato : 20-08-05 14:24

Efterlyses

Program til billedbehandling i sort/hvid der ikke er bundet fast til
photoshop.
Jeg bruger Elements2 til farve, men til s/h er progammet ikke særlig
venligsindet så det jeg søger er et dedikeret s/h program, hvis det da
findes

mvh
Michael

Fra : KNL DtP

Dato : 20-08-05 18:26

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg bruger Elements2 til farve, men til s/h er progammet ikke særlig
> venligsindet

Kan du forklare hvorfor du har dette syn? Kan du ikke frembringe de
ønskede effekter? Er det svært at bruge? For få muligehder?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : waal

Dato : 20-08-05 20:46

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan du forklare hvorfor du har dette syn? Kan du ikke frembringe de
> ønskede effekter? Er det svært at bruge? For få muligehder?

Problemet er ikke ved skanning af mine gamle s/h negativer, men jeg har en
stor mængde gamle farvefilm, både positive og negative der skal konverteres
til s/h og i den forbindelse har jeg svært ved at få det ønskede resultat
uanset om jeg konverterer direkte ved skanningen eller efterfølgende. Måske
forventer jeg flere digitale mirakler end godt er.

Jeg har haft kig på dit lille program men det kan jo ikke bruges med Elem.2
og jeg kviger mig ved at ofre tusindvis af kroner på et fuldt program med
det ene formål og samtidigt sidder jeg så med et stort program hvor jeg blot
skal bruge en lille del (MS syndromet om igen), og jeg har det ikke bedre
med de andre billedeprogrammer Canon leverer med sine produkter.

Jeg er ingen komputerørn så et billedprogram hvor kun de (til mit brug)
nødvendige funktioner var tilgængelige ville være en stor lettelse. Udsigten
til, langt om længe at kunne få s/h fornøjelse af de mange farvefilm, er ved
at være noget tåget. Jeg har jagte nettet rundt for at finde
fiduser/opskrifter/vejledninger, men det jeg er stødt på lader sig ikke gøre
med Elem.2

Jeg har i gamle dage lavet s/h negativer efter dias, men den ørkenvandring
har jeg ikke lyst til at genoptage

mvh
Michael

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 22-08-05 09:09

Photoshop kan nok godt det du har brug for.

Når du konverterer til sort hvid skal du bruge channelmixer og vælge
monokrom. Så kan du indstille hvordan de forskellige farver skal oversætte
til sort hvid. Juster efterfølgende med curves eller levels

Lad være med blot at bruge desatureate, det giver kedelige s/h konvertering.

Gem billedet som farve format og udskrive på farveprinter (i farver).
Sort/hvide billeder der udsrkive kun med sort blæk bliver lidt kedelige at
se på.

/Marten