Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotostafetten, Resultattråd uge 33: "Vind ~
Fra : /Peter

Dato : 17-08-05 19:36

Poster i dag da jeg ikke kan i morgen, torsdag:

Resultattråd for emnet uge 33: "Vind og Skæv"

http://www.fotostafetten.dk/index.php?cat=36

Husk der er *2* poser skumbananer på højkant !

Billeder postet efter kl. 10 søndag deltager uden for konkurrence.
Søndag mellem kl.10-20 diskuteres billederne.
Resultatet postes i resultattråd søndag 21 August, aften.

Husk at skrive dit eget navn i stedet for "navn" i (....)

Reglerne for fotostafetten findes her
http://www.fotostafetten.dk/Regler.php

/Peter

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-08-05 20:13

/Peter skrev den 17-08-2005 20:36:
> Poster i dag da jeg ikke kan i morgen, torsdag:
>
> Resultattråd for emnet uge 33: "Vind og Skæv"
>
> http://www.fotostafetten.dk/index.php?cat=36
>
> Husk der er *2* poser skumbananer på højkant !

Jeg mener, at der blev debatteret på et tidspunkt at så snart temaet
blev fremlagt, så måtte man tage billeder og lade dem deltage i stafetten.

Hvis dette er tilfældet, så har I her mit bidrag:
http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-135

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 17-08-05 20:57

On Wed, 17 Aug 2005 21:13:28 +0200, Carsten Riis wrote:

> Jeg mener, at der blev debatteret på et tidspunkt at så snart temaet
> blev fremlagt, så måtte man tage billeder og lade dem deltage i stafetten.

Bare billedet er taget efter at emnet er offentliggjort er det ok. Man bør
nok ikke offentliggøre dem andet sted end i resultattråden. Fotostafetten
går ud på at lære og ikke at vinde.

Når man kigger på fotostafetten.dk ser man af og til et billede oploadet
uden at det er i resultattråden. Man skal huske at poste sit billede i
resultattråden.

Desuden bør billederne diskuteres når de offentliggjort og ikke vente til
søndag som der er skrevet i tråden.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu har Canon Eos 20D

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-08-05 17:45

Jens Stadsgaard skrev den 17-08-2005 21:57:

> Bare billedet er taget efter at emnet er offentliggjort er det ok. Man bør
> nok ikke offentliggøre dem andet sted end i resultattråden. Fotostafetten
> går ud på at lære og ikke at vinde.

Enig

> [...]
> resultattråden.
> Desuden bør billederne diskuteres når de offentliggjort og ikke vente til

Ok, jeg lagde det op fotostafetten.dk i søndags og postede da også lige
en lille besked i emne-præsentations-tråden, hvor den - pga. gruppens
aktivitetsniveau - blev temmelig overset.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 20-08-05 22:26

On Thu, 18 Aug 2005 18:44:40 +0200, Carsten Riis wrote:

> Ok, jeg lagde det op fotostafetten.dk i søndags og postede da også lige
> en lille besked i emne-præsentations-tråden, hvor den - pga. gruppens
> aktivitetsniveau - blev temmelig overset.

Jeg er nu heller ikke så meget efter dig, for du poster i tråden som man
skal. Og du giver også kritik af andres billeder (svjh)

Der er pt uploadet 2 i denne uge der ikke er nævnt her i tråden.

http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-136
http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-135

Jeg synes at der er sådanne billeder tit. Og det bedste i denne uge er
efter min mening et af disse.

Nu har jeg ikke overskudet til selv at deltage og give kritikker pt, men
når jeg har tid til det - deltager jeg og giver kritikker.

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-08-05 17:01

Jens Stadsgaard skrev den 20-08-2005 23:26:

> Jeg er nu heller ikke så meget efter dig, for du poster i tråden som man
> skal. Og du giver også kritik af andres billeder (svjh)

Ikke så meget. Jeg er ikke helt inde i de tekniske termer, men kan da
snildt vurdere om jeg kan li' billedet eller ej, samt formulere hvorfor.

> [...]
> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-135
>

> Jeg synes at der er sådanne billeder tit. Og det bedste i denne uge er

Øhhh, nr. 135 er mit billede.

> Nu har jeg ikke overskudet til selv at deltage og give kritikker pt, men
> når jeg har tid til det - deltager jeg og giver kritikker.

ok.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 21-08-05 17:18

On Sun, 21 Aug 2005 18:00:33 +0200, Carsten Riis wrote:

> Øhhh, nr. 135 er mit billede.

Shit, jeg troede jeg havde dobbelttjekket inden jeg postede.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-08-05 18:53

Jens Stadsgaard wrote:

> Desuden bør billederne diskuteres når de offentliggjort og ikke vente
> til søndag som der er skrevet i tråden.

Måske burde nogen gøre sig nogle tanker om, hvordan fotostafetten kunne
revitaliseres - for øjeblikket ligner det en død idé. Og en af grundene
/kunne/ måske være, at den er gået hen og blevet et rent weekendprojekt. Og
jeg har andet at få tiden til at gå med i weekenden på denne årstid, hvor
der er lagt op til udendørsaktiviter. Og det gælder sikkert også andre.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-05 17:26

> [...]
> Og jeg har andet at få tiden til at gå med i weekenden på denne årstid,
> hvor der er lagt op til udendørsaktiviter. Og det gælder sikkert også

Jeg synes også at der skal ske et eller andet med Stafetten. Når de ligger
billeder, så er der såmænd mange, der ser dem. I denne stafet er der
allerede på nuværende tidspunkt 106 visninger på det første af de billeder,
der blev sendt ind. Så interessen er der vel et eller andet sted. Men folk
deltager ikke. Nu er der jo en "tradition" for at de største hug ikke
uddeles på Stafetten, men jeg tror alligevel der er mange, der er lidt
nervøse for at få hug? Ellers er det vel bare at deltage? Men nye idéer kan
vel også hjælpe på det?

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-08-05 11:35

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse

> Men nye idéer kan vel også hjælpe på det?

Hvad med at overveje at vende tilbage til udgangspunktet? Stafetten har i
mine øjne udviklet sig til endnu en banal konkurrence, hvor den oprindelige
idé er helt forsvundet. F.eks. ser jeg indlæg, hvor man bramfrit fortæller,
man har et deltagende foto til stafetten, der er taget "tilfældigt" og
alligevel kan deltage, blot fordi det er taget inden for tidsfristen.
Derudover er emnerne - i forhold til den oprindelige idé og de oprindelige
retningslinier - nu så brede, at hele formålet med stafetten er gået
fløjten. Samtidig betragtes det som en ære at "vinde", selvom det blot var
en ... taddaaa... stafet, der skulle gå på omgang mellem så mange
forskellige som muligt.

Det oprindelige formål med stafetten var bl.a. at emnerne skulle være _så_
snævre, at det tvang deltagerne til at deltage på lige vilkår og med en
meget tvungen opgave, der _ikke_ efterlod rum til fortolkning. Derved kunne
deltagere opøve teknik og billedsyn, og skulle ikke konkurrere på
wauw-effekt og graden af fortolkningsevne.

Stafetten døde imo dén dag, der gik konkurrence i idéen, og det er meget
lang tid siden

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/16/05)

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-05 21:45

> [...]
> wauw-effekt og graden af fortolkningsevne.
>
> Stafetten døde imo dén dag, der gik konkurrence i idéen, og det er meget

Jeg vil give dig ret i at stafetten ikke er en konkurrence. Det fremgår også
tydeligt af reglerne. Men efterhånden er der jo ikke nogen af de oprindelige
deltagere tilbage, som så kan vejlede og udstikke en retning for udviklingen
af stafetten. Kritik er så let. Og dødserklæringer har der efterhånden været
en del af, selv om de har været lidt overdrevne. Men konstruktive idéer til
udvikling og forbedring af stafetten er da meget mere anvendelige. Kan du
nævne nogle eksempler på emner, som så passer bedre ind i stafettens ånd?
Hvis du nu er så vidende om, hvordan stafetten burde køre, så send dog ind
og deltag. Så har du da en chance for at hjælpe den i stedet for at erklære
den for død.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 20-08-05 22:36

On Sat, 20 Aug 2005 22:45:26 +0200, Claus Petersen wrote:

> [...]
> og deltag. Så har du da en chance for at hjælpe den i stedet for at erklære

Personligt brugte jeg meget tid og energi på at hive stafetten igang igen
her i foråret, da jeg syntes det var en skam at den var ved at dø. I dag
ser det ud som en egentlig konkurrence som deltagerne bare vil vinde uden
at yde. Personligt er jeg fuldstændig ligeglad om jeg vinder når jeg
deltager, bare at jeg får noget brugbar kritik at mine billeder. Jeg ved
godt at det ikke er en pligt når man deltager, men når man gør det bør man
aktivt give sin kritik til de andres billeder. Når jeg har tid giver jeg
også kritik selvom jeg ikke deltager.

Der er flere der har foreslået at man skulle lave en afstemning om hvilket
billede der var bedst - imho er det ikke sundt for stafetten og vil bare
gøre den endnu mere konkurrencepræget. Og det tager jo også det
grundlæggende væk fra stafetten om at den er til for at man skal lære.

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-08-05 09:30

> Men konstruktive idéer til udvikling og
> forbedring af stafetten er da meget mere anvendelige.

Jeg giver i mit indlæg, hvad jeg forstår ved kostruktive idéer til udvikling
og forbedring af stafetten.

> Kan du nævne
> nogle eksempler på emner, som så passer bedre ind i stafettens ånd?

Massevis, men nu må andre til.

> Hvis du nu er så vidende om, hvordan stafetten burde køre, så send
> dog ind og deltag. Så har du da en chance for at hjælpe den i stedet
> for at erklære den for død.

Jeg _har_ aftjent min stafet-værnepligt. Jeg meldte mig ud "for good", da
jeg blev beskyldt for misundelse over, at samme personer "vandt" igen og
igen, men derfor kan jeg godt ærgre mig over, at andre ikke kan få stafetten
tilbage til det, der var det oprindelige formål.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-08-05 19:43

Claus Petersen wrote:

> [...]
> nogen af de oprindelige deltagere tilbage, som så kan vejlede og
> udstikke en retning for udviklingen af stafetten. Kritik er så let.

Desværre ser det netop ud til at problemet er manglende kritik. De sidste
gange har der stort set ikke været nogen kritik - og vi har sågar st
tilfælde, hvor den, der skal vurdere, hvem stafetten skal gå til, ikke har
gidet ulejlige sig med at kommentere billederne, men blot udpeget en vinder.
Og dermed er vi jo netop derovre, hvor eneste relevans er konkurrencen. Og
dermed har stafetten mistet sin værdi IMO.

> [...]
> Hvis du nu er så vidende om, hvordan stafetten burde køre, så send
> dog ind og deltag. Så har du da en chance for at hjælpe den i stedet

Jeg synes det er helt OK at komme med en ganske fornuftig analyse, uden at
man af den grund skal afkræve leverandøren af analysen deltagelse. Man kunne
måske derimod godt forvente, at /deltagerne/ også tog sig sammen og deltod i
diskussioner og kritik, hvilket ikke er voldsomt udbredt.

Konkret så er der helt klart en pointe i at de emner, der udstikkes ikke
skal være smarte og dybsindige, så det bliver et spørgsmål om hvem, der på
den mest fantasifulde måde tolker opgaven. Det er jo netop sådan mange
konkurrencer virker. Men her skulle formålet jo være at optræne fotografisk
kunnen og billedsyn - og det kræver nok at emnerne er meget konkrete og
ligetil og ikke alt for smarte.

F.eks. er et emne som 'Grøn' IMO håbløst, da det mere end noget andet kalder
på folks evne til at tolke opgaven mere end fotograferingen.

Det var så mit lille pip - som jeg tillader mig at komme med selvom jeg kun
ganske sporadisk har bidraget med billeder, men tit med kritik.

Personligt har jeg lidt mistet lysten til at komme med kritik efter et par
eksempler på at indsendere har været meget fortørnede over ikke at få
uforbeholden ros. De er nemlig hamrende ligeglade med alt andet end at
vinde.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-08-05 19:15

Jens Bruun wrote:

> [...]
> konkurrere på wauw-effekt og graden af fortolkningsevne.
>
> Stafetten døde imo dén dag, der gik konkurrence i idéen, og det er

Du vil sikkert ikke bryde dig om det, men jeg er helt enig!

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-05 07:36

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> [...]
> fremlagt, så måtte man tage billeder og lade dem deltage i stafetten.
>
> Hvis dette er tilfældet, så har I her mit bidrag:

Ja der er da ingen tvivl om at det er vind der har gjort de træer skæve. Jeg
tror at det kunne have været godt med lidt hjælpelys ind i roden på det træ.
Det er godt nok mørkt inde under roden, og da du har valgt roden som dit
hovedmotiv, så ville lidt lys derind nok have hjulpet. Og så er det lidt
uskarpt. Lidt nedblænding og knap så hurtig lukkertid ville have hjulpet dit
objektiv til at tegne meget skarpere og have resulteret i større
dybdeskarphed, så i stedet for 1/350sek og f/4,5 kunne du måske vælge
1/125sek og f/8.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-08-05 17:02

Claus Petersen skrev den 21-08-2005 08:35:

> [...]
> objektiv til at tegne meget skarpere og have resulteret i større
> dybdeskarphed, så i stedet for 1/350sek og f/4,5 kunne du måske vælge

Ok, jeg har en mulighed til december igen til at besøge træet

så vil jeg lige skrive mig dine råd bag øret indtil da.

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-05 14:18

"/Peter" <nomalil@no.dk> skrev i en meddelelse
> Poster i dag da jeg ikke kan i morgen, torsdag:
>
> Resultattråd for emnet uge 33: "Vind og Skæv"
>
> http://www.fotostafetten.dk/index.php?cat=36
>
> Husk der er *2* poser skumbananer på højkant !

Hermed mit bidrag til stafetten. Der skal vist en god optiker til at få dem
gjort lige igen.

http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-137

Mvh. Claus Petersen

Fra : fam. Ager

Dato : 19-08-05 19:18

> Resultattråd for emnet uge 33: "Vind og Skæv"

hej grutter og gutinder:0)
her er mit bidrag, kunne ikke lade være:0)....

http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-138
mvh torben

Fra : fam. Ager

Dato : 19-08-05 19:19

shit jeg glemte navnet igen!....sorry......

mvh torben

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-05 19:23

> "fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
>
> shit jeg glemte navnet igen!....sorry......

Vind og skæv??? (sorry, jeg kunne ikke lade være)

Mvh. Claus Petersen

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-05 07:43

> hej grutter og gutinder:0)
> her er mit bidrag, kunne ikke lade være:0)....
>
> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-138
> mvh torben

Det er godt nok mørkt... ja det er vel taget i lyset fra et bål midt om
natten, og så skal det jo være mørkt. Men lidt lys på piben ville nok hjælpe
med at forklare, hvad der egentlig sker i billedet. En lysning af billedet
afslører også røgen fra munden, men den kunne du også have fået lidt mere ud
af. Ellers er det jo et meget utraditionelt og skævt billede, du har lavet.
Beskæringen understreger skævheden. og lysforholdene taget i betragtning, så
er det da utroligt, så lidt støj, der er på dit billede.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Lars Lund

Dato : 21-08-05 02:46

Lige et skæwt træ mere:

http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-139

mvh. Lars

Fra : Lars Lund

Dato : 21-08-05 02:49

Ja, jeg glemte også navnet, - men jeg er kun almindelig fuld

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-05 08:08

"Lars Lund" <oggergog@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Lige et skæwt træ mere:
>
> http://www.fotostafetten.dk/displayimage.php?pos=-139
>
> mvh. Lars

Ja det er da godt nok meget skævt! Nogen der har en høvl? Du har
fotograferet et motiv, der har en enorm kontrast, og efter de forhold, så
har du faktisk fået eksponeret fint. Men en lukkertid på 1/25 sek og en
blænde på f/2,8 afslører at der var mørkt ved stammen. Og samtidigt er din
himmel blevet godt og grundigt udbrændt. Jeg ville nok have drejet kameraet
lidt mere ind mod stammen, så den øverste halvdel af billedet også havde
handlet om den skæve stamme. Måske have beskåret lidt af det uskarpe
forneden, så resultatet havde været lidt mere i denne retning:
http://claus.1go.dk/P1030665b-CP.jpg (billedet bliver fjernet øjeblikkelig
hvis du ønsker det - ellers om et par dage). Jeg har også forsøgt med lidt
saturation, som har givet lidt grønt i toppen.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Lars Lund

Dato : 21-08-05 21:53

> [...]
> hvis du ønsker det - ellers om et par dage). Jeg har også forsøgt med lidt
> saturation, som har givet lidt grønt i toppen.

Tak for en god og kontruktiv kritik. det er ikke store ændringer du har
lavet, men Jeg var selv så ked af den udbrændte himmel (især det store hul
i midten) at jeg egentlig ikke ville være bekendt at bruge det. Til
gengæld (synes jeg selv) at jeg har tænkt lidt over kompositionen og
samtidig havde stafetten for øje da jeg tog billedet

mvh. Lars

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-08-05 16:58

> Resultattråd for emnet uge 33: "Vind og Skæv"

Uden for konkurrence ku' dette jo så være med:

http://jan.boegh.net/Album/Natur/Landskab/slides/DSC_5611%20Den%20skæve%20fyr%20.html

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-08-05 17:39

Jan Bøgh skrev:

> Uden for konkurrence ku' dette jo så være med:
>
> http://jan.boegh.net/Album/Natur/Landskab/slides/DSC_5611%20Den%20skæve%20fyr%20.html
>
> vh
> Jan

Fint, men landskabsbilleder af denne type er æstetik, så hvad med en
spejlvending?
Måske skal jeg have en tele? Blot den er fugle-sikret (så billeder af
fugle reflekteres bort af frontlinsen)øhøm

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (18.aug.2005) design og nye billeder(G7,G8,G10) på:

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-08-05 18:24

Ole Larsen wrote:

> Fint, men landskabsbilleder af denne type er æstetik, så hvad med en
> spejlvending?

Måske. Er der nogen, der har undersøgt hvad spejlvendinger egentligt
betyder. Er det måske et spørgsmål om, hvordan man perciperer? At nogle
finder en estetisk værdi i henholdsvis venstre- og højreorienterede billeder
(!) Lidt lige så venstre/højrehåndethed. Og måske er der så nogle helt
tredie, der ingen præferencer har.

I øvrigt har jeg et udskrevet eks., hvor der er leget lidt mere med tingene.
Bl.a. er baggrunden lidt mere blåtonet og så er det uskarpe græs i
forgrunden tv. blevet klonet med noget lidt skarpere. Der skal i øvrigt ikke
klones ret meget skarpt græs oveni for at det hele opfattes skarpt.

> Måske skal jeg have en tele? Blot den er fugle-sikret (så billeder af
> fugle reflekteres bort af frontlinsen)øhøm

Jeg bruger et løst filter! Et såkaldt ornofilter!
Men husk at det skal være cirkulært, hvis du bruger det til digitale app.

I øvrigt elsker jeg min tele, den er bare så tuuuuung! Ærgerligt at
spejlteler laver sådan nogle grimme billeder (læs bokeh).

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-08-05 20:08

Jan Bøgh skrev:

> [...]
> (!) Lidt lige så venstre/højrehåndethed. Og måske er der så nogle helt

Det er meget tænkeligt at det har noget med h-v-orientering at gøre
(hjernehalvdele, h-v-håndet, hvilken fod der sættes frem først. Der er
nok megen voo-doo omkring dette, men også realitetet i form af
træningssystemer til lettere hjernedisabled) Selv er jeg h.håndet, men
kan benytte v.hånd til nogle få udpræget finmotoriske handlinger i
jobbet, men eks ikke til at skrive. Foretrækker oftest at se ind i
billedet som man læser, men der er undtagelser.
BTW: Er den lidt Velvia-syg eller er det blot sådan?

> [...]
> forgrunden tv. blevet klonet med noget lidt skarpere. Der skal i øvrigt ikke
> klones ret meget skarpt græs oveni for at det hele opfattes skarpt.

Den sidste er sjov - nogle få ting skarpe er nok (som man tydeligt ser
hos ???) for at det funger. Det er sgu nok lidt som med synet af
kvindelige former - antydninger kan være effektive

> Jeg bruger et løst filter! Et såkaldt ornofilter!
> Men husk at det skal være cirkulært, hvis du bruger det til digitale app.

Og så kan man vel sætte et P-filter for også ?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-08-05 20:13

Ole Larsen wrote:

> Og så kan man vel sætte et P-filter for også ?

Tænke-tænke-tænke..../hvad/ er det mon han mener?

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.