Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
portræt objektiv
Fra : fam. Ager

Dato : 17-08-05 05:22

hej

hvad er det ultimative portræt objektiv? (til canon)

jeg overvejer selv 85 mm 1,2L.....men hvad siger jeres erfaringer?

mvh torben

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-08-05 07:10

fam. Ager wrote:
> jeg overvejer selv 85 mm 1,2L.....men hvad siger jeres erfaringer?

Det kommer jo ganske an på om det er ansigtsportrætter eller du vil
have hele overkroppen med..

// Hans
--
The Computer Festival of The Year | http://se2k.dk | 4-7/8

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 17-08-05 08:34

Det klassike portræt objektiv ligger omkring de 100 mm, men det kommer
selvsagt an på hvilket udtryk du søger.

/Marten

Fra : ;o\)-max-

Dato : 17-08-05 09:08

"fam. Ager"
> hej
>
> hvad er det ultimative portræt objektiv? (til canon)
>
> jeg overvejer selv 85 mm 1,2L.....men hvad siger jeres erfaringer?
>
> mvh torben

Det lyder som en dyr glasklump Mon ikke en 1,8'er kan gøre
det ligså godt, eller evt en 50/1,4'er.. Desværre findes der ikke
"den ultimative" magiske portrætlinse, der bare laver goe billeder
hver gang du trykker på knappen - det er geniet bag kameraet
der laver de gode billeder, dem jeg kender laver billeder med ret
almindelig objektiver - helst i mellemformat.. -max-

Fra : waal

Dato : 17-08-05 09:58

> [...]
> der laver de gode billeder, dem jeg kender laver billeder med ret
> almindelig objektiver - helst i mellemformat.. -max-

Den klassiske "portræt tele" på 75-80-85-90mm er til 24x36. Til x1,5/1.6
husene vil 50mm være den naturlige afløser. Hvad med en 50mm2.8 eller den ny
60mm2.8 ? Den gængse 50mm1.8 eller 1.4 er sikkert fortrinlig til formålet.

mvh
Michael

Fra : Brian S

Dato : 17-08-05 11:19

Hvis du vil bruge autofokus er 85 mm 1,2L ulidelig langsom.

50 mm 1.8 eller 24-70 mm 2.8 er mine foretrukne. Til close up
portrætter er 135 mm 2.0 genialt. Det er så skarpt, at man er bage
for at skære sig...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-08-05 12:52

Brian S wrote:
> 50 mm 1.8 eller 24-70 mm 2.8 er mine foretrukne. Til close up
> portrætter er 135 mm 2.0 genialt. Det er så skarpt, at man er bage
> for at skære sig...

Et EF 200 f/2.8L kan også bruges til closeup protræt, naturligvis
skal man lidt længere væk.

200 @ f3.2:
http://gallery.nathue.dk/photo/2005/07/06/_MG_8215.jpg
http://gallery.nathue.dk/photo/2005/07/06/_MG_9569.jpg

200 @ f4:
http://gallery.nathue.dk/photo/2005/07/06/_MG_9589.jpg

Et 135 f/2L står på ønskelisten, men da det vil blive det dyreste
optik jeg indtil videre har valgt at invistere i er det lige udsat
lidt

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : C. Stensgaard

Dato : 17-08-05 11:20

Købte selv dette objektiv til mit 1Ds2 og det er fantastisk. Du kan slet
ikke sammenligne det med 1.8 versionen - Period !

Men med dit 1.3 crop kommer du tæt på de 100mm som altid har været en yndet
brændvidde for portrætfotografer.

Ellers er der 100/2.0 eller 85/1.8 eller den fabelagtige 135/2.0L -
sidstnævnte slår faktisk 85/1.2L på flere områder - men igen det er også en
anden konstruktion.

85/1.2 er fantastisk - ingen tvivl om det. Bagsiden er at den er tung -
meget tung. Den er og det langsomste AF-objektiv Canon har lavet til dato,
men den manuelle afstandsring er så fed at arbejde med at jeg udelukkende
arbejder manuelt med objektivet. Ret cool

Dog er det svært at råde dig - for er det kun portræt med ansigt og
skuldre - eller er det også helkrop portrætter du vil tage - uanset så er
det i det område du skal finde din ønskede brændvidde. Ellers er en
70-200/2.8 heller ikke ueffen til modelbilleder......

--
Venlig hilsen

Claus Stensgaard

// der er en bindestreg for meget i adressen !

Fra : OCB

Dato : 17-08-05 11:35

> hej
>
> hvad er det ultimative portræt objektiv? (til canon)
>
> jeg overvejer selv 85 mm 1,2L.....men hvad siger jeres erfaringer?
>
> mvh torben

60mm/2.8 Makro. EF-S - Man fatter ikke hvor skarpt det står - Men nu
skriver du jo ikke hvilket kamera du har, så..

Mvh Ole C.
www.condrup.net

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-08-05 11:49

"OCB" <salg@condrup.dk> skrev i en meddelelse

> 60mm/2.8 Makro. EF-S - Man fatter ikke hvor skarpt det står - Men
> nu skriver du jo ikke hvilket kamera du har, så..

Torben har et skodkamera, der ikke kan tage EF-S

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/16/05)

Fra : fam. Ager

Dato : 17-08-05 18:18

hey alle...

tak for jeres svar!....

tror det bliver 135mm f2L der bliver bestilt......
mvh torben

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-05 19:30

> hey alle...
>
> tak for jeres svar!....
>
> tror det bliver 135mm f2L der bliver bestilt......
> mvh torben

Kan du ikke prøve dig frem med en foto-session, evt. med lånte
zoomobjektiver? Så kan du bagefter gå ind i exif-data og se, hvilken
brændvidde, du har brugt, og så bestemme dig ud fra det? Så ved du lidt mere
om, hvor du excellerer mest i brændvidden.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-08-05 06:58

> tror det bliver 135mm f2L der bliver bestilt......

Jeg har netop bestilt sådan en. Du er velkommen til at komme forbi Hvidovre
og prøve den, når jeg har fået den leveret fra TD.

Fra : fam. Ager

Dato : 18-08-05 15:03

hej Jens

tak for tilbudet, jeg bor på bornholm....:0)
så det er ikke hverdag jeg kommer forbi hvidovre,men tit alligevel da
sviger mikanikke bor der:0)

har netop afgivet min ordre, så må man bare vente til den ankommer..

mvh torben

Fra : C.S

Dato : 18-08-05 07:30

Den er også superfantastisk....nok det bedste portrætobjektiv både på 1.3 og
FF kamera.

Objektivet har en ekstremt hurtig AF, en lækker bokeh og så er den hurtig
(2.0)

Godt valg !

CS