Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmål om NEF-filer igen
Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 16-08-05 12:06

Jeg har med interesse studeret tråden længere nede om RAW-filer fra Nikon,
som har extention NEF. Men med lidt eftertanke og et par forsøg, så giver
sagen alligevel anledning til mange (begynder) spørgsmål og efter et par
dage er en tråd død her i gruppen, så derfor denne nye tråd igen.

Jeg har selv et Nikon D70 kamera og har installeret den medfølgende
software, PictureProject på min gamle 500 MHz PC. Jeg gætter på, at
PictureProject er software, som Jens Brun kalder "konverteringssoftware" og
Kenneth K. kalder "Rawkonverter". Jeg har endnu ikke købt Photoshop, og
gætter på, at en nyere PC er nødvendig til det program.

Når jeg tilslutter mit D70 til USB-porten, så kan jeg med windows explorer
finde et nyt drev, som i princippet er hukommelseskortet i kameraet med
billedfiler i nef-format eller jpg-format. Nikon synes at anbefale, at jeg
overfører filerne til PC'en med PictureProject. Men er der noget i vejen
for, at jeg blot overfører filerne med windows - det synes nemmere og
hurtigere? Man kan med windows også slette filer på kortet eller overføre
filer den anden vej til kortet i kameraet.

Jeg har forsøgt at læse disse NEF-filer med tre programmer (PictureProject,
Irfanview og XnView) og fået programmerne til at lave en JPG-fil uden først
at lave nogle justeringer. Når jeg efterfølgende ser JPG-filen med en ACDSee
viewer på min ukalibrerede skærm, så leverer PictureProject filer med
klarere farver og finere detaljer end de to andre programmer. Det tyder på,
at PictureProject forholder sig til det korrekte farverum med rådata fra
kameraet, mens de to andre blot gør nogle forkerte antagelser. Programmerne
kan vise nogle tekniske informationer fra filen, og her viser PictureProject
i modsætning til de andre programmer også hvilket farverum, som der har
været anvendt, da billedet blev skudt. Er det reelt kun Nikon-programmet,
som kan fortolke disse NEF-filer korrekt?

D70 kan sættes til at lave en højt komprimeret JPG-fil sammen med NEF-filen
for bl.a. at kunne se EXIF information. Når jeg sammenligner den JPG-fil med
ovenstående JPG-filer, så er farverne igen bedre end fra Irfanview og XnView
uanset komprimeringsgrad. PictureProject kan lave en JPG-fil med tilsvarende
komprimeringsgrad som fra kameraet, men resultatet ser bedre ud fra
PictureProject end fra kameraets konvertering. Det er i overenstemmelse med
det, som Jens Brun kalder "kameraets sk*d-software til JPEG-konvertering".

PictureProject bruger sandsynligvis meget af PC'ens RAM - det også været
nævnt tidligere i gruppen. Jeg har kun 256 Mb RAM i min PC og resultatet er,
at PC'ens Swap-fil på harddisken anvendes meget, og det gør, at programmet
arbejder langsomt på min PC - men det kører - ca. 6 min. for en indlæsning
og konvertering til JPG. PictureProjects funktioner er dårligt dokumenteret.
Der er f.eks. heller ingen mulighed for manuel justering af hvidballance.
Nogle her i gruppen nævner "Nikon Capture", som ikke var med i min
D70-pakke - bør jeg få fat i det program?

Søren Wind og Poul H. Pedersen nævner, at Photoshop anvender en "plugin" til
at læse NEF-filer, og som opdateres, når der kommer nye kameraer. Det tyder
også på, at det kræver lidt ekstra og kameraspecifikt, at læse disse
NEF-filer korrekt.

HKJ nævner i den tidlige tråd, at NEF-filen består af rådata, og en
komandoliste for at få konverteret rådata. Vil NEF-filen fra kameraet
allerede indholde en relevant komandoliste?

Jens Bruun skriver, at NEF-filen indeholder rådata direkte fra RGB-sensoren.
Når man på kameraet manuelt kan indstille farverum, billedskarphed
(digital), hvidballance og kontrast før billedet tages, vil de indstillinger
så få indflydelse på rådata i NEF-filen, eller vil de få indflydelse på den
komandoliste, som skal bruges for at fortolke rådata korrekt? Eller er der
nogle af de kamera-indstillinger, som slet ikke påvirker NEF-filen? Rådata
er rådata uanset disse indstillinger, men det er klart, at en JPG-fil i
kameraet bliver påvirket af disse indstillinger.

Med venlig hilsen
Viggo Brøndegaard

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 16-08-05 12:40

"Viggo Brøndegaard Nielsen" <No_spam_to_me@invisible.com> skrev i en
meddelelse news:4301c9ca$0$21532$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
[KLIP]

> [...]
> hurtigere? Man kan med windows også slette filer på kortet eller overføre
> filer den anden vej til kortet i kameraet.

Du kan godt bruge windows til at slette og kopier til/fra kortet.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-08-05 13:12

Viggo Brøndegaard Nielsen wrote:

> [...]
> "konverteringssoftware" og Kenneth K. kalder "Rawkonverter". Jeg har
> endnu ikke købt Photoshop, og gætter på, at en nyere PC er nødvendig

Overvej om ikke du i stedet skulle downloade NikonView (Google: Nikonview
download) - næsten alle betragter dette som bedre end PictureProject.

> mulighed for manuel justering af hvidballance. Nogle her i gruppen
> nævner "Nikon Capture", som ikke var med i min D70-pakke - bør jeg få
> fat i det program?

Den editor, der følger med NikonView kan gøre dette samt nogle få andre
korrigeringer. Nikon Capture 4 er det fulde program, hvor Nikon Editor er en
neddroslet version med væsentligt færre features.

> [...]

> tages, vil de indstillinger så få indflydelse på rådata i NEF-filen,
> eller vil de få indflydelse på den komandoliste, som skal bruges for

De følger med i filen, således at f.eks. Nikonview fortolker NEFfilen så den
viser den med det valgte farverum, skarphed, hvidbalance osv. Du kan så
efterfølgende ændre på disse indstillinger så meget du lyster. Fidusen ved
NEF-filen er, at du aldrig mister noget og derfor altid kan vende tilbage
til udgangspunktet og ændre på kameraets indstillinger efterfølgende. Ændrer
du derimod en jpg-fil har du mistet udgangspuinktet (med mindre, du gemmer
de gamle filer).

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-08-05 13:20

> [...]

> Jeg har
> endnu ikke købt Photoshop, og gætter på, at en nyere PC er nødvendig

Enig. PC stiller store krav til især tilgængelig hukommelse.

> Men er der noget i vejen for, at jeg blot overfører filerne med
> windows - det synes nemmere og hurtigere?

Windows kan f.eks. ikke benyttes til at overføre RAW-filer fra mit
Canon-kamera.

> Det tyder på, at PictureProject
> forholder sig til det korrekte farverum med rådata fra kameraet, mens
> de to andre blot gør nogle forkerte antagelser.

Enig. PictureProject kigger tilsyneladende på de i RAW-filen indlejrede
metadata, før den viser det konverterede resultat. NEF-formatet er
proprietært, og jeg går ud fra, de andre alternativer ikke er kodet til at
genkende andet end de rå sensordata.

> Er det reelt kun
> Nikon-programmet, som kan fortolke disse NEF-filer korrekt?

Ud af de tre nævnte er det tilsyneladende kun Nikon-programmet, der kan læse
metadata. Hvis du investerer i PS, vil du erfare, at den medfølgende
RAW-konverter fint kan læse metadata i NEF-filer.

> [...]

> komandoliste for at få konverteret rådata. Vil NEF-filen fra kameraet
> allerede indholde en relevant komandoliste?

Den indeholder vel blot metadata om f.eks. valg af farverum og hvidbalance,
hvorefter det er op til konverteringsprogrammet/RAW-converteren at udnytte
disse metadata. Jeg kan ikke lige få øje på, hvordan disse metadata kan
udgøre en "kommandliste"...

> [...]
> tages, vil de indstillinger så få indflydelse på rådata i NEF-filen,
> eller vil de få indflydelse på den komandoliste, som skal bruges for

Rådata er rådata, og disse ændres ikke. Udover de rå sensordata, ligger der
metadata indlejret i RAW-filen. Disse ændres afhængig af kameraopsætning.

> Eller er der nogle af de
> kamera-indstillinger, som slet ikke påvirker NEF-filen?

Sandsynligvis.

> Rådata er
> rådata uanset disse indstillinger, men det er klart, at en JPG-fil i
> kameraet bliver påvirket af disse indstillinger.

Ja, selvfølgelig. De fleste indstillingsmuligheder i kameraet har alene
relevans for den i kameraet indbyggede konverteringssoftware. Nogle
indstillingsmuligheder lægges med i RAW-filen, så "intelligente"
konverteringsprogrammer kan benytte disse muligheder _som udgangspunkt_ for
en konvertering. Jeg vil tro, det koster licenspenge til Nikon at
implementere læsning af disse metadata. Det vil også forklare, hvorfor de
prisbillige/gratis konverteringsprogrammer ikke understøtter læsning af
metadata.

Der lød et ramaskrig, da Nikon valgte at kryptere metadata vedr. hvidbalance
i NEF-filerne. Noget tyder på, Nikon (og andre kameraproducenter) meget
gerne vil beskytte disse metadata, så de kan forlange penge af
trediepartsleverandører.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-08-05 13:22

> Enig. PC stiller store krav til især tilgængelig hukommelse.

Der skulle selvfølgelig stå "PS" som i "Photoshop".

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 16-08-05 14:12

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev:

> [...]
> disse metadata. Jeg kan ikke lige få øje på, hvordan disse metadata kan

Metadata og kommandoliste er vel to sider af samme sag. Det er informationer
til at fortolke rådata på en bestemt måde. Måske er det af betydning,
hvilken rækkefølge man foretager konverteringen/fortolkningen, og derfor er
en liste et bedre udtryk, for den indikerer en rækkefølge.

Mvh. Viggo

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 17-08-05 14:15

> Windows kan f.eks. ikke benyttes til at overføre RAW-filer fra mit
> Canon-kamera.
[KLIP]

Kan du ikke kopier dem fra dit CF kort over på din harddisk, via stifinder?
Det lyder mærkeligt.

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-08-05 14:54

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> skrev i en
meddelelse news:4303384e$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Kan du ikke kopier dem fra dit CF kort over på din harddisk, via
> stifinder? Det lyder mærkeligt.

Ja, men sådan er det nu engang. Hvis jeg fotograferer i kombineret RAW+JPEG,
finder Stifinder fint JPEG-udgaverne.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/16/05)

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 17-08-05 18:52

> Ja, men sådan er det nu engang. Hvis jeg fotograferer i kombineret
> RAW+JPEG, finder Stifinder fint JPEG-udgaverne.
++++++++++++++++++++++++

Ja, det må det jo være. Jeg undrede mig for windows kan da se mine Canon og
Nikon RAW filer, og også mine kammeraters. Så det må jo bare være din pc der
er lidt special.

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-05 20:03

> ++++++++++++++++++++++++
>
> Ja, det må det jo være. Jeg undrede mig for windows kan da se mine Canon
> og Nikon RAW filer, og også mine kammeraters. Så det må jo bare være din
> pc der er lidt special.

Mon ikke det er noget med opsætningen af Stifinder? Noget med kun at vise en
vis slags filer, og så gemme systemfiler osv? Noget med at gå ind i
Funktioner -> Mappeindstillinger -> Vis og så sørge for at man kan se
skjulte filer og mapper og systemfiler?

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 17-08-05 21:19

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en vis slags filer, og så gemme systemfiler osv? Noget med at gå ind i
> Funktioner -> Mappeindstillinger -> Vis og så sørge for at man kan se

++++++++++++++++++++++++

Jeg har prøvet at ændre det hos mig, der er ikke nogen forskel om jeg ændre
det, eller ej, men det var da et bud

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-08-05 21:12

Jens Bruun wrote:
> [...]
> meddelelse news:4303384e$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Ja, men sådan er det nu engang. Hvis jeg fotograferer i kombineret RAW+JPEG,

er det fordi file-extensions ikke vises i standard opsætning?

Bo //

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-08-05 21:18

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> er det fordi file-extensions ikke vises i standard opsætning?

Min Windows er sat op til at vise alt.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/23/05)

Fra : Jakob

Dato : 16-08-05 14:27

In article <4301c9ca$0$21532$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
No_spam_to_me@invisible.com says...

> [...]
> software, PictureProject på min gamle 500 MHz PC. Jeg gætter på, at
> PictureProject er software, som Jens Brun kalder "konverteringssoftware" og

Vil lige sige at du kan hente en gratis rawkonverter der hedder
rawshooter essentials fra http://www.pixmantec.com/index2.html

Det er da en mulighed.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : KNL DtP

Dato : 16-08-05 16:26

> [...]

> Irfanview og XnView) og fået programmerne til at lave en JPG-fil uden først

Fidusen ved RAW er, at man netop laver nogle justeringer, så det færdige billede
fremstår flottere.

> Det tyder på,
> at PictureProject forholder sig til det korrekte farverum med rådata fra
> kameraet, mens de to andre blot gør nogle forkerte antagelser.

Ja, eller at de to andre har gemt JPEG-billederne i Adobe RGB 1998-farverum,
mens PictureProjekt har været så forudseende at konvertere til det mindre sRGB,
som ikke-farvestyrede programmer (InternetExplorer, ACDSee ect. anvender).

En anden mulighed er, at de forskellige programmer er sat forskelligt op til at
konvertere RAW-filen. Rent teknisk kan man ikke "fremkalde" en RAW-fil uden at
foretage nogle ændringer, da man starter fra bunden og derved hele vejen igennem
laver tingene anderledes. Svarer farvemætningen (saturation) på 0 i det ene
program til 100% i det andet ect? Konverteres farverne fra en decideret Nikon
D70-farveprofil til f.eks. Adobe RGB 1998 eller anvender programmet blot en
genetic-profil?

> [...]
> i modsætning til de andre programmer også hvilket farverum, som der har

RAW-filer bliver ikke fotograferet i noget farverum så som Adobe RGB 1998 eller
sRGB (hvis vi ser bort fra det farverum, som beskriver sensorens fysiske
spænderum, garmut). Det er kun den indlejrede JPEG-fil, som påvirkes af denne
indstilling. RAW-filen er i princippet sort/hvid, og først ved fremkaldningen
vælger du et destinations-farverum. Her konverterer du så fra 'Nikon D70' >
'Adobe RGB 1998'. Dine valg i kameraet gemmes i EXIF-dataene, og så kan
RAW-programmet vælge at anvende disse eller lade være.

> PictureProject kan lave en JPG-fil med tilsvarende
> komprimeringsgrad som fra kameraet, men resultatet ser bedre ud fra
> PictureProject end fra kameraets konvertering.

Fordi PictureProjekt er bedre end den indbyggede processor/software i kameraet.

> Der er f.eks. heller ingen mulighed for manuel justering af hvidballance.

Dette er absolut en af grundfordelene i RAW-formatet. Hvis dit program ikke kan
justere dette trinløst, vil jeg kigge efter andet software med det samme. Nikon
har deres egen store Nikon Capture, Phase One har Capture One dSLR og Adobe har
Adobe Camera Raw indbygget i de nye Photoshop'er. Desuden findes der en række
gratisprogrammer.

> HKJ nævner i den tidlige tråd, at NEF-filen består af rådata, og en
> komandoliste for at få konverteret rådata. Vil NEF-filen fra kameraet
> allerede indholde en relevant komandoliste?

Hvad mener du med "allerede"?

> [...]
> så få indflydelse på rådata i NEF-filen, eller vil de få indflydelse på den
> komandoliste, som skal bruges for at fortolke rådata korrekt?

Rådataene er de helt rå, ubehandlede data (deraf navnet RAW). De indstillinger,
du har sat kameraet på, påvirker dermed ikke rådataene, men gemmes i en
komandoliste eller EXIF-data eller hvad man vil kalde det.

> Rådata
> er rådata uanset disse indstillinger, men det er klart, at en JPG-fil i
> kameraet bliver påvirket af disse indstillinger.

JPEG og RAW er jo ikke det samme. JPEG-filen bliver i kameraet konverteret til
det valgte farverum, får påført kunstig skarphed, justeret kontrast og påført
den valgte hvidbalance, før det gemmes med den valgte kompression. RAW-filen
forbliver uberørt og gemmes blot. Justeringerne foretager du efterfølgende i et
program på computeren.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 16-08-05 18:40

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev:

> [...]
Adobe har
> Adobe Camera Raw indbygget i de nye Photoshop'er. Desuden findes der en

PictureProject synes altid at fortolke de ekstra kommando-data, og jeg har
ikke noget valg til at undlade det. Jeg har netop set, at PictureProject
findes i en opdateret version 1.5.2 - jeg har version 1.0, så måske er
programmet blevet bedre.

Det forekommer mig, at EXIF-data følger en standard for JPEG-filer, men ikke
nødvendigvis for RAW-filer. EXIF-data indeholder f.eks. data om blænde og
brændvidde i JPEG-filen, og det virker som om, at det er åbne data, som vi
alle kan forstå - også de billige programmer. De data som gemmes med i
RAW-filer synes ikke at være offentlige, og er kameraproducentens eget
format. PictureProject viser ikke blænde og brændvidde fra en NEF-fil. Så
disse kommando-data i RAW-filer, mener jeg ikke, at man kan kalde EXIF-data.

- Men ellers tak for dine svar.

Mvh. Viggo

Fra : HKJ

Dato : 16-08-05 19:02

Viggo Brøndegaard Nielsen wrote:
> Det forekommer mig, at EXIF-data følger en standard for JPEG-filer,

Det er korrekt

> men ikke
> nødvendigvis for RAW-filer.

Aldrig for rawfiler, da det er fabrikantens eget format.

> EXIF-data indeholder f.eks. data om blænde og
> brændvidde i JPEG-filen, og det virker som om, at det er åbne data, som vi
> alle kan forstå - også de billige programmer.

Det er så ikke helt korrekt, der findes nogle private tags også, hvori
der kan gemmes oplysninger som ikke forstås af alle programmer.

> [...]
> disse kommando-data i RAW-filer, mener jeg ikke, at man kan kalde EXIF-data.

Informationer i en raw fil bliver først til exif data i raw konverteren
og det er ikke nødvendigvis de samme data alle raw konvertere overfører
til jpg.

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 16-08-05 23:13

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev:

> Informationer i en raw fil bliver først til exif data i raw konverteren
> og det er ikke nødvendigvis de samme data alle raw konvertere overfører
> til jpg.

Jeg har studeret EXIF-data med Irfanview i de tre før omtalte JPG-filer
lavet af henholdsvis PictureProject, Irfanview og XnView udfra samme
NEF-fil. JPG-filen fra PictureProject har alle EXIF-data, som kan forventes,
og som også laves til i kameraets JPG-filer. Disse EXIF-data findes ikke i
JPG-filerne produceret af de to andre programmer. Konklusionen er, at alle
EXIF-data i princippet findes i NEF-filen, men kun PictureProject ud af de
tre programmer kan læse og forstå dem.

Der er dog en lille krølle på det. Irfanview viser en ISO-værdi på 0 i
EXIF-data fra JPG-filen fra PictureProject. XnView læser en ISO-værdi på
32768000. Med en JPG-fil direkte fra kameraet vises korrekt ISO på 500 for
det pågældende foto. PictureProject viser ISO 500 på NEF-fil, og begge de
her omtalte JPG-filer. Hvem som ikke følger EXIF-standarden, det kan jeg
ikke svare på.

Mvh. Viggo

Fra : Lars Troels

Dato : 16-08-05 20:08

> [...]
> ikke noget valg til at undlade det. Jeg har netop set, at PictureProject
> findes i en opdateret version 1.5.2 - jeg har version 1.0, så måske er

Hej Viggo

Jeg har testet Bibble, Photoshop CS (ACR), Nikon Capture og flere andre
grundigt. Min konklusion er klar.

Nikon Capture 4.3 klarer altså opgaven med bedst resultat generelt. ACR kan
i princippet det samme, men kræver meget mere omfattende kalibrering fra
kamera til kamera. Nikon Capture "forstår" det enkelte kamera bedre, og
kræver ikke samme kalibrering af hue og saturation i alle farvekanaler.
Dette er vigtigt når man arbejder med forskellige kamerahuse og laver mange
billeder hver eneste dag....hvoraf nogle af dem skal afsted hurtigt. Det er
en konklusion mange professionelle nikonfotografer er nået til. Lidt ligesom
de fleste professionelle canonfotografer jeg kender, alle bruger CaptureOne.

En anden ting, der har været vigtigt for mig, er at der er ingen andre der
laver 10,5 MP filer så godt fra Nikon D1X. Med den specielle dobler effekt
af den vertikale side af chippen.

NC4 er rigtig dårligt til at administrere RAM og er langsommere at bruge end
ACR. Og man skal jo ofte have fat i photoshop alligevel. Så skal du kun
bruge ACR til et bestemt kamera, er den irriterende kalibrering jo ikke
noget der skal laves så tit.

Husk på at ovenstående kun gælder for NEF filer. Det gælder ikke Canon Raw.
De opfører sig anderledes, og kræver et andet workflow.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-08-05 20:01

In article <43022b6e$0$171$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Lars Troels wrote:

> [...]
> i princippet det samme, men kræver meget mere omfattende kalibrering fra

Men det er kun en gang, indtil du har fået det look du ønsker. Så
gemmer du den, evt som standard.

Fra : Lars Troels

Dato : 16-08-05 21:21

> Men det er kun en gang, indtil du har fået det look du ønsker. Så
> gemmer du den, evt som standard.

Jeg er helt enig, som jeg også skrev længere nede i mit indlæg. Du havde det
blot ikke med i citatet.

Fra : HKJ

Dato : 16-08-05 17:14

Viggo Brøndegaard Nielsen wrote:

> HKJ nævner i den tidlige tråd, at NEF-filen består af rådata, og en
> komandoliste for at få konverteret rådata. Vil NEF-filen fra kameraet
> allerede indholde en relevant komandoliste?

NEF filen fra kameraet indeholder alle kameraindstillinger (hvidbalance,
skarphed, farverum osv.).
Når du bruger Nikon Capture lægger du så kommandoer ind til at ændre
disse værdier med og en hel del andre muligheder.

Så et Nikon program der skal vise/konvertere en raw fil vil først læse
billeddata og kameraindstillinger. Derefter vil kommandoerne bliver
udført og de kan så modificere de oprindelige kameraindstillinger (men
kun for konverteringen, ikke i raw filen), samt lave en masse andre
billed funktioner.

Når du bruger andre programmer, som ikke bygger på Nikons raw converter,
vil kommandolisten blive ignoreret og nogle af kameraindstillingerne kan
også blive ignoreret.