Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
100-400mm L eller fastbrændvide ?
Fra : Jacob

Dato : 15-08-05 21:59

Jeg går og lurer lidt på en 100-400mm L fætter fra canon. den er dejlig
"billig" set i forhold til en fast brændvide 400mm.
Jeg lurer lidt på om den nu har en eller anden kedelig fejl udover at det er
en zoom. eller om der fås en fast 400mm i samme prisklasse. de der 40K er
ikke noget jeg kan se det fornuftige i.
Tamron har en 200-500 DI C/AF. er den noget værd ?
Hvis jeg nu siger at 400mm er minimum og jeg har ca 15K til glasset hvad er
så det bedste til min økonomi ?

Jacob

Fra : .J.S...

Dato : 15-08-05 22:33

"Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Tamron har en 200-500 DI C/AF. er den noget værd ?
> Hvis jeg nu siger at 400mm er minimum og jeg har ca 15K til glasset hvad

http://luminous-landscape.com/reviews/lenses/forgotten-400.shtml

www.photografica.com har den til 10750,-

mvh/JS

Fra : Peter Michael Nielse~

Dato : 15-08-05 22:53

> http://luminous-landscape.com/reviews/lenses/forgotten-400.shtml
>

> www.photografica.com har den til 10750,-
>

> mvh/JS

Jeg har sådan en sag og er vældig tilfreds, jeg fortrækker fastbrænvidde
istedet for zoom, for mig var det ikke aktuelt med en kombination af
300mm+1.4 TC da jeg oftes ikke har behov for mindre end 400mm, nærmere
tværtimod. Mht IS eller ej så fortrækker jeg hurtig lukketid (hvis muligt)
og med en lukketid mindre end 1/1000 s er det ikke min opfattelse at IS
hjælper, jeg kan tage fejl. 400 mm har efter min mening en hurtig autofokus.

Peter Michael Nielsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-08-05 22:15

In article <4301022f$0$8899$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net>, Jacob wrote:
> [...]
> Tamron har en 200-500 DI C/AF. er den noget værd ?
> Hvis jeg nu siger at 400mm er minimum og jeg har ca 15K til glasset hvad er

Canon 400mm f/5.6 til ca. 1200 Euro hvis billedkvalitet er vigtigst.
Canon 300mm f/4 IS USM + 1.4x TC til 1200 Euro + 350 Euro.

På 300mm f/4 IS er der 1050 kr cashback, på 1.4x TC er der 350 kr.

Sidstnævnte løsning er lidt mere fleksibel, men man mister lidt
skarphed. Men den er dog langt bedre end 100-400mm er ved
400mm.

Fra : Jan

Dato : 15-08-05 22:53

> [...]
> Tamron har en 200-500 DI C/AF. er den noget værd ?
> Hvis jeg nu siger at 400mm er minimum og jeg har ca 15K til glasset hvad

I den blå avis kan du købe en Canon 300 f/4 til 7.900. Køber du en ny
extender 1,4X hos f.x. Kamerashop til ca. 2500 kr. inkl. cashback, så har du
en 420 mm. f/5,6. Det skulle efter sigende være en rigtig god kombo.
Jan
Esbjerg
Remove U

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 16-08-05 08:52

> [...]
> Tamron har en 200-500 DI C/AF. er den noget værd ?
> Hvis jeg nu siger at 400mm er minimum og jeg har ca 15K til glasset hvad

Til 15.000 kr kan du være heldig at finde en brugt Sigma EX 500/4,5 HSM. Der
er ikke mange til salg. Den er forrygende, hvis den er i orden.
Tilsvarende kan du måske være heldig med Canons EF 500/4,5 USM.

Billigere og fra ny er Canons EF 400/5,6 USM.

Jeg ville foretrække en fast tele frem for en zoom.
Dog har flere udpeget både Tamron 200-500 og Sigma 50-500 som glimrende
objektiver til prisen.
Canon EF 100-400 USM IS er heller ikke nødvendigvis et dårligt valg, da der
følger IS med.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-08-05 23:58

> [...]
> er ikke mange til salg. Den er forrygende, hvis den er i orden.
> Tilsvarende kan du måske være heldig med Canons EF 500/4,5 USM.

Har endnu ikke set en til den pris med Canon fatning.

> Billigere og fra ny er Canons EF 400/5,6 USM.

Canons 500mm er netop ikke f/4.5, men f/4, som gør at den kan køre AF med
1.4x TC'eren.

> Dog har flere udpeget både Tamron 200-500 og Sigma 50-500 som glimrende
> objektiver til prisen.

Ja, men ikke i klasse med 100-400mm'eren.

> Canon EF 100-400 USM IS er heller ikke nødvendigvis et dårligt valg, da
der
> følger IS med.

Et god zoom, som mange er glade for, men ikke helt så skarp som 300mm f/4
IS, som kan kombineres med 1,4x TC.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 18-08-05 09:43

> Der
>
> Har endnu ikke set en til den pris med Canon fatning.

Jow, der har været éen I hvert fald, hvad jeg kender til.

> Canons 500mm er netop ikke f/4.5, men f/4, som gør at den kan køre AF med
> 1.4x TC'eren.

Canon har tidligere også lavet en F:/4,5, der ikke har IS. Det var den, jeg
refererede til

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-08-05 11:57

> Canon har tidligere også lavet en F:/4,5, der ikke har IS. Det var den,
jeg
> refererede til

Tak, den kendte jeg ikke og den er ikke dukket op de gange jeg søgt på Canon
500mm på f.eks. eBay.
Mvh,
Hans

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-08-05 09:06

"Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg nu siger at 400mm er minimum og jeg har ca 15K til glasset
> hvad er så det bedste til min økonomi ?

Med IS: EF 300mm f/4L IS USM + 1.4X TC
Uden IS: EF 400mm f/5.6L USM

Jeg har været hele møllen igennem, og endte med at skille mig af med min
100-400 til fordel for 300mm + 1.4x TC.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)

Fra : Jacob

Dato : 16-08-05 16:48

Det lydder som om jeg skal finde mig en 400mm F5.6 eller en 500mm F4.5 hvad
det så end er for en.
Tak for hjælpen

jacob

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-08-05 23:59

> Det lydder som om jeg skal finde mig en 400mm F5.6 eller en 500mm F4.5
hvad
> det så end er for en.

Du skulle snarere gå efter 300mm'eren f/4 IS med en 1,4x TC, så har du en
420mm med IS og f/5.6!

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jacob

Dato : 18-08-05 21:38

> hvad
>
> Du skulle snarere gå efter 300mm'eren f/4 IS med en 1,4x TC, så har du en
> 420mm med IS og f/5.6!
>
> --
> Kind Regards,
> Hans Kruse
> http://www.pbase.com/hkruse

IS er bare en overflødig dikedar for mig. det jeg fotograferer kræver korte
lukketider.

Jacob

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-08-05 21:53

> IS er bare en overflødig dikedar for mig. det jeg fotograferer kræver
korte
> lukketider.

Har du prøvet IS? Hvad er det du fotografer udelukkende, som kræver korter
lukkertider?

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Jacob

Dato : 19-08-05 15:12

> korte
>
> Har du prøvet IS? Hvad er det du fotografer udelukkende, som kræver korter
> [...]
fjernstyrede modeller.
det hænder at jeg også tager andet. men så har jeg mulighed for stativ mm.
jeg har lige fundet ud af at jeg har mulighed for at få mig et cullmann
stativ til en "fornuftig" pris.
så jeg skal lige finde ud af hvad jeg skal gå efter.

jacob

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 19-08-05 16:05

> [...]
> stativ til en "fornuftig" pris.
> så jeg skal lige finde ud af hvad jeg skal gå efter.

Umiddelbart lyder IS som en glimrende mulighed der. Jeg vil mene, at du ofte
skal følge objektivet, og du kan få nogle rigtig fede effekter ved at bruge
en relativ langsom lukker, hvor IS netop er en hjælp for dig. Så vidt jeg
har forstået, kan de nyere IS-objektiver indstilles til at kun arbejde i en
retning, hvilket gør panning meget nemmere.

MVH
Thomas

Fra : Jacob

Dato : 19-08-05 19:31

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en
> retning, hvilket gør panning meget nemmere.

Glem det. noget der kommer farende med langt over 200km/t kan jeg ikke panne
når det samtidigt er så lille som et modelfly. når der flyves 3D med
helikopter (eksterm kunstflyvning) skiftes der retning så hurtigt at det er
fysisk umuligt at panne. det er ikke for ingen ting at en af manøvrene
kaldes kaos.
kig på denne video
http://www.swissraptor.ch/contents/fr/Sunday%20at%20the%20Lake.wmv der
flyves der 3D. dog forholdsvist roligt.

Jacob

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-08-05 19:49

> kig på denne video
> http://www.swissraptor.ch/contents/fr/Sunday%20at%20the%20Lake.wmv der
> flyves der 3D. dog forholdsvist roligt.

Wooouuuuuw.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 8/16/05)

Fra : Jakob

Dato : 19-08-05 20:57

In article <4306257e$0$24866$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net>,
bip@bop.dk says...

> helikopter (eksterm kunstflyvning) skiftes der retning så hurtigt at det er
> fysisk umuligt at panne. det er ikke for ingen ting at en af manøvrene

OK pænt sindsygt, man får fornemmelsen af at det ikke var første gang
:0)

Har sgu aldrig troet at noget sådant var muligt med en chopper den
flyver jo fandeme som en guldmed på speed, syret :0)

Den mand må jo have en helt syg god rummeligfornemmelse, det er vel
noget med at man skal styre modsat når den er på vej hen mod en etc ??

Totalt OT men spændende :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jacob

Dato : 20-08-05 14:40

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den mand må jo have en helt syg god rummeligfornemmelse, det er vel
> noget med at man skal styre modsat når den er på vej hen mod en etc ??

Slet ikke OT. det der vises er at jeg ikke kan bruge IS til en dyt. da
retnings skiftene sker for hurtigt.
ham gutten der er i top 10 på verdensplan. forskellen på ham og en ikke helt
så dygtig er at han kan lave manøvrene med mere ro på. når jeg flyver kalder
jeg det redning på redning. og hvor den ender aner jeg ikke helt men
manøvrene bliver da lavet. af samme årsag flyver jeg ikke når der er andre
levende væsner tilstede. så fotograferer jeg.
Og så tilbage til den der 400mm.

Jacob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-08-05 19:50

Jacob wrote:

> http://www.swissraptor.ch/contents/fr/Sunday%20at%20the%20Lake.wmv der
> flyves der 3D. dog forholdsvist roligt.

Whauw - det går godt nok tjept!

I øvrigt: Stammer optagelsen ikke fra Lake Mead? Det ligner kysten vest for
Hover Dam.

vh
Jan

--