Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan du undvære dit D70 i små 14 dage?
Fra : Henning Jensen

Dato : 15-08-05 18:07

Hej

Hvem vil låne mig sin Nikon DSLR-hus (D70, D70s, D1, D50 ..) som
backup kamerahus for min D70 ved en safari til Kenya (Samburu, Lake
Nakuru, Masai Mara mv.) i ugerne 37-38 i september?

Primært som ubenyttet hus, i forsejlet pose i kamerataske, hvis mit
eget hus skulle bryde ned (alle de GLOBS.. som omtales på de
amerikansk grupper). Men andet (brug heraf) kan måske aftales, jeg vil
også betale et mindre beløb for lejen, men måske kunne vedkommende
låne et eller andet retur en periode. Hvis der sker noget med det
lånte hus, overtages dette f.eks. til en aftalt pris mv., men jeg er
normalt god til at passe på mit udstyr.

Jeg befinder mig i Jylland (7000), så helt vest for Storebælt, men
ellers finder vi ud af afhentning i det meste af landet.

Er jeg overforsigtig ved at ønske et reservehus - hvor stor er
risikoen for at mit 1 år gl. D70 skulle give problemer netop i denne
periode - erfaringer med problemer her i DK?

Alternativet er at købe et D70-hus, som også er en mulighed - men
afhængige af ovennævnte risiko.

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : AS

Dato : 15-08-05 18:19

Hm-m... Hnad med at købe et hus og returnere, hvis safari varer op til 13
dage? Bestemt, ikke den bedste metode, men...

Jeg kan ikke give min i hvert fald, fordi jeg skal på safari i Moskva i den
samme tid.

Fra : Henrik Larsson

Dato : 15-08-05 18:32

> safari i Moskva i den samme tid.

Safari i Moskva, ja den kendte vodka bjørn ses tit der

Mv Henrik

Fra : axel søgaard

Dato : 15-08-05 18:37

"AS" <ars@TrasH.net> skrev i en meddelelse
[...]

Det må forhåbentlig være amatør-snak,det du kommer med her.
HVAD ville du sige til selv ,at blive udsat for sådan en behandling??-men
sålænge du skjuler dig under AS så tror du dig måske sikker??-mage til ævl
skal man lede længe efter!

Hilsen-uden venlighed
Axel Søgaard

Fra : AS

Dato : 15-08-05 18:42

"axel søgaard" <axelsoegaard@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
behandling??-men
> sålænge du skjuler dig under AS så tror du dig måske sikker??-mage til ævl

Jeg har lidt misforstået, hvad du mener. Hvilken behandling?

Fra : Tommy Jensen

Dato : 15-08-05 18:53

On Mon, 15 Aug 2005 19:41:59 +0200, "AS" <ars@TrasH.net> wrote:

>"axel søgaard" <axelsoegaard@mail.tele.dk> wrote in message

>behandling??-men

>Jeg har lidt misforstået, hvad du mener. Hvilken behandling?

Han mener nok som jeg at det er en tvivlsom handling at udsætte en
forhandler for. Købe et kamera med det specifikke formål at bruge det
i op til 2 uger for at levere det tilbage. Jeg tror ikke lige at den
returret blev givet for at man kunne "låne" et kamera gratis i 14 dage
for det er jo det du lægger op til her.

MVH Tommy Jensen
Erstat YYMMDD med 29. marts. 2005 i email adresse.

Fra : AS

Dato : 15-08-05 19:10

"Tommy Jensen" <usenetYYMMDD@klein-jensen.dk> wrote in message

> [...]
> i op til 2 uger for at levere det tilbage. Jeg tror ikke lige at den
> returret blev givet for at man kunne "låne" et kamera gratis i 14 dage

OK, agreed. Jeg har sagt, det er ikke den bedste metode, hvordan man gør
det. Muligvis kan bruges, hvis man har indtillet "pig eyes mode" som
alersidste løsning. Problemmet med forhandlere er, at der er tvivlsomt om
man kan leje på ærlig grund, specielt som privat person.

Fra : Brian Lund

Dato : 15-08-05 19:23

> [...]
> alersidste løsning. Problemmet med forhandlere er, at der er tvivlsomt om
> man kan leje på ærlig grund, specielt som privat person.

Eller købe og sælge som brugt, skulle vel kunne gøres uden helt store tab!
Alternativt findes der da firmaer der lejer DSLR ud, men prisen er vist ikke
helt billig...

Brian

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-08-05 19:24

"Tommy Jensen" <usenetYYMMDD@klein-jensen.dk> skrev i en meddelelse

> Han mener nok som jeg at det er en tvivlsom handling at udsætte en
> forhandler for.

Hvorfor er det det? Forhandleren kender forhåbentlig lovgivningen, og har
indrettet sin forretning efter den. Har han ikke, er det ham, der har et
problem.

> Jeg tror ikke lige at den
> returret blev givet for at man kunne "låne" et kamera gratis i 14 dage
> for det er jo det du lægger op til her.

Jeg tror ikke, lovgiverne har haft bestemte brugsformål i tankerne. Du mener
måske, vi skal have en jury af smagsdommere, der dømmer, om en returnering
af købt udstyr er moralsk rigtig eller ej?

Jeg finder din foragelse og moralske kvababbelser ... foragelig. Jeg finder
det forageligt, at du forsøger at give andre mennesker dårlig samvittighed
over at bruge loven på den måde, den er beregnet til at blive brugt.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)

Fra : Tommy Jensen

Dato : 15-08-05 19:39

On Mon, 15 Aug 2005 20:24:04 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
>det forageligt, at du forsøger at give andre mennesker dårlig samvittighed
>over at bruge loven på den måde, den er beregnet til at blive brugt.

Tjaa, du har ret til din mening ganske som jeg har ret til min.

Og jeg står ved at jeg mener det er en tvivlsom handling der foreslås.

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 15-08-05 21:59

> [...]
> indrettet sin forretning efter den. Har han ikke, er det ham, der har et

Returret er ikke noget butikken har pligt til at give dig.

Under alle omstændigheder kan de forlange at genstanden skal afleveres i
ubrudt emballage

Anders Hyltoft

Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email.
Eller lad være, men så får jeg den ikke

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-08-05 22:03

In article <430101f7$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Anders B. Hyltoft wrote:
> [...]
>
> Returret er ikke noget butikken har pligt til at give dig.
>
> Under alle omstændigheder kan de forlange at genstanden skal afleveres i

Nej, de kan forlange at software som ikke er nødvendig for at
afprøve den primære genstand er i ubrudt emballage. Eller at software
i det hele taget er plomberet hvis softwaren er det primære.

De kan ikke engang forlange original emballage jf forbrugerombudsmanden.

I USA og andre fornuftige lande, der sender forhandleren produktet ind
til fabrikanten, som giver produktet et check på værkstedet, og
pakker det om, og sælger det lidt billigere som refurbished.
Demomodeller kommer samme vej rundt.

I Danmark er det typisk kun virksomheder der køber brugt udstyr
med fuld garanti fra forhandleren. Eksempelvis Dell sælger refurbished
til erhvervskunder der vil have rabat.

Fra : Jacob

Dato : 15-08-05 22:07

"Anders B. Hyltoft" <anders1@FJERNDETTEhyltoft.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Returret er ikke noget butikken har pligt til at give dig.
>
> Under alle omstændigheder kan de forlange at genstanden skal afleveres i

Ikke ved postorder

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-08-05 08:57

"Anders B. Hyltoft" <anders1@FJERNDETTEhyltoft.dk> skrev i en
meddelelse news:430101f7$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk

> Returret er ikke noget butikken har pligt til at give dig.

Jo, hvis butikken handler via internettet.

> Under alle omstændigheder kan de forlange at genstanden skal
> afleveres i ubrudt emballage

Nej.

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 16-08-05 11:41

Nu skrev jeg også kun på baggrund af min egen erfaring som ansat i en
"fysisk" butik. jeg kender ikke noget til lovgivning vedr. postordre firmaer
eller netbutikker.

Fra : Esben

Dato : 15-08-05 23:23

> [...]
> finder det forageligt, at du forsøger at give andre mennesker dårlig
> samvittighed over at bruge loven på den måde, den er beregnet til at blive

Omvendt, så lyder det lidt mærkeligt, hvis loven bygger på at forhandlere
skal stille varer til gratis rådighed for nærige forbrugere.

--
Esben

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-08-05 23:33

In article <430115cc$0$82785$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Esben wrote:

> Omvendt, så lyder det lidt mærkeligt, hvis loven bygger på at forhandlere
> skal stille varer til gratis rådighed for nærige forbrugere.

Det er kun postordreforhandlere der skal løbe den risiko. Den fysiske
butik skal ikke.

Fra : Esben

Dato : 16-08-05 00:45

> Det er kun postordreforhandlere der skal løbe den risiko. Den fysiske
> butik skal ikke.

Det er korrekt, men da der blev refereret til "loven", antog jeg at der var
tale om fortrydelsesretten ved fjernkøb.

--
Esben

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-08-05 19:42

In article <ncl1g1tckidcjlb0479vrtc8pcslriq7n2@4ax.com>, Tommy Jensen wrote:

> [...]
> i op til 2 uger for at levere det tilbage. Jeg tror ikke lige at den
> returret blev givet for at man kunne "låne" et kamera gratis i 14 dage

Planen var jo et forseglet vakumpakket pose.

Fra : Brian Lund

Dato : 15-08-05 18:51

> [...]
behandling??-men
> sålænge du skjuler dig under AS så tror du dig måske sikker??-mage til ævl

Øhh?

Brian

Fra : Jakob

Dato : 15-08-05 19:12

In article <4300d2d5$0$19485$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
axelsoegaard@mail.tele.dk says...

> Det må forhåbentlig være amatør-snak

Hvad har "amatør" lige med noget at gøre ??

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henning Jensen

Dato : 15-08-05 18:38

On Mon, 15 Aug 2005 19:19:21 +0200, "AS" <ars@TrasH.net> wrote:

>Hm-m... Hnad med at købe et hus og returnere, hvis safari varer op til 13
>dage? Bestemt, ikke den bedste metode, men...

Okay en idé - men lidt vanskeligt at ramme præcis levering netop de 11
dage turen tager - da det jo skal være postordre for der er 14 dage
returret .. )

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-08-05 19:43

In article <4300d297.3677406@news.inet.tele.dk>, Henning Jensen wrote:

> Okay en idé - men lidt vanskeligt at ramme præcis levering netop de 11
> dage turen tager - da det jo skal være postordre for der er 14 dage
> returret .. )

Bare handelen indgås på nettet er det postordre. Du må gerne hente
i butikken som jeg jævnligt gør hos SHG.

Fra : Max

Dato : 15-08-05 18:45

Hej Henning

> Hvem vil låne mig sin Nikon DSLR-hus (D70, D70s, D1, D50 ..) som

Hvad med at tale med din fotohandler, han vil måske gerne hjælpe.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-05 20:15

Eller måske et blad/magasin som kunne få nogle fede billeder til gengæld.

/Torben

Fra : Henning Jensen

Dato : 15-08-05 20:32

On Mon, 15 Aug 2005 19:45:25 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:
>Hvad med at tale med din fotohandler, han vil måske gerne hjælpe.

Tak for idéen ..
Nu tro jeg ikke nogen vil låne et kamera ud - og så gensælge det, uden
et værditab, lige som de fleste fotohandler ikke længere ligger inde
med så mange DSLR-er mere på lager - i alt fald i provincen.

Fra : Jakob

Dato : 15-08-05 19:14

In article <4301cab8.1661796@news.inet.tele.dk>, hen-
jens@mail.REMOVE_THIStele.dk says...
> Hej
>
> Hvem vil låne mig sin Nikon DSLR-hus (D70, D70s, D1, D50 ..) som

køb et d50 der lige er set på kanontilbud hos photomondus, og sælg det
fjorten dage efter på DBA til 20 % mere end du har givet ;0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henning Jensen

Dato : 15-08-05 20:29

On Mon, 15 Aug 2005 20:14:28 +0200, Jakob <no@mail.com> wrote:

>køb et d50 der lige er set på kanontilbud hos photomondus, og sælg det
>fjorten dage efter på DBA til 20 % mere end du har givet ;0)

Hmm.. Desværre tager D50 ikke CF-kort, så hvis jeg skal ud og købe
bliver det nok D70(s), hvor jeg ikke skal bruge penge også på andre
kort.

Fra : Steen

Dato : 15-08-05 21:05

"Henning Jensen" <hen-jens@mail.REMOVE_THIStele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Primært som ubenyttet hus, i forsejlet pose i kamerataske, hvis mit
> eget hus skulle bryde ned (alle de GLOBS.. som omtales på de
> amerikansk grupper).

Hvad er GLOBS?

/Steen

Fra : ab©

Dato : 15-08-05 22:01

"Steen" <steen@cutie.dkx> skrev i en meddelelse

> Hvad er GLOBS?

Mon ikke, at det er som disse: http://www.globetrotters.vernet.pl/ ?

ab (-c:)

Fra : Henning Jensen

Dato : 16-08-05 05:23

On Mon, 15 Aug 2005 23:01:29 +0200, "ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> wrote:

>"Steen" <steen@cutie.dkx> skrev i en meddelelse

>Mon ikke, at det er som disse: http://www.globetrotters.vernet.pl/ ?

Nej, det var nu GLOD i fleretal (en tastefejl med B-et). Det er
blikkende grøn led i hukommelseskortetlæseren, og D70 er død! En
elektronikfejl som kan ramme en... se bl.a.
http://www.nikonians.org/dcforum/DCForumID86/7186.html

Men der er mange omtaler hos Nikonians - men syntes ikke jeg har hørt
om disse i DK?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-08-05 11:19

Henning Jensen wrote:

> [...]
> blikkende grøn led i hukommelseskortetlæseren, og D70 er død! En
> elektronikfejl som kan ramme en... se bl.a.

Lidt morsomt at bemærke at GLOD står for 'Green Loght Of Death'

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Grev Dracula

Dato : 16-08-05 07:24

On Mon, 15 Aug 2005 17:06:42 GMT, hen-jens@mail.REMOVE_THIStele.dk
(Henning Jensen) wrote:

> [...]
>periode - erfaringer med problemer her i DK?
>
>Alternativet er at købe et D70-hus, som også er en mulighed - men

Goecker udlejer fotoudstyr - Iflg. deres prisliste på

http://www.goeckerprof.dk/udlejning.htm

vil det koste dig ca. kr. 1.900,- at leje et NIkon D-70 kamera kit
m/ 18-70mm DX i 14 dage, men måske kan du forhandle dig til en lavere
pris for et kamerahus alene.

Fra : Jakob

Dato : 16-08-05 10:58

In article <sa13g1p8sr43bgurkvccurj4mo54k7e1n3@4ax.com>,
beta@praxinfo.dk says...

> vil det koste dig ca. kr. 1.900,- at leje et NIkon D-70 kamera kit
> m/ 18-70mm DX i 14 dage

Det lyder sgu som en god forretning. Hvem faen kan de få til det..

Så er det da godt nok mere fornuftigt at købe et og sælge det brugt ved
hjemkomst, det vil nok være væssentligt billigere.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henning Jensen

Dato : 16-08-05 15:05

On Tue, 16 Aug 2005 11:57:58 +0200, Jakob <no@mail.com> wrote:

> [...]
>
>Så er det da godt nok mere fornuftigt at købe et og sælge det brugt ved
>hjemkomst, det vil nok være væssentligt billigere.

Netop det er en trediedel af ny pris for 14 dage. Netop derfor
overvejer jeg om en kollega/amatør ville lån sit ud.

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 16-08-05 12:35

"Henning Jensen" <hen-jens@mail.REMOVE_THIStele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvem vil låne mig sin Nikon DSLR-hus (D70, D70s, D1, D50 ..) som
> backup kamerahus for min D70

Det er der nok ingen der vil, men har du økonomisk mulighed, så køb et nyt i
Tyskland og sælg så dit "gamle" D70 når du kommer hjem.
Så får du på en billig måde to huse med på ferien, og 2 års frisk
reklamationsret på dit nye kamera!

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Henning Jensen

Dato : 16-08-05 15:08

On Tue, 16 Aug 2005 13:35:22 +0200, "Langgaard Bærbar"
<langgaard@klarupnet.dk> wrote:

> [...]
>Tyskland og sælg så dit "gamle" D70 når du kommer hjem.
>Så får du på en billig måde to huse med på ferien, og 2 års frisk

Hmm.. jeg har nu fået en enkelt email med interesse ...

Jo, elleres overvejer jeg om jeg skulle købe et brugt film DSL - som
nød backup. Men jeg kan ikke rigtigt finde ud om det er en reel
risisko at D70 giver op ...

Er der nogen som har haft en "total fejl" på et nikon DSLR i Danmark?

Fra : AS

Dato : 16-08-05 15:43

"Henning Jensen" <hen-jens@mail.REMOVE_THIStele.dk> wrote in message

> Jo, elleres overvejer jeg om jeg skulle købe et brugt film DSL - som
> nød backup.

Film SLR mener du? Ikke dårligt, men muligvis skal man også være lidt
indstillet til at fotografere på film. Der er lidt anderledes. Her skal man
huske, at film skal tages hjemmefra. Sagen er, at ikke nødvendigvis finder
man den ønskede film alle steder i Afrika. Hvis man ikke bruge denne backup,
så har man haft en del større balast, end bare en ekstra hus.

Fra : Henning Jensen

Dato : 16-08-05 17:50

On Tue, 16 Aug 2005 16:43:21 +0200, "AS" <ars@TrasH.net> wrote:

>Film SLR mener du? Ikke dårligt, men muligvis skal man også være lidt
>indstillet til at fotografere på film. Der er lidt anderledes. Her skal man

Ja der er forskel, men nu har jeg fotograferet med film i over 25 år
indtil digital kom, så det går nok .. )

>huske, at film skal tages hjemmefra. Sagen er, at ikke nødvendigvis finder
>man den ønskede film alle steder i Afrika. Hvis man ikke bruge denne backup,
>så har man haft en del større balast, end bare en ekstra hus.

Som nødløsning finder man jo nok nogle kodak film .. HVIS man er ramt
af uheldet.

Fra : Petter Ettrup

Dato : 16-08-05 16:10

Hej Henning!

Hvis du køber et D70 i Tyskland eller andetsteds og tager det med, er jeg
interesseret i købe det bagefter. Hvis det måtte have din interesse, så må
du jo sende en mail og så finder vi ud af noget. Det tror jeg faktisk er den
billigst mulige løsning for dig...

Mvh Petter
petter.ettrup@gmail.com

Fra : Henning Jensen

Dato : 16-08-05 17:54

On Tue, 16 Aug 2005 17:09:56 +0200, "Petter Ettrup"
<petter.ettrup@gmail.com> wrote:

> [...]
>du jo sende en mail og så finder vi ud af noget. Det tror jeg faktisk er den

Jo - det er en mulighed - og tak for interessen. Men jeg tro hvis jeg
køber et ekstra hus så vælger jeg nok at have det som rigtig backup
hus fremover. Men er nok mest lun på et film SLR som nødløsning, hvis
ikke det lykkes at aftale et lån af en D70...

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 16-08-05 18:09

> [...]
> hus fremover. Men er nok mest lun på et film SLR som nødløsning, hvis
> ikke det lykkes at aftale et lån af en D70...

Risikoen for at dit kamera går i stykker, er nok ikke større end risikoen
for at dit fly falder ned.

Bare for at berolige dig

--
Leif Langgaard