Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dias i glas
Fra : Carsten

Dato : 14-08-05 11:53

Jeg har tænkt på at købe en Minolta Dimage Scan Dual IV til scanning af
gamle dias, jeg synnes dog ikke at jeg kan se nogle steder om den kan
tage dias i glas. Er der nogle der har erfaring med det.

Mvh

Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-05 13:02

Jeg har en Minolta Dimage Scan Dual III og den kan ikke.

Fra : Hans Kruse

Dato : 14-08-05 13:29

> Jeg har tænkt på at købe en Minolta Dimage Scan Dual IV til scanning af
> gamle dias, jeg synnes dog ikke at jeg kan se nogle steder om den kan
> tage dias i glas. Er der nogle der har erfaring med det.

Jeg skrev et længere indlæg tidligere i denne gruppe om mine erfaringer med
netop denne scanner. Nej dias skal tages ud af rammerne for at undgå
reflekser. Efter et par stykker bliver man god til det ... en god
sweitzerkniv kan anbefales

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Henning

Dato : 14-08-05 19:21

> [...]
> netop denne scanner. Nej dias skal tages ud af rammerne for at undgå
> reflekser. Efter et par stykker bliver man god til det ... en god

Jeg er faktisk igang med en lignede opgave. Har samme model i scanner og
mange dias i glasrammer.

Problemerne med glasrammerne og det er jo trods alt sommer, har sat arbejdet
på pause.

Når efteråret kommer vil jeg fortsætte. Inspireret af dine tidligere indlæg
vil jeg også afmontere og bruge negativholderen til scan. Jeg er dog ikke så
modig som dig at smide film og dias ud. Forestiller mig at lægge de
afmonterede dias i mærkede kuverter, een pr. diaskassete, så de kan findes
igen.

Så nåede jeg til mit spørgsmål.

Skal disse kuverter være af specielt fint papir eller andet for ikke at
ødelægge dias?

Er der nogen der har andre forslag/ideer til opbevaring af "løse" dias?

mvh Henning

Fra : waal

Dato : 14-08-05 20:58

"Henning" <anders@nd.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ødelægge dias?
>
> Er der nogen der har andre forslag/ideer til opbevaring af "løse" dias?

opklippede negativlommer

Fra : Simon Nielsen

Dato : 14-08-05 22:48

> Så nåede jeg til mit spørgsmål.
>
> Skal disse kuverter være af specielt fint papir eller andet for ikke at
> ødelægge dias?
>
> Er der nogen der har andre forslag/ideer til opbevaring af "løse" dias?

Hvad med nogle dias lommer, eller hvis du ikke kan få dem, oplikkede negativ
lommer, de kan købes hos fotohandleren.

Mvh
Simon