Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pixma 5000
Fra : Henrik

Dato : 13-08-05 11:07

Hej NG
Jeg synes at mine billeder, der bliver printet med min Pixma 5000 får nogle
besynderligere farver. Farve spektret er ligesom trukket over i brunt, og
det er vældigt kedeligt.
Jeg bruger Canon patroner har fulgt brugsanvisningen mht. rensning af
printerhoved (i forbindelse hermed vil jeg gerne vide om der skrives en side
ud når der renses hoveder, det gør der nemlig ikke, hvilket undrer mig).
Ligeledes bliver de sorte farver tit blålige.
Min egen teori er at jeg har problemer med den sorte, er det rigtigt?
På forhånd tak
Henrik

Fra : Simon Nielsen

Dato : 14-08-05 22:15

"Henrik" <henrikhhansenFJERN@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Ligeledes bliver de sorte farver tit blålige.
> Min egen teori er at jeg har problemer med den sorte, er det rigtigt?

Farverne har også meget med papiret at gøre. Canons eget papir giver gerne
lidt blåstik, altså lidt kølige farver, i hvert fald deres pro fotopapir,
men jeg har oplevet Ilfords fotopapir at være det bedste, det har en dejlig
nedtonet farve så man kan se på det i meget lang tid, desuden syntes jeg
efter indstillingerne på min skærm er ilford papiret det der kommer tættest
på det jeg ser. Og jeg kalibrer min skærm med en kalibrator.

Du har som sådan ikke problemer med dine patroner. Men S/H kan godt virke
lidt blåt på canons printere, hvorfor det lige er sådan ved jeg ikke, men
jeg syntes at lige gyldigt hvilket kopimærke man sætter i bliver de stadig
lidt blålige. Dog ikke hvis man bruger ilford papir, så bliver det som jeg
kan lide det. Epsons bliver lidt brunlige, men meget af det afhænger også af
lyset i rummet, er det fluroscent lys (lysstof rør) kan du ikke regne med
farverne, prøv at holde det op mod lyset fra et vindue eller gå udenfor og
kigge på det, det kan også være dit problem.

Rensning af printerhovedet foregår ved at printeren trækker noget blæk ud af
hovederne for at undgå at blækket sætter sig fast. der udskrives ikke noget,
men det anbefales at du printer en dysetest bagefter for at se om dyserne
fungerer ordentligt eller der er noget der sidder fast.

Mvh
Simon