Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
cirkulært eller linært pol filter
Fra : Brizz

Dato : 12-08-05 21:46

Det eneste kendskab jeg har til pol filter er at det kan give en mørkere
himmel og "lave vand gennemsigtigt"
Er ikke i tvivl om at jeg skal have et pol filter men skal det være
linært eller cirkulært?

Nogen der vil forklare forskellene på disse?

Hvis det skulle have nogen betydning skal det bruges til canon 17-40
f4.0L og canon 70-200 f2.8L (77mm)

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Fra : HKJ

Dato : 12-08-05 20:56

Brizz wrote:
> [...]
> linært eller cirkulært?
>
> Nogen der vil forklare forskellene på disse?

Linært polfiler kan sommetider forstyrer autofocus eller lysmåler, om
det gør afhænger af kamera og hvordan det er drejet.

Så den sikre løsning er at købet et circulært polfilter, virkningen på
billedet er den samme.

Teknisk er forskellen at et cirkulært polfilter ophæver polariseringen
igen, før det sender lyset videre.

Fra : waal

Dato : 12-08-05 21:57

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> billedet er den samme.
>
> Teknisk er forskellen at et cirkulært polfilter ophæver polariseringen

Helt så simplet er det nu ikke, så kunne man jo blot undlade filteret. I
princippet bør lineære pofiltre slet ikke bruges på et spejlreflekskamera
hvor lyset måles gennem objektivet.

http://www.schneideroptics.com/filters/filters_for_still_photography/polarizers/

http://www.schneideroptics.com/filters/filters_for_still_photography/polarizers/more_information/

At det alligevel er gået godt i årtier er en anden snak, og i øvrigt har B&W
justeret advarslen gennem årene så de passede til markedet. I gamla dage var
det lysmåling gennem objektivet den var gal med, så var det særlige
målesystemer, typisk spotmåling og måling bag spejlet, begge metoder der
benytter sig af ! spejle eller prismer og nu er det autofokus m.m.

Med en enkelt undtagelse er alle mine kamerehuse forsynet med spotmåling via
en stråledeler, noget der ifølge B&W kræver et cirkulært filter, men
alligevel har jeg problemløst brugt lineære filtre i årevis. Måske er det
den måde jeg bruger måleren på der redder mig ? jeg ved det ikke, men det er
rimeligt simpelt at afprøve om dette eller hint kamera bliver snydt.

mvh
Michael

Fra : Jacob

Dato : 12-08-05 21:29

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nogen der vil forklare forskellene på disse?
>
> Hvis det skulle have nogen betydning skal det bruges til canon 17-40 f4.0L

Hvis det er fordi du vil lave vand "gennemsigtigt" så skal du bruge et
liniært filter. jeg kan ikke helt se hvad det cirkulære skal gøre godt for.

jacob

Fra : HKJ

Dato : 12-08-05 21:35

Jacob wrote:

> Hvis det er fordi du vil lave vand "gennemsigtigt" så skal du bruge et
> liniært filter. jeg kan ikke helt se hvad det cirkulære skal gøre godt for.

Det gør et cirkulært nøjagtig lige så godt.

Fra : Jacob

Dato : 12-08-05 21:58

> Det gør et cirkulært nøjagtig lige så godt.

Det kan jeg ikke være enig i. ved direkte sammenligning syntes jeg der er
stor forskel. cirkulært er mere brugervenligt da man ikke skal dreje det så
den tager de reflekser man ønsker. det liniære er super til billeder af
f.eks. en sejlende ubåd. det er det jeg har prøvet. men man skal dreje det
for at ramme reflekserne.

Jacob

Fra : HKJ

Dato : 12-08-05 22:06

Jacob wrote:

> [...]
> f.eks. en sejlende ubåd. det er det jeg har prøvet. men man skal dreje det

Jeg har nu altid skulle dreje mit cirkulære polfilter.
Du kan også prøve at læse den forklaring Waal linker til, den siger
nøjagtig det samme som jeg gør.

Fra : Morten Wartou

Dato : 12-08-05 22:19

"Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> f.eks. en sejlende ubåd. det er det jeg har prøvet. men man skal dreje det

Det må være et meget specielt cirkulært polfilter du har haft fat i - ja,
faktisk må det have været af den type som ophæver de fysiske love. :)
Ethvert polfilter skal drejes for at opnå den rigtige effekt...

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Brian Lund

Dato : 12-08-05 23:20

> [...]

> f.eks. en sejlende ubåd. det er det jeg har prøvet. men man skal dreje det

Dvs. når mit cirkulære polfilter har en forskel i reflektionerne på eks.
vandoverflader alt efter hvordan det er drejet, så er det en defekt i
filteret? ;)

Brian

Fra : Jacob

Dato : 13-08-05 00:05

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Dvs. når mit cirkulære polfilter har en forskel i reflektionerne på eks.
> vandoverflader alt efter hvordan det er drejet, så er det en defekt i

Måske fik jeg blot forkert instruktion.
jeg prøvede slet ikke at dreje det.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 13-08-05 11:58

> [...]
> f.eks. en sejlende ubåd. det er det jeg har prøvet. men man skal dreje det

++++++++++++++++++

Tror du bytter rundt på de to

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : waal

Dato : 13-08-05 12:35

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> skrev i en meddelelse

> "Jacob" <bip@bop.dk> skrev i en meddelelse

> ++++++++++++++++++
>
> Tror du bytter rundt på de to

Begge typer skal drejes for at ramme vinklen på den refleks man ønsker
dæmpet/fjernet

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-08-05 16:20

> [...]

> der er stor forskel. cirkulært er mere brugervenligt da man ikke skal
> dreje det så den tager de reflekser man ønsker.

Hehe. Du er vist ikke helt skarp på polfiltre.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)