Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nysgerrighed: Kan en autofocus det her ved~
Fra : Jakob

Dato : 06-08-05 14:29

Jeg har lige været nede og se postdanmark rundt og vi legede da lidt med
at tage nogle billeder med et panasonic z et eller andet.

Det er jo en af de situationer hvor man iløbet af 5 minutter får
ufattelig meget respekt for de billeder de dygtige kan præstere :0)

Damn når det her felt røg forbi for fulde gardiner var det sgu umuligt
for os at fotografere noget som helst rimeligt :0)

Ok grejet var måske ikke ideelt, men det fik mig til at tænke på hvor
grænserne for autofocus går, noget jeg egentlig også har tænkt på når
jeg ser de her flotte fuglebilleder som folk i gruppen kan levere.

Det jeg er nysgerrig på er om almindelige dlsr kameraer autofocus
overhovedet kan forventes at kunnen focusere på objekter der er i så
hurtig bevægelse. Det billede vi gerne ville tage i den situation var af
en rytter forfra, hvor han er i fokus og feltet bagved er uskarpt men
det ville jo selvfølgelig kræve en ret lille dybdeskarphed kombineret
med en hastighed på 40 km/t, kan det lade sig gøre med autofocus ??
Eller skal man vælge et punkt og så skyde en røvfuld billeder efter
hinanden hvis man ellers har et kamera der kan levere tilstrækkelig
hastighed ??

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-08-05 14:49

In article <MPG.1d5ed969964abbba989d17@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
> [...]
> det ville jo selvfølgelig kræve en ret lille dybdeskarphed kombineret
> med en hastighed på 40 km/t, kan det lade sig gøre med autofocus ??

Jada. Det er hvad der hedder AF Servo på canon. Computeren fokuserer
konstant, og beregner objektets afstand så autofokus kan følge med.
Jo længere manden er væk, jo lettere er det selvfølgelig.

Når kameraet kan fokusere fra uendeligt til tæt på på 1 sekund,
så kan det også følge en cykelrytter, uanset hvor dopet han er.

> Eller skal man vælge et punkt og så skyde en røvfuld billeder efter
> hinanden hvis man ellers har et kamera der kan levere tilstrækkelig
> hastighed ??

Det kan man også. Fokusere på et skilt i vejsiden, slå autofokus
fra, og så bare skyde det der kommer ind i det skarpe område.

Du kan også stå ved siden af vejen, så er arbejdet for AF meget lille,
du skal bare kunne følge cyklisterne jævnt. Her vil et objektiv med
mode-2 billedstabilisering hjælpe da det stabiliserer op-ned, men
tillader panning vandret.

Fra : Jakob

Dato : 06-08-05 16:13

In article <slrndf9fu5.83r.povlhp@ip101.home.terminal.dk>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Jada. Det er hvad der hedder AF Servo på canon. Computeren fokuserer
> konstant, og beregner objektets afstand så autofokus kan følge med.
> Jo længere manden er væk, jo lettere er det selvfølgelig.

Det er det de kom lige forbi os men det er nok ikke aktuelt at tage
billeder af nogen der var tættere på end 5 m trods alt.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-08-05 16:19

"Jakob" >

> Det er det de kom lige forbi os men det er nok ikke aktuelt at tage
> billeder af nogen der var tættere på end 5 m trods alt.

> [...]

Prøv med en vidvinkel og lidt fill flash på lidt lang lukkertid,
tror det kan blive kanon flot.... Hvis man er heldig )-max-

Fra : Jakob

Dato : 06-08-05 16:37

In article <Yz4Je.63793$Fe7.203735@news000.worldonline.dk>, ma22x3
@hotmail.com says...

> Prøv med en vidvinkel og lidt fill flash på lidt lang lukkertid,
> tror det kan blive kanon flot.... Hvis man er heldig )-max-

Godt tip max, det vil jeg prøve når lejligheden byder sig. Men det
virker vel ikke i fuldt dagslys sådan et trick ? Det er vel for at få
noget blur kombineret med en bevægelse "frosset" af filflashen ikke ?

Og så er der lige det med at turde knalde en blitz af op i hovedet på en
rytter der befinder sig i et tætpakket felt der bevæger sig forbi min
skulder i en afstand af 0,5 m. med 40 km/t ;0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-08-05 17:08

"Jakob"
> [...]
> rytter der befinder sig i et tætpakket felt der bevæger sig forbi min
> skulder i en afstand af 0,5 m. med 40 km/t ;0)

Det virker specielt godt i dagslys, lidt poppet mener nogle, men
whuuush hvis man er heldig at få indstillet den rigtige balance
mellem flash og exponering, så får du billeder der ender på
forsiden af magazinerne, easy peasy hvis man er heldig..
Flashen generer ikke cyklisterne det mindste, de bemærker
det sikkert slet ikke, det er kun i halvmørke hvor pupillerne
er helt åbne og du får en blitz ind der oplyser øregangene indefra
der er irreterende.. Du skal bruge rear curtain flash mode, eller
slow måske, kan sku ikke huske hvad det hedder, men øv dig
lidt inden.. Vidvinkel og manuel forudindstillet fokus, det burde
ikke kunne gå galt. -max-

Fra : Jakob

Dato : 06-08-05 17:16

In article <Df5Je.63800$Fe7.203758@news000.worldonline.dk>, ma22x3
@hotmail.com says...

> [...]
> slow måske, kan sku ikke huske hvad det hedder, men øv dig
> lidt inden.. Vidvinkel og manuel forudindstillet fokus, det burde

Kanon det vil jeg lege med næste gang jeg kan låne et dslr :0), tak for
tippet.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-08-05 17:31

"Jakob"
> @hotmail.com says...

> Kanon det vil jeg lege med næste gang jeg kan låne et dslr :0), tak for
> [...]

Et digicam wil være helt fint egnet, hvis der vidvinkel i kameraet,
den større dybdeskarphed kan være en fordel.. -max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-08-05 14:49

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Det jeg er nysgerrig på er om almindelige dlsr kameraer autofocus
> overhovedet kan forventes at kunnen focusere på objekter der er i så
> hurtig bevægelse.

Ja, det kan man forvente. De fleste dslr-kameraer kan fokusere kontinuerligt
på bevægelige objektet, og afhængigt af det tilstedeværende lys, kan de
følge med, selvom det går stærkt. Moderne dlsr-kameraer vil ikke have
problemer med kontinuerligt autofokus på cykelryttere, der bevæger sig med
hastigheder op til 40-50 km/t.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 06-08-05 15:04

Jens Bruun wrote:
> [...]
> følge med, selvom det går stærkt. Moderne dlsr-kameraer vil ikke have
> problemer med kontinuerligt autofokus på cykelryttere, der bevæger sig med

En cykelrytter der bevæger sig med 40-50km/t er jo et vidt begreb

På 200 meters afstand er det ikke noget problem at holde fokus, men hvad
når de er nogle få meter fra én?

Skal det forstås således, at hvis du drejer om dig selv med 40-50km/t
kan nå at fokuserer og tage skarpe billeder bare der er lys nok?

/Thomas

Fra : Jacob

Dato : 06-08-05 15:58

"Thomas Schreiber" <no@more.spam> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Skal det forstås således, at hvis du drejer om dig selv med 40-50km/t kan
> nå at fokuserer og tage skarpe billeder bare der er lys nok?

en praktisk test lavet af mig selv viser at et objekt med 150km/t indtil 10m
afstand ikke er noget problem. objektivet var et canon 100-300mm (ikke L
udgaven) med ring usm kameraet var canon 20D med 2.0 firmweare. Jeg stødte
ikke nå nogle grænser overhovedet. afstanden var nok nærmere 5meter end 10
meter. det er noget svært at bedømme. men jeg kan ikke forestille mig at det
på noget tidspunkt er kameraet der sætter begrænsningen. jeg vil mene at
hastigheden på focus på mit objektivet er fra uendelig til 2m på ca 300ms.
et intresant forsøg kunne jo være at man på motorvejen (som pasager) prøver
at fokusere på på broer skilte og de der hvide "hegnspæle" der er langs
motorvejen. og på den måde teste autofocus.

Jacob

Fra : Jakob

Dato : 06-08-05 16:17

In article <42f4d015$0$24870$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net>,
jreckeweg@mail.tele.dk says...

> en praktisk test lavet af mig selv viser at et objekt med 150km/t indtil 10m
> afstand ikke er noget problem.

Nej det er sgu nok først når den rammer en at problemet opstår ;0)

> udgaven) med ring usm kameraet var canon 20D med 2.0 firmweare. Jeg stødte
> ikke nå nogle grænser overhovedet.

Men kan man ikke forestille sig at det bliver vanskeligere for
autofocusen at levere varen, hvis man arbejder med lille dybdeskaphed. I
billeder med større dybdeskarphed vil man jo ikke nødvendigvis opdage
problemet ?

Jeg ved jo selvfølgelig ikke hvad blænde du lavede din test med :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jacob

Dato : 06-08-05 17:09

> [...]
> problemet ?
>
> Jeg ved jo selvfølgelig ikke hvad blænde du lavede din test med :0)

laveste blænde. F/5.6 og F/4.5

Fra : Jakob

Dato : 06-08-05 17:17

In article <42f4e0a0$0$24873$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net>,
jreckeweg@mail.tele.dk says...

> laveste blænde. F/5.6 og F/4.5

Ok så er teknikken bedre end jeg regnede med :0), tak for
informationerne.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 06-08-05 16:14

In article <42f4bfd0$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
bruun_jens@hotmail.com says...

> følge med, selvom det går stærkt. Moderne dlsr-kameraer vil ikke have
> problemer med kontinuerligt autofokus på cykelryttere, der bevæger sig med
> hastigheder op til 40-50 km/t.

OK så har jeg jo endnu et argument for at skulle have et af slagsen :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : .J.S...

Dato : 06-08-05 17:27

> [...]
>
> Det er jo en af de situationer hvor man iløbet af 5 minutter får
> ufattelig meget respekt for de billeder de dygtige kan præstere :0)

Ofte er billederne taget bagud fra en motorcykel som kører med samme
hastighed som rytterne...

Fra : Erling Hansen

Dato : 06-08-05 19:04

..J.S... <mr_nobody@nowhere.com> wrote:

> Ofte er billederne taget bagud fra en motorcykel som kører med samme
> hastighed som rytterne...

Der er i årenes løb taget mange fantastiske cykelbilleder på
'gammeldaws' manér: Vælg et fast focus-punkt og vent til hele banden
kommer flyvende. Så kan der skydes mange gange, og somme tider er over
halvdelen gode.
Mvh
Erling

Fra : Jakob

Dato : 06-08-05 20:22

> [...]
> 'gammeldaws' manér: Vælg et fast focus-punkt og vent til hele banden
> kommer flyvende. Så kan der skydes mange gange, og somme tider er over

Jo jo men hvis man vil have billeder af en bestem så dur det jo ikke.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erling Hansen

Dato : 06-08-05 21:19

Jakob <no@mail.com> wrote:

> Jo jo men hvis man vil have billeder af en bestem så dur det jo ikke.

Du venter til han passerer gennem skarphedsfeltet.

Fra : Jakob

Dato : 06-08-05 22:35

In article <1h0w8ni.ndln41d74s8wN%email@domain.com>, email@domain.com
says...

> Du venter til han passerer gennem skarphedsfeltet.

Ja ok så er vi på manuel og det er selvfølgelig også en mulighed. Kan
forestille mig at det bliver ret svært hvis der er et skarphedsfelt på 1
meters penge og han cykler med 40 km i timen så er der under 1/10 sek at
gøre godt med.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : waal

Dato : 06-08-05 22:19

> Jo jo men hvis man vil have billeder af en bestem så dur det jo ikke.

Der er taget tonsvis af billeder af "bestemte" ryttere gennem historien,
helt uden automatik

mvh
Michael

Fra : Lars Troels

Dato : 06-08-05 21:56

> [...]
>
> Det jeg er nysgerrig på er om almindelige dlsr kameraer autofocus
> overhovedet kan forventes at kunnen focusere på objekter der er i så

Et D-SLR og en hurtig tele kan uden problemer holde 80-90 % skarpe af en
racerbil der kommer imod dig med over 200 km/t. Hvis objektet/motivet er
helt tæt på kræves speciel teknik, men det meste kan laves.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Jakob

Dato : 06-08-05 21:06

In article <42f515a0$0$179$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
fam.troelsVAEK@mail.dk says...

> Et D-SLR og en hurtig tele kan uden problemer holde 80-90 % skarpe af en
> racerbil der kommer imod dig med over 200 km/t. Hvis objektet/motivet er
> helt tæt på kræves speciel teknik, men det meste kan laves.

Ok tak for den information.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : fam. Ager

Dato : 06-08-05 21:14

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> Det jeg er nysgerrig på er om almindelige dlsr kameraer autofocus
> overhovedet kan forventes at kunnen focusere på objekter der er i så
> hurtig bevægelse. > --

Hey

jeg tager mange rally billeder, her kan det gå stærkt....bruger AI- servo
som fokus, og tilpasser iso lukker og blænde efter de gældende
lysforhold...Har Indtil nu ALDRIG oplavet at min auto-fokus ikke har kunnet
følge med.......

mvh torben