Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mellemring og teleconverter kombination.
Fra : Lars Hjortø

Dato : 04-08-05 15:02

Hejsa.

Jeg har tænkt på hvad der sker hvis man monterer både en teleconverter ig en
mellemring samtidig. Ja, og selvfølgelig også et objektiv, ellers sker der
jo nok ikke det store...
Hvis man monterer det i rækkefølgen mellemring, teleconverteren og til sidst
objektivet får man vel bare et macrobjektiv med større brændvidde og mindre
blænde?
Men hvad hvis man monterer teleconverter, mellemring og til sidst objektiv,
hvad sker der så? Jeg har desværre ikke en teleconverter så jeg kan prøve,
og kan ikke selv lige regne det ud.
Nogen der kan fortælle mig det?

--
Venlig hilsen Lars Hjortø
5700 Svendborg

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-08-05 15:18

In article <42f21fc5$0$63718$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Lars Hjortø wrote:
> [...]
> hvad sker der så? Jeg har desværre ikke en teleconverter så jeg kan prøve,

faktorernes orden er ligegyldig.

Og for at regne på forstørrelses, nærsynethed etc kan du bruge Julian's
lens calculator:
http://ca.geocities.com/lokejul/jlcalc.htm

Den tager højde for TC, mellemringe og nærlinser.

Fra : Lars Hjortø

Dato : 04-08-05 17:35

Hej Povl..

> [...]
> lens calculator:
> http://ca.geocities.com/lokejul/jlcalc.htm
>
> Den tager højde for TC, mellemringe og nærlinser.

Tak for svaret, så må jeg se om jeg kan finde ud af at bruge det link. Det
ser mildt sagt noget forvirrende ud... Men ellers spørger jeg da bare
igen....

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-08-05 18:25

In article <42f243b2$0$63782$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Lars Hjortø wrote:

> Tak for svaret, så må jeg se om jeg kan finde ud af at bruge det link. Det
> ser mildt sagt noget forvirrende ud... Men ellers spørger jeg da bare
> igen....

Det er meget let. Du starter med at vælge kamera øverst til venstre.
Eksempelvis 350D. Så ser du på dit objektiv hvad nærfokus grænsen er,
på en 50mm f/1.8 er det 0.45m = 45cm.

så du fylder 0.45 ind under de 50mm der allerede er tastet for dig.

Så kan de se lige neden under at Mag-max = maximal forstørrelse er
0.125 gange ved 0.45m fokus.

Hvis du smider alle 3 kenko mellemringe på (ABC under Extension), så
kan du se forstørrelsen bliver 1.485x ved 83.7mm = 8.37cm afstand.

Kassen med focus har en near/far knap. De viser henholdsvis nærmeste
og fjerneste fokuseringsafstand.

Du kan nu også hælde en teleconverter på, Canon's 1.4x bringer forstørrelsen
op på 2.079x ved 83.7mm. Den ændrer ikke på fokusgrænsen.

Du kan også de den reelle blænde under Aeff.
50mm + 1.4x TC + 3x mellemringe ved f/1.8 på kameraet = f/9.21
oog en brændvidde på 70mm.

Fra : Lars Hjortø

Dato : 04-08-05 19:37

Hej igen...

> [...]
>
> Du kan også de den reelle blænde under Aeff.
> 50mm + 1.4x TC + 3x mellemringe ved f/1.8 på kameraet = f/9.21

Så blev jeg da så meget klogere. Det giver da i hvert fald en indikation på
hvad kombinationen af mellemringe og objektiv kan præstere. Jeg har et sæt
manuelle mellemringe og en 28-105 mm objektiv som er nogen lunde fornuftig
til macrofotografering, men har famlet lidt i blinde når jeg har brugt dem
Tak for hjælpen.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-08-05 07:38

Lars Hjortø wrote:
> [...]
> hvad sker der så? Jeg har desværre ikke en teleconverter så jeg kan prøve,

Større forstørrelse.. vil jeg tro.

Jeg mener det var hvad jeg fik ud af det da jeg testede en
kombination af 1.4x og 2x TC, Kenko's mellemringe og EF 50 f/1.4 på
et tidspunkt.

// Hans
--
The Computer Festival of The Year | http://se2k.dk | 4-7/8

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-08-05 10:13

Hans Joergensen wrote:

> Større forstørrelse.. vil jeg tro.
>
> Jeg mener det var hvad jeg fik ud af det da jeg testede en
> kombination af 1.4x og 2x TC, Kenko's mellemringe og EF 50 f/1.4 på
> et tidspunkt.

Enig. Der var faktisk nogle af de tidligere 1:2 makrooptikker, der blev
bundlet med en TC for at komme op på 1:1.
En TC er vel i virkeligheden ikke noget, der forlænger brændvidden, men
noget, der forstørrer det dannede billede op, så der kommer et mindre udsnit
af billedet på chippen/filmen.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-08-05 10:59

Jan Bøgh wrote:
> [...]
> noget, der forstørrer det dannede billede op, så der kommer et mindre udsnit

Jah..

En anden ting er at jeg har svært ved at finde noget at bruge den
store forstørrelse til :) det er totalt svært at tage se-værdige
supermakrobilleder, hvor imod at det er ret nemt at tage forholdsvist
herlige skud med lidt større afstand til motiverne.

http://gallery.nathue.dk/photo/2005/05/12/

Denne serie er taget med EF 85 f/1.8 og svjh 36mm forlængelse.

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-08-05 12:03

Hans Joergensen wrote:

> [...]
> supermakrobilleder, hvor imod at det er ret nemt at tage forholdsvist
> herlige skud med lidt større afstand til motiverne.

Tjae. Seværdighed afhænger jo helt af hvad man vil. Hvis nu ens mål er at
vise munddelene på en myggelarve, så skal man altså tæt på.

http://jan.boegh.net/Album/Adhoc/slides/_DSC6192%20Mor%20sir'%20jeg%20er%20pæn.html

er også rimeligt tæt på.
De fleste af de billeder, du linker til er nærmere, hvad en mere konservativ
tradition, ville kalde close-up.

> http://gallery.nathue.dk/photo/2005/05/12/

De fleste af de (i øvrigt glimrende) billeder, du linker til er nærmere,
hvad en mere konservativ tradition, ville kalde close-up. Og er taget med et
helt andet formål end mit eks.
Jeg har i weekenden bl.a. nydt det fremragende sommervejr ved at ligge på
maven foran en soldug og forsøgt at 'plante' et insekt på et blad med
henblik på at optage det. Det lykkedes dog ikke, men jeg fik dog lidt af
sommerkuløren opdateret, så kompensationen var OK. Men her var jeg nede og
rode med mere end 1:1 - og så bliver det ægte makro. Men jeg vil godt nok
indrømme, at det er lettere at tage makrobilleder på et bord end on
location, hvor man jo ikke på samme måde har kontrol over sagerne.

vh
jan

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-08-05 13:46

Jan Bøgh wrote:
> De fleste af de (i øvrigt glimrende) billeder, du linker til er nærmere,
> hvad en mere konservativ tradition, ville kalde close-up. Og er taget med et
> helt andet formål end mit eks.

Jah, jeg kalder dem heller ikke makro

> [...]
> indrømme, at det er lettere at tage makrobilleder på et bord end on
> location, hvor man jo ikke på samme måde har kontrol over sagerne.

Oh ja :)

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk