Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lidt kritik af nogle pipfugle.
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 03-08-05 18:29

Hej i gruppen.

I kan tag et kig her http://home20.inet.tele.dk/jnfoto/index.html og giv
lidt kritik, hvis i lyst. De er taget nede ved Korsør havn.
Måske der er nogle der kan sige hvad den mørke af dem hedder?
--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : Max

Dato : 03-08-05 19:01

Hej Jørgen

> Måske der er nogle der kan sige hvad den mørke af dem hedder?

Set fra venstre er det skarv, fiskehejre, skarv og skarv

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-08-05 00:51

> Hej Jørgen

> Set fra venstre er det skarv, fiskehejre, skarv og skarv

De brune Skarver er ungfugle. I yngledragt får de (voksne, sorte) noget
hvidnister på halsen og en hvid plet på siderne.

Skal et fuglefoto være helt vellykket, skal der som et minimumskrav være
stillet knivskarpt på øjnene. Det kan der trækkes et par points hjem på
endnu, Fiskehejren dog tæt på at være perfekt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 04-08-05 13:10

> [...]
> stillet knivskarpt på øjnene. Det kan der trækkes et par points hjem på
> endnu, Fiskehejren dog tæt på at være perfekt.
+++++++++++++++++

Hej Preben.

Ja, du har ret i at øjerne skal være skarpe. Jeg skulle nok også være gået
lidt op i ISO, i hvertfald på det ene billede, det er kun taget med 1/125
sek.med 500mm, jeg havde godt nok noget at hvile kameraet på, men når den
flytter hovedet samtidig, så går det nok galt, jeg må på den igen. Tak for
kritikken

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 04-08-05 13:06

> Set fra venstre er det skarv, fiskehejre, skarv og skarv
>
> Mvh Max
++++++++++++++++

Hej Max.

Godt så fik jeg det på plads.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-08-05 23:36

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lidt kritik, hvis i lyst. De er taget nede ved Korsør havn.
> Måske der er nogle der kan sige hvad den mørke af dem hedder?
Der er såmænd et par pæne billeder af Phalacrocorax carbo, bedre kendt som
almindelig skarv, der soltørrer sine vinger.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-08-05 08:01

Frodo Nifinger wrote:

> Der er såmænd et par pæne billeder af Phalacrocorax carbo, bedre
> kendt som almindelig skarv, der soltørrer sine vinger.

Dette vingede uhyre kaldes også blandt læge folk for en ålekrage.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Max

Dato : 04-08-05 08:31

Hej Jan

> Dette vingede uhyre kaldes også blandt læge folk for en ålekrage.

Ja, det hedder de også her hvor jeg bor ved Horsens fjord hvor vi
har en stor koloni af dem på Vorsø.

Mvh Max

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 04-08-05 13:14

> Dette vingede uhyre kaldes også blandt læge folk for en ålekrage.
>
> vh
> jan
>
> --
> Fotoamatør af Guds nåde.
> PS: Nye (opdateret 21/7/2005) knipserier kan findes på
> http://jan.boegh.net/foto.htm
+++++++++++++++++++++

Hej Jan.

Jeg synes nok der var en fisker der kaldte den noget med åle et eller andet,
men fik ikke lige fat i det. Så har det nok også været en ål (en lille en )
den kom op med, på et tidspunkt efter et dyk.

Fra : Max

Dato : 04-08-05 13:29

Hej Jørgen

> [...]
en )
> den kom op med, på et tidspunkt efter et dyk.

Nok nærmere en ålekvabbe, mener at navnet ålekrage er misvisende
i den henseende at de ikke tager ret mange ål. Forøvrigt en temlig
sky fugl som dog gennem de sidste 30 år er blevet mindre sky og derfor
kan træffes i havnebassiner og små søer. I østen holder de dem som
tamfugle og binder en snor om halsen på dem så de ikke kan synke
deres bytte og bruger dem på den måde til at fiske med.

Mvh Max

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-08-05 15:57

Max wrote:

> Nok nærmere en ålekvabbe, mener at navnet ålekrage er misvisende
> i den henseende at de ikke tager ret mange ål.

Jeg tror heller ikke ordet har noget at gøre med dens fødevalg. Ligesom
hundestejler ikke æder hunde og hestemakreller næppe indtager heste. Og hvad
med jomfruhummer - æder de jomfruer?
Nej forklaringen er nok den at 'åle' også har en nedsættende betydning. "Han
skal åles, skal han". Og 'krage' er heller ikke den fugl med den bedste PR.
Så 'ålekrage' hentyder nog nærmere til en fugl, man ikke bryder sig om.

Men det har de nok mere forstand på ovre i dk.kultur.sprog.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Max

Dato : 04-08-05 20:39

Hej Jan

> Jeg tror heller ikke ordet har noget at gøre med dens fødevalg. Ligesom
> hundestejler ikke æder hunde og hestemakreller næppe indtager heste. Og
hvad
> med jomfruhummer - æder de jomfruer?

Naturligvis har du ret i din antagelse, jeg har bare aldrig tænkt i de baner
før,
Forøvrigt hentyder ordet jomfru i jomfruhummer til noget andenrangs og man
spiste dem ikke tidligere.

> Men det har de nok mere forstand på ovre i dk.kultur.sprog.

Sikkert, men det gider jeg ikke :)

Mvh Max

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-08-05 08:04

Max wrote:

> Forøvrigt hentyder ordet jomfru i jomfruhummer til noget andenrangs

....og det samme gør også heste- og hunde- i makrellerne og stejlerne.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 04-08-05 13:11

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Der er såmænd et par pæne billeder af Phalacrocorax carbo, bedre kendt som
> almindelig skarv, der soltørrer sine vinger.

> [...]
++++++++++++++++++++

Hej Jesper.

Tak for det, og så lærte jeg også lige det latinske navn

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-08-05 20:24

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> skrev >
> Tak for det, og så lærte jeg også lige det latinske navn

Den hedder også Kormoran.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-08-05 21:57

> "Jørgen Nielsen" <longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> skrev >
>
> Den hedder også Kormoran.

Det er mellemskarven, Phalacrocorax carbo sinensis, der yngler her, men vi
får åbenbart også besøg af Storskarven, Phalacrocorax carbo carbo, der er en
større underart med mindre hvidt på halsen i yngledragt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen