Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Så overhalede den tekniske udvikling håndv~
Fra : Ukendt

Dato : 29-07-05 09:23

......eller gjorde den?

http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=377676/

Skolerne vil ikke længere bruge tid, penge og resourcer på
skolefotografering, men mener at de sagtens selv kan klare dette med et
digitalkamera.
Et eller andet sted halter deres argumenter, for hvorfor skulle det bruge
mindre "kostbar" tid at en lærer med et kamera tager et billede, end at en
fotograf gør det?

Men jeg skal nu alligevel være den sidste til at begræde ophøret af
skolefotos som vi kender dem, for mage til dårligt håndværk som det sidste
gruppebillede vi har fået fra min søns 9. klasse skal man lede længe efter.
Billedet er så softnet eller "Neatet" at huden ligner dej, og øjnene stikker
som kulstykker. Jeg er overbevist om at en tilfældig lærer med et bare
nogenlunde hæderligt digitalkamera kan gøre det mindst lige så godt, og
sikkert til en helt anden pris.

/Alex

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-07-05 10:48

Alex Linaa wrote:

> .....eller gjorde den?

Hmm... så vidt jeg ved, så er det med skolefotografering noget der
er cirkulærer for, og de stammer fra en tid, hvor det med
fotografering ikke var en hverdagsting.

Det med salget af billeder til forælderne, har aldrig været det
primære, det egenlige formål med skolefotograferingen er faktisk, at
skolen skal ha' billeder af hver elev til hans/hendes sagsmappe.

Men det har jo gjort det meget billigere for skolerne, at få
fotograferet børnene, når de hjalp skolefotofirmaerne med at sælge
en masse billeder til børnenes forædre.

Og så ville det nok skabe nogle løftede øjenbryn, hvis børnene kom
hjem og fortalte, at de var blevet fotograferet henne på skolen, og
ingen rigtig forstod, hvad skolen skulle bruge billederne til.

Min datter som naturligvis er temmelig forvendt med, at jeg gør alt
for, at hun skal se smadder godt ud på de billeder jeg tager af
hende, var så utilfreds med de billeder, som skolefotograferne
lavede, at hun nægtede at lade sig fotografere til enkeltportræt,
hun ville kun deltage på det fælles klassefoto.

Det medførte en telefonisk henvendelse fra en meget vred
skoleinspektør, jeg oplyste ham, at vi aldrig købte de dårlige
billeder, og ham skulle sende mig noget skriftligt, hvor han
begrundede, hvorfor min datter skulle lade sig portrætfotografere af
en dårlig fotograf, men jeg fik aldrig noget svar...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jacob

Dato : 29-07-05 17:06

> [...]
> sende mig noget skriftligt, hvor han begrundede, hvorfor min datter skulle
> lade sig portrætfotografere af en dårlig fotograf, men jeg fik aldrig

Spørgsmålet er om ikke skole inspektøren manglede din datters billede til
årbogen ?
Mange skoler får lavet en årbog med navn og tiltider adresser på eleverne.
det er jo en sjov bog at have når man bliver ældre.

Jeg vil mene at der er kæmpe forskel på de billeder der bliver taget rundt
omkring. da jeg gik på HTX i Hillerød var der et år en rigtig fotograf der
fik jobbet. det var vist dansk skolefoto og han havde god tid. jeg tror at
gruppebilledet tog næsten 15 minutter at få taget. der blev flyttet rundt på
blitz paraplyer til den store guldmedalje til lyset var perfekt. og vi 4-5
billeder med op vi kunne vælge imellem. portrættet blev taget af en anden
fotograf. der lignte alle de sædvanligt udstoppede grise.

Jacob

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-07-05 18:56

> [...]
> Mange skoler får lavet en årbog med navn og tiltider adresser på eleverne.
> det er jo en sjov bog at have når man bliver ældre.

Jo men Niels har ganske vist ret i at skolerne bruger dem til sagsmapperne,
der er ingen regler eller love for at skolen skal have et billede, men sker
der problemer (enten ulykke eller andre ting) skal de kunne dokumentere at
den sagsmappe de har på personen (om han tåler penicilin eller har astma
osv.) er den korrekte sagsmappe og det er ikke tit børn i dag render rundt
med billedid og sygesikringsbevis. Derfor har langt de fleste skoler et
billede af børnene. At de så kan købes af forældrene er bare en ekstra ting
som hjælper til at Skolefoto firmaet holder sig ovenvande, i dag er Dansk
Skolefoto langt det største og leverer ganske gode billeder da det er
professionelle fotografer og til tider Freelance fotografer, jeg har selv
arbejdet freelance for Dansk SKolefoto da jeg selv arbejde på Holmeskolen i
Tønder, der var det mig der stod for fotograferingen og de leverede udstyret
(altså Dansk Skolefoto). Jeg havde så muligheden for at bruge alt det lys
jeg ville og jeg valgte selv lokalet til portræt billeder og så et udendørs
samlet gruppebillede af hele skolen, taget oppefra og tro mig man kan aldrig
få 800 elever og lærer til at kigge op på en hele tiden men
Klassebillederne gjorde jeg meget ud af at alle var koncentrerede og det
hjalp til at skolen sagde at det var de bedste billeder i lang tid. Så godt
og korrekt lys og en pædagogisk kontakt med børnene. Det er kun 10% teknik
og 90% pædagogik der skal til at tage fælles skole billeder.

> [...]
> på blitz paraplyer til den store guldmedalje til lyset var perfekt. og vi
> 4-5 billeder med op vi kunne vælge imellem.

I Sønderjylland er der en der hedder Bent som er meget dygtig til at tage
klassebilleder og han rådede mig også til hvad for noget udstyr jeg skulle
bruge til at tage klassebillederne, han er ret dygtig og kanon til at få en
kontakt med børnene så de ser naturlige ud og de har det vist ganske sjovt
med ham, så der er ikke særligt mange falske smil på ahns billeder.

> Portrættet blev taget af en anden fotograf. der lignte alle de sædvanligt
> udstoppede grise.

hehe kender godt typen, jeg rendte ind i en da jeg hentede udstyret til
omtale skole fotografering.

Mvh
Simon

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 29-07-05 10:56

Alex Linaa wrote:

> .....eller gjorde den?
>
> http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=377676/

Jeg kan ikke se at den tekniske udvikling har det store at sige her.
Før digitalkameraerne kom til, havde de fleste skoler vel et nogenlunde
fornuftigt analogkamera, der kunne bruges til samme formål?

> Et eller andet sted halter deres argumenter, for hvorfor skulle
> det bruge mindre "kostbar" tid at en lærer med et kamera tager et
> billede, end at en fotograf gør det?

Du glemmer at de vil afskaffe enkeltbillederne. Der er en væsentlig
tidsmæssig gevinst.

Jeg synes deres pointe med enkeltbillederne er fin. Enkeltbillederne
gav mere mening før i tiden, da kameraer var mindre udbredte.

Dokumenterende "Sådan så Birger ud i anden klasse" billeder kan fint
tages i hjemmet. Hvis et portrætfoto skal være noget særligt i dag, er
skolefotos en dårlig ting at satse på. Ikke at skolefotos pr.
definition er ringe, men kvalitet derfra er ikke noget man kan regne
med, siger min erfaring.

> Jeg er overbevist om at en tilfældig lærer med et bare nogenlunde
> hæderligt digitalkamera kan gøre det mindst lige så godt, og
> sikkert til en helt anden pris.

Jeg synes klassebilleder er en rigtig god ting, der skal holdes fast
ved. For mig gør det heller ikke det store om den tekniske side er helt
i top - der handler det mere om "Se, det er Gustav, som Birger sad ved
siden af i anden klasse".

I forbindelse med skift væk fra professionelt arbejde kan eleverne,
forhåbentlig, også få den gevinst at de kan få billedfilen og ikke blot
en papirkopi.
--
JPEGCrops 0.6.22 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-07-05 11:28

<snip>
> [...]
> skolefotos en dårlig ting at satse på. Ikke at skolefotos pr.
> definition er ringe, men kvalitet derfra er ikke noget man kan regne

Skolefotografer har som regel heller ikke nogle særligt venlige forhold til
fotografering, jeg husker da at vi blev fotograferet i gymnastikhallen og i
dag kan jeg godt se at det var latterligt da meget af lyset ville forsvinde
i rummet og billederne var da heller ikke gode.

> [...]
>
> I forbindelse med skift væk fra professionelt arbejde kan eleverne,
> forhåbentlig, også få den gevinst at de kan få billedfilen og ikke blot

Det kan jeg godt tilslutte mig, så kan man bruge det som
skrivebordsbaggrund, lægge en mindre kopi på sin hjemmeside, da mange børn i
dag har hjemmesider som "http://xxxxxxxx.webbyen.dk"

Det er klart at klassebilleder ikke behøves at have top kvalitet, det er jo
ikke noget der skal vinde en konkurrence.

Mvh
Simon

Fra : Claus Smith

Dato : 29-07-05 11:12

Det er jo tidens tand.....dengang da de startede var kameraer jo hellere
ikke så udbredt og nærmest hvermandseje som idag.

Men omvendt så er det hellere ikke alle skolefotografer som har været lige
heldige med slutproduktet, men for nogle firmaers vedkommende har
'uddannelsen' hellere ikke være den helt store satsning.

Har selv for en del år siden kørt skole og institutionsfoto i et lille
sjællandsk firma og jeg må indrømme at jeg har aldrig savnet den del af det
fotografiske.....det skulle gå stærkt og være billigt.....ikke lige min
stil.

Claus Smith

Fra : N/A

Dato : 29-07-05 11:07

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-07-05 11:07

"Thomas Schreiber" <no@more.spam> wrote in message

> Èt ord: Programmode og tripod
>
> (ok lidt mere end ét ord)
>
> Enhver person med lidt teknisk snilde kan tage et acceptabelt
> klassebillede imho.

Det er nu ikke så simpelt, et gruppebillede er ret svært at tage og få til
at stå skarpt samtidig. Man skal ned på en blænde der ligner 11 for at få et
nogenlunde resultat og det stiller lidt krav til belysningen som man også
skal have stillet op. Hvis nu at man vil undgå slagskygger bliver det endnu
mere vanskeligt at få indstillet lyset til et gruppebillede. Det kender jeg
selv da jeg har taget billeder af de børn som befinder sig i Legestuen her i
Tønder, de ville gerne have et gruppebillede der skulle lamineres som de
kunne bruge som dækkeservietter, jeg havde mit lille mobile studie med som
består af en SB-800 på flashsko og to Metz 45-CT5 stavblitze sat til syncro
porten. Der skulle lige indstilles en del før at jeg syntes at lyset var
acceptabelt delt i rummet og så kom problemet med slagskygger som jeg så
løste ved hjælp af nogle Lasolite softboxe og lidt bounced lys. Det var en
stor opsætning, men der var også 35 børn og 8 dagplejemødre.

Mvh
Simon

Fra : Erik W.

Dato : 29-07-05 12:22

"Thomas Schreiber" skrev i news:42e9eaa8$0$18638$14726298@news.sunsite.dk...

> Èt ord: Programmode og tripod
>
> (ok lidt mere end ét ord)
>
> Enhver person med lidt teknisk snilde kan tage et acceptabelt
klassebillede
> imho.

Har du taget et par stykker vi må se? Eller var det lige noget du i vanlig
stil rystede ud af ærmet ?
Ligesom alle andre former for fotoarbejde er det vel et håndværk som skal
læres.

Mvh Erik

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 29-07-05 13:03

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> Ligesom alle andre former for fotoarbejde er det vel et håndværk som skal
> læres.

Hvis billederne er så ringe som NRE beskriver længere nede, så er det da
spild af penge.

Thomas Schreiber
http://fish.iddx.net - no more bs

Fra : Erik W.

Dato : 29-07-05 15:26

"Thomas Schreiber" skrev i meddelelse

> Hvis billederne er så ringe som NRE beskriver længere nede, så er det da
> spild af penge.

Det var ikke den diskussion jeg gik ind i. Jeg kommenterede sætningen:

"Enhver person med lidt teknisk snilde kan tage et acceptabelt klassebillede
imho."

Har du prøvet at tage et sådant klassebillede? - Eller hvad er din baggrund
for at komme med sådan en udtalelse?

Mvh Erik

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-05 12:27

"Thomas Schreiber" <no@more.spam> skrev i en meddelelse

> Èt ord: Programmode og tripod
>
> (ok lidt mere end ét ord)
>
> Enhver person med lidt teknisk snilde kan tage et acceptabelt
> klassebillede imho.

Det var godt nok en ringeagt af et håndværk! Der skal meget mere end teknik
til for at tage et godt klassebillede. hvis der virkelig skal være en
kontakt med hver eneste elev, og ingen der står og "piller næse" undervejs,
så kræver det faktisk andet end at trykke på en knap. Husk også at et
klassebillede forfølger én resten af livet. Det må godt være i orden. Alle
kan fotografere en flok får (hvis der da er nogen) men ikke ret mange formår
at vende alle fårene rigtigt i den hundrededel sekund... Teknikken er bare
noget, der skal virke.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 29-07-05 13:03

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-05 13:31

> "Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvis billederne er så ringe som NRE beskriver længere nede, så er det da
> spild af penge.

Skal billeder vurderes på, hvad NRE mener? Er han en fællesnævner for
kvalitetskriteriet inden for foto?

Mvh. Claus Petersen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-07-05 13:52

Claus Petersen wrote:
> Skal billeder vurderes på, hvad NRE mener? Er han en fællesnævner for
> kvalitetskriteriet inden for foto?

Ja, har du ikke set photo-gallery.dk ?

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-07-05 18:36

> Ja, har du ikke set photo-gallery.dk ?

HAHAHA.

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-07-05 13:51

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse

> Det var godt nok en ringeagt af et håndværk!

Der er sgu' ikke meget håndværkere over de "fotografer", der sendes ud på
danske skoler.

> [...]
> være en kontakt med hver eneste elev, og ingen der står og "piller
> næse" undervejs, så kræver det faktisk andet end at trykke på en

Jeg har endu til gode at se bare ét eneste klassebillede, der kan leve op
til ovenstående, og jeg har immervæk set en del klassebilleder.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-07-05 14:23

Jens Bruun wrote:

> Jeg har endu til gode at se bare ét eneste klassebillede, der kan leve op
> til ovenstående, og jeg har immervæk set en del klassebilleder.

Hmm... da mine børn startede i folkeskolen, da brugte skolen et
mindre lokalt firma, der faktisk lavede noget rigtig flot
fotografisk håndværk, men de blev vist nok droppet fordi de kun
lavede portrætterne i sort/hvid.

Borgerdyrene i Ølstykke ville ha' farvebilleder, og så var det et
firma der hedder DK-Skolefoto som tog over, og deres billeder er
rent ud sagt gysselige, deres lyslægning er amatøragtig dårlig, og
farverne er fryglige, med hudtoner der til forveksling minder om en
flæskesteg...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-05 14:47

<Snip>
> Jeg har endu til gode at se bare ét eneste klassebillede, der kan leve op
> til ovenstående, og jeg har immervæk set en del klassebilleder.

Jamen så er det vel bare at sende dem retur, og få lavet skidtet om, til det
dur? Så må de da lære det!

Mvh. Claus Petersen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-07-05 18:40

> [...]
>
> Jeg har endu til gode at se bare ét eneste klassebillede, der kan leve op
> til ovenstående, og jeg har immervæk set en del klassebilleder.

Jeg har skam taget 2-3 stykker hvor alle er koncentrerede og billederne var
også af teknisk kvalitet i top, men jeg havde også udstyret til det da jeg
arbejde lidt freelance for Dansk skolefotos afdeling i Sydvestjylland, de
udleverede et komplet sæt som bestod af et Canon EOS 1Ds og et par lamper
sammen med alle de softboxe og bouncere man nu syntes nødvendigt, de fleste
havde abre en lampe med en parably med og en bouncer på gulvet, ret ringe
efter min mening.

Og selvom jeg har prøvet et så stort Canon kamera så sværger jeg stadig til
Nikon, de er meget mere lækre at holde på

Mvh
Simon

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-07-05 14:00

Thomas Schreiber wrote:

> Enhver person med lidt teknisk snilde kan tage et acceptabelt
> klassebillede imho.

Nå så det mener du. Det handler om alt andet end teknisk snilde (hvorfor
skal man have teknisk snilde for at tage billeder i en tid, hvor
automatikken alligevel er så udviklet, at man kan træne en gravhund til at
tage dem), nej det handler om evnen til at bringe sig i kontakt med ungerne.
Er det noget, du har forstand på?

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 29-07-05 12:36

In article <42e9e747$0$178$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, "Alex Linaa"
<www.linaa.com> says...

> skolefotos som vi kender dem, for mage til dårligt håndværk

Jeg synes nu de har en helt magisk evne til at få en til at se yngre ud
;0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Lasse Elmer

Dato : 30-07-05 02:40

http://www.dr.dk/wulffmorgenthaler/default.asp
Klik på Skolefoto næsten øverst på siden... Måske ikke alles kop te men jeg
synes det er et godt lille grin.

VH
Lasse Elmer

Fra : Jakob

Dato : 31-07-05 01:06

In article <42eada7b$0$75673$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
lasseelmer@mail.dk says...
> http://www.dr.dk/wulffmorgenthaler/default.asp
> Klik på Skolefoto næsten øverst på siden... Måske ikke alles kop te men jeg
> synes det er et godt lille grin.

Var præcis det første jeg kom til at tænke på ved den her tråd, og jo
det er sgu sjovt :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Michael Sig Birkmose

Dato : 29-07-05 15:38

Fra : Asboe

Dato : 30-07-05 10:51

Alex Linaa skrev i meddelelsen:

> [...]
> mindre "kostbar" tid at en lærer med et kamera tager et billede, end at en

Nu er den lange sommerferie snart slut og Lærerne begræder den smule tid de
har til alt muligt, det sker hvert år - nu er det skolefotograferingen der
bliver nævnt!

Personligt synes jeg man skulle bibeholde klasse billedet og stille det
krav til fotografen, at han kun må kræve copyright det første år!

Skal der tilbydes portrætfotografering, skal det være efter skoletid.

--
Hilsen Asboe
Navnet i e-mail adressen er spejlvendt!

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-07-05 17:02

Alex Linaa wrote:
> [...]
> mindre "kostbar" tid at en lærer med et kamera tager et billede, end at en

Jeg har to børn, med 4 år imellem, og har i de sidste 10 år ikke set en
"ordentlig kvalitet af de billeder. Men bedsteforældrene forguder
billederne, og skal have dem hængende på væggen i stuen.

Bo //