Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ikke tilfreds med kvalitten, hvad gør jeg?
Fra : Dorte

Dato : 29-07-05 05:08

Hej med jer.

Jeg købte på en auktion i Sverige et nyt Canon EOS 300D kamera, med stativ,
og kunne ikke vente med at komme hjem og tage billeder med det, efter
grundigt og have læst manualen.

Men ak og ve, jeg havde troet at nu kom de knivskarpe billeder, som mit
Nikon Coolpix 4800 ikke kunne klare hver gang.
Men til min rædsel, er det ikke det jeg havde håbet på. Jeg syntes ikke
billederne er knivskarpe, med det objektiv der sidder på ( Canon EF-S
18-55 )

Skal jeg virkelig ud i den for mig, meget indviklede jungle, og købe et nyt
objektiv til flere tusinde kroner, fordi det der følger med fra Canon er
noget skidt ( for at sige det lige ud ) til at tage knivskarpe billeder,
eller kan man få noget i den billigere ende som kan, hvis man ikke har
særlig meget brug for en med meget zoom ? Jeg skal primært bruge det til:
fester, haven, huset, portræt.

Er der en/flere der kan hjælpe mig på vej med et par råd, hvad jeg evt. skal
købe, for at jeg kan få taget nogle fotos, der er knivskarpe?!

Dorte
Vestjylland

Fra : KG

Dato : 29-07-05 05:51

Hej Dorte ...

Du skriver bla.:

> Jeg købte på en auktion i Sverige et nyt Canon EOS 300D kamera, med
stativ,
> og kunne ikke vente med at komme hjem og tage billeder med det, efter
> grundigt og have læst manualen.

Jeg tror du skal sætte dig ned og med tålmod blive dus med dit
Canon EOS 300D - det bliver man ikke kun ved at læse
den medfølgende Manual ....

Jeg har hørt den kritik af Canon EOS 300D og det viste sig det
var betjenings fejl og manglende skud og erfaring ....

Det er med billeder fra et nyt Kamera som med et sæt nye køller
til golf - man skal vende sig til det nye og så tror jeg du bliver
glad .. men de første 600 skud kan da virke underlige
på grund af nye finesser og fordi det reagere anderledes ind
dit tidligere Nikon Coolpix 4800

Jeg har et Canon PowerShot A70 som pocket Kamera - og der er
dage, hvor det tager kanon billeder og dage som er til at smide væk -
jeg tror alle vi oplever dette ....

Held og Lykke

Keld i Frederikshavn
--
Keld Gydum - DK-9900 Frederikshavn
Hjemmeside: www.bangsbo-design.dk

Fra : [HCS] 4000

Dato : 29-07-05 06:29

Fortvivl ikke! Både kamera og objektiv er sikkert godt nok. Det er
betjeningen der skal læres, de fleste tror der kommer gode billeder fra det
første som tages, sådan er det ikke. Mange billeder taget med DSLR kamera
kræver billedbehandling efterfølgende, da der ikke kommer et færdigt billede
ud som på de fleste kompakt kameraer. 18-55mm objektivet er et ganske fint
objektiv, har sine begrænsninger som du skal lære at kende. Køb f.eks
Politikkens Fotobog, som er en rigtig god bog til at få dig videre med din
fotografering.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-07-05 07:47

Dorte wrote:
> [...]
> Men til min rædsel, er det ikke det jeg havde håbet på. Jeg syntes ikke
> billederne er knivskarpe, med det objektiv der sidder på ( Canon EF-S

Hvilket parametersæt står kameraet til ? 300D tilføjer svjv mindre
sharpning på billederne per default end de fleste ikke-SLR
digitalkameraer.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Dorte

Dato : 29-07-05 08:02

> Hvilket parametersæt står kameraet til ? 300D tilføjer svjv mindre
> sharpning på billederne per default end de fleste ikke-SLR
> [...]

Hej Hans.

Parameter i menu står sådan:

Set 1

Contrast 0
Sharpness 0
Saturation 0
Color time 0

Dorte

Fra : Dorte

Dato : 29-07-05 08:21

> Parameter i menu står sådan:
>
> Set 1
>
> Contrast 0
> Sharpness 0
> Saturation 0
> Color time 0
>
> Dorte

Eller rettere:

1:0 0,0,0

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-07-05 09:06

Dorte wrote:
> Eller rettere:
> 1:0 0,0,0

Så prøv at sætte den til parameter 1, eller evt. sharpness +2,
contrast +1, saturation +1

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Knud Bonke

Dato : 29-07-05 14:25

:
: Så prøv at sætte den til parameter 1, eller evt. sharpness +2,
: contrast +1, saturation +1

og husk, at det kun er i "kreativ mode" at disse indstillinger har
indflydelse på resultaterne
Vær opmærksom på hvor dit fokus ligger, hvor kameraet stiller skarpt.
Centrum er altid godt (-) stil skarpt ved at holde udløseren halvt nede,
vælg billedudsnit og tryk færdig.
Ellers er jeg enig, lær dit kamera at kende, det udstyr du har kan
hamle op med de fleste kompaktkameraer.
mvh Knud

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-07-05 15:22

In article <42ea2e1b$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Knud Bonke wrote:

> [...]
>: contrast +1, saturation +1
>
> og husk, at det kun er i "kreativ mode" at disse indstillinger har

Nej. De gælder altid for JPEG. Men gælder ikke for RAW.

> [...]
> vælg billedudsnit og tryk færdig.
> Ellers er jeg enig, lær dit kamera at kende, det udstyr du har kan

Og blænd ned. Ved f/8 er objektivet skarpt som det skal være.

Fra : Knud Bonke

Dato : 29-07-05 17:29

[...]

Undskyld, jeg bruger aldrig de automatiske indstillinger, så den svipsede. Jeg
havde nok ISO indstillingerne i tankerne. Men forøvrigt forbliver indstillings-
mulighederne der også i RAW, selvom det siges at man her får det totalt
ubehandlede billede. Mon ikke man på den måde kan påvirke det der
skulle være "ubehandlet"?
mvh Knud

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-07-05 18:59

"Knud Bonke" <bonkeREMOWE@privat.dk> wrote in message

> [...]
> mulighederne der også i RAW, selvom det siges at man her får det totalt
> ubehandlede billede. Mon ikke man på den måde kan påvirke det der

Nej det kan du ikke, det er hele ideen med RAW, RAW betyder jo RÅ og det vil
sige at det er kun lige kørt igennem exif processoren inden det bliver gemt,
det er meningen at man med RAW skal behandle billedet bagefter på
computeren, så det er overhovedet ikke rørt i kameraet.

Mvh
Simon

Fra : Knud Bonke

Dato : 29-07-05 19:22

:
[...]

Ja, jeg ved godt hvad RAW er, og bruger det sammen med stor JPEG på mit 350d,
men studser bare over, hvorfor man på 300d kan ændre alle parametre, når kameraet
er stillet til RAW. (Parameter 1 & 2, Adobe RGB, samt Indstil 1, 2 og 3)
Men du har ret, jeg har lige prøvet at tage to RAW-billeder, et med min egen favoritindstilling
(lidt ekstra farve og 1 trin skarphed) og et med indstilling hvor alle punkter er kørt
helt ned. Begge billeder er fuldstændig ens i detaljerne, selv ved 200% forstørrelse.
mvh Knud

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-07-05 08:45

Dorte skrev:

> [...]
>18-55 )

>Skal jeg virkelig ud i den for mig, meget indviklede jungle, og købe et nyt

Nej, det synes jeg ikke.

>fordi det der følger med fra Canon er
>noget skidt ( for at sige det lige ud ) til at tage knivskarpe billeder,

Nej, det synes jeg ikke. Objektivet burde foreløbig helt opfylde dine
behov når du er vant til et almindeligt kompaktkamera.

Der kan være flere forklaringer:
- Jeg gætter på at dit Coolpix er sat til selv at tilføje skarphed
allerede i kameraet. Det er EOS 300D som udgangspunkt ikke. Til
gengæld reagerer billederne fint på f.eks. USM i Photoshop (Elements).
- Du skal nok lige lære fokuseringsmekanikken at kende.

Både kamera og objektiv er udmærkede værktøjer. Du skal bare lære at
bruge dem. Det er dig der skal tage gode billeder, ikke udstyret.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 29-07-05 08:39

> [...]
> Men til min rædsel, er det ikke det jeg havde håbet på. Jeg syntes ikke
> billederne er knivskarpe, med det objektiv der sidder på ( Canon EF-S

Jeg har nu set masser af billeder er står knivskarpt med objektiv og det
kamera. Måske bruger du for langsomme lukketider?

--
Thomas Schreiber
http://fish.iddx.net - no more bs

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-05 09:02

> [...]
>
> Er der en/flere der kan hjælpe mig på vej med et par råd, hvad jeg evt.
> skal købe, for at jeg kan få taget nogle fotos, der er knivskarpe?!

Hej Dorte

Jeg bruger et 300D, og er faktisk ganske tilfreds med det. Jeg har lagt en
flok billeder på http://claus.1go.dk som er taget med et 300D.
Jo, objektivet har noget at sige. Men det medfølgende 18-55mm er slet ikke
så ringe, som mange vil gøre det til, hvis man bare bruger det med lidt
omtanke. Men det første og bedste er at starte med dig selv. Er du 100%
sikker på at du stod stille, da du tog billedet? Hvordan trykkede du på
knappen? Vippede kameraet imens? Brugte du det stativ, som fulgte med, da du
købte det? Hvor lang var lukkertiden? Hvor lyst og solrigt var der, da du
fotograferede (alt ser lidt uskarpt og tåget ud i tåget vejr). Prøv at få de
parametre i orden først. Læg også mærke til at i et spejlrefleks kamera er
der et spejl, der klapper op og ned, og dette er med til at kræve, at
kameraet holdes endnu mere i ro end småbilledkameraer.
Dernæst er billederne fra et 300D ikke tilført alt for meget kunstig
skarphed i kameraet (usm). Det er faktisk lidt nødvendigt at trække
billederne en gang igennem Photoshop eller lignende for at få dem lidt
skarpere, lidt mere pang i farverne osv. Dette er lidt i modsætning til
f.eks. Nikon coolpix, som er beregnet til at levere færdige resultater lige
ud af kameraet - eller i hvert fald så tæt på som muligt.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Dorte

Dato : 29-07-05 09:30

> [...]
> f.eks. Nikon coolpix, som er beregnet til at levere færdige resultater
> lige ud af kameraet - eller i hvert fald så tæt på som muligt.

Det var mange ting, men jeg prøver

Ja, jeg brugte stativ
Trykkede knappen halv ned til den havde AF, og trykkede
Lukketiden står til auto, og den tager billeder med lukketiden 60
Lidt overskyet er der da, men jeg syntes da der er masser af lys

Men jeg prøver nogle af alle de gode råd i weekeden, og ser om jeg så får et
bedre relsultat.

Mange tak for hjælpen indtil videre, det var sødt af jer

P.s Claus...De billeder på din side har du vel ikke brugt et objektiv som
mit til at lave ?
Da det er lige sådan noget skarphed jeg er på jagt efter, og jeg syntes de
er enorm flotte!

Dorte

Fra : Dorte

Dato : 29-07-05 09:34

Glem jeg spurgte Claus, jeg så det stod på din side

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-07-05 09:40

Dorte wrote:
> [...]
> mit til at lave ?
> Da det er lige sådan noget skarphed jeg er på jagt efter, og jeg syntes de

Jeg har taget okay skarpe fotos med 18-55'et, de fleste er dog nogle
knipserier når jeg ser tilbage på dem :)

http://gallery.nathue.dk/photo/2004/09/26/CRW_4892.jpg
http://gallery.nathue.dk/photo/2004/11/11/CRW_7515.jpg

Jeg bruger det nu stort set aldrig mere da jeg er gået over til
faste objektiver (uden zoom).

// Hans
--
The Computer Festival of The Year | http://se2k.dk | 4-7/8

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 29-07-05 10:20

> Jeg har taget okay skarpe fotos med 18-55'et, de fleste er dog nogle
> knipserier når jeg ser tilbage på dem :)
>
> http://gallery.nathue.dk/photo/2004/09/26/CRW_4892.jpg
> http://gallery.nathue.dk/photo/2004/11/11/CRW_7515.jpg

Alt er vel skarpt i den størrelse. Det er kun 100% billeder hvor skarpheden
tæller. Ellers kan man jo bare bruge et 2MP PnS

--
Thomas Schreiber
http://fish.iddx.net - no more bs

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-07-05 10:48

Thomas Schreiber wrote:
> Alt er vel skarpt i den størrelse. Det er kun 100% billeder hvor skarpheden
> tæller. Ellers kan man jo bare bruge et 2MP PnS

Det siger du måske nok, men der er altså optik med betydeligt
dårligere skarphed end 18-55 optikken.

fx. Sigma 24-60 f/2.8 EX (ihvertfald den jeg prøvede)

// Hans
--
The Computer Festival of The Year | http://se2k.dk | 4-7/8

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-07-05 11:34

> Det siger du måske nok, men der er altså optik med betydeligt
> dårligere skarphed end 18-55 optikken.
>
> fx. Sigma 24-60 f/2.8 EX (ihvertfald den jeg prøvede)

Den er nu ganske ok, men et ret stort flop fra Sigmas Side. Der er meget få
blændestops hvor den faktisk er skarp.

Mvh
Simon

Fra : Jakob

Dato : 29-07-05 12:48

In article <slrndejqr6.48c.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...

> Jeg bruger det nu stort set aldrig mere da jeg er gået over til
> faste objektiver (uden zoom).

Hej Hans

Bliver lige nødt til at høre dig, var det ikke dig der postede nogle
testbilleder fra nogle af dine faste objektiver, hvis bare nogle
billeder af et bord i 100 % crop.

Ville gerne lige se det igen :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-07-05 13:17

Jakob wrote:
> Bliver lige nødt til at høre dig, var det ikke dig der postede nogle
> testbilleder fra nogle af dine faste objektiver, hvis bare nogle
> billeder af et bord i 100 % crop.
> Ville gerne lige se det igen :0)

Sikkert disse:
http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/EF200/
(klik på original)

http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/EF85%2Bandet/CRW_1475.jpg?orig

Begge er med største blænde.

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : Jakob

Dato : 29-07-05 13:48

In article <slrndek7jg.39i.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/EF85%2Bandet/CRW_1475.jpg?orig
>
> Begge er med største blænde.

Mener der var nogen fra et 50 mm også men det er nok mig der husker
galt.

Tak for indsatsen alligevel

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-07-05 14:24

Jakob wrote:
> Mener der var nogen fra et 50 mm også men det er nok mig der husker
> galt.
> Tak for indsatsen alligevel

50 f/1.4 @ f/5.6
http://gallery.nathue.dk/tingsager/50mm/CRW_4384.jpg?orig

50 f/1.4 @ f/1.4 1/30sec
http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/CRW_6870.jpg?orig

Det sidste er godt nok ret ringe... :)

// Hans
--
The Computer Festival of The Year | http://se2k.dk | 4-7/8

Fra : Jakob

Dato : 29-07-05 15:11

In article <slrndekbgo.39i.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...

> 50 f/1.4 @ f/1.4 1/30sec
> http://gallery.nathue.dk/tingsager/test/CRW_6870.jpg?orig

Det var dem, tak skal du ha.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jacob

Dato : 29-07-05 17:18

> [...]
>
> Er der en/flere der kan hjælpe mig på vej med et par råd, hvad jeg evt.
> skal købe, for at jeg kan få taget nogle fotos, der er knivskarpe?!

uden at have læst alle poster vil jeg påstå at du sandsynligvis har glemt at
blændekameraet lidt ned. der siges at det er godt ved F/8 jeg har ikke lejet
nok med mit endnu til at jeg kender det. ordentligt. hvilke iso benytter du
? benytter du 100 bør du måske skifte til 200 eller 400. prøv eventuelt at
sammenlign et håndholdt og et stativmonteret billede af samme motiv og samme
indstilling. du skal nok ind i Manuel mode for at du kan låse både lukkertid
iso og blænde.

Prøv dig frem.
Jacob