Opfølgning: Tuning af 1,9TDI
Fra : Ukendt

Dato : 08-09-05 18:21

Som opfølgning til tråden startet af Morten Fruegaard 12-08-2005 15:32

Natmekanikerens transportable rullefelt.

> Lyder ikke helt rigtigt - selvom du tror på det...
>
> Min tidligere 115 hk, 310 nm, blev rullet til 121 hk og 310 nm...
>
> 25 hk og 26 hk for meget lyder helt vildt...

Jeg fik så min Golf 2,0 TDI rullet i dag ved FDM i Aalborg.

Altså en anden (identisk) bil på et andet rullefelt.

Den viste 164,4 Hk/3760rpm og 393,7 Nm/2360rpm.
Og bare lige for at slå fast - så er der ikke pillet - ingen chip eller box.

Jeg har tidligere fået rullet en 170 Hk Bora V5 på deres rullefelt, den
havde 172 Hk, stort set samme effekt blev den rullet til ved RH motorsport.
En chiptunet 115 Hk TDI har vist ca 155 Hk på begge rullefelter.
Alle tre rullefelter er iøvrigt med i DTI's kontrolordning.

Så jeg tror godt at vi kan konstatere et VW's 2,0 TDI yder godt over de 140
Hk.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-09-05 18:29

> Jeg fik så min Golf 2,0 TDI rullet i dag ved FDM i Aalborg.
> Den viste 164,4 Hk/3760rpm og 393,7 Nm/2360rpm.

Vildt..!!

Hvad mon de yder, når de er chippet..?

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-05 18:31

> Vildt..!!

Ja! den trækker også rigtig godt.

> Hvad mon de yder, når de er chippet..?

Ifølge Landberg ca. 200 Hk.
Tyskerne siger 185-190 Hk med TÜV.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 08-09-05 21:07

> Ifølge Landberg ca. 200 Hk.
> Tyskerne siger 185-190 Hk med TÜV.

Målte en Altea 2.0 16V TDi på FDM's felt i Aalborg til 160hk standard og
188hk med en TüV-godkendt fil der ikke ryger mere end bilen gør standard.

--

MVH

Thomas Landberg
Seat Toledo III 1.9TDi/Seat Altea 2.0 16V TDi DSG
www.bokstuning.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-09-05 21:35

> Målte en Altea 2.0 16V TDi på FDM's felt i Aalborg til 160hk standard og
> 188hk med en TüV-godkendt fil der ikke ryger mere end bilen gør standard.

Amok-agtigt - der er dømt seriøs forskydning i oliefeltet.

Hvad er den mekaniske forskel på TDi 140 og TDi 170..?

Og hvad yder TDi 170 med boks..?

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 09-09-05 08:11

> Amok-agtigt - der er dømt seriøs forskydning i oliefeltet.
>
> Hvad er den mekaniske forskel på TDi 140 og TDi 170..?
>
> Og hvad yder TDi 170 med boks..?

Jeg vil da sige, at jeg synes min Altea 2.0 TDi DSG trækker noget bedre end
den Octavia RS jeg havde - og kører noget længere literen. I går aftes lå
jeg og målte den med mit Dynomet-udstyr. Det var altså kørsel der stort set
udelukkende bestod af accelerationer fra 1.500omdr/min til 4.500omdr/min i
4. gear med efterfølgende "afrulning" og alligevel gik den 12km/l under hele
seancen. Ret imponerende. Forskellen på en TDi med 140hk og en med 170hk er,
at den største har piezoelektriske dyser. Det er derfor muligt at styre
indsprøjtningen af diesel mere præcist og de nye dyser kan (som jeg lige
husker det) lave fem indsprøjtninger ved hvert stempelslag. Jeg tror, at den
nye motor fra VW med piezoelektriske dyser er første skridt på vejen mod at
VW går over til commonrail i deres "konsum-motorer".

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-09-05 09:05

> Jeg tror, at den
> nye motor fra VW med piezoelektriske dyser er første skridt på vejen mod
at
> VW går over til commonrail i deres "konsum-motorer".

Det tror jeg, du kan have ret i.

Pumpe-dyse-systemet (PD) fordele bliver
mindre efterhånden som commonrailsystemets (CR) tryk stiger og
indsprøjtningerne bliver af større præcision.

Dermed kan mer-prisen for PD bruges bedre andre steder i motoren - og dermed
kan der formentlig opnåes et bedre slutprodukt for pengene i sidste ende.

KASO har flere gange argumentret for, at PD fra begyndelsen var en
misforståelse og en fejlvurdering fra VAG

Jeg mener dog mere, at det er KASO, der har misforstået sagens sammenhæng -
eller i bund og grund slet ikke var bekendt med teknologiernes styrker og
egenskaber.

)

Hvad koster det i grunden at opgradere en TDi 140 til en TDi 170...?

/Jan W Nielsen

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 09-09-05 13:42

Jan W Nielsen wrote:

> Dermed kan mer-prisen for PD bruges bedre andre steder i motoren - og dermed
> kan der formentlig opnåes et bedre slutprodukt for pengene i sidste ende.

Mener du ikke at mer-prisen for CommonRail kan bruges bedre andre steder
i motoren? Og hvorfor skulle det overhovedet blive dyrere? Bosch og
Siemens laver jo millioner af CR-systemer, og stykpriser har det jo med
at falde, når volumen øges.

--
Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-09-05 14:09

ende.

> Mener du ikke at mer-prisen for CommonRail kan bruges bedre andre steder
> i motoren?

Nej, PD-systemet er en dyrere løsning.

Man gør jo netop ikke brug af et fælles "rail".

Problemet med specielt de tidlige CR-systemer er, at man ikke har kunnet få
højt nok tryk til en optimal forstøvning og fyldning i kamrene. Dermed har
CR-systemerne specielt ved høj belastning ikke haft den samme økonomi, fordi
man i hvert taktslag så at sige har haft for meget diesel i for store dråber
nogle steder i forbrændingskammeret, mens man andre steder ikke har diesel
nok i små dråber nok.

Hvbis man hævede trykket, kunne mandesuden risikere, at de lange rør, som
skulle transportre dieselen under tryk blev metaltrætte på grund af de
konstante udvidelser pga trykket.

I dag er specielt dyserne blevet meget bedre, og samtidig er CR-systemernes
tryk blevet højere. Ikke så højt som PD-systemerne, men højere.

Samlet set vil det nok være sådan, at man kan bruge merprisen for PD bedre
et andet sted i motoren.

Det har oså været nævnt, at PD havde en hårdere motorgang (i hert fald i
tomgang). Dette er en simpel konsekvens af det højere tryk. Således harde
nye HDi´ere med 16V topstykker og højere tryk også en hørdere motorgang end
de gamle HDi´ere, der var effektmæssigt svage og som havde en dårlig
brændstoføkonomi ved kraftig belastning - sammenlignet med VAGs PD-motorer.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-05 16:14

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-05 16:30

> dermed
> ende.

> Nej, PD-systemet er en dyrere løsning.

Knap nok, har du dokumentation for at PD er dyrer.
Jeg ved det ikke men sammenlignet med reservedelsprisen på en CR pumpe er PD
dyserne ikke dyrere.
Så en moderne højtryks diesel pumpe koster med dyser formeodentlig mere end
4 pumpedyser.

Pumpedyserne fødes af en relativt billig pumpe ca. 2000 kr. som resevedel.

> Man gør jo netop ikke brug af et fælles "rail".

Arhh! Alle pumpedyserne fødes af en og samme punpe, så det er da også med
lidt god vilje "common rail".

> [...]
> tryk blevet højere. Ikke så højt som PD-systemerne, men højere.
>
> Samlet set vil det nok være sådan, at man kan bruge merprisen for PD bedre

Ja hvis pumperne bliver billigere.

Jeg tror også kun at det er et spørgsmål om tid inden VW ligger pumpedysen
på hylden.
Og dog pumpedysen har nemlig vist sig at være yderst holdbar.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-09-05 17:13

> Knap nok, har du dokumentation for at PD er dyrer...?

Ikke ved hånden - men jeg har læst det skrvet flere steder.

Der var dog tal om produktionspris og ikke reservedelspris. Måske har det
også skyldtes, at man ved PD måtte udvikle på egen hånd..?

/Jan W Nielsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-09-05 17:27

Jan W Nielsen wrote:

> Der var dog tal om produktionspris og ikke reservedelspris. Måske har
> det også skyldtes, at man ved PD måtte udvikle på egen hånd..?

Er det ikke Bosch, som har udviklet begge typer ?
Den største forskel på PD og CR, er vel den måde hvorpå at dyserne
aktiveres.
Jeg mener også at jeg har set en tidlig PD motor, hvor der kun var et rør
til alle dyserne.
Selv min gamle Sierra er jo med CR teknologi

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-09-05 19:16

> Er det ikke Bosch, som har udviklet begge typer ?

Jeg ved det ikke..

> Selv min gamle Sierra er jo med CR teknologi

Det er min Vectra også..

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 10-09-05 22:58

> Er det ikke Bosch, som har udviklet begge typer ?

Nope: CR stammer svjh. fra Fiat/Alfa (evt. sammen med Magnetti Marelli)....

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-09-05 07:21

KASO wrote:

> Nope: CR stammer svjh. fra Fiat/Alfa (evt. sammen med Magnetti
> Marelli)....

Jeg mente ellers at det var Bosch der stod bag begge systemer, men jeg kan
jo have taget fejl, har ikke lige nogle "beviser" ved hånden

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 13-09-05 18:36

KASO wrote:

> Nope: CR stammer svjh. fra Fiat/Alfa (evt. sammen med Magnetti
> Marelli)....

Det er Bosch der producerer CR (og PD)
De har lige solgt deres CR system nr. 25 milioner siden starten i '97.
http://www.bosch-presse.de/TBWebDB/en-US/PressText.cfm?CFID=866540&CFTOKEN=4238449666332d4d-508B49E6-E0D9-C546-A7ACFAF865856E1A&Search=0&id=2407
Og her er lidt historie om deres PD system:
http://www.bosch-presse.de/TBWebDB/en-US/PressText.cfm?CFID=866540&CFTOKEN=4238449666332d4d-508B49E6-E0D9-C546-A7ACFAF865856E1A&Search=1&id=1368

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : KASO

Dato : 14-09-05 16:16

> [...]
> Og her er lidt historie om deres PD system:

Jeps - men det var Alfa, der opfandt CR:
http://www.edmunds.com/insideline/do/Features/articleId=106445

"Alfa Romeo invented the common-rail diesel engine..."

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-09-05 16:39

KASO wrote:

> Jeps - men det var Alfa, der opfandt CR:
> http://www.edmunds.com/insideline/do/Features/articleId=106445
>
> "Alfa Romeo invented the common-rail diesel engine..."

Jeg er stadig ikke overbevist
http://www.daimlerchrysler.com/dccom/0,,0-5-7165-1-455395-1-0-0-0-0-0-243-7165-0-0-0-0-0-0-0,00.html
rul lidt ned på siden og find følgende tekst:

"A true paradigm shift finally happened in 1997, when a collaboration by
Bosch and DaimlerChrysler resulted in t he concept of direct injection via a
shared fuel line kept under constant high pressure, the common rail. It made
Rudolf Diesel's engine fit at last for the 21st century. "

Der står mange steder, på nettet, at det var MB i samarbejde med Bosch, men
der står også mange steder at det var Fiat i samarbejde med Bosch.
Så hvem skal man tro ?

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : KASO

Dato : 14-09-05 18:53

> [...]
>

> Der står mange steder, på nettet, at det var MB i samarbejde med Bosch,
> men der står også mange steder at det var Fiat i samarbejde med Bosch.

Hmm - min hukommelse siger mig, at det var Fiat (Alfa) - men det er jo ikke
megen dokumentation

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-09-05 18:55

KASO skriver:

> Hmm - min hukommelse siger mig, at det var Fiat (Alfa) - men det er jo ikke
> megen dokumentation

http://de.wikipedia.org/wiki/Common-Rail-Einspritzung

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-09-05 19:25

> http://de.wikipedia.org/wiki/Common-Rail-Einspritzung

Ergo har I begge ret, IMO..

Fiat fandt på ideen, men det var et konsordium, der anvendeliggjorde ideen.

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-09-05 19:30

> http://de.wikipedia.org/wiki/Common-Rail-Einspritzung

Ergo har I begge ret, IMO..

Fiat fandt på ideen, men det var et konsortium, der anvendeliggjorde ideen.

/Jan W Nielsen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-09-05 18:40

Jan W Nielsen wrote:

> Ergo har I begge ret, IMO..

Ja det kunne det se ud til.

> Fiat fandt på ideen, men det var et konsortium, der anvendeliggjorde
> ideen.

Jeg synes bare det er underligt at der er så mange forskellige forklaringer
rundt om på nettet.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : KASO

Dato : 10-09-05 23:04

> [...]
> de gamle HDi´ere, der var effektmæssigt svage og som havde en dårlig
> brændstoføkonomi ved kraftig belastning - sammenlignet med VAGs

Det påståes (ingen personlig erfaring her) at de nyeste generationer CR har
en (endnu) blødere motorgang trods højere tryk (1700 bar svjh.) - men det
skyldes bl.a. at man er oppe på 5 indsprøjtninger pr. taktslag (med
piezodyser) - så det er svært at lave en "alt andet lige" betragtning her...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-09-05 23:22

> [...]
> det skyldes bl.a. at man er oppe på 5 indsprøjtninger pr. taktslag (med
> piezodyser) - så det er svært at lave en "alt andet lige" betragtning

Den er altså god nok - meget højt tryk giver alt alndet lige en hård
motorgang - i tomgang. Men det giver også god økonomi/effekt.

Jeg tror nok, at den nye motorer har en hårdere motorgang på TRODS af de nye
dyser.

Bilrevyen skriver følgden om den nye HDi 16V:

"Nyeste skud på stammen er denne 16-ventilede 2,0 HDi med 136 hk, seks gear
og partikelfilter - den er ganske rap, men støjer også mere end de svagere
HDi'ere."

/Jan W Nielsen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-09-05 07:54

> "Nyeste skud på stammen er denne 16-ventilede 2,0 HDi med 136 hk, seks
> gear og partikelfilter - den er ganske rap, men støjer også mere end de
> svagere HDi'ere."

Det fortæller vist mere om HDI end om de andre motorer.

Min brors Golf V TDI larmer hvert fald ikke så meget som de tidligere VW
dieselmotorer.

--
Per, Esbjerg

Fra : KASO

Dato : 11-09-05 08:02

> [...]
>
> "Nyeste skud på stammen er denne 16-ventilede 2,0 HDi med 136 hk, seks
> gear og partikelfilter - den er ganske rap, men støjer også mere end de

Det skal jeg lade være usagt - det, jeg umiddelbart kunne huske at have
læst, vedrører Renaults seneste variation over temaet (1.9 dCi 130hk m.
partikelfilter). Ændringen i ydelse her er også minimal ifht. forgængeren
(120hk - begge 300Nm v. 2.000 rpm). Sjovt nok er den opgivet til at køre
_kortere_ på literen end forgængeren (16.9 vs. 17.2km/l).

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-09-05 11:07

> [...]
> (120hk - begge 300Nm v. 2.000 rpm). Sjovt nok er den opgivet til at køre
> _kortere_ på literen end forgængeren (16.9 vs. 17.2km/l).

Skyldes det ikke, at de ekstra hestekræfter er hentet uden de store
mekaniske ændringer på motoren - vel bare ved tilførsel af en anelse mere
diesel..?

(Blot så den ikke bliver alt for brystsvag ifr konkurrentere - der jo alle
er forbi Renault på dét punkt)

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 11-09-05 17:59

> Skyldes det ikke, at de ekstra hestekræfter er hentet uden de store
> mekaniske ændringer på motoren - vel bare ved tilførsel af en anelse mere
> diesel..?

Nej - trykket er hævet fra 1200 til 1700 bar samtidig med at man er gået
over til piezodyser med flere indsprøjtninger pr. takt. Samtidig har den
fået partikelfilter, så der er da sket en del ændringer.

> (Blot så den ikke bliver alt for brystsvag ifr konkurrentere - der jo alle
> er forbi Renault på dét punkt)

Ja 120hk lyder jo ikke af så meget - men 300Nm er stadig i den pæne ende -
uden at ligge i top.

I praksis er maskinen såmænd helt fin - selv i en 1550 kg. tung Grand
Scénic, hvor den rykker pænt - og alligevel holder ca. 17 km/l. Jeg har da
set, at Landberg lover 350Nm og 150Hk ved en boks - men jeg ser lige den
kommende lovgivning lidt an (foruden jeg ikke ønsker at sige farvel til min
garanti). Jeg har da heller ingen problemer med at hænge på trafikken som
bilen er ....

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-09-05 20:55

> I praksis er maskinen såmænd helt fin - selv i en 1550 kg. tung Grand
> Scénic, hvor den rykker pænt - og alligevel holder ca. 17 km/l.

Helt enig - jeg synes, motoren er dejlig- Kørte jo til Syditalien ei en
Laguna for et par år siden i en 1,9 DCi.

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 12-09-05 07:13

> Helt enig - jeg synes, motoren er dejlig- Kørte jo til Syditalien ei en
> Laguna for et par år siden i en 1,9 DCi.

Jeps - det husker jeg - og Laguna'en "nøjes" endda med den "bovlamme" udgave
med sølle 270Nm

Jeg prøvede faktisk Grand Scénic med en 1.5 dCi, hvilket jeg umiddelbart
ikke havde store forventninger til (1.5l. diesel til 1½ ton bil m. 4
personer om bord lød ikke specielt ophidsende), men faktisk gjorde den det
forbavsende godt. Det er klart, at den ikke havde den store motors overskud,
men den fulgte egentlig pænt med i den hjemlige trafik - og trods at det var
dens første køretur nogensinde, hvorfor den jo ikke var tilkørt, holdt den
iflg. computeren nemt 20 km/l på landevejen - imponerende! Jeg foretrak dog
den større motor, da bilen også skal kunne bruges på ferieturen sydpå (og så
er det jo rart med lidt ekstra kræfter - også i hverdagen ).

Fra : Brian

Dato : 09-09-05 14:21

Jan W Nielsen wrote:

> Dermed kan mer-prisen for PD bruges bedre andre steder i motoren - og
> dermed kan der formentlig opnåes et bedre slutprodukt for pengene i
> sidste ende.

Mon ikke det er en lidt blåøjet betragtning. Hvis VAG sparer penge på en
nyere type motor, i forhold til at forsætte med PD, vil de penge da blive
puttet i lommen istedet for at opgradere komponenter på motoren.

Eller også har jeg misforstået dig...

/Brian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-09-05 17:16

> Mon ikke det er en lidt blåøjet betragtning. Hvis VAG sparer penge på en
> nyere type motor, i forhold til at forsætte med PD, vil de penge da blive
> puttet i lommen istedet for at opgradere komponenter på motoren.

Pointen var mere, at producenten til enhver tid vil søge det bedst mulige
produkt til pengene. Hvor godt produktet skal være afhænger af flere
forskellige tiig.

Altså - hvis man (i teorien) kan få det samme output med en meget billigere
løsning eet sted i motoren og en kun lidt dyrere løsning et andet sted i
motoren, så vil man nok vælge dén løsning.

Min påstand er så, at dette ikke har været muligt i CR-systemets barndom. Så
vile man være endt med effekt og økonomi som i en førstegenerations HDi.

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 10-09-05 23:08

> [...]
> sammenhæng -
> eller i bund og grund slet ikke var bekendt med teknologiernes styrker og

Jeps - ligesom alle Verdens øvrige bilfabrikanter

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-09-05 23:24

> Jeps - ligesom alle Verdens øvrige bilfabrikanter

Nej, forskellige strategier betyder ikke nødvendigvis, at den ene er bedre
end den anden - i forhold til producentens mål, altså...

Vi kender jo ikke de strategiske mål i koncerne.

Jeg tror, at det var VAGs klare ambition at blive kendt for deres økonomi -
og at man blandt andet lavede Lupo 3L og 1ltrs-bilen som spydspidser for den
tankegang.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-05 10:55

> Jeps - ligesom alle Verdens øvrige bilfabrikanter

Bare fordi at alle andre ikke bruger det er ikke et udtryk for at det er
noget lort.
Der kunne være noget så simpelt som patent indblandet - jeg ved det ikke.

Det er sikkert også svaret på hvorfor det kun er Citroen der kører med
hydropneumatisk undervogn, og altså ikke fordi at alle andre en Citroen
synes at det er noget lort.

Fra : KASO

Dato : 11-09-05 18:04

> Bare fordi at alle andre ikke bruger det er ikke et udtryk for at det er
> noget lort.
> Der kunne være noget så simpelt som patent indblandet - jeg ved det ikke.

I kombination med at VAG er på vej til at skifte til CR, kunne man jo få den
tanke, at det var de andre, der havde valgt rigtigt....

> Det er sikkert også svaret på hvorfor det kun er Citroen der kører med
> hydropneumatisk undervogn, og altså ikke fordi at alle andre en Citroen
> synes at det er noget lort.

Rolls Royce har i mange år benyttet Citroëns hydropneumatiske affjedring (på
licens), såehhh.....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-09-05 18:32

KASO skriver:

> I kombination med at VAG er på vej til at skifte til CR, kunne man jo få den
> tanke, at det var de andre, der havde valgt rigtigt....

Nej VAG har haft den bedste teknologi i mange år. De andre har haltet
bagefter med CR. CR er først nu ved at være oppe på siden af PD og
derfor kan VAG nu med ro i sjælen bruge CR uden at skulle slække på krav
om ydelse og forbrug...

Klaus
--
Sendt via sunsite.dk da news.sonofon.dk nu er nede igen.
Stoppede med at have nye indlæg den 10/9 omkring midnat.

Fra : KASO

Dato : 11-09-05 20:24

> [...]
> bagefter med CR. CR er først nu ved at være oppe på siden af PD og
> derfor kan VAG nu med ro i sjælen bruge CR uden at skulle slække på krav

Det kommer vist helt an på, hvilke parametre man vælger ud fra. Den samlede
bilpresse har hele tiden ment, at CR var den rigtige løsning - trods en lidt
lavere ydelse ifht. forbrug. Det skyldes, at de mente/mener, at kultiveret
og støjsvag motorgang var/er vigtigt, men det er jo et spørgsmål om
prioritering. Personligt ville jeg ikke købe en bil til (alt for) mange
penge, der lyder som en gl. traktor - trods trækkraft og økonomi - men det
er jo et spørgsmål om smag og behag. Efter sigende skulle VW iøvrigt have
bedre styr på dette i den (relativt) nye 2.0TDI.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-09-05 20:56

> Det kommer vist helt an på, hvilke parametre man vælger ud fra. Den
> samlede bilpresse har hele tiden ment, at CR var den rigtige løsning

*host-hoooost*

Rolig nu, KASO..

/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-09-05 20:58

KASO skriver:

> [...]
> lavere ydelse ifht. forbrug. Det skyldes, at de mente/mener, at kultiveret
> og støjsvag motorgang var/er vigtigt, men det er jo et spørgsmål om

Og nu, hvor CR er kommet op på samme ydelse som PD, larmer de lige så
meget....

Hvor var det nu vi nåede til ???

Klaus

Fra : Brian

Dato : 11-09-05 21:35

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Og nu, hvor CR er kommet op på samme ydelse som PD, larmer de lige så
> meget....

Nej de gør da ikke...

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-09-05 21:38

Brian skriver:

> Nej de gør da ikke...

De nye 307'ere der kører her i byen klaprer og rasler lige så meget som
min egen traktor.....

Og det er pisse irriterende, for så kan jeg ikke høre om det er konen
der kommer hjem, eller naboens HDI !

Klaus

Fra : Brian

Dato : 11-09-05 21:45

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> De nye 307'ere der kører her i byen klaprer og rasler lige så meget
> som min egen traktor.....

Det er dælme også unfair at sætte en PSA bil op som målestok

Uanset hvor lækker man synes TDI motorer er, har de nu mere traktorlyd over
sig. Men så vidt jeg ved kører de også med højere kompression - det hjælper
næppe på lyden.

> Og det er pisse irriterende, for så kan jeg ikke høre om det er konen
> der kommer hjem, eller naboens HDI !

Hvad skal du også vide det for

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-09-05 05:36

Brian skriver:

> Det er dælme også unfair at sætte en PSA bil op som målestok

Tjah, det er CR biler med højt tryk...

> Uanset hvor lækker man synes TDI motorer er, har de nu mere traktorlyd over
> sig.

Ja, det har traktorlyd - det benægter jeg ikke - jeg har vidst selv
nævnt det flere gange.

Forskellen er bare at eksempelvis den nye HDI larmer lige så meget.

> Hvad skal du også vide det for

Det er da altid rart. Men vores kat kan høre forskel, så jeg kan delvis
spore det på dens reaktion.

Klaus

Fra : KASO

Dato : 12-09-05 07:16

> KASO skriver:

> Og nu, hvor CR er kommet op på samme ydelse som PD, larmer de lige så
> meget....
>
> Hvor var det nu vi nåede til ???

Hvilke CR-motorer hentyder du til?

Husk at bl.a. BMW, MB, Fiat og Renault også er storproducenter af CR - og du
vil vel ikke påstå at de alle er identiske med PSA's HDI?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-09-05 07:40

KASO skriver:

> Hvilke CR-motorer hentyder du til?

Hovedsageligt HDI motorer, da det er dem der nu har nået samme høje
tryk...

> Husk at bl.a. BMW, MB, Fiat og Renault også er storproducenter af CR - og du
> vil vel ikke påstå at de alle er identiske med PSA's HDI?

Nej, men hvilket tryk arbejde de med ???

Fra : KASO

Dato : 12-09-05 07:46

> KASO skriver:

> Hovedsageligt HDI motorer, da det er dem der nu har nået samme høje
> tryk...

> Nej, men hvilket tryk arbejde de med ???

Renault kører svjh. med 17-1800bar

Fra : KASO

Dato : 12-09-05 08:12

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:432522BA.229520B8@du.kan.finde.den...

> Renault kører svjh. med 17-1800bar

Jeg ved ikke med de øvrige...

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-05 15:43

> [...]
> økonomi - men det er jo et spørgsmål om smag og behag. Efter sigende
> skulle VW iøvrigt have bedre styr på dette i den (relativt) nye 2.0TDI.

Der er vist ved at udbrede sig den misforståelse at VAG's pumpedyse motorer
støjer.
De har en hårdere kold tomgang (som igen ikke lyder som en konventionel
diesel).
Men at motoren skulle være støjende eller ukultiveret er vist at overdrive
lidt.

At 2.0 TDI skulle være markant mere kultiveret end de "gamle" 1,9 er også en
overdrivelse.
Bevares jeg synes selv at den går bedre (sjovt nok), men den sætter ikke
1,9'eren afgørende til vægs.
Min genbo har en 1,9 TDI Golf 5, jeg kan faktisk ikke høre forskel på dem
når de går tomgang.

At sige at en VAG pumpedyse diesel lyder som en gammel traktor er vist en
udtalelse der komme fra en der ikke har prøvet en, men blot har valgt at
stille op i råbekoret fordi han har hørt en anden sige det, efter hans bror
har hørt det fra en der har været ved frisøren og læst det VW hademagasin
nr.1 - Bilmagasinet.
De må jo så være den samlede bilpresse - sjovt nok nævner FDM ikke noget om
støj i hverken Skoda Octavia eller Seat Altea i deres seneste dieseldyst -
kun et andet mærke fik en bemærkning om støjende accelleration. Og VW
haderne fra bilmagasinet (april nr.) siger trods alt om Polo 1,9 TDI 130 at
den er støjsvag.

Jeg kan faktisk godt lige den lidt knurrende lyd i pumpedysen, da den lyder
alt andet en dieselagtig.
Ved alm. kørsel kan man ikke rigtigt høre motoren, kun når den bliver
straffet knurre den (på den fede måde).

Så lad os lige få tingen sat i det rette perspektiv - en pumpedyse støjer
ikke, men har en lidt hårdere motorgang i kold tomgang. Når først den ruller
og er varm støjer den IMO ikke mere end en hvilken som helst dieselbil på
markedet i dag. Faktisk tvært imod.

--
Claus Petersen - som har prøvet en del Dieselbiler.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-09-05 15:56

Claus Petersen skriver:

> [...]
> støjer.
> De har en hårdere kold tomgang (som igen ikke lyder som en konventionel

Enig, personligt mener jeg at der er lidt "traktor" over den.

Helt enig.......

Klaus

Fra : Thomas Landberg

Dato : 12-09-05 16:40

> [...]
> ruller og er varm støjer den IMO ikke mere end en hvilken som helst
> dieselbil på markedet i dag. Faktisk tvært imod.

I al beskedenhed tror jeg, at jeg er en rimelig god dommer på det her punkt,
da jeg dels prøver en masse forskellige biler, dels har en Altea og en
Toledo med hhv. 2.0 og 1.9TDi. Som jeg oplever det, så lyder en 2.0 TDi
markant federe end en 1.9 når de får noget at leve af. En 1.9TDi har en
rimeligt hård motorgang, men under normalt kørsel er det ikke generende og
ved stabiliseret hastighed høres motoren knap nok. Men det jeg tror kan
forvirre i debatten er, at motorerne lyder meget forskelligt alt efter
hvilken karosse de ligger i. 1.9TDi'en larmer mere og lyder hårdere end den
har gjort i de Golf V 1.9TDi og Touran 1.9TDi jeg har kørt i. Men 1.9TDi'en
larmede også markant mere da den var ny end den gør nu med 20.000km på
bagen. Og det er nok her det største problem er, for mange af bilbladene får
jo spritnye biler stillet til rådighed til test og så er det sq let at dømme
en 1.9TDi ude fordi den larmer for meget. I øvrigt er der også stor forskel
på commonrail-motorerne. Endda fra bil til bil. Jeg har hørt mange HDi'er
med en motorgang der var mindst lige så hård som min 1.9, men jeg har da
også hørt enkelte der nærmest lød som benzinmotorer. Larm kan for resten
også være positivt. En 2.0 16V TDi fra VW lyder IMO helt kanon når den køres
ud i omdrejningerne og jeg kan ikke umiddelbart komme i tanke om en eneste
commonrailmotor jeg kender som lyder bedre.
M.h.t. økonomi, så mener jeg stadig, at VW kan et eller andet, dog er det
ikke alle 2.0 som er lige økonomiske. Men min Toledo som med mig bag rattet
og diesel i tanken vejer 1.600kg - og som i øvrigt er ret høj - går pt.
18-20km/l ved pæn blandet kørsel hvor jeg overholder hastighedsgrænserne,
men kører helt op til dem v.h.a. GPS. Det synes jeg er tilfredsstillende.
Den gamle Picasso jeg havde med en del færre hk og kg gik ved blandet kørsel
15km/l, så det er hævet over enhver tvivl, at denne TDi er mere økonomisk.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-09-05 14:21

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:4325a145$0$189$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> pt. 18-20km/l ved pæn blandet kørsel hvor jeg overholder
> hastighedsgrænserne, men kører helt op til dem v.h.a. GPS. Det synes jeg

Jeg kører på samme måde tværs ned over Jylland op til flere gange og kører
om sommeren 24.x km/liter på den måde i 1.9TDI Golf.

--
Per, Esbjerg

Fra : KASO

Dato : 14-09-05 09:02

"Thomas Landberg" skrev d. 12-09-05 16:40 dette indlæg :
> [...]

Sjovt nok har jeg den opfattelse af Bilmagasinet, at de skamroser alt
fra VAG - specielt, hvis der står Audi på det.

Gå en tur på gaden. Hører du en kraftig "dieselstøj", kan du være sikker
på at det er en PD, der kommer forbi. CR-motorerne er generelt mere
"bløde" i lyden og kan i bedste fald være svære at skelne fra
benzin'erne. Som med alt andet i Verden, er det jo ikke sort/hvidt -
forskellen er størst i tomgang (specielt kold) og under acceleration, og
den nye 2.0PD har ry for at være mere stille end sine 1.9-forgængere.
Samtidig er der forskel på bilerne, som du også selv er inde på - og det
gælder også fra CR, hvor såvel motorer fra forskellige fabrikanter som
forskellige karoserier med forskellig lyddæmpning kan gøre en (stor)
forskel. Vi taler kun "generelle tendenser" her.

> [...]
kørsel
> 15km/l, så det er hævet over enhver tvivl, at denne TDi er mere

Til sammenligning kører jeg en Renault Grand Scénic 1.9dCi med et større
frontareal end Toledo + en driftsvægt på ca. 1800kg (egenvægt 1550kg).
I kørsel svarende til din - men med en hel del køkørsel (bl.a. på
motorring 3, der er kraftigt belastet af vejarbejde) kører jeg 17km/l.
Jeg har svært ved at se, at PD har en stor fordel her!

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-05 19:57

> Sjovt nok har jeg den opfattelse af Bilmagasinet, at de skamroser alt
> fra VAG - specielt, hvis der står Audi på det.

Den opfattelse har jeg bestemt ikke.
Jeg synes btw at det er et direkte useriøst blad - næsten hver gang tænker
jeg: Så sig dog det abbo. op :)

> [...]
> forskellige karoserier med forskellig lyddæmpning kan gøre en (stor)
> forskel. Vi taler kun "generelle tendenser" her.

Ja men du var ved at søsætte et rygte om at PD'erne larmer, og det mener jeg
er en fejl.

Jeg er ikke ekspert på hvilke generationer de forskellige mærker er kommet
til.
Men længere nede af vejen bor der en med en 307SW HDI som er ret ny, nok ca.
1 år, den lyder mest som min gamle 89'er passat Turbodiesel når den bliver
fyret af op ad vejen. Det er det jeg forstår ved "diesellyd".
En PD'er siger helt anderledes, men jeg opfatter det ikke som støj. Og slet
ikke inde i bilen.

Lad mig spørge direkte, har du prøvet en TDI PD ?
Eller har du bare læst/hørt tale om det, eller hørt en køre forbi.

Jeg har prøvet en del PD'er faktisk alle varianter op til 150 Hk, i
forskellige biler både Skoda, Seat, Audi og VW.
Den eneste som jeg synes var lidt højrystet var Golf 4 GTI TDI 150 Hk, men
først når den fik pedalen.
Og indrømmet så synes jeg faktisk lyden var feeeeed, da den brummede dybt.
Underligt nok fandt jeg også Seat Altea 1,9TDI lidt støjende, men ikke
generende.

Jeg har også prøvet en del andre mærker i Turbo diesel - som sagt kender jeg
ikke noget til andre varianter.
Men to husker jeg som specielt støjende.
Megane 1,9DCI - gammel model (vistnok 2002)- en tur Aalborg - København og
retur, der summede mit hovede godt nok bagefter - hver gang vi accelerede
moderat brummede den helt vildt. Focus TDCI ca. samme alder var også lidt
højrystet.

Fra : KASO

Dato : 14-09-05 21:50

> Den opfattelse har jeg bestemt ikke.

Tjah - så opfatter vi det åbenbart forskelligt. Jeg indrømmer dog, at jeg
ikke har læst deres udgydelser i ca. ½ år.

> Jeg synes btw at det er et direkte useriøst blad - næsten hver gang tænker
> jeg: Så sig dog det abbo. op :)

Det er vi til gengæld enige om - og jeg _har_ opsagt mit abonnement!

> Ja men du var ved at søsætte et rygte om at PD'erne larmer, og det mener
> jeg er en fejl.

En fejl, som åbenbart også er almindelig i pressen

> [...]
> ca. 1 år, den lyder mest som min gamle 89'er passat Turbodiesel når den
> bliver fyret af op ad vejen. Det er det jeg forstår ved "diesellyd".

Længere nede antyder du, at det ikke er "tilstrækkeligt" at høre een køre
forbi - måske skulle du blive enig med dig selv?

> En PD'er siger helt anderledes, men jeg opfatter det ikke som støj. Og
> slet ikke inde i bilen.
>
> Lad mig spørge direkte, har du prøvet en TDI PD ?

Ja-da - og jeg har også hørt mange passere forbi i kold og varm tilstand -
og det går ikke nødvendigvis stille for sig....

> Eller har du bare læst/hørt tale om det, eller hørt en køre forbi.

Larmen udvendig er vel også reel?

> [...]
> retur, der summede mit hovede godt nok bagefter - hver gang vi accelerede

Den gl. Mégane var ikke specielt godt lyddæmpet - hverken i benzin eller
dieseludgaverne. Motoren var heller ikke helt efter deres nutidige standard.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 15-09-05 08:20

> [...]
> motorring 3, der er kraftigt belastet af vejarbejde) kører jeg 17km/l.
> Jeg har svært ved at se, at PD har en stor fordel her!

Tror faktisk ikke en Scenic har større frontareal eller vejer ret meget mere
end en ny Toledo. Dit forbrug er fint, men uanset om du så kørte 30km/l
rokker det ikke ved, at min nye bil er langt mere økonomisk end min gamle
Picasso - med commonrail. Jeg kender også masser af solstrålehistorier med
HDi'er og lignende som går rigtigt langt literen, men desværre kender jeg
langt flere historier om folk som kører alt for kort.

Fra : KASO

Dato : 15-09-05 08:43

"Thomas Landberg" skrev d. 15-09-05 08:20 dette indlæg :

> Tror faktisk ikke en Scenic har større frontareal eller vejer ret
meget mere
> end en ny Toledo.

Toledo: B: 177 H: 157 egenvægt: 1425kg (2.0TDI)
Scénic: B: 181 H: 164 egenvægt: 1550kg (1.9dCi)

Så jo: der er en markant forskel på begge dele!

> [...]
jeg
> langt flere historier om folk som kører alt for kort.

Nu er der jo også sket lidt med CR siden din gl. 90hk HDI, der svjh. var
uden intercooler etc. - og som vist kørte med en af dine gl. bokse, hvor
Toledo'en formodentlig kører med OBD eller en digital boks?

Min pointe var også, at man ikke kan skære alle CR over én kam på basis
af erfaringerne med ældre PSA HDI'er. Jeg er ikke i tvivl om at VAG's
TDI'ere kører langt på literen (selv om man også her hører om enkelte
eksemplarer, der kører forholdsvist lidt på literen - men det kan jo
skyldes højre fod...), men det er der også mange CR-motorer, der gør. I
FDM's seneste dieseltest, var det da også en CR, der bedst levede op til
løfterne om forbrug (ifht. opgivelserne - det er klart, at en 1.5 går
længere på literen end en 1.9 eller 2.0 (i de fleste tilfælde)).

http://www.kandu.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-09-05 09:00

KASO skriver:

> Min pointe var også, at man ikke kan skære alle CR over én kam på basis
> af erfaringerne med ældre PSA HDI'er.

Nu er der jo ingen grund til at skære alle PD motorer over en kam, bare
fordi du har hørt en gammel PD larme...

Fra : KASO

Dato : 15-09-05 10:12

"Klaus D. Mikkelsen" skrev d. 15-09-05 09:00 dette indlæg :
> KASO skriver:

> Nu er der jo ingen grund til at skære alle PD motorer over en kam,
bare
> fordi du har hørt en gammel PD larme...

Nu er udvalget af forskellige PD-motorer ret begrænset ifht. mængden af
CR-motorer og -producenter, så derfor holder din sammenligning ikke
helt. Faktisk var det et ret dårligt forsøg på at "føre krigen over i
fjendens lejr"

Desuden er det et faktum, at PD ofte i tests får kritiseret
"lydbilledet" - så det er nok ikke bare mig, der har hørt de få,
uheldige motorer.....

http://www.kandu.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-09-05 13:49

KASO skriver:

> Nu er udvalget af forskellige PD-motorer ret begrænset ifht. mængden af
> CR-motorer

Ja, men hvor mange forskellige har du hørt ?

> Desuden er det et faktum, at PD ofte i tests får kritiseret
> "lydbilledet" - så det er nok ikke bare mig, der har hørt de få,
> uheldige motorer.....

Lyt nu til de nye PD motorer...

Fra : KASO

Dato : 15-09-05 14:14

"Klaus D. Mikkelsen" skrev d. 15-09-05 13:49 dette indlæg :
> KASO skriver:

> Ja, men hvor mange forskellige har du hørt ?

1.2, 1.4, 1.9 SDI (vist ikke PD), TDI 130
Det dækker vist en pæn del af det samlede sortiment....

Hvor mange forskellige CR motorer har du hørt/kørt?
(Fra f.eks. : MB, BMW, Fiat, Renault, Toyota, Hyundai, Honda, PSA, .....
- og i forskellige motorstr. og generationer...)

> Lyt nu til de nye PD motorer...

Den eneste "nye" er 2.0, som jeg allerede tidligere har skrevet om - den
har et bedre ry end de gl. - men jeg har ikke selv hørt/kørt den endnu.

http://www.kandu.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-09-05 14:27

KASO skriver:

> 1.2, 1.4, 1.9 SDI (vist ikke PD), TDI 130
> Det dækker vist en pæn del af det samlede sortiment....

1,9 TDI ?

> Den eneste "nye" er 2.0, som jeg allerede tidligere har skrevet om - den
> har et bedre ry end de gl. - men jeg har ikke selv hørt/kørt den endnu.

1,9TDI ?

Det er nok den der er flest af....
Men den har du nok ikke lagt mærke til, når den kom forbi ????

Fra : KASO

Dato : 15-09-05 20:43

> KASO skriver:

> 1,9 TDI ?

Det har måske forbigået din opmærksomhed - men TDI 130 er rent faktisk en af
varianterne over 1.9TDI...

> 1,9TDI ?

Læs ovenfor!

> Det er nok den der er flest af....
> Men den har du nok ikke lagt mærke til, når den kom forbi ????

Det er svært at undgå - såvel 101, 115 som 130hk siger da en del - jeg tror
ikke, at jeg har mødt en 150.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-09-05 21:28

KASO skriver:

> Det har måske forbigået din opmærksomhed - men TDI 130 er rent faktisk en af
> varianterne over 1.9TDI...

Jo der er _mange_ varianter.....

> Det er svært at undgå - såvel 101, 115 som 130hk siger da en del - jeg tror
> ikke, at jeg har mødt en 150.

Hvad med en 90 og en 105 ?
Dem har du måske ikek hørt ?

Fra : KASO

Dato : 15-09-05 21:47

> KASO skriver:

> Jo der er _mange_ varianter.....

> Hvad med en 90 og en 105 ?
> Dem har du måske ikek hørt ?

90 er svjh. ikke en PD, men en "gl.dags" TDI ligesom 110hk!

105 er blot en "afart" af 101

Du glemte at svare på, hvor mange CR, du havde hørt/kørt - men det er måske
sjovere at spørge til variationerne over VAG's motor fremfor at skulle
indrømme, at du faktisk ikke kender konkurrenterne?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-09-05 21:47

KASO skriver:

> 90 er svjh. ikke en PD, men en "gl.dags" TDI ligesom 110hk!

Næh, det er så sandelig PD....

> 105 er blot en "afart" af 101

Er den ?

> Du glemte at svare på, hvor mange CR, du havde hørt/kørt

Hørt - mange, specielt Pug'erne er begyndt at larme noget så
forfærdentligt.

> - men det er måske
> sjovere at spørge til variationerne over VAG's motor fremfor at skulle
> indrømme, at du faktisk ikke kender konkurrenterne?

Næh.

Fra : KASO

Dato : 15-09-05 22:02

> KASO skriver:

> Næh, det er så sandelig PD....

> Er den ?

Ja!

> Hørt - mange, specielt Pug'erne er begyndt at larme noget så
> forfærdentligt.

Det var jo voldsomt præcist! Og hvad med de øvrige fabrikater, jeg nævnte?

> Næh.

Det ligner ellers til forveksling! Du er endnu ikke kommet med noget
konkret!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-09-05 05:10

KASO skriver:

> Ja!

Lige så sikker som 90'eren ikke er PD ?

> Det var jo voldsomt præcist! Og hvad med de øvrige fabrikater, jeg nævnte?

Må jeg være ærlig ?

Renault disel kører der ingen af her i området. Ford diesel (en kammerat
har købe en lettere brugt 'deo) larmer lige så meget som min 105hk's PD,
Mazda larmer lige så meget, endda også når den er varm. Ford Focus
diesel er det samme som deo'en. Naboens 307'er har jeg vidst skrevet om.

> Det ligner ellers til forveksling! Du er endnu ikke kommet med noget
> konkret!

Lige så meget som dig. Men du ved jo bedre end alle andre lader det

Fra : N/A

Dato : 16-09-05 12:48

Fra : KASO

Dato : 16-09-05 12:48

"Klaus D. Mikkelsen" skrev d. 16-09-05 05:10 dette indlæg :
> KASO skriver:

> Lige så sikker som 90'eren ikke er PD ?

Ved du, hvad forkortelsen "svjh." betyder? Ellers kan jeg oversætte for
dig: "Så Vidt Jeg Husker"!
Og ja - der findes/fandtes en 90hk "ikke-PD" TDI!

> Må jeg være ærlig ?
>
> Renault disel kører der ingen af her i området.

Så deres sortiment - der også bruges hos mange andre fabrikater, ved du
intet om.

Ford diesel (en kammerat
> har købe en lettere brugt 'deo) larmer lige så meget som min 105hk's
PD,

Ford har mange varianter af såvel CR som "ikke CR" - både af egen avl og
PSA's 1.4, 1.6 og 2.0 HDI. Hvilke udtaler du dig om?

> Mazda larmer lige så meget, endda også når den er varm.

Hvilke motorer - og er det CR?

> Ford Focus diesel er det samme som deo'en.

Altså ukendt ....

Naboens 307'er har jeg vidst skrevet om.

Ja - men intet om, hvilken motor....

Du hænger dig meget i, om jeg nu har hørt såvel 100, 101 som 105HK
version af den selvsamme, identiske PD-motor - men du aner intet om,
hvad du selv udtaler dig om!

> Lige så meget som dig. Men du ved jo bedre end alle andre lader det
> til....

Gad vide, hvorfor motorpressen - og alle "ikke-VAG-fanatikere" er enige
om at PD er mere "uciviliseret" og støjende end CR (generelt), hvis
"alle andre" ved bedre? Når du skriver "alle andre", tror jeg du mener
"alle VAG-fanatikere" - men der findes faktisk flere, der _ikke_ køber
VAG end de, der køber VAG!

Læs f.eks.: http://www.bilmagasinet.dk/biltest/default.asp?id=555 :

"Med VW’s 100-hestes TDI-diesel under hjelmen er Ibiza en rigtig kvik
lille bil. Som alle VW-dieselmotorer støjer og vibrerer den noget"

Eller: http://www.bilmagasinet.dk/biltest/default.asp?id=632

"I starten virker den trecylindrede maskine med
pumpe/dyse-indsprøjtning, som vi kender fra VW Lupo og Polo, noget
ukultiveret med sine vibrationer og ´urunde´ lyd under acceleration og
ved koldstart. "

Fortsæt selv!

Jeg gider ikke diskutere din forstokkede holdninger - du tror, at Verden
er sort/hvid, og at VAG er Verdens 8. vidunder, men virkeligheden er
mere differentieret. PD havde nogle fordele ved ofte at holde en bedre
økonomi, hvis de blev kørt lidt hårdt, end visse CR-motorer. Til gengæld
har de fleste CR-motorer et behageligere lydbillede og mere civiliseret
motorgang. Så kan man selv prioritere - der er fordele og ulemper ved
begge systemer, ligesom der er undtagelser fra reglen. Der findes
"uciviliserede" CR-motorer, men også meget nøjsomme CR-motorer. Der
findes folk, der klager over højt forbrug i PD-biler - og der findes en
ny 2.0 PD, der er mere civiliseret end sine forgængere. VAG er ved at
skifte til CR - og i de dyrere Audier har de længe kørt med CR - hvorfor
mon?

http://www.kandu.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-09-05 13:17

KASO skriver:

> Jeg gider ikke diskutere din forstokkede holdninger

Så lad dog være

> - du tror, at Verden er sort/hvid,

Nej

> [...]

> end visse CR-motorer. Til gengæld
> har de fleste CR-motorer et behageligere lydbillede og mere civiliseret

Har jeg nogensinde påstået at PD larmer mindst ?

Nej, jeg har påstået at nu, hvor CR, er blevet lige så effektive som PD,
larmer de lige så meget. Og at de nyere PD motorer er blevet langt mere
stilel end de ældre.

Men nej, det kan jo ikek passe, for så vælter din "VAG laver kun lort"
verden samme.

> [...]
> findes folk, der klager over højt forbrug i PD-biler - og der findes en
> ny 2.0 PD, der er mere civiliseret end sine forgængere.

Hey, det er præcist det jeg skriver !

> VAG er ved at skifte til CR

Fordi CR teknologien er ved at være på højde med PD....

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 16-09-05 13:58

> VAG er ved at
> skifte til CR - og i de dyrere Audier har de længe kørt med CR - hvorfor
> mon?

Som jeg før har forklaret dig, KASO:

Fordi CR-teknologien ikke længere er så underlegen, som den var før - hvad
angår power/forbrug. Og fordi merprisen ved PD derfor måske kan bruges bedre
et andet sted - for optimalt output for pengene.

...og når de bruger CR på den nye 6-cyl handler det måske også om, at det dér
er endnu mere lønsomt at bruge CR. Det ér trods alt 6 cyl, der skal fodres,
og derfor 6 "systemer", der skal bruges ved PD.

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 17-09-05 09:54

> [...]
> fodres,
> og derfor 6 "systemer", der skal bruges ved PD.

..... og fordi jo dyrere bilerne bliver, jo vigtigere er lav motorstøj,
hvorimod forbruget ikke er et særligt afgørende parameter.

Fra : KASO

Dato : 18-09-05 18:46

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:432bd98a$0$258$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> .... og fordi jo dyrere bilerne bliver, jo vigtigere er lav motorstøj,
> hvorimod forbruget ikke er et særligt afgørende parameter.

Præcis!

Andre producenter har bare prioriteret lav motorstøj højt - også i billigere
modeller - det er jo et valg, som man kan være enig i eller ej - men
dieselsalgstallene for alle mærker må da siges at være steget betragteligt
de senere år - uanset om det er PD eller CR.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 23-09-05 21:19

KASO wrote:

> men dieselsalgstallene for alle mærker må da siges at være
> steget betragteligt de senere år - uanset om det er PD eller CR.

Ja, forstå det hvem der kan...

Mvh
Steen

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-05 06:09

> Jeg fik så min Golf 2,0 TDI rullet i dag ved FDM i Aalborg.
>

> Den viste 164,4 Hk/3760rpm og 393,7 Nm/2360rpm.
> Og bare lige for at slå fast - så er der ikke pillet - ingen chip eller
> box.

Sådan ser kurverne ud:
www.vwfanatic.dk/Billeder/G5TDI_rullefelt_FDM.jpg

Fra : RP

Dato : 12-09-05 17:35

> [...]
> (120hk - begge 300Nm v. 2.000 rpm). Sjovt nok er den opgivet til at køre
> _kortere_ på literen end forgængeren (16.9 vs. 17.2km/l).

? Min laguna dCi er opgivet til 18.2 km/l (1.9 dCi fra 2005)

Fra : KASO

Dato : 12-09-05 18:45

"RP" <roald.poulsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> _kortere_ på literen end forgængeren (16.9 vs. 17.2km/l).

? Min laguna dCi er opgivet til 18.2 km/l (1.9 dCi fra 2005)

Ja - men jeg kører i en Grand Scénic med et større frontareal og en egenvægt
på 1550kg + at motoren har 300Nm mod 270 i Laguna - derfor forskellen i
forbrug! Tallene stammer fra Grand Scénic.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-09-05 16:43

Claus Petersen skriver:

> Den viste 164,4 Hk/3760rpm og 393,7 Nm/2360rpm.
> Og bare lige for at slå fast - så er der ikke pillet - ingen chip eller box.

Det vil sige lidt over:
http://www.superchips.co.uk/curves/golfmk520ltdi.pdf

Fra : RP

Dato : 15-09-05 09:25

> Den gl. Mégane var ikke specielt godt lyddæmpet - hverken i benzin eller
> dieseludgaverne. Motoren var heller ikke helt efter deres nutidige standard.

Det er korrekt, men grundkonstruktionen af bilen er vel også fra midt
90'erne og dieselmotoren fra omkring '99. (ved godt at megane fik et
facelift omkring '99)

Der er stor forskel på deres nye og gamle motore.

Har haft en megane 1.9 dCi fra 2002 og kører som sagt en laguna 1.9
dCi fra 2005 nu.