Ipaq som sladrehank ved for høj fart.
Fra : Gamle

Dato : 05-09-05 20:03

Hej.

Kan man bruge en TomTom ipaq gps fidus til at advare om for høj hastighed
(by, landevej,motorvej m.m.)?

Mvh.
Torben

Fra : Klaus G.

Dato : 05-09-05 20:27

> Kan man bruge en TomTom ipaq gps fidus til at advare om for høj hastighed
> (by, landevej,motorvej m.m.)?

Kommer vel an på softwaren. Min PDA med GPS, der kan jeg via mit
GPS-software sætte flueben i "advarsel ved for høj hastighed", og så snakker
den løs hvis jeg køre for hurtigt :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Webpoint

Dato : 05-09-05 20:31

Hvilken PDA har du ?

Fra : Gamle

Dato : 05-09-05 20:36

"Webpoint" <news@5270.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken PDA har du ?

Det er min søn.
Mener det er en compaq TomTom. Men jeg er ikke så meget inde i de
forskellige betegnelser.
Mvh.
Torben

Fra : Klaus G.

Dato : 05-09-05 21:22

> Det er min søn.
Vel ikke mig der er din søn? For min far er lige så god med en computer, som
en nonne er god med en sømandspik...Dvs. han umuligt kunne skrive det du
skriver "gamle" :)

> Mener det er en compaq TomTom. Men jeg er ikke så meget inde i de
> forskellige betegnelser.
Acer N35 har jeg.

Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Jasper Ahrensbach

Dato : 05-09-05 22:26

Det er muligt at få skærmen til at blinke hvis du overstiger den "tilladte"
hastighed. Men problemet er bare, at du ikke angive forskellige hastigheder
ved forskellige forhold. Dvs. at du kun kan indtaste 130 km/t. Altså vil
skærmen ikke blinke hvis du kører 60 km/t i byen. TomTom har jo heller ikke
en chance for at vide hvilke hastighedsgrænser der gælder for det pågældende
område...

/Jasper

Fra : Gamle

Dato : 06-09-05 00:43

"Jasper Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> heller ikke en chance for at vide hvilke hastighedsgrænser der gælder for

Troede faktisk, at gps systemet havde styr på hastighedsgrænserne.
Hvordan kan det ellers fortælle een, hvor længe man er om at køre til en
bestemt adresse?
Mener bestemt, at der findes systemer, der kan klare dette. Da TomTom går
for at være noget af det bedste, håbede jeg på den mulighed.
Kunne godt forestille mig, det havde noget med softwaren at gøre. Håber det
i hvertfald.

Mvh.
Torben

Fra : Non-Desperado

Dato : 06-09-05 07:44

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev:

>Troede faktisk, at gps systemet havde styr på hastighedsgrænserne.

Generelt ja, men hvis kommunen pludselig flytter byskiltet 500 m
længere ud pga. udstykninger til nye beboelser og kortmaterialet
ikke er opdateret (og det er det typisk ikke), så fortæller
GPS'en altså 500 m for sent, at du kører for stærkt.

Hvis kortet ikke er opdateret, vil GPS'en sikkert også melde om
for høj hastighed på de motorvejsstrækninger, hvor 130 km/t nu er
tilladt.

Af samme grund ville det være fedt hvis GPS/kortmaterialet havde
en Learn-funktion, som man kunne aktivere når man kørte ind på et
stykke vej, som ikke fandtes på kortet.

Altså at den ud fra den givne hastighed der køres med og i
forhold til sving selv tegner en tilsvarende vej ind på kortet og
gemmer den, når funktionen deaktiveres(eller at man kom til en
eksisterende vej.

På den måde kunne man også uploade det opdaterede kortmateriale
til udbyderen, så andre kunne få glæde af det.

Men det er nok utopi.

--
Jo mere vi lærer, desto mere ved vi. Jo mere vi ved,
desto mere glemmer vi. Jo mere vi glemmer, desto mindre ved vi.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-09-05 15:29

Non-Desperado wrote:
> [...]
> forhold til sving selv tegner en tilsvarende vej ind på kortet og
> gemmer den, når funktionen deaktiveres(eller at man kom til en

Med den TomTom jeg har kørt med nu i en uge har jeg gjort mig nogle
erfaringer der gør at jeg ikke tror det der vil fungere.

Jeg har en del gange fået besked om "Drej til højre om 500 meter", når
jeg ligger og kører ud af et lige vejstræk.

Det kommer af at der er uoverensstemmelse mellem enten hvor jeg er og
hvor TT tror jeg er eller mellem hvor TT tror vejen er og hvor den
faktisk er. Og det er ikke fordi det er en ny vej, eller at vejen er
flyttet.

> På den måde kunne man også uploade det opdaterede kortmateriale
> til udbyderen, så andre kunne få glæde af det.

Hvis man nu brugte VDO i den version der får kortoplysningerne online
kunne man måske have en knap man trykkede på, og som så sendte besked
til udbyderen om at her var der noget der ikke passede. Og han kunne så
se på problemet og få det fikset.

> Men det er nok utopi.

Det kommer nok på et eller andet tidspunkt. F.eks. når udbyderene finder
ud af at de kan spare nogle penge på optegnelserne af de nye kort ved at
få brugerne til at samle oplysningerne.

--
MVH Finn ..der har fået job med at køre til Frankrig.
Om det så også bliver vedvarende må tiden vise.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-09-05 15:17

Gamle wrote:
> Troede faktisk, at gps systemet havde styr på hastighedsgrænserne.
> Hvordan kan det ellers fortælle een, hvor længe man er om at køre til en
> bestemt adresse?

Det gør det ud fra arten af vejen.

For navigationen er det lige meget om vejen snor sig eller går op og ned
hele tiden. Den regner samme hastighed som hvis vejen gik lige ud.

> [...]
> for at være noget af det bedste, håbede jeg på den mulighed.
> Kunne godt forestille mig, det havde noget med softwaren at gøre. Håber det

I TomTom Go kan man end ikke vælge en anden hastighed end den er sat til
fra starten. (Har brug for at kunne beregne med lastbilhastigheder i
stedet for personbilhastigheder.) Der er dog sat forskellige hastigheder
på de forskellige vejtyper.

Fra : Jan

Dato : 06-09-05 05:51

> [...]
> heller ikke en chance for at vide hvilke hastighedsgrænser der gælder for

Man indtaster fart på de forskellige vejtyper i tomtom så giver den besked,
problemt er dog at der er flere vejtyper end vi har i danmark så det kan
være svært at finde de rigtige, og den tager ikke højde for lokale
fartgrænser, men prøv i gruppen dk.edb.system.lomme-pc el. alt.satellite.gps
de ved sikkert mere.

jd

Fra : Gamle

Dato : 06-09-05 21:35

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Takker for svarene.
Vil prøve hos de forskellige forhandleree.

Mvh.
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-05 21:41

> "Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
>

> Takker for svarene.
> Vil prøve hos de forskellige forhandleree.

Jeg er rimelig overbevist om at de ikke kan hjælpe dig.

Jeg ved dog at staten i Nordjylland kører (el. har kørt) et forsøg med noget
specialfremstillet udstyr som netop kan advare chafutten hvis han kører for
hurtigt. Jeg har dog aldrig hørt om udfaldet af de forsøg man kørte for et
par år siden....så det har man nok opgivet.......Det er jo ikke alle Hr
Duracells skøre idéer som lader sig praktisere i virkeligheden

--
Tom

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 07-09-05 07:39

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
> kørte for et par år siden....så det har man nok opgivet.......Det er jo
> ikke alle Hr Duracells skøre idéer som lader sig praktisere i

Hvis jeg husker rigtigt var det en af de første forsøg regeringen Fogh
Rasmussen strøg i 2001 (efter den var kommet til, altså).

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk
http://www.madsdydensborg.dk/

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to
say it.
- Beatrice Hall [pseudonym: S.G. Tallentyre], 1907 (many times wrongfully
attributed to Voltaire)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-09-05 15:06

Gamle wrote:
> Hej.
>
> Kan man bruge en TomTom ipaq gps fidus til at advare om for høj hastighed
> (by, landevej,motorvej m.m.)?

Den TomTom Go der sidder i lastmodytten kan det.

"Advarslen" er dog kun at den viser et symbol (i grå) for hvad man skal
i stedet for kortet (i farver).

Fra : Gamle

Dato : 12-09-05 14:24

> Den TomTom Go der sidder i lastmodytten kan det.
>
> "Advarslen" er dog kun at den viser et symbol (i grå) for hvad man skal
> stedet for kortet (i farver).

Takker mange gange for svarene, selvom det ikke var, hvad jeg havde håbet
på.

Mvh.
Torben