horisontalscoll i en IFRAMEog menuapplet
Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 08-09-05 23:46

http://www.skolekammeraten.dk/jubelforum.php

Her er uønsket hscroll i IE men ikke i FF.

Omvendt med den globale menu, der virker ok i IE, men som det kan ses, ikke
optimalt i FF.

Hjælp! Please.

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-09-05 09:38

Poul Erik Jensen skrev:

> http://www.skolekammeraten.dk/jubelforum.php
>
> Her er uønsket hscroll i IE men ikke i FF.

Ikke hos mig. Jeg har prøvet både med IE6 og IE5.5 - og ser ingen
vandret scrollbar.

> Omvendt med den globale menu, der virker ok i IE, men som det
> kan ses, ikke optimalt i FF.

Det kan jeg godt se. Det er mere et spørgsmål til
clientsidegruppen, men det tyder på at du skal positionere din
undermenu på en anden måde.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 09-09-05 15:51

> Ikke hos mig. Jeg har prøvet både med IE6 og IE5.5 - og
> ser ingen vandret scrollbar.

Undskyld - det er først når der åbnes et indlæg den kommer.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-09-05 20:52

Poul Erik Jensen skrev:

>>> http://www.skolekammeraten.dk/jubelforum.php

> Undskyld - det er først når der åbnes et indlæg den kommer.

Ah - nu er jeg med.

Det er med stor sandsynlighed margen eller padding der driller. Der
er flere steder det kan gå galt - prøv at kigge på hhv. iframe-
elementet i jubelforum.php og body og html i read.php. Sæt margen
og fyld til 0 alle steder - eller start fra en ende af, og se
hvornår scrollbaren forsvinder.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 09-09-05 23:20

> Ah - nu er jeg med.
>
> Det er med stor sandsynlighed margen eller padding ...

Måske har du ret - men, selv om det er kommet til at se lidt forkert ud, så
har jeg stillet alt på nul uden den ønskede effekt ;-(
Der var nogen cellpaddings på 2, 3 og 5 px, som altså blev sat til 0.
Også i CSS: HTML, BODY {margin:0; padding:0;}

Det må være noget andet der driller.

> og fyld til 0 alle steder -

fyld?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-09-05 08:41

Poul Erik Jensen skrev:

> [...]
> effekt ;-( Der var nogen cellpaddings på 2, 3 og 5 px, som
> altså blev sat til 0. Også i CSS: HTML, BODY {margin:0;

Har du husket iframe-elementet.

Følgende burde fange problemet:

html, body, iframe{ margin: 0; padding: 0; }

CSS-koden skal sættes på begge involverede sider (den der
indeholder iframen, og den der vises i iframen).

> fyld?

Padding.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 10-09-05 10:44

> Har du husket iframe-elementet.

Nhæ
Men det hjalp ikke at tage dette med.

> html, body, iframe{ margin: 0; padding: 0; }

Er sat ind i begge CSSer.
Lige meget hjælper det - nu ser der ærligt talt ikke kønt ud - men det er
naturligvis fordi ALLE der blot er mistænkt er sat til 0.

Kan det være en konflikt imellem de forskellige doctyper - Phorum har
defineret deres <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0
Transitional//EN" "XHTML1-t.dtd">

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 11-09-05 12:45

"Poul Erik Jensen" <jep@image.dk> skrev i en meddelelse

> Kan det være en konflikt imellem de forskellige doctyper - Phorum har
> defineret deres <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0
> Transitional//EN" "XHTML1-t.dtd">

Selv om der naturligvis ikke er krav på et svar, så kan udeblivelsen ikke
undgå at blive til spekulationer om spørgsmålet var for dumt eller om der
simpelt hen ikke er nogen der kan svare på det.

Fra : Martin Hintzmann

Dato : 12-09-05 09:36

Poul Erik Jensen wrote:

> Kan det være en konflikt imellem de forskellige doctyper - Phorum har
> defineret deres <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0
> Transitional//EN" "XHTML1-t.dtd">

Med mindre der en DTD på serveren, så er den DOCTYPE forkert.
Følgende findes ihvertfald ikke.
http://www.skolekammeraten.dk/forum/XHTML1-t.dtd

Så skift den ud til en almindelig transitional
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

--
Martin Hintzmann
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-09-05 09:13

Poul Erik Jensen skrev:

> Selv om der naturligvis ikke er krav på et svar, så kan
> udeblivelsen ikke undgå at blive til spekulationer om
> spørgsmålet var for dumt eller om der simpelt hen ikke er
> nogen der kan svare på det.

Spørgsmålet er ikke for dumt, men måske er der ikke noget simpelt
svar på det.

Doctypeerklæringen ser lidt spøjs ud (jeg har ikke set den url
hæftet på før) - du kan evt. prøve at ændre til en standard xhtml
transitional.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 15-09-05 11:00

> http://www.skolekammeraten.dk/jubelforum.php
>
> Her er uønsket hscroll i IE men ikke i FF.

d.v.s. kun når indholdet overstiger højden af iframe.

Ved metodisk at fjerne komponenterne i indholdet har jeg fundet ud af, at
det er selve rammen, der opfører sig uhensigtsmæssigt i IE.
Der er ganske enkelt ikke taget højde for den del at rammen, som den
lodrette scroll stjæler fra rammebredden, der så altid vil blive for snæver
og udløse horisontalscroll uanset nødvendigheden heraf.

Der findes altså tilsyneladende ikke nogen "lovlig" måde at undgå denne
eklatante fejl, så det eneste der kan gøres er måske snyd og
valideringsbrud?

Ved at pakke _hele_ indholdet af iframen, inklusive tabeller, diver m.m.,
ind i en div:
left:0;">
kan den horisontale scroll fjernes fra IE.

Well, jeg kan vel blot lave en indgangsside til mine 98% IE-brugere med
teksten:
"Du kan hente en brugbar browser her - som bekæmpere af M$ og dårlig
programmering nægter vi at supporte folk med en IQ=IE"
- Eller tvangsindlægge folk med et autodownload af FF.

Der kunne måske også være en anden løsning end brug af den ret irriterende
iframe. F.eks. at man indførte syntaks, så designeren kunne kontrollere
brugen af scroll.
Åh, jeg glemmer at tage dem i ed, der mener de ejer deres vinduer med
tilhørende - men kan man så ikke blot lave browserværktøjet, så både
designeren og publikum kan bestemme til eller fra?