2x Grafik kort ??
Fra : Jim

Dato : 08-09-05 19:16

Hej NG

Er der nogen af jer der meget simpelt kan forklarer mig hvordan man kører
med to grafik kort?

Køre det ene Horisontalt, mens det andet er vertikalt, eller hvordan funger
det ?

og virker det til EN skærm, eller er det kun brugbart til 2 ?

Hilsen Jim

Fra : Bruno

Dato : 08-09-05 21:08

Jim wrote:
> Hej NG
>
> Er der nogen af jer der meget simpelt kan forklarer mig hvordan man kører
> med to grafik kort?

Man monterer de to kort, installerer de nødvendige drivere og forbinder
kablerne. Der er ingen ko på isen der, faktisk er de fleste bedre kort i
dag istand til at levere billeder til to skærme på en gang. Så med to
kort kan man så trække fire skærme osv.

> Køre det ene Horisontalt, mens det andet er vertikalt, eller hvordan funger
> det ?

Det kommer an på om vi taler om at de to kort kobles sammen for at lave
et skærmbilled (Voodoo's SLI i gamle dage og nu Nvidia's SLI og ATI's
CrossFire), eller blot et ønske om at havde flere skærme.

Taler vi SLI eller CrossFire, så deles kortene om jobbet der er at lave
noget hurtigt 3D på en skærm.

> og virker det til EN skærm, eller er det kun brugbart til 2 ?

SLI og CrossFire virker til en skærm, men det kræver kort der er lavet
til det og et motherboard som også understøtter det. Taler vi andet end
spil så sætter man bare skærmene til de forskellige grafikkort og
fortæller operativsystemet hvordan de står i forhold til hinanden, altså
hvilken skærm der står til venstre eller til højre osv.

Man kan, med de rigtige kort og et motherboard til med tilstrækkelig
plads, sagtens køre med en 7-8 skærme eller mere. Der findes også skærme
hvis opløsning er så høj, at man faktisk forbinder to grafikkort til en
skærm for at få et helt billed.

mvh

Bruno

Fra : Jim

Dato : 09-09-05 20:35

Det må jo så være SLI vi snakker om, ud fra hvad jeg kan se ved bundkortet.

og tanken var 2x GFX 6800 GT

Til 1 skærm og primært til spil.

hvordan vil det så ca kører ??

Fra : Bruno

Dato : 12-09-05 17:49

Jim wrote:
> Det må jo så være SLI vi snakker om, ud fra hvad jeg kan se ved bundkortet.
>
> og tanken var 2x GFX 6800 GT
>
> Til 1 skærm og primært til spil.
>
> hvordan vil det så ca kører ??

Hurtigt og grimt, hvis man tro de seneste rapporter om Nvidias optimeringer.

http://www.theinquirer.net/?article=25807

Jeg ville tænke mig om to gange, som et minimum bør du kigge på listen
over spil som er understøttet inden du smider flere penge i projektet.

Mvh

Bruno

Fra : Jim

Dato : 12-09-05 18:51

Det andet kort er ført planlagt til en gang næste år, når softwaren er til,
selvfølgelig.
Men det er jo rart at være forberedt på opgraderinger

Fra : Sune Salminen

Dato : 09-09-05 00:06

Jim wrote:
> Hej NG
>
> Er der nogen af jer der meget simpelt kan forklarer mig hvordan man
> kører med to grafik kort?

Man sætter dem i, installerer drivere og tilslutter et par skærme.

> Køre det ene Horisontalt, mens det andet er vertikalt, eller hvordan
> funger det ?

Det fungerer nærmest ligesom det passer dig.

Jeg har et AGP kort og et PCI kort i min maskine, et Geforce og et
Radeon.

Geforce-kortet trækker min almindelige PC monitor og hvis jeg skal
spille på mit TV bruger jeg TV-out.

Radeon-kortet er permanent forbundet mit TV via VGA-SCART og kører 15KHz
via et program der hedder Powerstrip. Jeg bruger det kun når jeg ser
film.

Begge kort har TV-Out, VGA og DVI.

I princippet kunne jeg have 2 TV apparater og 4 PC monitorer forbundet
samtidigt.

Hvis du stiller din sekundære monitor eller dit TV på højkant (dårlig
idé hvis apparatet ikke er bygget til det) kan du via driversoftwaren
til dit kort rotere billedet så det passer, hvis du gerne vil have et
vertikalt billede.

Hvis du mener SLI (to kort der deles om at lave grafikaccelleration på
samme skærm), så fungerede det i gamle dage (med Voodoo-kort) på den
måde at hvert grafikkort tegnede hver anden linje. Dengang stod SLI for
Single Line Interleave eller noget i den stil. Med Nvidias SLI fungerer
det på en anden måde, men det ved jeg ikke noget om.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk