/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Valg af fartpilot
Fra : Troels Pedersen


Dato : 23-08-05 20:35


Jeg har fået ændret kørselsbehov til 200 km pendling om dagen. Derfor vil
jeg have en fartpilot, men hvilken skal jeg vælge?

Skal det være vacum eller elektrisk styret - Hvad er fordele og ulemper?

Hvilke mærker er at foretrække. Jeg har kig på nogle fra Waeco og VDO, andre
der er anbefalelses værdige? Nogle erfaringer?

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC '92
www.broendbjerg.dk




 
 
Morten Fruergaard (23-08-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 23-08-05 20:47

Troels Pedersen wrote:
> Jeg har fået ændret kørselsbehov til 200 km pendling om dagen. Derfor
> vil jeg have en fartpilot, men hvilken skal jeg vælge?
>
> Skal det være vacum eller elektrisk styret - Hvad er fordele og
> ulemper?

Elektronisk er mest præsic.

> Hvilke mærker er at foretrække. Jeg har kig på nogle fra Waeco og
> VDO, andre der er anbefalelses værdige? Nogle erfaringer?


Jeg monterer selv Cruise, som jeg aldrig har haft problemer med. Den er god
og stabil, og ligner noget originalt.
http://www.4x4butikken.dk/shop/default.asp?SetLng=26&productid=009%2D002%2D00000018


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Troels Pedersen (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Troels Pedersen


Dato : 24-08-05 05:21


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:430b7c20$0$18640$14726298@news.sunsite.dk...
> Elektronisk er mest præsic.

Ok.
Hvor tager man typisk vacum til en vacum styret fartpilot fra.
Fra indsugningen som med bremseforstærkeren?

>> Hvilke mærker er at foretrække. Jeg har kig på nogle fra Waeco og
>> VDO, andre der er anbefalelses værdige? Nogle erfaringer?
>
> Jeg monterer selv Cruise, som jeg aldrig har haft problemer med. Den er
> god og stabil, og ligner noget originalt.
> http://www.4x4butikken.dk/shop/default.asp?SetLng=26&productid=009%2D002%2D00000018

Den kendte jeg. Men tak alligevel

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC '92
www.broendbjerg.dk





Hans Paulin \(6310\) (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 24-08-05 08:15

Troels Pedersen skrev:

> Hvor tager man typisk vacum til en vacum styret fartpilot fra.
> Fra indsugningen som med bremseforstærkeren?

Dér har jeg gjort det på min.
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm



Morten Fruergaard (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 24-08-05 08:53

Troels Pedersen wrote:
> Ok.
> Hvor tager man typisk vacum til en vacum styret fartpilot fra.

Hejsa...
Vi har vores vacuum her:
http://www.4x4butikken.dk/shop/default.asp?SetLng=26&productid=009%2D002%2D00000019

Hvor jeg lige har lagt en installationsvejledning ind...


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Michael Rasmussen (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 24-08-05 09:08

"Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> wrote:

>Jeg har fået ændret kørselsbehov til 200 km pendling om dagen. Derfor vil
>jeg have en fartpilot, men hvilken skal jeg vælge?

Hmm - Gad vide om der er nogen der anvender fartpilot...

Jeg har da en fabriksmonteres fatpilot i mazda'en. Men føler ikke
rigtigt at jeg kan bruge den i det daglige. Trafikmønsteret i danmark
passer vist ikke til den slags...

Så jeg ville ikke spilde penge på at eftermontere sådan en fyr...



<mlr>

--

Af alle seksuelle afvigelser er afholdenhed dog den mest besynderlige..

Christian B. Andrese~ (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 24-08-05 09:13


"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in message
news:fbaog1hne80tb1cu3iqs8dp2kgijr5vhh4@4ax.com...
> "Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> wrote:
>
> >Jeg har fået ændret kørselsbehov til 200 km pendling om dagen. Derfor vil
> >jeg have en fartpilot, men hvilken skal jeg vælge?
>
> Hmm - Gad vide om der er nogen der anvender fartpilot...

Jeg bruger min næsten hele tiden, bare der er en kort strækning hvor jeg kan
køre med en fast hastighed så bruger jeg den.
Dog er den selvfølgelig bedst på motorvej og landevej.

> Jeg har da en fabriksmonteres fatpilot i mazda'en. Men føler ikke
> rigtigt at jeg kan bruge den i det daglige. Trafikmønsteret i danmark
> passer vist ikke til den slags...

Det er så ikke min holdning.

> Så jeg ville ikke spilde penge på at eftermontere sådan en fyr...

Det ved jeg ikke helt om jeg vil, efter at have haft en ca. ½ år så er jeg
tilbøjeligt til at sige at det vil jeg gerne.


--
mvh / regards Cruise music: http://yee-haw.dk
Christian
(som d. 12/7-2005 blev far til endnu en lille pige,
3650 g og 54 cm)



Morten Fruergaard (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 24-08-05 09:18

Michael Rasmussen wrote:
> Jeg har da en fabriksmonteres fatpilot i mazda'en. Men føler ikke
> rigtigt at jeg kan bruge den i det daglige. Trafikmønsteret i danmark
> passer vist ikke til den slags...

Bor du i KBH centrum?


> Så jeg ville ikke spilde penge på at eftermontere sådan en fyr...

Jeg kører normalt ca. 250 km om dagen mellem Herning og Randers. Og jeg
ville under ingen omstændigheder undvære min fartpilot...
Jeg har en kammerat, der også har fartpilot. Han mente ikke, at han havde
noget at bruge den til, da han aldrig brugte den - indtil den dag, hvor den
gik i stykker - da gik det op for ham, hvor tit han egentligt brugte den...

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Michael Rasmussen (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Michael Rasmussen


Dato : 24-08-05 09:40

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:

>> Jeg har da en fabriksmonteres fatpilot i mazda'en. Men føler ikke
>> rigtigt at jeg kan bruge den i det daglige. Trafikmønsteret i danmark
>> passer vist ikke til den slags...
>
>Bor du i KBH centrum?

Nej..

>> Så jeg ville ikke spilde penge på at eftermontere sådan en fyr...
>
>Jeg kører normalt ca. 250 km om dagen mellem Herning og Randers. Og jeg
>ville under ingen omstændigheder undvære min fartpilot...

Der kan bare man se - Jeg kører hver dag mellem Viborg og Herning, og
der kan jeg ikke rigtig finde anvendelse for fartpiloten...

Det må være et spørgsmål om kørestil - eller også kører du på andre
tidspunkter end jeg



<mlr>

--

Af alle seksuelle afvigelser er afholdenhed dog den mest besynderlige..

Klaus D. Mikkelsen (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 24-08-05 09:49

Michael Rasmussen skriver:
>
> Der kan bare man se - Jeg kører hver dag mellem Viborg og Herning, og
> der kan jeg ikke rigtig finde anvendelse for fartpiloten...
>
> Det må være et spørgsmål om kørestil - eller også kører du på andre
> tidspunkter end jeg

Jeg tror at det er kørestilen. Jeg oplever at man bliver mere "morfar"
når man bruger fartpilot. Hellere sænke farten med 5 km/t end sidde og
slå fartpilot til og fra.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Morten Fruergaard (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 24-08-05 10:16

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Jeg tror at det er kørestilen. Jeg oplever at man bliver mere "morfar"
> når man bruger fartpilot. Hellere sænke farten med 5 km/t end sidde og
> slå fartpilot til og fra.

Og så passer det godt til taxa-kørsel i min Volvo diesel med aut. gear...


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Morten Fruergaard (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 24-08-05 10:15

Michael Rasmussen wrote:
> Det må være et spørgsmål om kørestil - eller også kører du på andre
> tidspunkter end jeg


Eller også kører jeg meget på motorvej...

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Per Henneberg Kriste~ (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 24-08-05 11:34


"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse
news:ibcog1dulr436smjb3rci0leuugjea6cn1@4ax.com...

> Der kan bare man se - Jeg kører hver dag mellem Viborg og Herning, og
> der kan jeg ikke rigtig finde anvendelse for fartpiloten...

Jeg har kørt Viborg Herning rigtig mange gange sidst i 80´erne og først i
90´erne, en fartpilot duer udemærket også på den strækning.

Prøv at køre ægte 80 og læn dig tilbage i stedet for at køre konstant i
venstre spor.


--
Per, Esbjerg



Allan Hansen (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Allan Hansen


Dato : 25-08-05 11:20


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:430c4d0b$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse
> news:ibcog1dulr436smjb3rci0leuugjea6cn1@4ax.com...
>
>> Der kan bare man se - Jeg kører hver dag mellem Viborg og Herning, og
>> der kan jeg ikke rigtig finde anvendelse for fartpiloten...
>
> Jeg har kørt Viborg Herning rigtig mange gange sidst i 80´erne og først i
> 90´erne, en fartpilot duer udemærket også på den strækning.
>
> Prøv at køre ægte 80 og læn dig tilbage i stedet for at køre konstant i
> venstre spor.
>
>
> --
> Per, Esbjerg
Jeg har boet i Frederiks/Karup, og vi bruger begge fartpiloten både til
Viborg og Herning.

Men er man glad for at køre mest i venstre side, så kan jeg godt se det er
spild af penge, men flere lærer nok at bruge den efter 1/9.

Mvh AJH



Per Henneberg Kriste~ (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 24-08-05 09:38


"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse
news:fbaog1hne80tb1cu3iqs8dp2kgijr5vhh4@4ax.com...

> Jeg har da en fabriksmonteres fatpilot i mazda'en. Men føler ikke
> rigtigt at jeg kan bruge den i det daglige. Trafikmønsteret i danmark
> passer vist ikke til den slags...

Det passer fint til en fartpilot. Men kører man aggressivt har man ikke
meget brug for den.

Kommer du tidligt nok afsted om morgenen??


--
Per, Esbjerg



Morten Fruergaard (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 24-08-05 10:16

Per Henneberg Kristensen wrote:
> Det passer fint til en fartpilot. Men kører man aggressivt har man
> ikke meget brug for den.

Hvis man har travlt og ens medbilister ikke har, så kan man ikke bruge en
fartpilot...


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Lars Knudsen (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 24-08-05 10:20

Hej,

On Wed, 24 Aug 2005 10:07:57 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>>Jeg har fået ændret kørselsbehov til 200 km pendling om dagen. Derfor vil
>>jeg have en fartpilot, men hvilken skal jeg vælge?
>Hmm - Gad vide om der er nogen der anvender fartpilot...

Ork ja - tit og ofte. Mere eller mindre hver eneste gang jeg kører
faktisk.

** Lars



Brian S. Jensen (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Brian S. Jensen


Dato : 24-08-05 11:11


"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse
news:fbaog1hne80tb1cu3iqs8dp2kgijr5vhh4@4ax.com...
> "Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> wrote:
>
>>Jeg har fået ændret kørselsbehov til 200 km pendling om dagen. Derfor vil
>>jeg have en fartpilot, men hvilken skal jeg vælge?
>
> Hmm - Gad vide om der er nogen der anvender fartpilot...
>
> Jeg har da en fabriksmonteres fatpilot i mazda'en. Men føler ikke
> rigtigt at jeg kan bruge den i det daglige. Trafikmønsteret i danmark
> passer vist ikke til den slags...
>
> Så jeg ville ikke spilde penge på at eftermontere sådan en fyr...
>
>
>
> <mlr>

Hej

Helt uenig !!

I BMW'en er der en fabriksmonteret og den bliver brugt flittigt - og i
Previa'en er der desværre ingen - og hold da op hvor jeg savner
den !

Kan bruges "over alt" - ikke kun på motorvej

Hvis det ikke var fordi at Previa'en er vanskelig at arbejde på (pga.
motoren's placering), så havde jeg monteret en fartpilot på den for
lang tid siden

Mvh.
Brian S Jensen



Lars Jensen (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Lars Jensen


Dato : 24-08-05 12:10

Michael Rasmussen wrote:
> "Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> wrote:
>
>
>>Jeg har fået ændret kørselsbehov til 200 km pendling om dagen. Derfor vil
>>jeg have en fartpilot, men hvilken skal jeg vælge?
>
>
> Hmm - Gad vide om der er nogen der anvender fartpilot...
>
> Jeg har da en fabriksmonteres fatpilot i mazda'en. Men føler ikke
> rigtigt at jeg kan bruge den i det daglige. Trafikmønsteret i danmark
> passer vist ikke til den slags...
>
> Så jeg ville ikke spilde penge på at eftermontere sådan en fyr...

Uha, min fabriksmonterede i min Mazda bliver brugt flere gange om ugen,
når jeg racer til og fra Kolding...

Men jeg vil give dig ret i, at det ind i mellem kan være svært, der er
mange forskellige tolkninger af 110 Km/t og 130 Km/t

> <mlr>

Lars B

Lars [6710] (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Lars [6710]


Dato : 24-08-05 12:34

Michael Rasmussen wrote:

>
> Hmm - Gad vide om der er nogen der anvender fartpilot...


Ja er du da tossi'

På landevej og motorvej er den genial, såfremt man selvfølgelig ikke
leger Thorkild Thyrring


/Lars





Christian B. Andrese~ (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 24-08-05 12:38


"Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> wrote in message
news:430c5b29$0$2075$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Michael Rasmussen wrote:
>
> >
> > Hmm - Gad vide om der er nogen der anvender fartpilot...
>
>
> Ja er du da tossi'
>
> På landevej og motorvej er den genial, såfremt man selvfølgelig ikke
> leger Thorkild Thyrring

Hvis man som jeg (og mange andre) for længst har indset at man 1) kommer
næsten lige så hurtigt frem, 2) er meget mindre stesset, hvis man følger
trafikken er en fartpilot meget god.


--
mvh / regards
Christian

Cruise music: http://www.yee-haw.dk



Moller (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 24-08-05 13:01

Christian B. Andresen wrote:


> Hvis man som jeg (og mange andre) for længst har indset at man 1) kommer
> næsten lige så hurtigt frem, 2) er meget mindre stesset, hvis man følger
> trafikken er en fartpilot meget god.

   Og ikke mindst at forglemme... man spare benzin ;) og derved spares der
tid i mindre tankninger.

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Golf2 1,8 8v
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Christian B. Andrese~ (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 24-08-05 13:13


"Moller" <news@molnit.com> wrote in message
news:430c618a$0$18642$14726298@news.sunsite.dk...
> Christian B. Andresen wrote:
>
>
> > Hvis man som jeg (og mange andre) for længst har indset at man 1) kommer
> > næsten lige så hurtigt frem, 2) er meget mindre stesset, hvis man følger
> > trafikken er en fartpilot meget god.
>
> Og ikke mindst at forglemme... man spare benzin ;) og derved spares der
> tid i mindre tankninger.

Det er nok korrekt, til en hvis grad.
Den holder jo en konstant fart op ad bakke, hvilket betdyer større forbrug
da speederen trykkes mere ned.
Hvis nu den bare havde holdt speederindstillingen vill besparelsen være
endnu større, men så var det jo ikke helt en fartpilot.


--
mvh / regards
Christian

Cruise music: http://www.yee-haw.dk



Morten Fruergaard (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 24-08-05 13:23

Christian B. Andresen wrote:
> Det er nok korrekt, til en hvis grad.
> Den holder jo en konstant fart op ad bakke, hvilket betdyer større
> forbrug da speederen trykkes mere ned.
> Hvis nu den bare havde holdt speederindstillingen vill besparelsen
> være endnu større, men så var det jo ikke helt en fartpilot.


Jo, men gør du selv det?
Altså hvis du kører uden fartpilot...

Jeg synes at jeg har en tendens til at trykke mere ned op af bakke en min
pilot...

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Christian B. Andrese~ (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 24-08-05 13:28


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
news:430c65c1$0$18647$14726298@news.sunsite.dk...
> Christian B. Andresen wrote:
> > Det er nok korrekt, til en hvis grad.
> > Den holder jo en konstant fart op ad bakke, hvilket betdyer større
> > forbrug da speederen trykkes mere ned.
> > Hvis nu den bare havde holdt speederindstillingen vill besparelsen
> > være endnu større, men så var det jo ikke helt en fartpilot.
>
>
> Jo, men gør du selv det?

Nej

> Altså hvis du kører uden fartpilot...

Det gør jeg

> Jeg synes at jeg har en tendens til at trykke mere ned op af bakke en min
> pilot...

Det er måske rigtigt, jeg tror faktisk jeg vil prøve det. Jeg kører jo op ad
bakken ved motorvejen rundt om Randers over Gudenåen hver dag, en oplagt
bakke til det.


--
mvh / regards
Christian

Cruise music: http://www.yee-haw.dk



Moller (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 24-08-05 13:55

Christian B. Andresen wrote:

>>Og ikke mindst at forglemme... man spare benzin ;) og derved spares der
>>tid i mindre tankninger.
>
>
> Det er nok korrekt, til en hvis grad.

   Der er altid men men'er ...

> Den holder jo en konstant fart op ad bakke, hvilket betdyer større forbrug
> da speederen trykkes mere ned.

   Så er det jo godt DK er et dejligt fladt land, og derved ikke så tit
man køre op ad bakker ;) og de få der er giver ikke et mærkbart forbrug
så det går lige op med de lige strækninger.
   
> Hvis nu den bare havde holdt speederindstillingen vill besparelsen være
> endnu større, men så var det jo ikke helt en fartpilot.

   Man kan altid finde småfejl, det er jo samme problemstilling som ved en
tidligere tråd omkring overhalinger osv. med en Fartpilot.

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Golf2 1,8 8v
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Klaus D. Mikkelsen (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 24-08-05 16:48

"Christian B. Andresen" skriver:
>
> Den holder jo en konstant fart op ad bakke, hvilket betdyer større forbrug
> da speederen trykkes mere ned.

Ja

> Hvis nu den bare havde holdt speederindstillingen vill besparelsen være
> endnu større, men så var det jo ikke helt en fartpilot.

Forkert, har du set, hvor meget du sparer ned af bakke ved at have
"variabel speeder" frem for "fast speeder" ?

Det er der fortjenesten hentes...


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Christian B. Andrese~ (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 25-08-05 07:53


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:430C96A6.D2198CCF@du.kan.finde.den...
> "Christian B. Andresen" skriver:
> >
> > Den holder jo en konstant fart op ad bakke, hvilket betdyer større
forbrug
> > da speederen trykkes mere ned.
>
> Ja
>
> > Hvis nu den bare havde holdt speederindstillingen vill besparelsen være
> > endnu større, men så var det jo ikke helt en fartpilot.
>
> Forkert, har du set, hvor meget du sparer ned af bakke ved at have
> "variabel speeder" frem for "fast speeder" ?
>
> Det er der fortjenesten hentes...

Det tror jeg nu ikke, da man jo bruger mere op ad samme bakke end man sparer
ned af igen.


--
mvh / regards
Christian
CMT top 20 countdown: http://makeashorterlink.com/?M29812BAB
Cruise music: http://www.yee-haw.dk



Klaus D. Mikkelsen (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 25-08-05 08:41

"Christian B. Andresen" skriver:
>
> Det tror jeg nu ikke, da man jo bruger mere op ad samme bakke end man sparer
> ned af igen.

Sikker ?

Ned ad bakke bruger du intet.



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Christian B. Andrese~ (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 25-08-05 08:59


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:430D75FF.27F4B888@du.kan.finde.den...
> "Christian B. Andresen" skriver:
> >
> > Det tror jeg nu ikke, da man jo bruger mere op ad samme bakke end man
sparer
> > ned af igen.
>
> Sikker ?
>
> Ned ad bakke bruger du intet.

Kun hvis du slipper speederen helt, og kører friløb.


--
mvh / regards
Christian
CMT top 20 countdown: http://makeashorterlink.com/?M29812BAB
Cruise music: http://www.yee-haw.dk



Klaus D. Mikkelsen (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 25-08-05 09:43

"Christian B. Andresen" skriver:
>
> Kun hvis du slipper speederen helt, og kører friløb.

Eller på fartpilot.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Christian B. Andrese~ (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 25-08-05 10:02


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:430D8494.29314DF9@du.kan.finde.den...
> "Christian B. Andresen" skriver:
> >
> > Kun hvis du slipper speederen helt, og kører friløb.
>
> Eller på fartpilot.

Jeg synes nu ikke at min slipper helt.


--
mvh / regards
Christian
CMT top 20 countdown: http://makeashorterlink.com/?M29812BAB
Cruise music: http://www.yee-haw.dk



Klaus D. Mikkelsen (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 25-08-05 10:15

"Christian B. Andresen" skriver:
>
> Jeg synes nu ikke at min slipper helt.

Det er jo også en "pug" du kører. Jeg kan tydeligt se det på min, at
skal der ingen forbrug til, så lukker den bare for pumperne.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Christian B. Andrese~ (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 25-08-05 11:11


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:430D8BFC.999F014C@du.kan.finde.den...
> "Christian B. Andresen" skriver:
> >
> > Jeg synes nu ikke at min slipper helt.
>
> Det er jo også en "pug" du kører.

Så så, nu ikke næsvis

> Jeg kan tydeligt se det på min, at
> skal der ingen forbrug til, så lukker den bare for pumperne.

Det gør min måske også, det virker nu ikke helt sådan.
Desværre har jeg ikke boardcomputer


--
mvh / regards
Christian
CMT top 20 countdown: http://makeashorterlink.com/?M29812BAB
Cruise music: http://www.yee-haw.dk



Klaus D. Mikkelsen (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 25-08-05 11:29

"Christian B. Andresen" skriver:
>
> Så så, nu ikke næsvis

Jo jo, gammel bil og gammel mølle....

> Det gør min måske også, det virker nu ikke helt sådan.
> Desværre har jeg ikke boardcomputer

Det har jeg

Desuden har jeg PD motor og kører man med vinduet åbent og ikke for
stærkt kan man høre, hvornår den bruger diesel.....

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Christian B. Andrese~ (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 25-08-05 11:30


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:430D9D52.C8FECBB9@du.kan.finde.den...
> "Christian B. Andresen" skriver:
> >
> > Så så, nu ikke næsvis
>
> Jo jo, gammel bil og gammel mølle....

11/2001, så gammel er den nu heller ikke.

> > Det gør min måske også, det virker nu ikke helt sådan.
> > Desværre har jeg ikke boardcomputer
>
> Det har jeg
>
> Desuden har jeg PD motor og kører man med vinduet åbent og ikke for
> stærkt kan man høre, hvornår den bruger diesel.....

Sådan lige som fiskekutterne ?


--
mvh / regards
Christian
CMT top 20 countdown: http://makeashorterlink.com/?M29812BAB
Cruise music: http://www.yee-haw.dk



Klaus D. Mikkelsen (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 25-08-05 11:40

"Christian B. Andresen" skriver:
>
> Sådan lige som fiskekutterne ?

Jeps, bare noget hurtigere...



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Christian B. Andrese~ (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 25-08-05 11:51


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:430D9FE7.30784B57@du.kan.finde.den...
> "Christian B. Andresen" skriver:
> >
> > Sådan lige som fiskekutterne ?
>
> Jeps, bare noget hurtigere...

Men sikkert mindre


--
mvh / regards
Christian
CMT top 20 countdown: http://makeashorterlink.com/?M29812BAB
Cruise music: http://www.yee-haw.dk



Folmer Rasmussen (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 25-08-05 11:41

On Thu, 25 Aug 2005 12:28:34 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>"Christian B. Andresen" skriver:
>>
>> Så så, nu ikke næsvis
>
>Jo jo, gammel bil og gammel mølle....
>
>> Det gør min måske også, det virker nu ikke helt sådan.
>> Desværre har jeg ikke boardcomputer
>
>Det har jeg
>
>Desuden har jeg PD motor og kører man med vinduet åbent og ikke for
>stærkt kan man høre, hvornår den bruger diesel.....

>--

Nu har jeg hørt det med.

Har din bil ingen manerer? *LOL*

Slubrer og smasker den?

Venlig hilsen
Folmer


Klaus D. Mikkelsen (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 25-08-05 12:37

Folmer Rasmussen skriver:
>
> Slubrer og smasker den?

Nej, den klaprer....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Folmer Rasmussen (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 25-08-05 10:31

On Thu, 25 Aug 2005 09:58:34 +0200, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>
>"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
>news:430D75FF.27F4B888@du.kan.finde.den...
>> "Christian B. Andresen" skriver:
>> >
>> > Det tror jeg nu ikke, da man jo bruger mere op ad samme bakke end man
>sparer
>> > ned af igen.
>>
>> Sikker ?
>>
>> Ned ad bakke bruger du intet.
>
>Kun hvis du slipper speederen helt, og kører friløb.

>--

Den øvelse klarer en tempostat da også til UG.

Hvis jeg kører med tempostat på, og det går ned ad bakke, så viser
forbrugsmåleren da et stort rundt 0.

Venlig hilsen
Folmer

Brian (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 25-08-05 20:58

Folmer Rasmussen wrote:


> Den øvelse klarer en tempostat da også til UG.
>
> Hvis jeg kører med tempostat på, og det går ned ad bakke, så viser
> forbrugsmåleren da et stort rundt 0.

Det kommer vel an på hvor "aggresiv" fartpiloten er sat op.
Jeg har sat min op sådan at den ligger +/- 1km/t, og det er sjældent at
den slipper gassen fuldstændig ned af bakke. Hvis der derimod tillades
+/- 4km/t, er det jo noget helt andet...

/Brian



Per Henneberg Kriste~ (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 24-08-05 17:29


"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
news:430c644d$0$160$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> Og ikke mindst at forglemme... man spare benzin ;) og derved spares der
>> tid i mindre tankninger.
>
> Det er nok korrekt, til en hvis grad.
> Den holder jo en konstant fart op ad bakke, hvilket betdyer større forbrug
> da speederen trykkes mere ned.
> Hvis nu den bare havde holdt speederindstillingen vill besparelsen være
> endnu større, men så var det jo ikke helt en fartpilot.

Du har selvfølgelig ret i at der ville være en besparelse på brændstoffet
hvis man holder foden samme sted. Men det vil straks vise sig på dit stopur,
så du er nødt til at køre hurtigere.

Vælger du at holde speederen samme sted ved kørsel ned af bakke får du tiden
ind igen. Men du risikerer en fartbøde og din brændstofbesparelse kan du
godt glemme alt om :)


--
Per, Esbjerg



Christian B. Andrese~ (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 25-08-05 07:54


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
news:430ca02b$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
> news:430c644d$0$160$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> >> Og ikke mindst at forglemme... man spare benzin ;) og derved spares der
> >> tid i mindre tankninger.
> >
> > Det er nok korrekt, til en hvis grad.
> > Den holder jo en konstant fart op ad bakke, hvilket betdyer større
forbrug
> > da speederen trykkes mere ned.
> > Hvis nu den bare havde holdt speederindstillingen vill besparelsen være
> > endnu større, men så var det jo ikke helt en fartpilot.
>
> Du har selvfølgelig ret i at der ville være en besparelse på brændstoffet
> hvis man holder foden samme sted. Men det vil straks vise sig på dit
stopur,
> så du er nødt til at køre hurtigere.

Næppe meget

> Vælger du at holde speederen samme sted ved kørsel ned af bakke får du
tiden
> ind igen. Men du risikerer en fartbøde og din brændstofbesparelse kan du
> godt glemme alt om :)

Det er så rigtigt

Jeg er nu også godt tilfreds med min fartpilot.


--
mvh / regards
Christian
CMT top 20 countdown: http://makeashorterlink.com/?M29812BAB
Cruise music: http://www.yee-haw.dk



Per Henneberg Kriste~ (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 25-08-05 10:49


"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
news:430d6b03$0$162$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Du har selvfølgelig ret i at der ville være en besparelse på brændstoffet
>> hvis man holder foden samme sted. Men det vil straks vise sig på dit
> stopur,
>> så du er nødt til at køre hurtigere.
>
> Næppe meget

Hvis du skal sammenligne brændstofforbrug må tidsaspektet være det samme
uanset om du kører med fartpilot eller med speederen i samme stilling.
Ellers kan du ikke sammenligne forbruget.

Alt andet lige vil højeste gear laveste omdrejninger give laveste forbrug.


--
Per, Esbjerg



Brian (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 24-08-05 20:19

Moller wrote:

> Og ikke mindst at forglemme... man spare benzin ;) og derved spares
> der tid i mindre tankninger.

Jeg kan helt sikkert køre mere økonomisk selv, end fartpiloten. Har du
trip/board/whatever-computer i, afsløres selv det mindste tryk på
speederen. Besparelsen for mig ligger i, at hvis jeg kører med
min egen fod, så at sige, bliver jeg for nemt fristet til lige at give den
en spand kul

/Brian



Per Henneberg Kriste~ (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 25-08-05 10:50


"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:430cc846$0$18649$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg kan helt sikkert køre mere økonomisk selv, end fartpiloten. Har du
> trip/board/whatever-computer i, afsløres selv det mindste tryk på
> speederen. Besparelsen for mig ligger i, at hvis jeg kører med
> min egen fod, så at sige, bliver jeg for nemt fristet til lige at give den
> en spand kul

Du kan godt se hvad du selv skriver, ikke? Du kan køre mere økonomisk selv -
du bliver fristet til at give den en spand kul. Sidstnævnte gavner ikke i
økonomikørsel.


--
Per, Esbjerg



Brian (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 25-08-05 17:04

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Du kan godt se hvad du selv skriver, ikke?

Jowda...

> Du kan køre mere økonomisk selv

Jeps...

> du bliver fristet til at give den en spand kul. Sidstnævnte
> gavner ikke i økonomikørsel.

Nej, det gør det ikke. Hvis jeg sætter mig for at køre økonomisk, kan
jeg gøre det bedre selv, end med fartpilot koblet ind. Hvis jeg har sat mig
for at køre økonomisk, giver jeg den selvfølgelig ikke en spand kul.

Men når jeg derimod normalt kører, har jeg det med at give den en ekstra
spand kul - og henad fyraften bliver spanden større og større
Så ved normal kørsel, er fartpilot mere økonomisk.

Giver det mening ?

/Brian



Moller (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 25-08-05 17:15

Brian wrote:

> Men når jeg derimod normalt kører, har jeg det med at give den en ekstra
> spand kul - og henad fyraften bliver spanden større og større
> Så ved normal kørsel, er fartpilot mere økonomisk.
>
> Giver det mening ?

   Ja, du kan hvis du koncentere dig komme lidt længere litteren, end
fartpiloten, men da du største delen af tiden ikke er frisk nok til at
koncentere dig fuldt ud om det, vil din fartpilot være mest økonomisk
korekt.

   Altså... Fartpilot gir alt i alt, bedre benzinøkonomi for de fleste da
den sikre at man ikke gir den ekstra gang kul på speederen som man blir
fristet/ubevist gør. :) og det gælder også dig selv, som du jo indrømmer
pænt. ;)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Golf2 1,8 8v
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Brian (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 25-08-05 21:00

Moller wrote:

> Ja, du kan hvis du koncentere dig komme lidt længere litteren, end
> fartpiloten, men da du største delen af tiden ikke er frisk nok til at
> koncentere dig fuldt ud om det, vil din fartpilot være mest økonomisk
> korekt.

Jeg tør ikke sige at det ikke er fordi jeg ikke er frisk nok - så får man
bare
at vide at fartpilot udgør en sikkerhedsrisiko. Jeg vil sige det sådan, at
når
det snapper mod fyraften, vil jeg hjem!

> Altså... Fartpilot gir alt i alt, bedre benzinøkonomi for de fleste da
> den sikre at man ikke gir den ekstra gang kul på speederen som man
> blir fristet/ubevist gør. :) og det gælder også dig selv, som du jo
> indrømmer pænt. ;)

Nemlig ja

/Brian



Troels Pedersen (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Troels Pedersen


Dato : 24-08-05 16:59


"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse
news:fbaog1hne80tb1cu3iqs8dp2kgijr5vhh4@4ax.com...
> Hmm - Gad vide om der er nogen der anvender fartpilot...
>
> Jeg har da en fabriksmonteres fatpilot i mazda'en. Men føler ikke
> rigtigt at jeg kan bruge den i det daglige. Trafikmønsteret i danmark
> passer vist ikke til den slags...
>
> Så jeg ville ikke spilde penge på at eftermontere sådan en fyr...

Mine begrundelser for valg af fartpilot er følgende:

1. Tendes til speederfod, med smerter i ryg til følge.
2. 190 km om dagen på motorvej med konstant hastighed - Jeg kører meget
morfar på motorvejen.
3. Formentlig lidt bedre benzinøkonomi.

Så jeg tror at mit traffikmønster passer meget godt til den. Som det også
kan læses af en del andre tråde

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC '92
www.broendbjerg.dk




Kent Glerup (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Kent Glerup


Dato : 24-08-05 20:22

On Wed, 24 Aug 2005 10:07:57 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>"Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> wrote:
>
>>Jeg har fået ændret kørselsbehov til 200 km pendling om dagen. Derfor vil
>>jeg have en fartpilot, men hvilken skal jeg vælge?
>
>Hmm - Gad vide om der er nogen der anvender fartpilot...

Åh jo!! Både i privatøsen og firmaraceren.

>Så jeg ville ikke spilde penge på at eftermontere sådan en fyr...

Jeg kunne aldrig undvære min(e)!

Har dog bemærket at betjeningen af den har meget at sige.
På firmabilen (VW Touran), kan alle funktionerbetjenes uden at slippe
rattet. Her bliver piloten nærmest brugt konstant, hvilket jeg synes
er ekstremt afslappende.
På privaten (Skoda Fabia), er det kun "Set" og "Decellerer" der kan
betjenes med begge hænder på rattet. Dette er faktisk utroligt træls
når man er vant til Touran'en.

Mht økonomi:
På Fabia'en er der ikke rigtig nogen ændring i økonomi.
På Touran'en hjælper piloten en del. Ved normal kørsel ruller den
omkring 20 på literen.

MVH
Kent Glerup

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408617
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste