/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Yaris MMT, lidt uddybning tak.
Fra : Klaus G.


Dato : 21-08-05 21:47

Hej.

Er der en kyndig person som kan forklare mig hvordan sådan en MMT gearkasse
virker? Eneste info jeg umildbart kan finde på www.toyota.dk er "Denne
5-trins gearkasse giver frit valg mellem manuelt og automatisk gearskifte".
Det var ikke meget info jo, så her kommer et par spørgsmål:

Vil det sige der er en koblingspedal til "manuel mode"? Eller skal man bare
vippe en stang op og ned så skifter den gear(uden koblingspedal) når den
står til "manuelt", eller skal man køregearstangen rundt som på en "alm"
bil, uden brug af kobling? eller hvordan hulen?

Hvor godt virker nævnte system? Er det holdbart/driftsikkert? Tænker på om
der kommer en kæmpe regning efter et "stykke tid", som ikke kan gå ind under
garantien, fordi det er generalt slid?

Hvordan er det at køre med til hverdag? Ud af lige landevej er der nok ikke
meget at lægge mærke til. Tænker mere på by kørsel, med mange starte og
stop, evt. op af bakker, langsomkørsel i myldretiden, osv osv osv osv..

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk



 
 
Kasper Hansen [8270] (21-08-2005)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 21-08-05 22:06

> Vil det sige der er en koblingspedal til "manuel mode"? Eller skal man
> bare
> vippe en stang op og ned så skifter den gear(uden koblingspedal) når den
> står til "manuelt", eller skal man køregearstangen rundt som på en "alm"
> bil, uden brug af kobling? eller hvordan hulen?

Dybest set er det en alm. manuel gearkasse med en "skifterobot", der
håndterer koblingen og det faktisk gearskift. Denne robot kan så enten
aktiveres manuel, ved brug af gearstangen eller vinger bag rattet (tror jeg
den har). Der er ingen koblingspedal i bilen - manuel skift er simpelthen
bare en "knap" der aktiverer gearskiftet når du vil, i stedet for
computeren.

> Hvor godt virker nævnte system? Er det holdbart/driftsikkert? Tænker på om
> der kommer en kæmpe regning efter et "stykke tid", som ikke kan gå ind
> under
> garantien, fordi det er generalt slid?

Det er vist en smagssag. Jeg kører selv i en Citroen C3 med en SensoDrive
gearkasse, som dybest set er nøjagtigt det samme. Personligt er jeg ret godt
tilfreds. Gearskiftene er ikke specielt hurtige, men så længe man ikke kører
racerløb fungerer det glimrende. I starten er det lidt specielt når den
skifter gear, det føles lidt som at køre med en der lige har fået kortet.
Jeg tror nu primært at det er fordi man pludseligt begynder at lægge mærke
til hvordan den skifter gear, for hvis man sidder på passagérsædet bemærker
man intet. Jeg har ikke umiddelbart haft problemer med min gearkasse - den
har kørt 70.000 km på lidt over et år nu. Mit indtryk er lidt at de faktisk
holder længere end manuelle gearkasser - det er i hvert fald
bemærkelsesværdigt at mange biler med kraftige motorer kun bliver leveret
med semi-automatiske gearkasser. Tror måske at "robotten" er lidt bedre til
at betjene koblingen korrekt i det lange løb. Om det er dyrt at rep. på kan
jeg ikke sige, men når det nu er en manuel gearkasse der ligger bag det
hele, er det vel ikke så slemt.

> Hvordan er det at køre med til hverdag? Ud af lige landevej er der nok
> ikke
> meget at lægge mærke til. Tænker mere på by kørsel, med mange starte og
> stop, evt. op af bakker, langsomkørsel i myldretiden, osv osv osv osv..

Jeg pendler fra Århus til Herning hver dag, og det var den primære årsag til
at købe en bil med SensoDrive / MMT. Det er super-rart bare at kunne læne
sig tilbage i sædet og lade gearkassen passe sig selv. Det er absolut ikke
mere besværligt ved bykørsel, tvært imod. Det eneste jeg nogen gange er lidt
træt af er, at bilen godt kan trille bagud når man holder i 1. gear på en
bakke. Med rigtigt aut. gear kører bilen jo langsomt fremad, hvis du slipper
alle pedaler, men med semi-aut. holder den så at sige i frigear. Dvs. at man
nogengange skal være rimeligt kvik med at flytte foden fra bremse til
speeder, hvis man ikke vil ligne en der ikke kan finde koblingspunktet
Men i det store hele er det nu ikke rigtigt et problem.

Men tag da ud og prøv sådan en MMT gearkasse, og lad være med at slippe
speederen når den skifter gear - du hjælper den ikke...

Håber du kunne bruge det til noget...



Benny Hojvaelde (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Benny Hojvaelde


Dato : 22-08-05 06:36


"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> wrote in message
news:4308ecbd$0$25939$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Vil det sige der er en koblingspedal til "manuel mode"? Eller skal man
> > bare
> > vippe en stang op og ned så skifter den gear(uden koblingspedal) når den
> > står til "manuelt", eller skal man køregearstangen rundt som på en "alm"
> > bil, uden brug af kobling? eller hvordan hulen?
>
> Dybest set er det en alm. manuel gearkasse med en "skifterobot", der
> håndterer koblingen og det faktisk gearskift. Denne robot kan så enten
> aktiveres manuel, ved brug af gearstangen eller vinger bag rattet (tror
jeg
> den har). Der er ingen koblingspedal i bilen - manuel skift er simpelthen
> bare en "knap" der aktiverer gearskiftet når du vil, i stedet for
> computeren.
>
> > Hvor godt virker nævnte system? Er det holdbart/driftsikkert? Tænker på
om
> > der kommer en kæmpe regning efter et "stykke tid", som ikke kan gå ind
> > under
> > garantien, fordi det er generalt slid?
>
> Det er vist en smagssag. Jeg kører selv i en Citroen C3 med en SensoDrive
> gearkasse, som dybest set er nøjagtigt det samme. Personligt er jeg ret
godt
> tilfreds. Gearskiftene er ikke specielt hurtige, men så længe man ikke
kører
> racerløb fungerer det glimrende. I starten er det lidt specielt når den
> skifter gear, det føles lidt som at køre med en der lige har fået kortet.
> Jeg tror nu primært at det er fordi man pludseligt begynder at lægge mærke
> til hvordan den skifter gear, for hvis man sidder på passagérsædet
bemærker
> man intet. Jeg har ikke umiddelbart haft problemer med min gearkasse - den
> har kørt 70.000 km på lidt over et år nu. Mit indtryk er lidt at de
faktisk
> holder længere end manuelle gearkasser - det er i hvert fald
> bemærkelsesværdigt at mange biler med kraftige motorer kun bliver leveret
> med semi-automatiske gearkasser. Tror måske at "robotten" er lidt bedre
til
> at betjene koblingen korrekt i det lange løb. Om det er dyrt at rep. på
kan
> jeg ikke sige, men når det nu er en manuel gearkasse der ligger bag det
> hele, er det vel ikke så slemt.

Nu vi skriver om gearkasser. Hvorfor fa.... er sekventielle gearkasser dyrer
end alm. gearkasser. De er mindre og simplere laver at lave (står i alle
gear altid og kun bremsebåndene der skiftevis holdes) end alm gearkasser. Er
det mon stykantallet igen?

Benny



Ukendt (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-08-05 07:17


"Benny Hojvaelde" <Hojvaelde@NOTgmail.com> skrev i en meddelelse


Hvorfor fa.... er sekventielle gearkasser dyrer
| end alm. gearkasser. De er mindre og simplere laver at lave (står i alle
| gear altid og kun bremsebåndene der skiftevis holdes) end alm gearkasser.
Er
| det mon stykantallet igen?
|
Og det at de forbindes med race/eksotiske biler = det SKAL være dyrt ;)).



Klaus G. (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 22-08-05 21:07

> Dybest set er det en alm. manuel gearkasse med en "skifterobot", der
> håndterer koblingen og det faktisk gearskift. Denne robot kan så enten
> aktiveres manuel, ved brug af gearstangen eller vinger bag rattet (tror
jeg
> den har). Der er ingen koblingspedal i bilen - manuel skift er simpelthen
> bare en "knap" der aktiverer gearskiftet når du vil, i stedet for
> computeren.
Okay, så blev jeg da lidt klogere :)

> Det er vist en smagssag. Jeg kører selv i en Citroen C3 med en SensoDrive
> gearkasse, som dybest set er nøjagtigt det samme. Personligt er jeg ret
godt
> tilfreds. Gearskiftene er ikke specielt hurtige, men så længe man ikke
kører
> racerløb fungerer det glimrende. I starten er det lidt specielt når den
> skifter gear, det føles lidt som at køre med en der lige har fået kortet.
> Jeg tror nu primært at det er fordi man pludseligt begynder at lægge mærke
> til hvordan den skifter gear, for hvis man sidder på passagérsædet
bemærker
> man intet. Jeg har ikke umiddelbart haft problemer med min gearkasse - den
> har kørt 70.000 km på lidt over et år nu. Mit indtryk er lidt at de
faktisk
> holder længere end manuelle gearkasser - det er i hvert fald
> bemærkelsesværdigt at mange biler med kraftige motorer kun bliver leveret
> med semi-automatiske gearkasser. Tror måske at "robotten" er lidt bedre
til
> at betjene koblingen korrekt i det lange løb. Om det er dyrt at rep. på
kan
> jeg ikke sige, men når det nu er en manuel gearkasse der ligger bag det
> hele, er det vel ikke så slemt.
Lyder jo ikke faretruende...

> Jeg pendler fra Århus til Herning hver dag, og det var den primære årsag
til
> at købe en bil med SensoDrive / MMT. Det er super-rart bare at kunne læne
> sig tilbage i sædet og lade gearkassen passe sig selv. Det er absolut ikke
> mere besværligt ved bykørsel, tvært imod. Det eneste jeg nogen gange er
lidt
> træt af er, at bilen godt kan trille bagud når man holder i 1. gear på en
> bakke. Med rigtigt aut. gear kører bilen jo langsomt fremad, hvis du
slipper
> alle pedaler, men med semi-aut. holder den så at sige i frigear. Dvs. at
man
> nogengange skal være rimeligt kvik med at flytte foden fra bremse til
> speeder, hvis man ikke vil ligne en der ikke kan finde koblingspunktet
> Men i det store hele er det nu ikke rigtigt et problem.
Det med start op af bakke er vel bare noget man skal øve sig lidt på?:)

> Men tag da ud og prøv sådan en MMT gearkasse, og lad være med at slippe
> speederen når den skifter gear - du hjælper den ikke...
>
Umildbart har den lokale Toyota forhandler ikke en bil med MMT, så det ser
ud til jeg skal udenby's.

Hvis man køre med manuel gearvalg, og man f.eks. skal hen til et lyskryds,
man kommer i 5.gear, og skal helt i stop, skal man så klikke sig gennem alle
gearne(kobler den til hver gang?) ned til frigear, inden man holder stille,
eller hvordan(plejer selv at bremse mens den er i 5.gear, og så når RPM når
ned til de 1000, så kobler jeg ud)? Eller hvad hvis der bliver grønt og man
køre f.eks. 30km/t, kan man så smide den i 2. eller 3.gear fra frigear af?
For hvis der kun er en pind som skal vippes op eller ned, så synes man jo
umildbart at den skal køres gennem gearne et af gangen, og eftersom der
ingen koblingspedal er, prøver den så at knalde dem alle i gear og koble
til?


Og tak til alle jer andre for jeres input og svar :) I må foriøvrigt også
gerne skrive et svar til mine nye spørgsmål :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk



Kasper Hansen [8270] (23-08-2005)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 23-08-05 06:03

> Hvis man køre med manuel gearvalg, og man f.eks. skal hen til et lyskryds,
> man kommer i 5.gear, og skal helt i stop, skal man så klikke sig gennem
> alle
> gearne(kobler den til hver gang?) ned til frigear, inden man holder
> stille,
> eller hvordan(plejer selv at bremse mens den er i 5.gear, og så når RPM
> når
> ned til de 1000, så kobler jeg ud)? Eller hvad hvis der bliver grønt og
> man
> køre f.eks. 30km/t, kan man så smide den i 2. eller 3.gear fra frigear af?
> For hvis der kun er en pind som skal vippes op eller ned, så synes man jo
> umildbart at den skal køres gennem gearne et af gangen, og eftersom der
> ingen koblingspedal er, prøver den så at knalde dem alle i gear og koble
> til?

Den skifter selv gear nedad, når du kører op til et kryds - dvs. du skal
ikke røre en finger, blot bremse...
Når du så kommer helt ned i omdrejninger kobler den selv ud, og så holder du
bare på bremsen til du skal starte igen - her trykker du selvfølgelig bare
på speederen. Hvis du kommer kørende med 30 km/t står du ikke i frigear, så
du skal allerhøjest skifte et enkelt gear hvis du vil accelerere hurtigt
derfra.
Men jo den når at køre alle gearene igennem fra 120 - 0 km/t.- Men det
sparer jo også brændstof :)

/Kasper Hansen



Klaus G. (23-08-2005)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 23-08-05 15:00

> Men jo den når at køre alle gearene igennem fra 120 - 0 km/t.- Men det
> sparer jo også brændstof :)
>
Lyder i mine øre som unødig slid på både gearkasse, og kobling?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk



Kasper Hansen [8270] (23-08-2005)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 23-08-05 15:31

> Lyder i mine øre som unødig slid på både gearkasse, og kobling?

Det tror jeg er en definitionssag. Som sagt kører mange busser og lastbiler
med samme system, så hvis det sled voldsomt, var det nok ikke blevet gjort
sådan.

/Kasper Hansen



Flemming Rubini (23-08-2005)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 23-08-05 06:42

Klaus G. <klaus_godt@hotmail.com> wrote:

> Hvis man køre med manuel gearvalg, og man f.eks. skal hen til et lyskryds,
> man kommer i 5.gear, og skal helt i stop, skal man så klikke sig gennem alle
> gearne(kobler den til hver gang?) ned til frigear, inden man holder stille,

den skifter selv ned.

> eller hvordan(plejer selv at bremse mens den er i 5.gear, og så når RPM når
> ned til de 1000, så kobler jeg ud)? Eller hvad hvis der bliver grønt og man
> køre f.eks. 30km/t, kan man så smide den i 2. eller 3.gear fra frigear af?
> For hvis der kun er en pind som skal vippes op eller ned, så synes man jo
> umildbart at den skal køres gennem gearne et af gangen, og eftersom der
> ingen koblingspedal er, prøver den så at knalde dem alle i gear og koble
> til?

du kan ikke starte fra 2. gear etc.

--
Med venlig hilsen

Flemming Rubini

Kasper Hansen [8270] (23-08-2005)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 23-08-05 09:35

> du kan ikke starte fra 2. gear etc.

Det kan man i min Citroen - man kan vælge at starte i 1. og 2. gear. Men
ikke højere.

/Kasper Hansen




Flemming Rubini (24-08-2005)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 24-08-05 09:18

Kasper Hansen [8270] <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> wrote:

> > du kan ikke starte fra 2. gear etc.
>
> Det kan man i min Citroen - man kan vælge at starte i 1. og 2. gear. Men
> ikke højere.

Det kunne være jeg så lige skulle tjekke efter


--
Med venlig hilsen

Flemming Rubini

Klaus D. Mikkelsen (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 22-08-05 07:46

"Klaus G." skriver:
>
> Vil det sige der er en koblingspedal til "manuel mode"? Eller skal man bare
> vippe en stang op og ned så skifter den gear(uden koblingspedal) når den
> står til "manuelt", eller skal man køregearstangen rundt som på en "alm"
> bil, uden brug af kobling? eller hvordan hulen?

Virker svjv som VW gruppens "Tiptronic" gear. Det vil sige
"tomatkasse", hvor man selv kan skifte gear op og ned vha. et "ryk" i
stangen.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Kasper Hansen [8270] (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 22-08-05 09:57

> Virker svjv som VW gruppens "Tiptronic" gear. Det vil sige
> "tomatkasse", hvor man selv kan skifte gear op og ned vha. et "ryk" i
> stangen.

Fidusen er at det ikke er en tomatkasse - den er uøkonomisk og dyr
vedligeholde. Det er magen til den gearkasse der sidder i mange Volvo
busser/lastbiler iøvrigt.
Manuel gearkasse med automatisk kobling og gearskifte computer, det er hvad
det er.

/Kasper Hansen



Klaus D. Mikkelsen (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 22-08-05 10:40

"Kasper Hansen [8270]" skriver:
>
> Fidusen er at det ikke er en tomatkasse - den er uøkonomisk og dyr
> vedligeholde. Det er magen til den gearkasse der sidder i mange Volvo
> busser/lastbiler iøvrigt.

Det er en tomatkasse, blot ikke plørehjul...


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Uffe Ravn (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 22-08-05 10:47


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev

> > Fidusen er at det ikke er en tomatkasse - den er uøkonomisk og dyr
> > vedligeholde. Det er magen til den gearkasse der sidder i mange Volvo
> > busser/lastbiler iøvrigt.
>
> Det er en tomatkasse, blot ikke plørehjul...

Det vi andre kalder en pløreturbine.

Mvh. Uffe Ravn



Kasper Hansen [8270] (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 22-08-05 11:37


> Det er en tomatkasse, blot ikke plørehjul...

Der er vel en grund til at de kalder det en semi-automatisk gearkasse?
Jeg aner intet om aut. gearkasser og ved derfor heller ikke hvad et
"plørehjul" er...

/Kasper Hansen



Ukendt (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-08-05 11:53


"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en meddelelse

| Jeg aner intet om aut. gearkasser og ved derfor heller ikke hvad et
| "plørehjul" er...
|
I en aut.kasse er der en momentomformer, en turbine drevet af motoren, den
er fyldt med olie, som kaldes "pløre" ;). Der er altså ingen "mekanisk"
forbindelse i mell. motoren og hjulene. Den har mange navne
"pløreturbine","pløremølle", "tomatkasse" etc.



Kasper Hansen [8270] (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 22-08-05 11:57

> I en aut.kasse er der en momentomformer, en turbine drevet af motoren, den
> er fyldt med olie, som kaldes "pløre" ;). Der er altså ingen "mekanisk"
> forbindelse i mell. motoren og hjulene. Den har mange navne
> "pløreturbine","pløremølle", "tomatkasse" etc.

Ok, det tror jeg godt jeg forstår... Men hvis MMT gearkasser ikke har sådan
en, så er det vel også mere en manuel gearkasse end en konventionel aut.
gearkasse?

/Kasper Hansen



Lars L. Hansen (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Lars L. Hansen


Dato : 22-08-05 12:56

Kasper Hansen [8270] wrote:
>>Det er en tomatkasse, blot ikke plørehjul...
>
>
> Der er vel en grund til at de kalder det en semi-automatisk gearkasse?
> Jeg aner intet om aut. gearkasser og ved derfor heller ikke hvad et
> "plørehjul" er...

Her: http://auto.howstuffworks.com/automatic-transmission.htm
Eller mere specifikt:
http://auto.howstuffworks.com/torque-converter.htm


--
Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

alexbo (22-08-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 22-08-05 11:53


"Klaus G." skrev

> Det var ikke meget info jo, så her kommer et par spørgsmål:
Jeg vil starte med at sige at jeg ikke har kørt i en.

> Vil det sige der er en koblingspedal til "manuel mode"?
Nej, koblingen som er ganske almindelig er elektisk styret, mekanikken
træder selv på koblingen.

>Eller skal man bare vippe en stang op og ned så skifter den gear(uden
>koblingspedal) når den
> står til "manuelt".
Ja, gearkassen som er en ganske almindelig manuel gearkasse, skifter gear
"by wire" man påvirker gearstangen frem eller tilbage, den bliver ikke i en
ny position.

>eller skal man køregearstangen rundt som på en "alm"> bil,
Nej.

> Hvor godt virker nævnte system? Er det holdbart/driftsikkert?
Forskellen på MMT og en alm. manuel gearkasse er kun i skiftemåden,
mekanikken er den samme.
Elektrisk styrede koblinger har man kendt i mange år, før automatgearets tid
sad det på næsten alle invalidebiler.
Elektisk styrede gearkasser sidder på mange lastbiler, de har dog som regel
en fodbetjent kobling.

>Tænker på om der kommer en kæmpe regning efter et "stykke tid", som ikke
>kan gå ind under
> garantien, fordi det er generalt slid?
Det er der ingen grund til at tro,
naturligvis er en koblingspedal med et kabel, og en gearforbindelse med en
stang, mindre udsat for fejl end en række servomotorer.
Men navnlig Toyota plejer at kunne lave det elektriske så det holder.

> Hvordan er det at køre med til hverdag? Ud af lige landevej er der nok
> ikke
> meget at lægge mærke til. Tænker mere på by kørsel, med mange starte og
> stop, evt. op af bakker, langsomkørsel i myldretiden, osv osv osv osv..

Sætter man i automatmode klarer bilen gearskiftene, selv skal man bare klare
kørslen.

mvh
Alex Christensen



Kasper Hansen [8270] (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 22-08-05 12:22

> En lang teknisk forklaring...
>
> mvh
> Alex Christensen

Yes! Så havde jeg sgu ret i min påstand...

/Kasper Hansen



Ukendt (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-08-05 12:15


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse

| Elektrisk styrede koblinger har man kendt i mange år, før automatgearets
tid
| sad det på næsten alle invalidebiler.

Bedst kendte system er Sahva´s på Jason Watt's bil. De eksperter i at lave
elektrik-hydrauliske handicap-hjælpemidler og proteser.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408617
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste