Brugt bil der har været skadet hvad gør ma~
Fra : Anders S..

Dato : 19-08-05 20:31

Hej.

Vi har købt os en brugt Suzuki Baleno 1,3 GL fra 5/1997.

Nu har vi fået bilen hjem og ved nærmere gennemgang kan vi så konstatere
at
bilen har haft en skade der er ny front på og mange dele i motoren er ret
nye at man kan se under instrument brædet at airbaggen i passager siden
også
er ny. under prøve kørsel kørte bilen lige og bremsede lige. Men med de
nye
afbalancerede dæk trækker bilen meget til højre.Bilen er købt hos en
brugtvogns forhandler og vi har ingen information fået om at bilen har
været
skadet. hvis nu en sporing ikke kan rette op på at den trækker til højre
er
bilen så skæv? og hvordan står man i henhold til at ophæve købet. bilen
kostede 35000 kr. den har kørt 188000 km.

-
MVH
Anders

www.sikker-surf.dk

MVH
Anders

www.sikker-surf.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 19-08-05 20:38

"Anders S.." <anderzz@Fjern-dette-og-dette.sikker-surf.dk> skrev :

snip....

>Bilen er købt hos en brugtvogns forhandler og vi har ingen information fået om at bilen har
>været skadet.

Sådan en bisse ! Hvis han har udeladt en så vigtig information,
ville jeg gøre alt for at hæve handlen.

--
jan@stevns.net

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-08-05 21:00

"Anders S.." skriver:

> [...]
> nye at man kan se under instrument brædet at airbaggen i passager siden
> også er ny. under prøve kørsel kørte bilen lige og bremsede lige.

Frisk bil, men nyt metal mange steder.....

> Bilen er købt hos en
> brugtvogns forhandler og vi har ingen information fået om at bilen har
> været skadet.

Spurgte i ?

> hvis nu en sporing ikke kan rette op på at den trækker til højre
> er bilen så skæv? og hvordan står man i henhold til at ophæve købet.

I skal da bede forhandleren om at rette fejlen på bremsesystemet....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 19-08-05 22:01

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Spurgte i ?

Mener temmelig sikkert, at han har PLIGT til at oplyse det...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-08-05 08:32

Morten Fruergaard skriver:

> Mener temmelig sikkert, at han har PLIGT til at oplyse det...

Det er jeg ikke sikker på....

Fra : jan@stevns.net

Dato : 20-08-05 09:16

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Det er jeg ikke sikker på....

*det* har han skam - en sælger har en såkaldt "loyal" oplysningspligt

og en brugtvognskrejler, kan nok kun meget svært snakke sig udenom en
så væsentlig ting.

--
jan@stevns.net

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-08-05 13:08

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> og en brugtvognskrejler, kan nok kun meget svært snakke sig udenom en
> så væsentlig ting.

Væsentlig er relativt, den starter jo ;)). De kan snakke sig fra
hvadsomhelst, dem og ejendomsmæglere er nok de mest uvederhæftige folkefærd
på denne jord :(. Bortset fra forsikringsagenter og fagforenings-pampere ;).

Fra : Peter

Dato : 22-08-05 20:28

> *det* har han skam - en sælger har en såkaldt "loyal" oplysningspligt
>
> og en brugtvognskrejler, kan nok kun meget svært snakke sig udenom en
> så væsentlig ting.

Enig.

Det skal oplyses hvis det er en væsentlig eller alvorlig skade. Småskader er
uden betydning.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-08-05 22:15

"Anders S.." <anderzz@Fjern-dette-og-dette.sikker-surf.dk> skrev i en
meddelelse

og hvordan står man i henhold til at ophæve købet. bilen
> kostede 35000 kr. den har kørt 188000 km.

I har gode chancer, MEN alt skal foregå pr. fax, så man har 100% styr på
dokumentationen for hvad der er sendt hvornår, og om det er modtaget- itilf.
af retssag. Send en hvorfor du ønsker at hæve handlen, og om han kan
dokumentere den IKKE har været skadet.
BTW. "Meget til højre" hvormeget er det?. Jeg har oplevet at nye dæk var så
skæve at, rattet skulle være drejet ~10° til den ene side, for at køre lige
ud- og det var modsat vejens "hældning", så reelt var det måske mere :(.

Fra : Gl

Dato : 19-08-05 22:52

"Anders S.." <anderzz@Fjern-dette-og-dette.sikker-surf.dk> skrev i en
meddelelse news:4306333c$0$2312$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> bilen så skæv? og hvordan står man i henhold til at ophæve købet. bilen
> kostede 35000 kr. den har kørt 188000 km.

Jeg kan ikke huske reglerne.. Det er 5 år siden, jeg forlod plade-faget,
Men forhandleren mener jeg.. kun skal oplyse at bilen har været skadet..
Hvis vedkommende bliver spurgt - og hvis bilen er genopbygget, hvilket
iøvrigt står på reg-test.. alle løsdele som kan skiftes uden bilen bliver
svejst.. betragtes heller ikke som skadet.. i den forstand at det skal
oplyses.. noget er andet er moral..
Et tip... du kan evt og måske undersøge nyere biler via´ stel nr: om bilen
har haft en større skade hos aut. forhandler.. af pågældende bil mærke.

Men spørg DAF. Er sikker på de kan hjælpe.
http://www.daf.dk/

Mvh. GL

Fra : C. Caspersen

Dato : 21-08-05 12:59

> [...]

> bilen har haft en skade der er ny front på og mange dele i motoren er ret
> nye at man kan se under instrument brædet at airbaggen i passager siden

Husk, at mange forhandlere kigger blot ud gennem vinduet og konstaterer hvad
farve bilen har, når de skal købe en bil. Der er stadig den mulighed, at han
simpelthen ikke har været opmærksom på skaden.

Konfronter ham med opdagelsen, før du farer ud med bål og brand. Han kunne
måske være til at tale med ?

/Caspersen

PS: Er den købt hos BT biler, så glem det

Fra : KASO

Dato : 23-08-05 10:37

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> han
> simpelthen ikke har været opmærksom på skaden.

Det er hans problem. Som "proffessionel" har han ansvaret for at kende
bilen - og han må ikke undlade at fortælle om større skader. Når airbag'en
har været gået, vil jeg mene at vi er i denne kategori, og han har forsømt
sin oplysningspligt.

Jeg ville lade handlen gå tilbage - bilen kan være skæv - og hvis arbejdet
ikke er lavet godt nok, vil den ruste hurtigt de steder, den har været
rettet/svejst.