Hjælp, hvad betyder den advarselslampe?
Fra : Sidse

Dato : 18-08-05 19:43

Hej
Vi har en sports van årgang 97, som vi desværre har købt uden
instruktionsbog!
Her til aften, da jeg skal køre iden, lyser en orange advarselslampe med et
billede af noget som måske ligner
en motor! den sidder ved siden af lampen for lav oliestand! Jeg kan
simpelhen ikke finde ud af hvad den betyder!
Bilen lyder normalt! Kan nogen herinde fortælle mig hvad lampen betyder?

Hilsen
Sidse

Fra : langwadt@ieee.org

Dato : 18-08-05 20:44

Sidse (SPAM) skrev:

> [...]
> simpelhen ikke finde ud af hvad den betyder!
> Bilen lyder normalt! Kan nogen herinde fortælle mig hvad lampen betyder?

gætter på "engine check light", motorstyring synes der er et eller
andet der ikke ka' passe eller ikke virker. Så den vil gerne en tur
ned til den lokale toyota mekanikker som med en tester ka' se hvad det
er ....

-Lasse

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 18-08-05 20:48

"Sidse" <sidse@(SPAM)stubnet.dk> wrote in message
> [...]
> simpelhen ikke finde ud af hvad den betyder!
> Bilen lyder normalt! Kan nogen herinde fortælle mig hvad lampen betyder?

Det er diagnoselampen fra motorstyringen som gør opmærksom på at den har
registreret en fejl - det kan være alt fra en defekt lambdasonde til en
omdrejningsføler som har afgevet unormale værdier.
Hvis lampen lyser hele tiden efter at motoren har været stoppet/startet, så
skal i en tur forbi mekanikeren som kan udlæse fejlkoder fra computeren, og
derved konstatere hvor fejlen ligger.
Første gang jeg oplevede dette, kørte jeg straks forbi min mekaniker
(uautoriseret) og bad ham udlæse fejlkoder. Han startede med at berolige mig
med at lampen jo var orange og ikke rød - dette indikerede jo at der var
noget man skulle observere og undersøge - man kunne roligt køre videre og så
køre forbi mekanikeren når man fik tid.
I mit tilfælde var det lambdasonden som havde givet et hik fra sig - han
nulstillede derefter fejlen og bad mig holde øje med om det kom igen - det
er nu 1½ år siden, og der har ikke været yderligere fejl.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Kito

Dato : 19-08-05 06:25

"Sidse" <sidse@(SPAM)stubnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> simpelhen ikke finde ud af hvad den betyder!
> Bilen lyder normalt! Kan nogen herinde fortælle mig hvad lampen betyder?

Hos mig er det også en motoer der er afbilledet.
I mit tilfælde lyste lampen i en citroen, når jeg kørte en regnfuld dag. det
viste sig at det var luftfiltret der var blevet våd og blandingsforholdet
ikke var rigtigt. Et nyt filter af en anden type(betalt af citroen) har helt
fjernet fejlen.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-08-05 08:21

"Sidse" <sidse@(SPAM)stubnet.dk> skrev i en meddelelse

> Bilen lyder normalt! Kan nogen herinde fortælle mig hvad lampen betyder?

Jeg havde samme advarselslampe i min nye bil et par dage - den tændte, fordi
en helt grøn billist ikke kunne komme i gang i et vejkryds i min bil, som
hun skulle prøve at køre for første gang. Hun startede, gik i stå - en
fem-seks gange i træk. Og det kunne motoren, det elektriske system og
"lampen" åbenbart ikke lige hitte ud af.

Da motoren havde været tændt et par gange, gik lampen ud - og det skete
pudsigt nok lige efter jeg havde stået på værkstedet hos forhandleren for at
høre, om jeg skulle være bekymret.

Fik den besked, at hvis alt virkede og lød OK, skulle jeg ikke være
bekymret - med bare lade nogle dage gå og så komme forbi og få fejlkoder
udlæst, hvis lampen ikke af sig selv slukkede igen. Og da jeg så kom ud til
bilen og tændte den, var lampen slukket og den har ikke siden været
aktiveret *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-05 08:56

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid.com> skrev i en
meddelelse

som
| hun skulle prøve at køre for første gang. Hun startede, gik i stå - en
| fem-seks gange i træk. Og det kunne motoren, det elektriske system og
| "lampen" åbenbart ikke lige hitte ud af.

Det var sikkert lambda-sonden, som blev "ked af" de mange startforsøg. Den
bryder sig ikke om at der bliver hældt benz i KAT'en, af samme grund skal
man være forsigtig med at skubbe,trække bilen i gang, brug hellere kabler-
KAT'en + sonden kan tage varigt skade :((.

Fra : Sidse

Dato : 19-08-05 18:43

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man være forsigtig med at skubbe,trække bilen i gang, brug hellere kabler-
> KAT'en + sonden kan tage varigt skade :((.

Hej Alle.

Tak for alle svar! Problemmet er løst, bilen køre og lampen er slukket, så
det tænker vi ikke mere på,
men nu ved vi hvad det betyder næste gang

Sidse

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-08-05 20:05

"Sidse" <sidse@(SPAM)stubnet.dk> skrev i en meddelelse

> det tænker vi ikke mere på,
> men nu ved vi hvad det betyder næste gang

ØHH, hvad betød det???. Det vil jo være rart med et eksakt resultat oven på
de "kvalificerede" gæt :)..

Fra : Henrik B.

Dato : 20-08-05 20:27

> ØHH, hvad betød det???. Det vil jo være rart med et eksakt resultat oven
> på de "kvalificerede" gæt :)..

For fa'n Jørgen - følg nu med. *LOL*