/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Sikkerhed i biler (Att. KASO)
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 18-08-05 15:06

Kære KASO

I en anden tråd skrev du:

"Der findes glimrende biler med god sikkerhed - også til
"menneskepenge". Blandt de sikreste biler idag finder man mærker som
Renault, Citroën, Toyota etc. - ikke kun Saab, MB og Volvo!"

Glemmer du ikke BMW - og kan det passe, at den nye 3-serie har opnået flere
point i Euroncap, end nogen anden bil i samme klasse noegnsinde før har
gjort før..?

(Målt i frontal og sidekollision)

/Jan W Nielsen






 
 
KASO (18-08-2005)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 18-08-05 17:39


"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse
news:43049543$0$1179$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Kære KASO
>
> I en anden tråd skrev du:
>
> "Der findes glimrende biler med god sikkerhed - også til
> "menneskepenge". Blandt de sikreste biler idag finder man mærker som
> Renault, Citroën, Toyota etc. - ikke kun Saab, MB og Volvo!"
>
> Glemmer du ikke BMW

Glemmer og glemmer .... - nej - den tilhører "etc."
Mao.: BMW hører ikke for alvor til "de gamle sikkerhedsforkæmpere" - og på
den anden side hører de heller ikke til i kategorien "for menneskepenge".
Derimod har de - på linie med andre mærker som VW og førnævnte - formået at
opnå god sikkerhed i deres nyeste generationer.

> - og kan det passe, at den nye 3-serie har opnået flere
> point i Euroncap, end nogen anden bil i samme klasse noegnsinde før har
> gjort før..?
>
> (Målt i frontal og sidekollision)
>
Nej - den har fået 33 point i nævnte discipliner - på linie med en Laguna
fra 2001 og en C5 fra 2004 (og muligvis andre - jeg har ikke chekket alle).



Jan W Nielsen (18-08-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 18-08-05 18:28

> Mao.: BMW hører ikke for alvor til "de gamle sikkerhedsforkæmpere" - og på
> den anden side hører de heller ikke til i kategorien "for menneskepenge".

Ok.

> Derimod har de - på linie med andre mærker som VW og førnævnte - formået
> at opnå god sikkerhed i deres nyeste generationer.

Ok.

>> - og kan det passe, at den nye 3-serie har opnået flere
>> point i Euroncap, end nogen anden bil i samme klasse noegnsinde før har
>> gjort før..?

> Nej - den har fået 33 point i nævnte discipliner - på linie med en Laguna
> fra 2001 og en C5 fra 2004 (og muligvis andre - jeg har ikke chekket
> alle).

Ok - så er det på grund af en sele-husker, at den har fået nogle
tillægspoint, der sender den op på 35 point. (giver i øvrigt ikke meget for
sele-husker-pointene - sele-huskeren har jeg i hovdet i forvejen)

.....C5 får i øvrigt 3 point for sele-husker, mens BMW 3-serie kun får
2....det må være fordi, C5 også husker de bagerste passagerer på selerne.

/Jan W Nielsen



Jan W Nielsen (18-08-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 18-08-05 18:30

> Nej - den har fået 33 point i nævnte discipliner - på linie med en Laguna
> fra 2001 og en C5 fra 2004 (og muligvis andre - jeg har ikke chekket
> alle).

I øvrigt - hvordan sammenligner man point på tværs af klasserne..?

(Den større Saab 9-5 får færre point end BMW 3-serie)

/Jan W Nielsen



Henrik B. (20-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-08-05 07:54


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:4304c587$0$182$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> I øvrigt - hvordan sammenligner man point på tværs af klasserne..?
>
> (Den større Saab 9-5 får færre point end BMW 3-serie)

Du kan ikke sammenligne på tværs af klasserne. Men du kan påregne at for
hver 100 kg én bil vejer mere end en anden, overføres yderligere 7% af
kollisionskrafterne til det lettere køretøj.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Jan W Nielsen (21-08-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 21-08-05 17:31

> Du kan ikke sammenligne på tværs af klasserne.

Det ved jeg - men point kan man vel sammenligne..?

Elle hwad..?

/Jan W Nielsen



Henrik B. (21-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 21-08-05 23:12


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:4308ac60$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Du kan ikke sammenligne på tværs af klasserne.
>
> Det ved jeg - men point kan man vel sammenligne..?
>
> Elle hwad..?

Både og....

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Kim Kristensen (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 22-08-05 11:16


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:4308ac60$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Du kan ikke sammenligne på tværs af klasserne.
>
> Det ved jeg - men point kan man vel sammenligne..?
>
> Elle hwad..?
>
> /Jan W Nielsen
>
>
Mener jeg læste på Folksam at nå man gik en klasse ned skulle bilen have en
stjerne mere for at være lige så sikker, så en Peugeot 1007 (5 *)skulle
matche en Audi A3 (4 *). For ikke at narre sig selv bør man vel rense
stjernerne for selealarmer, og så har jeg da personligt lidt problemer med
nogle af klasserne. Hvor ligger en "Small MPV" eksempelvis i forhold til
en "Large Family Car" og er en "Roadster" i en klasse over eller under en "
Small Family Car" hmmmm?!?

Med venlig hilsen Kim



Ukendt (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-08-05 12:41


"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

| Mener jeg læste på Folksam at nå man gik en klasse ned skulle bilen have
en
| stjerne mere for at være lige så sikker,

Det må stå for deres "regning", for på euroNCAP's hp. står der ikke noget om
det, kun at man ikke kan sammenligne imel. "klasser". Så hvor mange stjerne
???, jeg tror det er mere end 1... .



Kim Kristensen (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 22-08-05 14:05


"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:4309b89c$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse
>
> | Mener jeg læste på Folksam at nå man gik en klasse ned skulle bilen have
> en
> | stjerne mere for at være lige så sikker,
>
> Det må stå for deres "regning", for på euroNCAP's hp. står der ikke noget
om
> det, kun at man ikke kan sammenligne imel. "klasser". Så hvor mange
stjerne
> ???, jeg tror det er mere end 1... .
>
>
Ja jeg skal ikke kunne sige om en sådan udtalelse er velsignet af EuroNCAP,
men sådan skriver Folksam.

"Bilens tyngd spelar stor roll
När du jämför en stor och en liten bil, som hos Euro NCAP fått lika antal
stjärnor, kommer den lilla bilen i en verklig olycka klara sig sämre än den
stora. Det skiljer knappt en stjärna per klass, du måste alltså addera
ytterligare en stjärna för att få en lika säker bil i en mindre klass. En
3-stjärnig bil i klassen "Stora bilar" kan jämföras med en 4-stjärnig bil i
klassen "Mellanstora bilar"."

Med venlig hilsen Kim



KASO (23-08-2005)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 23-08-05 08:15


"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4309cdff$0$148$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
> news:4309b89c$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en
> meddelelse
>>
>> | Mener jeg læste på Folksam at nå man gik en klasse ned skulle bilen
>> have
>> en
>> | stjerne mere for at være lige så sikker,
>>
>> Det må stå for deres "regning", for på euroNCAP's hp. står der ikke noget
> om
>> det, kun at man ikke kan sammenligne imel. "klasser". Så hvor mange
> stjerne
>> ???, jeg tror det er mere end 1... .
>>
>>
> Ja jeg skal ikke kunne sige om en sådan udtalelse er velsignet af
> EuroNCAP,
> men sådan skriver Folksam.
>
> "Bilens tyngd spelar stor roll
> När du jämför en stor och en liten bil, som hos Euro NCAP fått lika antal
> stjärnor, kommer den lilla bilen i en verklig olycka klara sig sämre än
> den
> stora. Det skiljer knappt en stjärna per klass, du måste alltså addera
> ytterligare en stjärna för att få en lika säker bil i en mindre klass. En
> 3-stjärnig bil i klassen "Stora bilar" kan jämföras med en 4-stjärnig bil
> i
> klassen "Mellanstora bilar"."
>
> Med venlig hilsen Kim

Nu er klasserne jo lidt "sjove". F.eks. ligger Skoda Octavia og VW Golf i
forskellige klasser - trods at de dybest set er samme bil. Hvis man
(absolut) vil sammenligne, tror jeg at bedste rettesnor er vægten, som
Folksam også skriver. Derudover er der nok en tendens til at de lidt højere
biler (som MPV'erne) har en lille fordel i visse former for sammenstød i
kraft af at man sidder højere - og med lidt held - over punktet, hvor den
anden bil rammer.



Henrik B. (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 25-08-05 08:04


"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
news:430accf3$0$43448$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
Folksam også skriver. Derudover er der nok en tendens til at de lidt højere
> biler (som MPV'erne) har en lille fordel i visse former for sammenstød i
> kraft af at man sidder højere - og med lidt held - over punktet, hvor den
> anden bil rammer.

A'hva'?? Det gi'r da ikke en skid forskel på noget som helst - bortset måske
ved en sidekollision.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Jan W Nielsen (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 25-08-05 15:53

> Folksam også skriver. Derudover er der nok en tendens til at de lidt
> højere
>> biler (som MPV'erne) har en lille fordel i visse former for sammenstød i
>> kraft af at man sidder højere - og med lidt held - over punktet, hvor den
>> anden bil rammer.

> A'hva'?? Det gi'r da ikke en skid forskel på noget som helst - bortset
> måske ved en sidekollision.

KASO skriver jo også ved "visse typer af sammenstød"....

/Jan W Nielsen



Henrik B. (25-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 25-08-05 17:10


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:430ddb53$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

>> A'hva'?? Det gi'r da ikke en skid forskel på noget som helst - bortset
>> måske ved en sidekollision.
>
> KASO skriver jo også ved "visse typer af sammenstød"....

Fandens (bibel).

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



KASO (25-08-2005)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 25-08-05 20:22


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:430ded41$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
> news:430ddb53$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>>> A'hva'?? Det gi'r da ikke en skid forskel på noget som helst - bortset
>>> måske ved en sidekollision.
>>
>> KASO skriver jo også ved "visse typer af sammenstød"....
>
> Fandens (bibel).



Faktisk var det sidekollisioner, jeg havde i tankerne - og jeg indrømmer, at
det måske ikke fremgik klart af "visse typer"!

Jeg har både en sænket Coupé og en Scénic - i tilfælde af påkørsel fra
siden, er jeg ikke i tvivl om at jeg helst vil sidde i Scénic'en og håbe på
at den anden bil rammer under sædehøjde - også selv om coupéen har klaret
tests fint.



Henrik B. (20-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-08-05 07:53


"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
news:4304b993$0$43448$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Glemmer og glemmer .... - nej - den tilhører "etc."
> Mao.: BMW hører ikke for alvor til "de gamle sikkerhedsforkæmpere" - og på
> den anden side hører de heller ikke til i kategorien "for menneskepenge".
> Derimod har de - på linie med andre mærker som VW og førnævnte - formået
> at opnå god sikkerhed i deres nyeste generationer.

Dog undtaget 5-serien, som fik en noget skuffende EuroNCAP-test.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408618
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste