Escort med rusten vinduesstolpe...
Fra : Anders Mørk

Dato : 18-08-05 13:07

Jeg har en Escort fra '96 som er blevet kasseret til syn pga. en rusten
vinduesstolpe ved førerpladsen.... Nu er spørgsmålet så lige hvor meget det
ville koste at få sådan noget repareret så bilen kan holde til næste syn...
Bilen selv var vel før synet (suk!) 40.000 værd, så det er jo ikke værd at
bruge alt for meget på at reparere den. Bortset fra ruseten, fejler bilen
ikke noget særligt.

Er der nogen der tør gætte på hvad det kunne tænkes at koste at få sådan en
i en stand hvor den kan synes? Worst case er vel noget med et nyt tag som
svejses fast på karrosseriet og desuden skal lakeres...

../Anders

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-08-05 14:38

"Anders Mørk" <anders<fjern>@<dette>moerk-nozohour.dk> wrote in

> Jeg har en Escort fra '96 som er blevet kasseret til syn pga. en
> rusten vinduesstolpe ved førerpladsen....

Har den været skadet?

Jeg synes det lyder VILDT at en så "ny" bil kan være så rusten at den
bliver kasseret.. det må stikke noget under.

--
Martin "CST" Johansen [6000]
NYSYNET (gerne grim) bil søges - MAX 10000,-!

Fra : Mikael L

Dato : 18-08-05 15:00

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
> "Anders Mørk" <anders<fjern>@<dette>moerk-nozohour.dk> wrote in

> Har den været skadet?
>
> Jeg synes det lyder VILDT at en så "ny" bil kan være så rusten at den
> bliver kasseret.. det må stikke noget under.

Det er muligt det lyder vildt, men det er sandt.

I 2000 bragte FDM en brugttest af Escorten og dengang havde de fat i en fra
1995 der var rådnet væk i dørstolpen.
http://www.fdm.dk/motor/tests/brugtbiltest.asp?ID=1313

De skriver bl.a. "Rustgarantien dækker i seks år mod gennemtæring, og Ford
forlanger ikke, at der skal foretages ekstra rustbeskyttelse i perioden for
at opretholde garantien. Det havde dog været en fordel, hvis bilerne fra
starten havde fået en ekstra beskyttelse, da flere Escort-ejere har oplevet
gennemtæringer i karrosseriet på deres biler. Som det kan ses af billederne
på disse sider, kan rusten have ganske godt fat, selv om bilen kun er fem år
gammel. På det testede eksemplar, hvor de årlige rusteftersyn hos Ford er
overholdt, gælder rustgarantien endnu, og ejeren får dækket udbedringen af
rustskaderne."

Mikael

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 18-08-05 15:32

Hej!

Martin Johansen [6000] wrote:

> Har den været skadet?

Min har ihvertfald ikke, så det er kommet "af sig selv". Personligt tror jeg det
er pga. manglende voksbeskyttelse i hulrum...

> Jeg synes det lyder VILDT at en så "ny" bil kan være så rusten at den
> bliver kasseret.. det må stikke noget under.

Velkommen til Ford

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-08-05 15:38

Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote in

> Hej!

Hej

> Min har ihvertfald ikke, så det er kommet "af sig selv". Personligt
> tror jeg det er pga. manglende voksbeskyttelse i hulrum...

Trist læsning.

> Velkommen til Ford

Tak, men er det iorden jeg bare hilser og så kører videre? :)

Hjælper det at rustbeskytte eller ruster de alligevel?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 18-08-05 23:14

Hej!

Martin Johansen [6000] wrote:

> Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote in

> Trist læsning.

Især når det havde kostet så forbistret lidt at lave det ordentligt :(

> Tak, men er det iorden jeg bare hilser og så kører videre? :)

Det gør jeg såmend også næste gang...

> Hjælper det at rustbeskytte eller ruster de alligevel?

Min _er_ rustbeskyttet, men de har åbenbart ikke været inde i a-stolpen. Resten
af bilen er faktisk rustfri pånær den ene bagskærm, men det kan jo ske på enhver
bil...

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-08-05 04:31

> Hej!

God morgen :)

> Især når det havde kostet så forbistret lidt at lave det ordentligt :(

Ja..

> Min _er_ rustbeskyttet, men de har åbenbart ikke været inde i
> a-stolpen. Resten af bilen er faktisk rustfri pånær den ene bagskærm,
> men det kan jo ske på enhver bil...

Ja skærmene kommer man nok ikke udenom på et eller andet tidspunkt..

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-05 16:40

> Hej!

> Min har ihvertfald ikke, så det er kommet "af sig selv". Personligt tror
> jeg det er pga. manglende voksbeskyttelse i hulrum...

> Velkommen til Ford

Hov hov !!!

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-05 17:35

"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse

> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse

> Hov hov !!!

Hvad?

--
Tom

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 18-08-05 23:15

Hej!

Tom wrote:

> "Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse

> Hvad?

Vel den sædvanlige historie med danmarks eneste rustfrie Sierra

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 18-08-05 15:31

Hej!

Anders Mørk <anders<fjern>@ wrote:

> [...]
> ville koste at få sådan noget repareret så bilen kan holde til næste syn...

Hvor er den rusten helt præcis? Er det oppe i hjørnet hvor stolpen møder taget?
I så fald er det der hvor min Escort (ligeledes en '96'er) fik lavet rust på
garantien for nogle år siden. Den fik ny forrude, skiftet det øverste af stolpen
og omlakeret tag + begge sider af bilen.

> Bilen selv var vel før synet (suk!) 40.000 værd, så det er jo ikke værd at
> bruge alt for meget på at reparere den. Bortset fra ruseten, fejler bilen
> ikke noget særligt.

Det er sure penge at skulle af med, ja. Desværre kan det være en bekostelig
affære at få lavet - mit råd til dig ville være at finde en lokal pladesmed og
vise ham opgaven. Brug ikke Scaniadam - de er simpelthen for dyre...

Min har - udover det tidligere nævnte - nu fået problemer længere nede i
selvsamme stolpe. Den yderste plade er så rusten på et sted, at jeg kunne stikke
nøglen direkte igennem :( Og så er der jo den obligatoriske rust i underkante af
dørhængslerne :( Der kan du jo evt. kigge din efter ligeledes, hvis du ellers tør...

Jeg får snart gjort noget ved stolperne og jeg skal nok melde tilbage hvad det
kommer til at koste. Men Ford ville have 17.000,- for at skifte begge stolper,
så det bliver _helt_ sikkert ikke der jeg bruger mine penge

> Er der nogen der tør gætte på hvad det kunne tænkes at koste at få sådan en
> i en stand hvor den kan synes? Worst case er vel noget med et nyt tag som
> svejses fast på karrosseriet og desuden skal lakeres...

Well, jeg mener Ford estimerede omgangen til ca. 20kkr dengang mit blev lavet
(dog på garantien). Du kan sagtens få lavet det billigere hvis du vælger et
alternativt værksted er min vurdering. Hvor det så lige skal foregå er så
spørgsmålet...

Hvor bor du henne af i landet?

(Nej, jeg er ikke pladesmed )

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Fra : Chr

Dato : 18-08-05 22:05

"Anders Mørk @ moerk-nozohour.dk>" <anders<fjerndette> skrev i en meddelelse
> [...]
> en i en stand hvor den kan synes? Worst case er vel noget med et nyt tag
> som svejses fast på karrosseriet og desuden skal lakeres...

yeps, FDM's test med billeder viser man skal have gummilisten af, og der ca
midt på stolpen,er et stort gennemtæret hul!, det ser ud til at listen er
limet så den skal vrides af...

prøv også at kigge i motorrummet og prøv om torpedopladen (lige under hvor
hviskener sidder) er rustet væk så du kan få hånden helt ind til instrument
brættet, det er næsten sikkert...

Fra : /Bluch

Dato : 18-08-05 22:45

> [...]

> sådan en i en stand hvor den kan synes? Worst case er vel noget med et
> nyt tag som svejses fast på karrosseriet og desuden skal lakeres...

Dette er en typisk fejl på de escort'er der ikke er galvaniserede. Her er
simpelthen tale om dårligt design. I Jylland ville en sådan reparation
koste ca. 6-8 tkr. Det er en ulempe ved den model, men resten af bilen er
ganske udemærket, forudsat at Zetechmotoren får en 5W-40 motorolie at
starte på.
/Bluch

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-05 23:01

"/Bluch" <christian_rahbekFJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse

> ganske udemærket, forudsat at Zetechmotoren får en 5W-40 motorolie at
> starte på.

Blev Zetec motoren ikke ændret senere hen så den ikke var så
'automatisk' hvad ventiler mv. angår ?

Fra : Martin Vollert

Dato : 18-08-05 23:42

Også skrev Vollert
> "/Bluch" <christian_rahbekFJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Blev Zetec motoren ikke ændret senere hen så den ikke var så
> 'automatisk' hvad ventiler mv. angår ?

Alle Zetec'er har hydraliske ventilløftere så hut jeg visker, det er dog
rigtig at de nye Mondeoer (1,8 og 2,0)fra 2001 og frem har mekaniske
ventiler men de kører heller ikke med Zetec motorer men med Duratec motorer.
--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert

Fra : Martin Vollert

Dato : 18-08-05 23:30

Også skrev Vollert
forudsat at Zetechmotoren får en
> 5W-40 motorolie at starte på.

Det er nu 5w/30 der anbefales til Zetec, men jeg har ikke hørt om nogle
motorhavarier pga. man bruger 5w/40 dog