64- eller 128MB VRAM i Powerbook?
Fra : Ukendt

Dato : 07-09-05 22:19

Hej McNerds

Er der nogen af jer, der har en mening om hvorvidt det er klogt at investere
lidt ekstra i "det store" grafikkort, hvis man påtænker at købe en Powerbook
(15" 1,67ghz superdrive)?

Jeg er rimelig nykonverteret Mac bruger og har ikke andet end min logiske
sans at støtte mig til.
Denne siger mig, på plussiden, at man altid kan bruge mere VRAM, samt at det
er klogt at købe 128MB kortet med det samme, da man ikke senere kan skifte
det ud..
På minussiden antager jeg, at det stjæler lidt batteritid. Og desuden ser
det ikke ud til, der er en eneste fysisk Apple forretning som sælger den med
128MB kortet (jeg ved ikke om der er bedring i Apples leveringstider fra
online store'en, men i ved, når man skal have noget nyt, skal det jo helst
være lige nu).

Det jeg efterlyser er et svar på, hvor meget hukommelsen på kortet betyder i
praksis, og om man i grunden vil mærke det. Jeg har en teori om, at det
måske vil kunne kompensere lidt for den forholsvis lave FSB hastighed, men
det er gætteri.

Jeg kan nævne at maskinen ikke primært skal bruges til tunge grafikopgaver,
udover lidt lallen rundt i photoshop og sådan men ikke på det seriøse plan.

Nogen der har erfaringer de kan og vil øse af?

Venligst, Ian

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 08-09-05 09:59

Jeg har den med 128, og den blev lavet på bestilling, men købt i butik.
Kan i øvrigt anbefale Apple Center i Lyngby eller Kbh.

Min holdning var "fyld den helt op", for som du selv siger, kan man ikke
ændre det senere. Selv bruger jeg heller ikke 'grafiske' programmer i
nævneværdig grad, men fx. effekter i iTunes må da godt køre uden at
hakke. Har i øvrigt 1 GB RAM i den.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-09-05 21:34

Ian <ian_snabela_it.dk> wrote:

> Det jeg efterlyser er et svar p?, hvor meget hukommelsen p? kortet betyder i
> praksis, og om man i grunden vil m?rke det. Jeg har en teori om, at det
> m?ske vil kunne kompensere lidt for den forholsvis lave FSB hastighed, men
> det er g?tteri.

ja. Du vil kun kunne se forskellen i core-image/video ting, 3D spil,
3D programmer samt hvis du tilslutter ekstern skærm i stor opløsning.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth