Begynderspørgsmål
Fra : Sven

Dato : 06-06-01 02:31

Hej.
Jeg har styrketrænet i ca 4 måneder, og er nu også begyndt at løbetræne.
Alle taler så meget om at "strække ud" efter træning, men hvorfor skal man
det? Instruktøren til stykretræning sagde, at det var ligemeget når man ikke
er eliteudøver.

Sven

Fra : Bo Thomsen

Dato : 07-06-01 22:26

> Alle taler så meget om at "strække ud" efter træning, men hvorfor skal man
> det?
hvis ikke man strækker ud bliver ens muskler meget stive og korte.
man øger også blodgennemstrømningen i musklerne ved udstrækning,
dvs. de regenerer hurtigere og sundere.
samt det gør dem mere fleksible.
udstrækning er et stort emne, men her var der lidt om det

Instruktøren til stykretræning sagde, at det var ligemeget når man ikke
> er eliteudøver.
sikke en idiot
sig til ham han selv bør prøve det så kender han forskellen
mvh
Bo Thomsen
vfr750f-g - til salg
bbt@worldonline.dk

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 07-06-01 23:07

"Bo Thomsen" <bbt@worldonline.dk> wrote in message

> hvis ikke man strækker ud bliver ens muskler meget stive og korte.
> man øger også blodgennemstrømningen i musklerne ved udstrækning,

Siger hvem?

Undersøgelser har vist, at der ikke er en objektiv effekt af
udstrækning på muskelømhed (DOMS).

Hvorvidt der er en mere langsigtet skadesforbyggende effekt i form af
smidiggørelse, det er SVJV ikke undersøgt.

Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient biochemistry
e-mail: m.gybel@earthling.net, ICQ: 9821906

Fra : Hajaj®

Dato : 08-06-01 13:23

On Wed, 6 Jun 2001 03:31:17 +0200, "Sven"
<sven@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>Alle taler så meget om at "strække ud" efter træning, men hvorfor skal man

For at bevare sin smidighed og restituere hurtigere.

> Instruktøren til stykretræning sagde, at det var ligemeget når man ikke
>er eliteudøver.

Skynd dig at finde en ny instruktør. Ham der ved ikke hvad
han snakker om og det kan nemt resultere i skader.
--
Hajaj®
hajaj@webhiker.remove.dk

Do What Thou Wilt shall be the Whole of the Law

Fra : Tricia

Dato : 09-06-01 09:25

Sven skrev i meddelelsen <3b1d87d3$0$196$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...
> [...]
>det? Instruktøren til stykretræning sagde, at det var ligemeget når man

Eksperterne er åbenbart uenige. Men prøv selv, hvad din krop "siger".
Hvis jeg ikke strækker ud efter en løbetur / styrketræning føler jeg mig
"sammenkrampet" og "stivnet" i musklerne dagen efter.
Det føles rigtig godt at strække ud, både mens man gør det - og bagefter.

MVH Lene

Fra : Børge T.

Dato : 14-06-01 15:57

> [...]
> "sammenkrampet" og "stivnet" i musklerne dagen efter.
> Det føles rigtig godt at strække ud, både mens man gør det - og bagefter.

Hej Lene.
Ja, det kan godt være, at jeg bare skal gøre som kroppen bedst kan lide, og
så "glemme" alle disse modsat rettede instruktioner.

Mvh
Sven

Fra : Lynx

Dato : 09-07-01 13:41

<snip>
> [...]
> det? Instruktøren til stykretræning sagde, at det var ligemeget når man
</snip>

Som du kan se af svarene, er der delte meninger, og det gælder svjv også
blandt de såkaldte eksperter.
Jeg har læst, at det specielt er vigtigt i eksplosive sportsgrene, som
f.eks. styrketræning. I udholdenhedssportsgrene skulle det være lige så godt
at varme ned. Dette princip helliger jeg selv, med gode erfaringer. Jeg
strækker altid før og efter styrketræning, og efter løb varmer jeg blot ned.
Dog strækker jeg også efter løb, hvis det ikke blot har været en moderat
træningstur.

I hvert fald tror jeg ikke det kan skade at strække ud, så: better safe than
sorry.

I forbindelse med styrketræning/bodybuildning læste jeg om en interessant
undersøgelse (kan desværre ikke huske hvor, men vistnok i Muscle & Fitness),
hvor en forsker kom frem til, at grundig udstrækning kan forøge din
muskelstørrelse med op til 17%, i forhold til, hvis du slet ikke strækker.
Ved ikke, om det passer, men det er god motivation for at strække ud!

Mvh.

Morten