TDC webspeed
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 01-09-05 19:33

Hvad dækker TDCs "Webspeed" over? Er det alm. net med DHCP, eller er
PPPoE eller andet klamt?

Janus

Fra : Erik Richard

Dato : 01-09-05 20:34

Hej Janus

Webspeed kan oprettes, hvis du bor i et område, der er dækket af TDC
Hybrid net til radio/TV - nøjagtig på samme måde som Stofanet.

Dvs., at forbindelse oprettes over kabelnettet og køres via DHCP.

DHCP autokonfigureres i TCP/IP.

Forbindelsen åbnes ved at starte en browser - fx. Mozilla. Du indtaster
så din kode og brugernavn, - venter ca. 15-20sek., hvorefter du får en
bekræftelse på samme side på, at forbindelsen er godkendt.

Samme fremgangsmåde, hvis du bruger seperat mail og browser.

Jeg kan stadig - af særdeles bitter erfaring - tilråde, at man forlanger
at få et Com21 modem og ikke de Motorola SurfBoard modems, som TDC vil
sætte ind. Surfboard 4100, 4600, 5100 m.fl. kører _IKKE_ godt på Mac!

Jeg har prøvet det nu på mere end 20 forskellige Mac - lige fra en Beige
G3 til en G4 Dual. _ALLE_ har haft problemer med dels at logge på, dels
at holde forbindelsen, hvis der bruges SurfBoard, men såsnart, der er
blevet skiftet til Com21 modems, har det bare fungeret!

mvh. Erik Richard

Janus Sandsgaard wrote:
> Hvad dækker TDCs "Webspeed" over? Er det alm. net med DHCP, eller er
> PPPoE eller andet klamt?

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-09-05 23:22

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> at holde forbindelsen, hvis der bruges SurfBoard, men såsnart, der er
> blevet skiftet til Com21 modems, har det bare fungeret!

Jeg vil lige sige, at jeg har haft et Motorola Surfboard 4100 i årevis.
Der har faktisk været problemer i perioder, men også kun i perioder. Det
sidste lange stykke tid har det bare kørt. I starten var det sluttet til
min gamle iMac, men for knap tre år siden gik jeg over til trådløst
netværk. Siden har det været sluttet til en AirPort "Snow", en AirPort
Extreme og en AirPort Express lidt på skift. Jeg har lavet lidt om på
netværket nogle gange, når vi har møbleret om i huset.
Problemerne har været der i perioder på nogle uger eller højst
et par måneder. De bestod i, at forbindelsen røg. Det var sjældent, mens
jeg var på, men skete normalt, mens computeren stod stand-by. Det bør
netværeket ikke kunne mærke, når der sidder en tændt AirPort-base på. I
starten slukkede jeg strømmen til modem og AirPort-base, da de sad på
samme stik, og tændte igen. Det hjalp hver gang. På et tidspunkt fandt
jeg ud af, at det var AirPort-basen og ikke modemmet, der skulle
genstartes. Sjovt nok dukkede problemerne op i perioder, hvor den var
gal flere gange dagligt, og kunne derefter være væk i månedsvis. Jeg kan
ikke tro andet, end at det er internetleverandøren, der har ændret noget
i sin opsætning.
Jeg bruger Esenet, som er internet over den kommunale
fællesantenne her i Esbjerg. Det er TDC, der leverer forbindelsen, og
man skal bruge TDC's servere. Hvor meget det ligner TDC's produkter, tør
jeg ikke sige. Man må slutte to enheder (computere eller routere) til
nettet. Første gang man logger en ny enhed på, skal den godkendes med
brugernavn og adgangskode. Har man to i forvejen, skal den gamle
afmeldes. Men ellers skal man aldrig logge sig på mere. Vi har så vores
AirPort Extreme base på for tiden, og alle computerne i huset er
trådløst forbundet til den.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard

Dato : 02-09-05 00:02

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> Extreme og en AirPort Express lidt på skift. Jeg har lavet lidt om på
> netværket nogle gange, når vi har møbleret om i huset.

Når ret skal være ret, så kender jeg da også et par stykker, der ikke
har haft problemer med deres Surfboard 4100, men det er godt nok få...

> [...]
> gal flere gange dagligt, og kunne derefter være væk i månedsvis. Jeg kan
> ikke tro andet, end at det er internetleverandøren, der har ændret noget

Jeg plejer at anbefale, at man slukker for modem'et, hvis det går ned,
tage coax og netkabel fra og lade det stå i en times tid og så tilslutte
igen, men det har aldrig hjulpet. - Det er sådan, at hvis modemet er
helt væk i mere end en time, så vil serveren automatisk opdatere, når
den tændes igen.

Dér, hvor jeg var ude i mandags, havde de ikke kunnet komme på nettet
siden engang midt i maj, og ligegyldigt hvad vi havde forsøgt var og
blev forbindelsen væk.

> [...]
> afmeldes. Men ellers skal man aldrig logge sig på mere. Vi har så vores
> AirPort Extreme base på for tiden, og alle computerne i huset er

Det ligner faktisk en alm. Webspeed forbindelse til forveksling, bortset
fra, at jeg ikke mener, der må være mere end 1 maskine på ad gangen -
ihvertfald ikke hos dem, jeg var ude ved i mandags, men det er så også
den mindste 256/64-pakke.

Jeg har faktisk foreslået dem, at de køber en lille switch og får
modemet låst til den MAC adresse, switchen har, så kan de nemlig også
bruge deres iBook 900 på et internt netværk uden hele tiden at skulle
tage den ene fra, hvis den anden skal på net. De vil så også uafhængigt
gå på net med begge maskiner, men dog kun med én ad gangen.

Jeg synes dog stadig, det er noget tankevækkende, når den TDC supporter,
jeg opr. fik fat i, og som selv er Mac bruger, er vidende om, at der er
de problemer med SurfBoard modellerne og Mac, - hvorfor de så ikke tager
konsekvensen og siger, at de har de 2 forskellige modems - Com21 og
Motorola, så man dels selv kan vælge, dels kan få det, der vil køre bedst.

I øvrigt så har jeg kun én eneste gang haft problemer med min Com21, og
det skyldtes formentlig et strømsvigt i forbindelse med et gevaldigt
tordenvejr for nogle år siden. Jeg kontaktede i den forb. Stofas
support, og det var her, jeg fik løsningen med at tage den fra i en
times tid og så sætte den til igen. Og det var også ham, der første gang
fortalte mig om problemerne med kombinationen af Motorola og Mac, og det
har jo så desværre vist sig nu en snes gange, at han har haft ret.

Jeg har da også selv haft problemet, da jeg fik en forb. nede på
Kirstens adresse, hvor jeg fik udleveret en Motorola, selvom jeg bad om
en Com21, men de havde dengang ikke flere Com21 på lager. Jeg prøvede
med 3 forskellige modeller og fik så en Com21, da de havde fået dem
hjem. - 30 sek. efter tilslutning var jeg online... Og nu kører jeg med
den + en switch, og det fungerer særdeles godt. I de 5 mdr., jeg har
boet her, har der kun været en enkelt gang, hvor jeg ikke kunne komme på
nettet, men det var pga. en opdatering af serveren...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-05 09:00

> [...]

> tage den ene fra, hvis den anden skal på net. De vil så også uafhængigt
> gå på net med begge maskiner, men dog kun med én ad gangen.

Vrøvl... hvad om du lærte at kende forskel på en switch og en router?

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-09-05 14:03

Henrik Münster wrote:

> [...]
> afmeldes. Men ellers skal man aldrig logge sig på mere. Vi har så vores
> AirPort Extreme base på for tiden, og alle computerne i huset er

Nu har jeg købt mig en router i form af et accesspoint fra Netto, hvor
der foruden 802.11g også sidder fire alm. ethernetporte i. Det burde
dække behovet, når først jeg får hul igennem til nettet. Men jeg er ikke
helt med på hvordan du får Airport´en til at "logge på" med brugernavn
og adgangskode, som du skriver om (lyder lidt mystisk). Eller misforstår
jeg, hvordan registreringen foregår?

Janus

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-09-05 15:15

Janus Sandsgaard <spamthis@janus.dk> wrote:

> [...]
> helt med på hvordan du får Airport´en til at "logge på" med brugernavn
> og adgangskode, som du skriver om (lyder lidt mystisk). Eller misforstår

Der er tale om, at internetudbyderen registrerer, hvilke enheder, man
har på. Jeg går ud fra, den tager netkortets MAC-adresse. Alle kort har
jo et individuelt nummer. Når man sætter en ny enhed på, kommer man ind
på udbyderens hjemmeside. Man kan så give enheden et navn og en
adgangskode. Hvis man allerede har to enheder registreret i forvejen,
skal man vælge, hvilken af de gamle, man vil afregistrere. Man bruger så
adgangskoden til at afregistrere den. Det er vist det eneste, man bruger
adgangskoden til. Det er jo også meget rart, at andre ikke kan
afregistrere ens enheder.
Når man sætter en router på, det kan f.eks. være en AirPort
base, bliver den registreret. Når man først har gjort det, kan man
slutte lige så mange enheder til routeren, man vil. Udbyderen kan ikke
se, hvad der foregår bag routeren. Derfor skal de computere, man har
sluttet til routeren, ikke registreres.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-09-05 19:41

Henrik Münster wrote:

> [...]
> jo et individuelt nummer. Når man sætter en ny enhed på, kommer man ind
> på udbyderens hjemmeside. Man kan så give enheden et navn og en

Aaaahhh... Nu begynder jeg vist at fatte det. Jeg prøver lige: Man kan
vi en webbrowser på en PC/Mac logge på et site og herfra administrere
hvilke (2 stk) MAC-adresser man vil kunne bruge til sin netforbindelse.
En af MAC-adressern kan så være på routeren (som så kan tilkobles lige
så mange PC´ere, PDA´erem Playstations m.v. man orker). Selve routeren
skal således ikke selv "logge på". Man skal bare angive dens Mac-adresse
i en "positiv-liste" hos TDC.

Er det rigtigt forstået?

(Jeg mangle så stadig at forstå, hvorfor TDC gør det sådan).

Janus

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-09-05 20:40

> [...]

> så mange PC´ere, PDA´erem Playstations m.v. man orker). Selve routeren
> skal således ikke selv "logge på". Man skal bare angive dens Mac-adresse

Det lyder rigtigt. Jeg håber, det er det samme hos dig. Det kan være,
vores system i Esbjerg er tilpasset bynettet og fungerer anderledes end
TDC's systemer andre steder.

> (Jeg mangle så stadig at forstå, hvorfor TDC gør det sådan).

Det er vel i princippet for at begrænse folks forbrug. De vil vel ikke
have, at spilleklubber eller boligforeninger sætter 50 computere på,
eller at firmaer bare bruger et billigt privatabonnement. At man så kan
sætte masser af computere bag routeren er en anden sag. Jeg har læst
betingelserne, og der står bare, at man kun må have to enheder direkte
på. Der står intet om, at man ikke må have flere computere bag en
router.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 15-09-05 08:34

Janus Sandsgaard wrote:
> [...]
> i en "positiv-liste" hos TDC.
>
> Er det rigtigt forstået?
>
> (Jeg mangle så stadig at forstå, hvorfor TDC gør det sådan).

Sandsynligvis fordi de ikke har et ubegrænset antal IP-adresser.

/Andreas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-05 08:58

Janus Sandsgaard <spamthis@janus.dk> wrote:
> Hvad dækker TDCs "Webspeed" over? Er det alm. net med DHCP, eller er
> PPPoE eller andet klamt?

dhcp... Men du skal registrere din mac adresse. Det kan være lidt
besværligt med en routerløsning, men ikke et problem.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 02-09-05 12:55

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> dhcp... Men du skal registrere din mac adresse. Det kan være lidt
> besværligt med en routerløsning, men ikke et problem.

Tak, hmm.... lidt klamt hvis Macadresse-registreringen betyder at der er
begrænsing på 2 maskiner/netkort, som Henrik Münster er inde på. Vi har
p.t. tre maskiner som bruges jævnligt, så allerede inden vi siger
"server" eller at datteren gør krav på sin egen, har vi et problem. Øv.

Sagen er at vi er ved at flytte ind i en ny andelsboligforening, som
skal prøve at nå til enighed om en fælles løsning for alle 41
lejligheder (senere stiger nummeret til 100+). Desværre er vi i tidspres
(indflytning 1. oktober), så vi kan kun vælge mellem Cybercity og TDC.
TDC tilbyder en løsning med net, iptelefoni og tv, som er dyr men måske
OK til at starte med. CyberCity har ikke tv, så det ligner lidt at
løsningen bliver TDC, men altså dermed også "Webspeed".

Janus

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-09-05 12:58

Janus Sandsgaard <spamthis@janus.dk> writes:

> [...]
> har p.t. tre maskiner som bruges jævnligt, så allerede inden vi siger
> "server" eller at datteren gør krav på sin egen, har vi et problem. Øv.

Køb en lille rutter der kan NATte, og sæt den forrest.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-05 16:33

> [...]

> p.t. tre maskiner som bruges jævnligt, så allerede inden vi siger
> "server" eller at datteren gør krav på sin egen, har vi et problem. Øv.

ja, har du ikke en router evt i dit accesspoint? ellers kan du jo bare
definere en (kunne meget vel være en server). Det er ret nemt på såvel
Mac OS X, XP som Linux.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 12-09-05 12:09

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> ja, har du ikke en router evt i dit accesspoint? ellers kan du jo bare
> definere en (kunne meget vel være en server). Det er ret nemt på såvel
> Mac OS X, XP som Linux.

Jeg har ikke kigge nærmere på "Topcom" accesspoint endnu, men jeg vil da
regne med at den fungerer som router. Herfra vil jeg så have 4 x
ethernet plus det trådløse. Hvis det virker, er det OK.

Men kan jeg være rimelig sikker på, at dimsen kan sættes op, så den
identificerer sig korrekt hos TDC? Som jeg forstår det, skal man under
normale omstændigheder "logge på" via et webinterface for at få hul igennem.

Janus

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-09-05 23:00

> [...]

> p.t. tre maskiner som bruges jævnligt, så allerede inden vi siger
> "server" eller at datteren gør krav på sin egen, har vi et problem. Øv.

Man skal bare sætte en router forrest, så den bliver registreret.
Udbyderen aner jo ikke, hvad der sker bag routeren. Selv jeg har kunnet
finde ud af at sætte en AirPort basestation på, og den fungerer jo som
router. Vi kan sagtens have 3-4 maskiner på. Når selv jeg kan finde ud
af det, så er det bestemt ikke svært. Jeg er mester i at få låst netværk
fuldstændig, så jeg ikke engang selv kan komme ind på dem.

> [...]
> OK til at starte med. CyberCity har ikke tv, så det ligner lidt at
> løsningen bliver TDC, men altså dermed også "Webspeed".

Der findes ellers alle mulige små og mærkelige firmaer, der tilbyder den
slags til boligforeninger, har jeg indtryk af. Men de lejer nok kobber
af TDC alle sammen, så det er måske nemmere og hurtigere at gå direkte
til TDC.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 14-09-05 14:02

Henrik Münster wrote:

> [...]
> slags til boligforeninger, har jeg indtryk af. Men de lejer nok kobber
> af TDC alle sammen, så det er måske nemmere og hurtigere at gå direkte

I den nuværende aldelsforening har vi fået etableret vores eget netværk
i form af dobbelt coax-kabling i alle lejligheder. Det giver
fleksibilitet at man på den måde ejer sin egen infrastruktur og kan gå
uden om TDCs kabler - og det gør, at vi i dag har masser af båndbredde
til 50 kr. om måneden. Vi er så i gang med at indhente tilsvarende
tilbud til den nye andelforening. Webspeed er derfor kun en midlertidig
løsning, men jeg vil kun bestille den, hvis jeg ved at jeg have mere end
to enheder på net uden at skulle rende og logge af og på.

Janus