Partitionering
Fra : Christian Bech

Dato : 29-08-05 13:00

Jeg har lige fået en ekstern Maxtor-disk og ville så partitionere den
til hhv. backup (Retrospect medfølger) og fillager. Jeg ville også gerne
bruge den på min Win-maskine, men Disc Utility giver kun mulighed for
MS-Dos-filsystem ved erase og ikke ved partitionering. Er der nogen
løsning eller kan Windows læse et af de andre formater? Skal den evt.
partitioneres på Windows-maskinen?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-08-05 19:53

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:
> Jeg har lige f?et en ekstern Maxtor-disk og ville s? partitionere den
> til hhv. backup (Retrospect medf?lger) og fillager. Jeg ville ogs? gerne
> bruge den p? min Win-maskine, men Disc Utility giver kun mulighed for
> MS-Dos-filsystem ved erase og ikke ved partitionering.

= FAT32 som windows kan læse. Det er det native filsystem fra
win95OSR2 og til og med Windows ME. Der er en øvre grænse for hvor
store sådanne filsystemer kan være (mindre end moderne diske), men
præcist hvor stor den er er jeg ikke sikker på.

Fra diskutility's GUI er det vist ikke muligt at partitionere en disk
i 2 med henholdsvis én HFS+ og én Fat32 partition. Sig til hvis det er
hvad du vil.

> Er der nogen
> l?sning eller kan Windows l?se et af de andre formater? Skal den evt.
> partitioneres p? Windows-maskinen?

Derfra vil du kunne formatere den som NTFS som kan læses på Mac OS X,
men ikke skrives på af Mac OS X.

Hvis du vil udnytte en hel stor disk og flytet den frem oig tilbage
kommer du ikke uden om et fislsystem som kræver tredieparts SW under
enten Windows, Mac OS X eller dem begge. (eks ext2)

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-08-05 20:22

<http://support.microsoft.com/kb/310525>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-08-05 23:51

> <http://support.microsoft.com/kb/310525>

åh ja, det er vist rigtigt, der er vi enednu ikke helt opp emed en
enkelt disk. Ikke desto mindre har FAT32 en max filstørrelse som vist
er hvad man plejer at ramme hovedet ind i. Jeg mener den er omkring
2GB pr fil.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-08-05 12:13

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Ikke desto mindre har FAT32 en max filstørrelse som vist er hvad
> man plejer at ramme hovedet ind i. Jeg mener den er omkring 2GB
> pr fil.

Det er nu vist 4 GB hvad angår FAT32, men visse programmer kan ikke
gå over 2 GB på FAT-partitioner så grænsen er lidt flydende, så vidt
jeg ved.

Der står lidt om det her: <http://neuron2.net/LVG/filesize.html>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-05 08:46

> Det er nu vist 4 GB hvad angår FAT32, men visse programmer kan ikke
> gå over 2 GB på FAT-partitioner så grænsen er lidt flydende, så vidt
> jeg ved.

det er vist rigtigt, jeg er stødt på den i forbindelse med DVD images.

Fra : Christian Bech

Dato : 30-08-05 12:22

In article <g52cu2-0ib.ln1@G5.reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
>
> Fra diskutility's GUI er det vist ikke muligt at partitionere en disk
> i 2 med henholdsvis én HFS+ og én Fat32 partition. Sig til hvis det er

Jeg ville egentlig lave en disk, der kunne bruges på begge systemer, så
jeg nemt kunne flytte store filer og så en lille HFS+ til backup af
iBooken. Hov, det er vist det, du skriver, men det er vist noget klyt
med det blandede, så jeg er vist kommet frem til:

50 GB til iBook-backup (HFS+)
200 GB fillager HFS+
50 GB til Windows-backup og udveksling mellem Mac og pc (FAT32?)

Lyder det nogenlunde fornuftigt?

> Derfra vil du kunne formatere den som NTFS som kan læses på Mac OS X,
> men ikke skrives på af Mac OS X.

Det er så ikke så praktisk. Jeg vil mest flytte store ting fra Mac'en
til Windows.

> Hvis du vil udnytte en hel stor disk og flytet den frem oig tilbage
> kommer du ikke uden om et fislsystem som kræver tredieparts SW under
> enten Windows, Mac OS X eller dem begge. (eks ext2)

Jeg tror jeg dropper den forkromede flytning og lader den fungere på
Mac'en.

Fra : Christian Bech

Dato : 31-08-05 09:33

> [...]
>
> 50 GB til iBook-backup (HFS+)
> 200 GB fillager HFS+
> 50 GB til Windows-backup og udveksling mellem Mac og pc (FAT32?)

Måske skulle jeg lige stille det egentlige spørgsmål: Hvordan dælen får
jeg formatteret den sådan?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-05 08:45

Christian Bech <nospam@ebbesen.mail.dk> wrote:

> [...]

det skal jeg ikke kunne sige, jeg kender ikke til dine behov for
lagerplads. Vær opmærksom på at du ikke har 300GB til rådighed når
maxtor disken er formateret, men "kun" 279,5GB.

> Måske skulle jeg lige stille det egentlige spørgsmål: Hvordan dælen får
> jeg formatteret den sådan?

Det lyder tilgængæld meget fornuftigt

du skal lige aflæse hvilket device nummer disken får når du slutter
den til din ibog. Jeg vil antage at "disk0" er din ibog disk, "disk1" er
din ibogs optikse drev og FW disken dermed bliver til "disk2".

Det kan du tjekke ved at skriver følgende i en terminal (jeg antager
at du er tilstrækkeligt begavet til at kunne tyde outputtet):

$ sudo diskutil list

såfremt antagelsen om at FW disken identificeres som /dev/disk2 skal
du bruge følgende kommando:

$ sudo diskutil partitionDisk disk2 3 JournaledHFS+ iBook-backup 50G JournaledHFS+ fillager 179.5G MS-DOS Windows-backup 50G

(man diskutil er en overraskende velskrevet man side)

Fra : Christian Bech

Dato : 02-09-05 11:19

In article <qgclu2-tq.ln1@G5.reippuert.dk>,
> [...]

> lagerplads. Vær opmærksom på at du ikke har 300GB til rådighed når
> maxtor disken er formateret, men "kun" 279,5GB.

Det var også et dumt spørgsmål. Kan jeg redde den ved at påstå, at det
gik på om FAT32 kunne fungere til fioludveksling?

> [...]
>
> Det kan du tjekke ved at skriver følgende i en terminal (jeg antager
> at du er tilstrækkeligt begavet til at kunne tyde outputtet):

Det er tvivlsomt. Jeg kørte kommandoen og kunne ikke forså, at outputtet
kun gik på min interne. Så tilsluttede jeg den eksterne...

> $ sudo diskutil list

For en sikkerheds skyld:

[burroughs] cwb% sudo diskutil list
/dev/disk0
#: type name size identifier
0: Apple_partition_scheme *37.3 GB disk0
1: Apple_partition_map 31.5 KB disk0s1
2: Apple_Driver_ATA 32.0 KB disk0s2
3: Apple_Driver_ATA 32.0 KB disk0s3
4: Apple_Patches 256.0 KB disk0s4
5: Apple_HFS Macintosh HD 37.3 GB disk0s5
/dev/disk1
#: type name size identifier
0: FDisk_partition_scheme *279.5 GB disk1
1: Windows_FAT_32 NO NAME 279.4 GB disk1s1

Det ser ud til, at mit optiske drev ikke figurerer?

Ellers tør jeg næsten vove at påstå, at min eksterne er disk1

Arhhh! Det hjalp selvfølgelig at smide noget i det optiske drev:

/dev/disk2
#: type name size identifier
0: CD_partition_scheme Audio CD *686.3 MB disk2
1: CD_DA 232.8 MB disk2s1
2: CD_DA 206.9 MB disk2s2
3: CD_DA 102.3 MB disk2s3
4: CD_DA 144.3 MB disk2s4

Så skulle der vist ikke være nogen tvivl. Men er det ikke lidt
underligt, at drevet er blevet nummer 2?

> [...]
>
> $ sudo diskutil partitionDisk disk2 3 JournaledHFS+ iBook-backup 50G
> JournaledHFS+ fillager 179.5G MS-DOS Windows-backup 50G

Lige en sidste ting: MS-DOS giver FAT32, ikke? NTFS lyder nemlig ikke
som noget for mig.

> (man diskutil er en overraskende velskrevet man side)

Jeg forsøger som regel at tvinge mig igennem man-sider, men jeg havde
ikke lige regnet ud, at dimsen hed diskutil, selv om det er oplagt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-09-05 16:27

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Det var ogs? et dumt sp?rgsm?l. Kan jeg redde den ved at p?st?, at det
> gik p? om FAT32 kunne fungere til fioludveksling?

mod betaling: ja

> Det er tvivlsomt. Jeg k?rte kommandoen og kunne ikke fors?, at outputtet
> kun gik p? min interne. S? tilsluttede jeg den eksterne...

jammen så er du jo netop tilstrækkeligt begavet.

> S? skulle der vist ikke v?re nogen tvivl. Men er det ikke lidt
> underligt, at drevet er blevet nummer 2?

nej

> Lige en sidste ting: MS-DOS giver FAT32, ikke? NTFS lyder nemlig ikke
> som noget for mig.

jo MS-DOS giver i dette tilfælde FAT32

> Jeg fors?ger som regel at tvinge mig igennem man-sider, men jeg havde
> ikke lige regnet ud, at dimsen hed diskutil, selv om det er oplagt.

du skal bare lære dig:

$ man -k emne_du_vide_noget_om

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Christian Bech

Dato : 02-09-05 20:33

In article <1k7mu2-9l.ln1@G5.reippuert.dk>,

> mod betaling: ja

Jeg har sikkert ikke råd.

> jo MS-DOS giver i dette tilfælde FAT32

Det gik forbavsende godt og hutigt, men burde FAT32-partitionen ikke
være synlig på Mac'en? Jeg får kun iBook-backup og fillager op på
skrivebordet.

> du skal bare lære dig:
>
> $ man -k emne_du_vide_noget_om

Dur ikke:

[burroughs] cwb% man jeg vil gerne vide noget om partitionering
No manual entry for jeg
No manual entry for vil
No manual entry for gerne
No manual entry for vide
No manual entry for noget
No manual entry for om
No manual entry for partitionering

Fra : Christian Bech

Dato : 12-09-05 13:09

In article <qgclu2-tq.ln1@G5.reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> wrote:

> $ sudo diskutil partitionDisk disk2 3 JournaledHFS+ iBook-backup 50G
> JournaledHFS+ fillager 179.5G MS-DOS Windows-backup 50G

Øv. Jeg kan ikke få det til at virke. Jeg får lavet partitionerne, men
FAT32 kan ikke mounte på Mac'en, men den er der:

/dev/disk1
#: type name size identifier
0: Apple_partition_scheme *279.5 GB disk1
1: Apple_partition_map 31.5 KB disk1s1
2: Apple_HFS iBook-backup 49.9 GB disk1s3
3: Apple_HFS fillager 179.3 GB disk1s5
4: DOS_FAT_32 50.1 GB disk1s6

Under Windows er der også noget galt. Der fremtræder disken som Maxtor
Locked Disc og den kan ikke låses op.

Kære Doktor Reippuert

Hvad gør jeg galt?