OS 9.2 hosts fil
Fra : Hans

Dato : 26-08-05 14:16

Jeg har lidt problemer med at få hosts til at virke efter hensigten på et OS
9.2.

Der er oprettet en hosts fil i Indstillinger i System Mappen som f.eks. ser
sådan ud:

www.domain1.com A 192.168.1.2
www.domain2.com A 192.168.1.2
www.domain3.com A 192.168.1.2

Det viker på den første record, men ikke på de efterfølgende?

Skal der mon være mellemrum mellem linierne, oder was?

Det skulle meget gerne kunne virke med de ca. 40 domæner som kører på
Intranettet, og jeg ønsker ikke at gå og vedligeholde en DNS-server for at
få det til at virke på en Mac.

Der er heller ingen mulighed for at tilgå wan-adressen fra netværket, da TDC
anvender et spoofingfilter som de ikke vil fjerne på deres SHDSL linier. Kan
godt, men vil ikke var beskeden.

Hans

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 26-08-05 17:11

On Fri, 26 Aug 2005 15:16:27 +0200, Hans wrote:

> Det viker på den første record, men ikke på de efterfølgende?

Hvad har du brugt til at lave hostfilen med?
--
MVH
osv...

Fra : Hans

Dato : 27-08-05 00:02

Frank E. N. Stein wrote:

> Hvad har du brugt til at lave hostfilen med?

En teksteditor så der er ingen uvedkommende karakterer i filen.

Hans

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-08-05 00:27

On Sat, 27 Aug 2005 01:01:54 +0200, Hans wrote:

> En teksteditor så der er ingen uvedkommende karakterer i filen.

Det kan der nu sagtens være. Hvis du fx har lavet den med en editor
under Windows, er linjeskiftet svjh ikke det samme som Mac'en forventer.
Det ville passe meget godt med at det kun er første linje der fungerer.

Det hedder forresten ikke karakterer, men tegn.

--
MVH
osv...

Fra : Hans

Dato : 27-08-05 03:31

Frank E. N. Stein wrote:

> [...]
> under Windows, er linjeskiftet svjh ikke det samme som Mac'en
> forventer. Det ville passe meget godt med at det kun er første linje

Der var ingen problemer med at læse den i Mac'ens egen editor, men derfor
kan der jo godt gemme sig noget snavs alligevel. Jeg prøver at oprette den
på Mac'en i stedet for.

> Det hedder forresten ikke karakterer, men tegn.

Den slags flueknepperi gider jeg slet ikke kommentere.

Hans

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-08-05 10:14

On Sat, 27 Aug 2005 04:30:57 +0200, Hans wrote:

> Der var ingen problemer med at læse den i Mac'ens egen editor, men derfor
> kan der jo godt gemme sig noget snavs alligevel. Jeg prøver at oprette den
> på Mac'en i stedet for.

Hvis det heller ikke virker må vi jo finde på noget andet.

> Den slags flueknepperi gider jeg slet ikke kommentere.

Jo du gjorde.
--
MVH
osv...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-08-05 00:07

Hans <nospam@kvik.org.invalid> wrote:

> Jeg har lidt problemer med at f? hosts til at virke efter hensigten p? et OS
> 9.2.
>
> Der er oprettet en hosts fil i Indstillinger i System Mappen som f.eks. ser
> s?dan ud:
>
> www.domain1.com A 192.168.1.2
> www.domain2.com A 192.168.1.2
> www.domain3.com A 192.168.1.2
>
> Det viker p? den f?rste record, men ikke p? de efterf?lgende?

Hmm... der bør vel ikke være flere A records til samme server. Burde
der ikke være én A record så restens om CNAME's?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-08-05 00:28

On Sat, 27 Aug 2005 01:07:04 +0200, René Frej Nielsen wrote:

> Hmm... der bør vel ikke være flere A records til samme server. Burde
> der ikke være én A record så restens om CNAME's?

Man kan sagtens have mere end en A-record til samme IP.
--
MVH
osv...

Fra : Jesper

Dato : 27-08-05 06:49

> [...]

> anvender et spoofingfilter som de ikke vil fjerne på deres SHDSL linier. Kan

Anvend 127.0.0.1 i stedet for 192.168.1.2 og husk at vælge hostfilen i
TCP/IP kontrolpanelet.

Fra : Hans

Dato : 27-08-05 11:19

Jesper wrote:

> Anvend 127.0.0.1 i stedet for 192.168.1.2 og husk at vælge hostfilen i
> TCP/IP kontrolpanelet.

Det nytter ikke noget at bruge maskinenes egen localhost. Domænerne skal
resolves til webserverens IP-adresse som er 192.168.1.2.

Hans

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-08-05 13:41

Hans <nospam@kvik.org.invalid> wrote:

> Det nytter ikke noget at bruge maskinenes egen localhost. Dom?nerne skal
> resolves til webserverens IP-adresse som er 192.168.1.2.

ville det ikke være lettere med en lokal DNS server på en
maskine på netværket? Så slipper fu for at dimse med hostfiler på alle
maskiner.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Hans

Dato : 27-08-05 14:01

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> ville det ikke være lettere med en lokal DNS server på en
> maskine på netværket? Så slipper fu for at dimse med hostfiler på alle
> maskiner.

Som jeg skrev ønsker vi ikke at vedligeholde en lokal DNS-server. Vi har
meget dårlige erfaringer med Win2003 hvis der gentagne gange bliver nedlagt
og oprettet nye domæner, hvad der ofte sker i firmaet. PC'erne får opdateret
deres hosts via batchkørsel. Det er kun Mac'en som vi lige skal have fod på.

Hans

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-08-05 07:47

> Som jeg skrev ?nsker vi ikke at vedligeholde en lokal DNS-server. Vi har
> meget d?rlige erfaringer med Win2003 hvis der gentagne gange bliver nedlagt
> og oprettet nye dom?ner, hvad der ofte sker i firmaet.

bind kan køre på alle POISX OS'er og bør ikke give den slags problemer.