Idioti: Postfix reinstall
Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 18-08-05 14:25

Hejsa

Jeg har nosset i den ved blindt at følge nedenstående vejledning i at
aktivere postfix, og opdager for sendt, at den jo allerede er installeret på
Tigeren. Så nu vil postfix simpelthen ikke starte. Jeg har med Postfix
Enabler startet postfix, men jeg får stadig ikke svar på port 25. Hvordan
rydder jeg op efter min fejl, og får normaliseret min installation, så jeg
kan få gang i postfix?

http://www.stepwise.com/Articles/Workbench/eart.1.2.html

/JD

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 21-08-05 08:02

Jimmy Damsgård wrote:

> [...]
> rydder jeg op efter min fejl, og får normaliseret min installation, så jeg

Er postfix startet, ps aux i terminalen og led efter postfix, eller er
din router åben på port 25 og 110 ?

Tommy

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 21-08-05 14:36

Jimmy Damsgård wrote:
> [...]
> rydder jeg op efter min fejl, og får normaliseret min installation, så jeg

hvor blindt har du fulgt instruktionerne?
der er nogen af de instruktioner der findes i opskriften der simpelthen
ikke burde virke under Tiger, da Sendmail ikke findes der.
desuden vil du nu muligvis have !TO! postfix og maildrop og/eller
forkerte tal for uid/gid i postfix

> http://www.stepwise.com/Articles/Workbench/eart.1.2.html

disse installations instruktioner er beregnet på 10.0, 10.1 og 10.2 hvor
Sendmail var mta'en - fra 10.3 er postfix mta'en

> /JD

den postfix apple kommer med er version 2.1.5
den er installeret på de sædvanlige unix steder, så det er faktisk bare
at downloade kildekoden og så udføre:
make
sudo make install
efter at have pakket tingene ud.
det eneste du skal passe på er det andet spørgsmål, hvor der bliver
spurgt efter et scratch directory. her skal du svare /tmp/postfix ellers
kan der gå gevaldigt ged i den

for at finde ud af om du har flere instanser af postfix/maildrop så skal
du bruge bruge Netinfo-administrator i Programmer/Hjælpeprogrammer.
maildrop skal overhovedet ikke være der - den korrekte under Tiger er
postdrop
korrekt uid/gid for postfix er 27/27 ; postdrop er gid 28

hvis der er gået totalt ged i den, så er det muligt at genoprette
postfix og postdrop fra bunden af.

Apple er gået væk fra at bruge et emne i StartupItems under Tiger.
Så hvis du har lavet et StartupItem så er det væk med det igen.
I stedet vil du i /System/Library/LaunchDaemons finde
org.postfix.master.plist . Som standard er postfix sat til at lukke ned
igen efter 60 sekunder, så for at få den til at virke konstant skal du
redigere den nævnte plist og fjerne disse to linjer:
<string>-e</string>
<string>60</string>
kig i man 8 master i Terminal for yderligere information

--
Bjarne D Mathiesen
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 21-08-05 22:28

> desuden vil du nu muligvis have !TO! postfix og maildrop og/eller
> forkerte tal for uid/gid i postfix

Det kunne godt se sådan ud.

> disse installations instruktioner er beregnet på 10.0, 10.1 og 10.2 hvor
> Sendmail var mta'en - fra 10.3 er postfix mta'en

Det var også hvad jeg fandt ud af EFTER jeg blev bestormet med fejl:(

> [...]
> det eneste du skal passe på er det andet spørgsmål, hvor der bliver
> spurgt efter et scratch directory. her skal du svare /tmp/postfix ellers

Men er det nødvendigt for mig? Kan jeg ikke blot fjerne den forkerte
installation?

> [...]
> postdrop
> korrekt uid/gid for postfix er 27/27 ; postdrop er gid 28

Jeg har ganske rigtigt både postdrop og maildrop i groups.
groups.postfix står til 23456, groups.postdrop 28, groups.maildrop
23456. Users.postfix står til 23456/23456.

Er det korrekt forstået, at jeg skal slette groups.postfix og
groups.maildrop? users.postfix retter jeg så til 27/27 ?

> Apple er gået væk fra at bruge et emne i StartupItems under Tiger.
> Så hvis du har lavet et StartupItem så er det væk med det igen.

Det er der ikke. Biblioteket er tomt.

> [...]
> igen efter 60 sekunder, så for at få den til at virke konstant skal du
> redigere den nævnte plist og fjerne disse to linjer:

De linier er der ikke. Måske fjernet af Postfix Enabler?

> kig i man 8 master i Terminal for yderligere information

hvad skal jeg interessere mig for?

Lige nu oplever jeg problemet med postfix således, at beskeder kun
leveres lokalt. Dvs. smtp virker perfekt, og er låst på min IP range.
Hvis jeg igennem localhost sender til en OS X bruger, så bliver den fint
leveret, og jeg kan tilgå den via imap. Men sender jeg den gennem en
anden smtp server - f.eks. min udbyders - så forsvinder beskeden
sporløst. Jeg har oprettet et subdomæne samt mx record hos mit webhotel,
der peger på min IP, og i routeren nat'et trafikken til den maskine
postfix kører på.

/JD

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 22-08-05 04:37

Jimmy Damsgård wrote:

> Men er det nødvendigt for mig? Kan jeg ikke blot fjerne den forkerte
> installation?

Jeg ville vælge at re-installere. Så kan du få de rigtige ting indført.
Det overskriver den forkerte installation fuldstændigt.
Og på mine computere tager det omkring 1/2 time at re-kompilere postfix,
så det er ikke det allerstørste tidsforbrug

> [...]
>
> Er det korrekt forstået, at jeg skal slette groups.postfix og
> groups.maildrop? users.postfix retter jeg så til 27/27 ?

fjern groups.maildrop
bevar groups.postdrop med gid 28
bevar groups.postfix med gid 27
bevar users.postfix med uid 27

> Det er der ikke. Biblioteket er tomt.

> De linier er der ikke. Måske fjernet af Postfix Enabler?

Det lyder sandsynligt

> hvad skal jeg interessere mig for?

Det er bare en forklaring på parametrene hvis de havde været der

> [...]
> leveret, og jeg kan tilgå den via imap.

> Men sender jeg den gennem en
> anden smtp server - f.eks. min udbyders - så forsvinder beskeden

Det lyder mystisk !!!

Hvad får du i /var/log/mail.log ?
Prøv denne kommando i Terminal : tail -30f /var/log/mail.log
og send så en email medens du kigger på Terminal vinduet.
Du afbryder tail igen med [ctrl]c
Prøv så de forskellige måder at sende på og se hvilke beskedder du får
fra smtp-serverne.

Det eneste jeg kan se, er at dit ip-nummer er noteret i en enkelt dns
block liste som værende residentiel :
http://njabl.org/cgi-bin/lookup.cgi?query=212.242.202.144
men det burde kun have indvirken hvis du sender direkte til en anden
smtp server - ikke når du går gennem CyberCitys smtp server

Har du sat relayhost rigtigt op i main.cf ?

> Jeg har oprettet et subdomæne samt mx record hos mit webhotel,
> der peger på min IP, og i routeren nat'et trafikken til den maskine
> postfix kører på.

Det har kun virkning for modtagelse af post - har ingen indvirkning
overhovedet på at sende. Men det virker rent umiddelbart som en korrekt
opsætning til at modtage.

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 22-08-05 08:02

> Hvad får du i /var/log/mail.log ?

Aug 22 08:38:25 JayDee postfix/smtpd[3249]: fatal: connect #11 to subsystem
private/rewrite: Permission denied
Aug 22 08:38:26 JayDee postfix/master[50]: warning: process
/usr/libexec/postfix/smtpd pid 3249 exit status 1
Aug 22 08:38:26 JayDee postfix/master[50]: warning:
/usr/libexec/postfix/smtpd: bad command startup -- throttling
Aug 22 08:40:08 JayDee postfix/smtpd[3250]: connect from
cicero0.cybercity.dk[212.242.40.52]
Aug 22 08:40:08 JayDee postfix/smtpd[3250]: warning: connect #1 to subsystem
private/rewrite: Permission denied
Aug 22 08:40:08 JayDee postfix/smtpd[3251]: connect from
cicero1.cybercity.dk[212.242.40.4]
Aug 22 08:40:08 JayDee postfix/smtpd[3251]: warning: connect #1 to subsystem
private/rewrite: Permission denied
Aug 22 08:40:18 JayDee postfix/smtpd[3250]: warning: connect #2 to subsystem
private/rewrite: Permission denied
Aug 22 08:40:18 JayDee postfix/smtpd[3251]: warning: connect #2 to subsystem
private/rewrite: Permission denied
Aug 22 08:40:28 JayDee postfix/smtpd[3250]: warning: connect #3 to subsystem
private/rewrite: Permission denied
Aug 22 08:40:28 JayDee postfix/smtpd[3251]: warning: connect #3 to subsystem
private/rewrite: Permission denied
Aug 22 08:40:38 JayDee postfix/smtpd[3250]: warning: connect #4 to subsystem
private/rewrite: Permission denied
Aug 22 08:40:38 JayDee postfix/smtpd[3251]: warning: connect #4 to subsystem
private/rewrite: Permission denied
Aug 22 08:40:48 JayDee postfix/smtpd[3250]: warning: connect #5 to subsystem
private/rewrite: Permission denied
Aug 22 08:40:48 JayDee postfix/smtpd[3251]: warning: connect #5 to subsystem
private/rewrite: Permission denied
Aug 22 08:40:58 JayDee postfix/smtpd[3250]: warning: connect #6 to subsystem
private/rewrite: Permission denied
Aug 22 08:40:58 JayDee postfix/smtpd[3251]: warning: connect #6 to subsystem
private/rewrite: Permission denied
Aug 22 08:41:08 JayDee postfix/smtpd[3250]: warning: connect #7 to subsystem
private/rewrite: Permission denied
Aug 22 08:41:08 JayDee postfix/smtpd[3251]: warning: connect #7 to subsystem
private/rewrite: Permission denied
Aug 22 08:41:18 JayDee postfix/smtpd[3250]: warning: connect #8 to subsystem
private/rewrite: Permission denied
Aug 22 08:41:18 JayDee postfix/smtpd[3251]: warning: connect #8 to subsystem
private/rewrite: Permission denied
Aug 22 08:41:28 JayDee postfix/smtpd[3250]: warning: connect #9 to subsystem
private/rewrite: Permission denied
Aug 22 08:41:28 JayDee postfix/smtpd[3251]: warning: connect #9 to subsystem
private/rewrite: Permission denied
Aug 22 08:41:38 JayDee postfix/smtpd[3250]: warning: connect #10 to
subsystem private/rewrite: Permission denied
Aug 22 08:41:38 JayDee postfix/smtpd[3251]: warning: connect #10 to
subsystem private/rewrite: Permission denied
Aug 22 08:41:48 JayDee postfix/smtpd[3250]: fatal: connect #11 to subsystem
private/rewrite: Permission denied
Aug 22 08:41:48 JayDee postfix/smtpd[3251]: fatal: connect #11 to subsystem
private/rewrite: Permission denied
Aug 22 08:41:49 JayDee postfix/master[50]: warning: process
/usr/libexec/postfix/smtpd pid 3250 exit status 1
Aug 22 08:41:49 JayDee postfix/master[50]: warning:
/usr/libexec/postfix/smtpd: bad command startup -- throttling
Aug 22 08:41:49 JayDee postfix/master[50]: warning: process
/usr/libexec/postfix/smtpd pid 3251 exit status 1

/JD

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 23-08-05 00:51

Problemet er løst:)