/ Forside / Teknologi / Udvikling / Java / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Java
#NavnPoint
molokyle 3688
Klaudi 855
strarup 740
Forvirret 660
gøgeungen 500
Teil 373
Stouenberg 360
vnc 360
pmbruun 341
10  mccracken 320
Lidt udregninger/algorithmer.
Fra : Martin Mouritzen


Dato : 06-06-01 00:11

Jeg er ved at lave et simpelt spil (mit første)
(som iøvrigt kan ses i meget tidlig beta på
<URL:http://www.nano.dk/games/pong/index.html>)

At få en bold til at hoppe rundt og ramme vægge osv. er rimelig nemt
da det bare er at gange "velocity" med -1.

Men uhm, jeg er rendt ind i lidt problemer med f.eks. at ramme en
firkant - Jeg kan fint regne ud at den rammer f.eks. højre eller
venstre side, men ikke top/bund (hvilket højst sandsynligt er pga.
måden jeg regner det ud på) - fordi conditions for at bolden rammer
højre/venstre side bliver ramt først.

Et andet spørgsmål er hvordan jeg regner ud hvordan en cirkel rammer
en anden cirkel, og derefter regner ud hvor den ene skal ryge hen?

(Jeg vil være tilfreds med at blive kastet en URL til en tutorial
eller lignende i nakken, dem jeg har fundet indtil videre har dog ikke
helt dækket mine behov.)

Gode råd osv. modtages også meget gerne :)
--
Martin Mouritzen. | http://www.trendy.dk
The truth is out there! Does anyone know the URL?

 
 
Janus (07-06-2001)
Kommentar
Fra : Janus


Dato : 07-06-01 10:51


"Martin Mouritzen" <martin@fez.dk> wrote in message
news:9fjp2a$1a6$1@news.cybercity.dk...
>
> Et andet spørgsmål er hvordan jeg regner ud hvordan en cirkel rammer
> en anden cirkel, og derefter regner ud hvor den ene skal ryge hen?
>

Ikke fordi jeg er ekspert i algoritmer, ville jeg mene at du skal til at
kigge lidt på differentialet til ligningen for en cirkel, så du kan regne
cirklernes hældningsgrad ud på berøringspunktet.

Vh Janus



Peter Joergensen (07-06-2001)
Kommentar
Fra : Peter Joergensen


Dato : 07-06-01 11:33

> Ikke fordi jeg er ekspert i algoritmer, ville jeg mene at du skal til at
> kigge lidt på differentialet til ligningen for en cirkel, så du kan regne
> cirklernes hældningsgrad ud på berøringspunktet.

Det kan lade sig gøre, men er nok lidt for besværlig, hvis det er en rund cirkel:

Jeg antager:

Du kender centrum.
Du kender koordinatet til berøringen.

Så har du en vektor, som er 'spejlingslinien' for ind- og udfaldsvinkel. Drej den 90 grader og du har tangentvektoren, som også kunne findes ved differentiering.

/Peter

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste