En mærkelig oplevelse med OSX 10.4
Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 10-08-05 18:46

Hej

Jeg har lige oplevet, hvordan min G3 B&W, med OS X 10.4.2, crasher på
Apples homepage for OSX 10.4.

Der skete det; at skærmen blev dæmpet, og hvorefter jeg blev opfordret
til at reboote min Mac, med enten restart knappen, eller via tænd og
sluk knappen.

Har nogen oplevet noget ligende?

Min G3 B&W, er bestykket med 512MB RAM (To originale Apple moduler og to
andre moduler), en 40GB HD og standart grafikkort, samt det nye Apple
tastatur, samt en MS Basic Optical mus.

Med venlig hilsen

Kent Wormsdorf
--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW,
så må I gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale
konsulent.

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 10-08-05 18:50

Kent Wormsdorf skrev:
> [...]
>
> Min G3 B&W, er bestykket med 512MB RAM (To originale Apple moduler og to
> andre moduler), en 40GB HD og standart grafikkort, samt det nye Apple

Hej igen

Jeg glemte lige, at sige at, jeg benytter Firefox 1.0.6

Mede venlig hilsen

Kent Wormsdorf

Fra : Erik Richard

Dato : 11-08-05 00:27

Hej Kent

Kent Wormsdorf wrote:
> [...]

Som andre har skrevet, så har du haft besøg af 'obersten'...

Sjovt nok oplevede jeg det samme her forleden, da jeg bootede fra min
10.3.9 disk og startede DiskWarrior 3.03 fra CD. Kort efter gentog det
samme sig, da jeg bootede fra Norton Systemworks 3 for at checke min
10.3.9 disk.

Genstart på Norton Systemworks - ingen problemer...

Check lige, om RAM blokkene sidder helt fast i slot'ene.

Hvis det er blandet PC-100 og PC-133, kan det i visse tilfælde give
problemer med OS X 10.2.x og 10.3.x, men det er første gang, jeg hører
om det i forb. med 10.4.x.

Hm, endnu én, der har haft besøg af 'obersten' og som bruger en MS
mus... - Har du MS's software installeret eller bruger du den 'native'
fra OS X?

Jeg véd ikke, om MS musen kan køre native, men jeg véd, at der er endda
meget store problemer med MS's software - endnu værre end med både
Kensingtons og LogiTechs tilsammen.

Så det kunne godt være, at du skulle udskifte din mus til fx. en
Kensington wheelmouse, den kan køre native på X's museinstillinger, men
man får flere programmeringsmuligheder med Mouseworks X, men der _er_
fejl i Mouseworks, der kan få musen til at låse i øverste venstre hjørne...

> Jeg glemte lige, at sige at, jeg benytter Firefox 1.0.6

Tror ikke, det har nogen betydning

mvh. Erik Richard

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 11-08-05 16:09

Erik Richard skrev:
> [...]

> man får flere programmeringsmuligheder med Mouseworks X, men der _er_
> fejl i Mouseworks, der kan få musen til at låse i øverste venstre hjørne...

Hej Erik

RAM blokkene, siger du, hmm. det kunne godt være jeg skal chekke det ved
lejlighed, da der er tale om forskellige moduler, to originale Apple
128MB moduler, et Apacer 128MB modul, og et 128 MB modul, fra en Compaq.

Men om det er PC100, eller PC133, det kan jeg ikke huske mere og System
Profile, angiver alle moduler om ukendte.

Ja, jeg bruger MS's muse software, så det kan da godt være jeg skulle
"kyle det langt væk"

Med venlig hilsen

Kent Wormsdorf

Fra : Erik Richard

Dato : 11-08-05 16:25

Hej Kent

Kent Wormsdorf wrote:

> RAM blokkene, siger du, hmm. det kunne godt være jeg skal chekke det ved
> lejlighed, da der er tale om forskellige moduler, to originale Apple
> 128MB moduler,

Det er formentlig enten Samsung eller Hyundai PC-100. Det var ihvertfald
de to mærker, Apple primært brugte i G3

> et Apacer 128MB modul,

Apacer burde ikke være problemet. Heller ikke blandet PC-100/PC-133

> og et 128 MB modul, fra en Compaq.

Dér tror jeg problemet er. Normalt kører Compaq RAM ikke godt på en Mac.
På de fleste Compaq klodser sidder der en ekstra lille chip, der
dedikerer RAM'en til netop Compaq

> Men om det er PC100, eller PC133, det kan jeg ikke huske mere og System
> Profile, angiver alle moduler om ukendte.

Prøv at slette .plist filen til 'Systemprofil'. Næste gang System Info
åbnes, vil den så opdatere informationerne. Har du også OS 9.x, så slet
indstillingerne til 'Systemprofil' fra indstillingsmappen under OS 9.

> Ja, jeg bruger MS's muse software, så det kan da godt være jeg skulle
> "kyle det langt væk"

Ja, hvis musen kan bruges fuldt ud uden, så vil det være det bedste, -
ellers må du leve med 'hopperiet'...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-08-05 17:03

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Hvis det er blandet PC-100 og PC-133, kan det i visse tilfælde give
> problemer.

Det er altså ikke rigtigt. PC133 opfører sig præcist som PC100 hvis de
ryger i en maskine med 100MHz bus. Det må være en anden grund.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 10-08-05 19:10

Kent Wormsdorf <kwormsdorf@NOSPAMhotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Der skete det; at skærmen blev dæmpet, og hvorefter jeg blev opfordret
> til at reboote min Mac, med enten restart knappen, eller via tænd og

En temmelig bestemt opfordring på 4 sprog, som du ikke kan sidde
overhørig?
Det er en kernel panic: Det ultimative systemnedbrud på OS X

> Min G3 B&W, er bestykket med 512MB RAM (To originale Apple moduler og to
> andre moduler), en 40GB HD og standart grafikkort, samt det nye Apple
> tastatur, samt en MS Basic Optical mus.

Kernel panics opstår ofte som følge af fejl på RAM eller tilsluttede USB
enheder. Hvis du oplever det igen, så prøv dig frem med at pille
ram-klodserne ud - en ad gangen.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 10-08-05 20:24

Kaj Christiansen skrev:

> [...]
>

> Kernel panics opstår ofte som følge af fejl på RAM eller tilsluttede USB
> enheder. Hvis du oplever det igen, så prøv dig frem med at pille

Hej Kaj

Ja, på fire sprog.

Det sjove er, at det er første gang, jeg oplever det og, at jeg ikke har
nogen problemer andre steder.
Jeg benytter min G3 lige nu, hvor jeg skriver dette.

Jeg har dog lidt problemer, med min mus, der "hopper" en gang imellem,
men efter jeg har købt en ganske almindelig blå musemåtte, har jeg kun
sjælden det problem.

Med venlig hilsen

Kent Wormsdorf

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-08-05 21:52

> [...]

> Jeg har dog lidt problemer, med min mus, der "hopper" en gang imellem,
> men efter jeg har købt en ganske almindelig blå musemåtte, har jeg kun

kan det skyldes en dårlig forbindelse? prøv at lægge mærke til om der
skrives til console.log eller system.log næste gang du oplever at
musen hopper. Har du andre USB enheder på end mus og tastatur?

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 11-08-05 16:12

Morten Reippuert Knudsen skrev:
> [...]

> skrives til console.log eller system.log næste gang du oplever at
> musen hopper. Har du andre USB enheder på end mus og tastatur?

Hej Morten

Det vil jeg lige prøve at holde øje med.

Jeg har ikke andet end min Acer CD brænder på USB'en, udover mus og
tastatur.

Med venlig hilsen

Kent Wormsdorf

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-08-05 21:49

> [...]

> Der skete det; at skærmen blev dæmpet, og hvorefter jeg blev opfordret
> til at reboote min Mac, med enten restart knappen, eller via tænd og

det er en kernepanik, har Apple ikke fået gjort den elegant?

> Har nogen oplevet noget ligende?

ikke pga af websurfning, jeg tror ikke det skyldes det.

> Min G3 B&W, er bestykket med 512MB RAM (To originale Apple moduler og to
> andre moduler), en 40GB HD og standart grafikkort, samt det nye Apple
> tastatur, samt en MS Basic Optical mus.

USB er ikke en ualmindelig årsag til kernepanikker på Mac OS X,
desværre er det ofte lidt svært at replikere. Såfremt der sker igen
bør du lægge mærke til hvad der sker nnden da.

Hvad siger "dmessage"? Årsagen til panikken bør være skrevet til log
filerne. Hvis der er gået lang t id siden du rebootede maskinen er det
muligt at dmessage beskeden er væk.

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 11-08-05 16:16

> [...]

> Hvad siger "dmessage"? Årsagen til panikken bør være skrevet til log
> filerne. Hvis der er gået lang t id siden du rebootede maskinen er det

Ja, det er meget elegant.

Jeg prøver, at pille CD brænderen af systemet, så må vi se.

Med venlig hilsen

Kent Wormsdorf

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-08-05 17:07

Kent Wormsdorf <kwormsdorf@nospamhotmail.com> wrote:

> Jeg prøver, at pille CD brænderen af systemet, så må vi se.

Det lyder som en god ide (men du vil kun kunne lokalisere problemet
hvis du kan replikere kernepanikken, med mindre crash informationerne
stadig er tilgængelige i dmesg)

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 11-08-05 16:35

Kent Wormsdorf skrev:
> [...]
>
> Min G3 B&W, er bestykket med 512MB RAM (To originale Apple moduler og to
> andre moduler), en 40GB HD og standart grafikkort, samt det nye Apple

Hej alle sammen

Jeg har lige "smidt" MS muse software ud, og har der efter lige være
inde på Apple's MacOSX hjemmeside, uden problemer.

Med hensyn til RAM, så vil jeg ikke lige udskifte Compaq modulet endnu,
da jeg lige vil se om det var MS softwaren, der var skyld i både
crash'et og i min mus's hopperi.

Men under alle omstændigheder, tak for hjælpen og de forskellige forslag.

Med venlig hilsen

Kent Wormsdorf

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 14-08-05 17:51

in article 4fKKe.64444$Fe7.205487@news000.worldonline.dk, Kent Wormsdorf at
kwormsdorf@NOSPAMhotmail.com wrote on 11/08/05 17:35:

> [...]

> crash'et og i min mus's hopperi.
>
> Men under alle omstændigheder, tak for hjælpen og de forskellige forslag.

Hej igen

Jeg har over denne weekend testet min G3 B&W, og har ikke oplevet nogen
problemer.