Kinesisk på Dansk Mac???
Fra : Lars Brink

Dato : 10-08-05 10:24

Hej!

Vi har fået en opgave hvor der skal sættes tryksager op på kinesisk.

Før vi går ind i det vil jeg lige høre om der er nogen der ved om det
overhovedet kan lade sig gøre at sætte kinesisk tekst op på en dansk Mac?

Skrifttyperne er nok ikke noget problem - men hvad når det skal
skrives/læses bagfra og nedfra og op? ... kan det overhovedet håndteres på
vores maskineri...? kan det klares med et kinesisk tastatur?

Hilsen fra Lars

Fra : Erik Richard

Dato : 10-08-05 20:42

Hej lars

Lars Brink wrote:
> Vi har fået en opgave hvor der skal sættes tryksager op på kinesisk.
>
> Før vi går ind i det vil jeg lige høre om der er nogen der ved om det
> overhovedet kan lade sig gøre at sætte kinesisk tekst op på en dansk Mac?

Ja, det er muligt både med OS X og med OS 9.2.2. På OS 9.x skal både CLK
- Simplified Chenese Language Kit og TCLK - Traditional Chinese Language
Kit være installeret.

> Skrifttyperne er nok ikke noget problem - men hvad når det skal
> skrives/læses bagfra og nedfra og op? ... kan det overhovedet håndteres på
> vores maskineri...? kan det klares med et kinesisk tastatur?

Både OS X og 9.x indeholder en hel del kinesiske skrifttyper både til
CLK og TCLK. Desuden er OS X fuldt OTF (Open Type Face) kompatibel.

Til det rent praktiske vil jeg klart anbefale, at I kører med OS X, men
med OS 9.2.2 installeret til at bruges i 'Classic Mode'. Samt at i
anskaffer jer NisusWriter 6.5 (fuld Unicode komp.) til OS 9.x og evt.
også Mellel 1.9.x (fuld Unicode komp.) til OS X, - den nye NisusWriter
Express 2.1.3 er endnu ikke helt udbygget til fx. de asiatiske sprog,
men den kan dog bruges og desuden også en fuld Acrobat, hvis I ikke
allerede har det. Det tyske program RagTime 5.65 (fuld Unicode komp.)
kan faktisk også bruges istedet for fx. Mellel.

Både RagTime, Mellel og NisusWriter kan gemme direkte til PDF, der så
kan importeres til fx. Quark eller InDesign.

I øvrigt kan jeg da tilføje, at jeg lige har fåett den nyeste betaver.
af vores NisusWriter Express, og det ser faktisk godt ud allerede nu.
Den er væsentlig forbedret i brug af de forskellige sprogstyringer til
især de asiatiske sprog. Så det skule måske være den, I skulle vælge
fremfor Mellel.

Demoer af alle fire programmer kan hentes bl.a. på versiontracker.com.

mvh. Erik Richard

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Lars Brink

Dato : 11-08-05 08:51

Tak for KÆMPE hjælp Erik...det er totalt pænt af dig