Kan ikke se memory stick i kortlæser under~
Fra : Finn A. Hansen

Dato : 06-08-05 19:29

Men den kan ses i kontrolpanelet med korrekt angivelse af størrelse på
sticken. Hvordan får jeg adgang til den? Den dukker ikke op på
skrivebordet, og hverken i Hjælp, hos Apple eller i Google Groups har
jeg kunnet finde en forklaring. Jeg har fundet nogle filer/arkiver hos
Apple, der skal smides i mappen Udvidelser, men 9.2 burde da kunne se
hukommelsesenheder som MMC, Memory Stick etc. uden alt det gøgl?

VH
Finn A. Hansen

Fra : Erik Richard

Dato : 06-08-05 21:51

Hej Finn

Finn A. Hansen wrote:
> Men den kan ses i kontrolpanelet med korrekt angivelse af størrelse på
> sticken.

'Kontrolpanel' - hvilket kontrolpanel? - du mener vel i 'Systemprofil'?

> Hvordan får jeg adgang til den? Den dukker ikke op på
> skrivebordet, og hverken i Hjælp, hos Apple eller i Google Groups har
> jeg kunnet finde en forklaring.

Du kan evt. prøve at genopbygge skrivebordet ved at holde COM+ALT nede,
når opstartsbjælken er begyndt at bevæge sig. Sørg for, at kortet er sat
i læseren, og at den er aktiv - altså i USB stikket - med strømmen sat
til, hvis det er en kortlæser, der bruger seperat strømforsyning.

Selve kortlæseren skal være af en type, der er både USB 1.1 _og_ 2.0
kompatibel. OS 9.x læser _kun_ USB 1.1, mens OS X - alle ver. - læser
både USB 1.1 og 2.0.

Hvis der står noget om 'OHCI' ver. på kortlæseren, skal den være mindre
end 2.01 - helst kun 1,8 for at være sikker på kompatibilitet.

> Jeg har fundet nogle filer/arkiver hos
> Apple, der skal smides i mappen Udvidelser, men 9.2 burde da kunne se
> hukommelsesenheder som MMC, Memory Stick etc. uden alt det gøgl?

Nej, det er ikke noget 'gøgl'. De udv. skal bruges, når der tilsluttes
USB enheder til OS 9.x.

Du skal have flg. udvidelser og arkiver i din udvidelsesmappe:
USB Support
USB Floppy Enabler *)
USB Device Extension
USB Software Locator

Desuden skal også disse 3 udvidelser / arkiver være i udvidelsesmappen:
HID Library
SerialShimLib
EnetShimLib

Udover dem skal du installere medfølgende udvidelser, hvis der er
sådanne med kortlæseren.

*) Nogle kortlæsere opfører sig faktisk, som om de var et eksternt
floppydrev.

De udvidelser / arkiver, jeg selv bruger i mit OS 9.2.2 system, er ikke
fra den originale OS 9.2.x installer, men fra en Apple pakke - 'USB
Driver Developer Kit'. I disse arkiver er der medtaget langt flere drev
/ USB enheder end dem, der er i selve installeren. Så hvis du vil have
dem, så send mig bare en mail off-list til
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>, så returnerer jeg den med udvidelserne
vedhæftet, og du er fri for selv at skulle hente hele USB DDK pakken og
finde udvidelserne.

Læg dem i udv.mappen og selvom du får at vide, at der allerede findes
nyere emner, skal du blot klikke 'Erstat'. En god idé er derefter at
køre OS 9.2.2 opdateringen igen, da de her arkiver så vil blive
opdaterede også, uden at de enheder der ligger i dem vil blive slettede.
Efter en genstart, skulle det så meget gerne virke.

mvh. Erik Richard

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Finn A. Hansen

Dato : 07-08-05 14:49

Tak, har skrevet til dig.