/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Firefox til OS 9??
Fra : Jørgen Angel


Dato : 05-08-05 10:43


Jeg klynger mig desperat til OS 9.2.2 på min G4. Jeg vil så nødigt til
at skifte programmer ud ved at gå på OS X. Maskinen virker stort set
upåklageligt - if it ain't broken - why fix it?

Jeg er medlem af en fotoklub for at have adgang til mørkekammer. Det
tidligere bookingsystem fungerede fint, men der er nu kommet et rasende
smart system - som jeg ikke kan bruge. Det nye website er optimeret til
Internet Explorer 5.5/6.0 og Firefox 1.0.
Jeg har den højeste version af IE der kan køre på OS 9 (5.1.7).
Når jeg læser om Firefox forstår jeg at den kun kan køre på OS X. Det
eneste der smager lidt af fugl, (til OS 9) er Mozilla 1.2.1, har jeg
forstået.

Hvis jeg ikke vil op på OS X, er min eneste løsning så at melde mig ud
af fotoklubben?

Jeg kan heller ikke bruge TDCs Regningsservice. TDC skriver sjovt nok:

Hvis du har OS 9 bør du installere den nyeste browser til det system:
Netscape 7.2 (Mac OS X)

Det giver vist ikke rigtig mening.

Når man nu er en håbløs gammel bagstræberisk mand med OS 9, må man så
bare acceptere at leve i sin, stort set, velfungerende boble?

Med venlig hilsen

Jørgen Angel
www.angel.dk

 
 
Christian Bech (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 05-08-05 11:50

In article <1h0tkfv.5e884trb6y2aN%angelFJERN@inet.uni2.dk>,
angelFJERN@inet.uni2.dk (Jørgen Angel) wrote:

> Jeg klynger mig desperat til OS 9.2.2 på min G4. Jeg vil så nødigt til
> at skifte programmer ud ved at gå på OS X. Maskinen virker stort set
> upåklageligt - if it ain't broken - why fix it?

Lige meget hvor velfungerende en OS 9 jeg kunne få, så vil jeg aldrig gå
tilbage. Jeg vil hellere gå til XP. Dermed ikke være sagt, at jeg ikke
forstår dine bevæggrunde. Specielt hvis du ikke har prøvet andet.


> Hvis jeg ikke vil op på OS X, er min eneste løsning så at melde mig ud
> af fotoklubben?

En helt anden løsning kunne være at købe en billig, brugt pc eller
installere Virtual PC - jeg vil dog ikke anbefale det sidste.


> Jeg kan heller ikke bruge TDCs Regningsservice. TDC skriver sjovt nok:
>
> Hvis du har OS 9 bør du installere den nyeste browser til det system:
> Netscape 7.2 (Mac OS X)

Jeg kan ikke direkte svare på dit spørgsmål, men har du forsøgt dig med
andre browsere? Det var da værd at prøve med Netscape 7.0.2, WAMCOM,
iCab osv.:
<http://www.versiontracker.com/php/search.php?mode=basic&action=search&st
r=%22web+browser%22&plt%5B%5D=macos&x=0&y=0>


> Det giver vist ikke rigtig mening.

Det giver mening for så vidt, at TDC ikke finder det ulejligheden værd
at give OS 9 brugere en ordentlig service. Imidlertid er de meget
venlige, så skriv til dem, bed om en forklaring og få dem til at rette
det.



> Når man nu er en håbløs gammel bagstræberisk mand med OS 9, må man så
> bare acceptere at leve i sin, stort set, velfungerende boble?

Du må nok også leve med at den boble bliver mere og mere iltfattig.
Windowsbrugere med 98 eller NT oplever sikkert også problemer, men det
er naturligvis mere markant med OS 9, fordi det stort set er et dødt
system.

Thorbjoern Ravn Ande~ (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 05-08-05 16:25

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> writes:

> Jeg kan ikke direkte svare på dit spørgsmål, men har du forsøgt dig med
> andre browsere? Det var da værd at prøve med Netscape 7.0.2, WAMCOM,

Erik Richard skrev på et tidspunkt en del om en alternativ version af
Mozilla til OS 9. Det var måske en god ide?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Christian Bech (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 05-08-05 23:44

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> writes:
>
> > Jeg kan ikke direkte svare på dit spørgsmål, men har du forsøgt dig med
> > andre browsere? Det var da værd at prøve med Netscape 7.0.2, WAMCOM,
>
> Erik Richard skrev på et tidspunkt en del om en alternativ version af
> Mozilla til OS 9. Det var måske en god ide?

Så vidt jeg husker er det den, der hedder WAMCOM.

--
Christian

Erik Richard (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Erik Richard


Dato : 05-08-05 23:49

Hej christian

Ja, og jeg har skam også svaret Jørgen...
mvh. Erik Richard

Christian Bech wrote:
> Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:
>>Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> writes:
>>>Jeg kan ikke direkte svare på dit spørgsmål, men har du forsøgt dig med
>>>andre browsere? Det var da værd at prøve med Netscape 7.0.2, WAMCOM,
>>
>>Erik Richard skrev på et tidspunkt en del om en alternativ version af
>>Mozilla til OS 9. Det var måske en god ide?
>
> Så vidt jeg husker er det den, der hedder WAMCOM.

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Jørgen Angel (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 07-08-05 11:43

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:


> En helt anden løsning kunne være at købe en billig, brugt pc

Fruen har lige købt en PC labtop - det var selvfølgelig en ide at bruge
den.


>
> > Jeg kan heller ikke bruge TDCs Regningsservice. TDC skriver sjovt nok:
> >
> > Hvis du har OS 9 bør du installere den nyeste browser til det system:
> > Netscape 7.2 (Mac OS X)
>
> Jeg kan ikke direkte svare på dit spørgsmål, men har du forsøgt dig med
> andre browsere? Det var da værd at prøve med Netscape 7.0.2,

Jeg troede ikke Netscape 7.2 kunne køre på OS9 - hvilket blev
understøttet af TDCs parentes med Mac OS X. Det var derfor jeg sagde
det ikke gav mening - altså at anbefale et OSX program til OS9 brugere.

Jørgen

Christian Bech (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 08-08-05 08:37

In article <1h0xc16.1gc0u1cbq09r8N%angelFJERN@inet.uni2.dk>,
angelFJERN@inet.uni2.dk (Jørgen Angel) wrote:

> Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:
>
>
> > En helt anden løsning kunne være at købe en billig, brugt pc
>
> Fruen har lige købt en PC labtop - det var selvfølgelig en ide at bruge
> den.

Ja, men det er selvfølgelig ikke den mest optimale løsning.

> > > Jeg kan heller ikke bruge TDCs Regningsservice. TDC skriver sjovt nok:
> > >
> > > Hvis du har OS 9 bør du installere den nyeste browser til det system:
> > > Netscape 7.2 (Mac OS X)
> >
> > Jeg kan ikke direkte svare på dit spørgsmål, men har du forsøgt dig med
> > andre browsere? Det var da værd at prøve med Netscape 7.0.2,
>
> Jeg troede ikke Netscape 7.2 kunne køre på OS9 - hvilket blev
> understøttet af TDCs parentes med Mac OS X. Det var derfor jeg sagde
> det ikke gav mening - altså at anbefale et OSX program til OS9 brugere.

Det gør 7.2 heller ikke, men 7.0.2 gør. Om ikke andet er det da et
forsøg værd.

Villy Erichsen (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Villy Erichsen


Dato : 05-08-05 12:46

In article <1h0tkfv.5e884trb6y2aN%angelFJERN@inet.uni2.dk>, Jørgen
Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Jeg klynger mig desperat til OS 9.2.2 på min G4. Jeg vil så nødigt til
> at skifte programmer ud ved at gå på OS X. Maskinen virker stort set
> upåklageligt - if it ain't broken - why fix it?
>
> Når man nu er en håbløs gammel bagstræberisk mand med OS 9, må man så
> bare acceptere at leve i sin, stort set, velfungerende boble?
>
Nej da. Begge systemer kører upåklageligt sideløbende på samme
partition.
De fleste OS 9 programmer fungerer fint under Classic - men enkelte
kræver opstart i OS 9.
Så den konstellation har jeg kørt med i flere år nu - men pas på - du
bliver mere og mere glad for OS X

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Erik Richard (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Erik Richard


Dato : 05-08-05 16:55

Hej Jørgen

Jørgen Angel wrote:
> Jeg klynger mig desperat til OS 9.2.2 på min G4. Jeg vil så nødigt til
> at skifte programmer ud ved at gå på OS X. Maskinen virker stort set
> upåklageligt - if it ain't broken - why fix it?
>
> Jeg er medlem af en fotoklub for at have adgang til mørkekammer. Det
> tidligere bookingsystem fungerede fint, men der er nu kommet et rasende
> smart system - som jeg ikke kan bruge. Det nye website er optimeret til
> Internet Explorer 5.5/6.0 og Firefox 1.0. [...]

Du kan bruge flg. Mozilla versioner på OS 9.x
WaMCom 1.3.1 - browser, mail, news, chat
<http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/341694/wamcom-131-macos9-20030723.sit>
Mozilla 1.2.1 - browser, mail, news, chat
<http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/227043/mozilla-macos9-1.2.1-full.bin>

Begge fungerer godt på OS 9.2.x, men WaMCom 1.3.1 er noget hurtigere end
Mozilla 1.2.1

Begge programmer kan importere og lagre alle dine Explorer bookmarks og
OutlookExpress mailadresser.

> Hvis jeg ikke vil op på OS X, er min eneste løsning så at melde mig ud
> af fotoklubben?

du ku' jog også installere 10.3.x eller 10.4.x og køre dem sideløbende.

> Jeg kan heller ikke bruge TDCs Regningsservice. TDC skriver sjovt nok:
>
> Hvis du har OS 9 bør du installere den nyeste browser til det system:
> Netscape 7.2 (Mac OS X)
>
> Det giver vist ikke rigtig mening.

Nej, og TDC vil ikke ændre det. Jeg har henvendt mig flere gange ang.
bl.a. dette på vegne af kunder. Fik kort og godt beskeden - '...skift
til en Windows maskine, det bliver ikke ændret...'

> Når man nu er en håbløs gammel bagstræberisk mand med OS 9, må man så
> bare acceptere at leve i sin, stort set, velfungerende boble?

Hvis du vil/kan, kunne du jo købe en HD mere og installere X på den,
hvis du ikke vil have systemerne blandet.

Og i øvrigt så lever jeg også godt i min 'boble', - jeg brug3r stadig
ca. 70% OS 9.x og kun 30% OS X. - Jeg har ikke lyst til at ofre mange
tusind kroner på at crossgrade / købe nye versioner, så længe de gamle
opfylder mine behov 100%!

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Jørgen Angel (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 07-08-05 11:43

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

>
> Nej, og TDC vil ikke ændre det. Jeg har henvendt mig flere gange ang.
> bl.a. dette på vegne af kunder. Fik kort og godt beskeden - '...skift
> til en Windows maskine, det bliver ikke ændret...'

Har skrevet til dem men ikke hørt fra dem.


>

>
> Hvis du vil/kan, kunne du jo købe en HD mere og installere X på den,
> hvis du ikke vil have systemerne blandet.

Jeg har en HD mere i maskinen, den kunne jeg lægge OSX på.


Christian Bech (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 08-08-05 08:39

In article <42f38b9d$0$7389$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> > Hvis du har OS 9 bør du installere den nyeste browser til det system:
> > Netscape 7.2 (Mac OS X)
> >
> > Det giver vist ikke rigtig mening.
>
> Nej, og TDC vil ikke ændre det. Jeg har henvendt mig flere gange ang.
> bl.a. dette på vegne af kunder. Fik kort og godt beskeden - '...skift
> til en Windows maskine, det bliver ikke ændret...'

Mener du, at de ikke vil ændre en fejlmeddelelse, der er fjollet? I
dette tilfælde er der jo ikke tale om, at skifte til Windows. Blot til
et moderne styresystem.

Finn A. Hansen (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Finn A. Hansen


Dato : 05-08-05 18:02

Min erfaring: til Mac OS 9 er man nødt til at have en stribe browsere:
Explorer 5.1, Opera 6, Netscape 7 og Mozilla 1.3. Men godt bliver det
aldrig. OS 9 er en død sild.

VH
Finn A. Hansen

Jørgen Angel (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 07-08-05 11:43

Tak for de forskellige forslag og kommentarer.
Jeg har jo her i gruppen set hvor mange der har haft problemer med OSX.
Når jeg har talt med folk for hvem Mac'en er et arbejdsredskab mere end
en interesse, og fortalt at jeg stadig var på OS9, har kommentaren ofte
været "Bliv endelig ved med det så længe du kan". Og så er der det med
mine programmer der ikke kan køre på OSX.
Men det kan da være at løsningen er OS X til at køre Firefox fra - og
andre der ikke kan køre på OS9.

Men jeg vil godt lige høre om de alternativer til Firefox som der er
nævnt - WaMCom 1.3.1 og Mozilla 1.2.1. Når et site kræver Firefox kan
de to nævnte så fungere på det site?

Som OSX foreslår Erik Richard 10.3.x eller 10.4.x. Hvilken af dem skal
jeg vælge? Hvad er forskellen? Kan man overhovedet købe et af de to -
det går jo så hurtigt med at udgive højere versionsnumre.

Tak,
Jørgen

Preben Bødker Nielse~ (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Preben Bødker Nielse~


Dato : 07-08-05 17:49

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Tak for de forskellige forslag og kommentarer.
> Jeg har jo her i gruppen set hvor mange der har haft problemer med OSX.

!
En nyhedsgruppe, hvor folk primært efterspørger løsninger på problemer,
giver vel ofte et skævt billede af virkeligheden.
OSX har altså nærmest ingen problemer i forhold til OS9.

> Når jeg har talt med folk for hvem Mac'en er et arbejdsredskab mere end
> en interesse, og fortalt at jeg stadig var på OS9, har kommentaren ofte
> været "Bliv endelig ved med det så længe du kan".

Jeg kender _ingen_ profesionelle macbrugere, som ikke er skiftet.

> Og så er der det med
> mine programmer der ikke kan køre på OSX.

Kan de ikke køre i Claissic (MacOS9 under OSX)?

> Men jeg vil godt lige høre om de alternativer til Firefox som der er
> nævnt - WaMCom 1.3.1 og Mozilla 1.2.1. Når et site kræver Firefox kan
> de to nævnte så fungere på det site?

Som udgangspunkt; ja.
Vælg een af dem.

> Som OSX foreslår Erik Richard 10.3.x eller 10.4.x. Hvilken af dem skal
> jeg vælge? Hvad er forskellen? Kan man overhovedet købe et af de to -
> det går jo så hurtigt med at udgive højere versionsnumre.

OSX 10.4 Tiger er seneste version.
10.3 Panther den forrige.
Nyeste er selvfølgelig dyrest. 10.3 kan du måske få billigt brugt.
Din G4 kan køre begge.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg
preben AT ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM/Skype prebenbodker

Jørgen Angel (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 08-08-05 08:05

Preben Bødker Nielsen <spam@events.dk> wrote:


>
> Jeg kender _ingen_ profesionelle macbrugere, som ikke er skiftet.

Men de var altså misundelige over jeg stadig kørte på OS9 - så længe det
varer

>
> > Og så er der det med
> > mine programmer der ikke kan køre på OSX.
>
> Kan de ikke køre i Claissic (MacOS9 under OSX)?

Det vil så vise sig


>
> > Men jeg vil godt lige høre om de alternativer til Firefox som der er
> > nævnt - WaMCom 1.3.1 og Mozilla 1.2.1. Når et site kræver Firefox kan
> > de to nævnte så fungere på det site?
>
> Som udgangspunkt; ja.

Interessant. Jeg troede at når et site krævede mindst Firefox, som jo er
nyere end Mozilla 1.2.1, så fungerede det ikke på Mozilla 1.2.1.



Tak,
Jørgen

Erik Richard (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Erik Richard


Dato : 07-08-05 22:03

Hej Jørgen

Jørgen Angel wrote:
> Tak for de forskellige forslag og kommentarer.
> Jeg har jo her i gruppen set hvor mange der har haft problemer med OSX.
> Når jeg har talt med folk for hvem Mac'en er et arbejdsredskab mere end
> en interesse, og fortalt at jeg stadig var på OS9, har kommentaren ofte
> været "Bliv endelig ved med det så længe du kan". Og så er der det med
> mine programmer der ikke kan køre på OSX.
> Men det kan da være at løsningen er OS X til at køre Firefox fra - og
> andre der ikke kan køre på OS9.

Hvis din maskine ligger på 500mhz eller højere, vil du ikke kunne mærke
forskel, hvis du under OS X 10.3.x eller 10.4.x kører i classic mode -
altså med OS 9.x startet og med fuld adgang til 99.999% af alle OS 9
programmer. - Indtil nu er jeg kun stødt på _ét_ eneste program, der
ikke vil køre i classic mode, og det er infoprogrammet/kontrolpanelet
'Snitch'. - Det er jeg så til gengæld også ked af, da det er et program,
jeg bruger meget...

> Men jeg vil godt lige høre om de alternativer til Firefox som der er
> nævnt - WaMCom 1.3.1 og Mozilla 1.2.1. Når et site kræver Firefox kan
> de to nævnte så fungere på det site?

WaMCom findes også i en WaMCom X 1.3.1. Og Mozilla er nu oppe i en ver.
1.7.5 i 'final release', og en 1.8 i beta. Der er ingen forskel på 1.7.x
og Firefox som browser. Mozilla er som WaMCom X og til OS 9.x en
kombineret web+mail browser. Mozilla 1.2.1 kører ikke godt på 10.3.x og
nyere

> Som OSX foreslår Erik Richard 10.3.x eller 10.4.x. Hvilken af dem skal
> jeg vælge? Hvad er forskellen? Kan man overhovedet købe et af de to -
> det går jo så hurtigt med at udgive højere versionsnumre.

Som sagt, hvis din maskine er på 500mhz eller mere, så bør du købe en
10.4. Det er seneste butiksver., Opdateringerne til 10.4.2 skal du hente
hos Apple. Her vil jeg klartt anbefale at downloade 'combo updates'
fremfor at bruge 'Softwareopdatering', - selvom de er større, så er man
100% sikker på, at alt altid blvier opdateret korrekt.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Jørgen Angel (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 08-08-05 08:05

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Hej Jørgen
>
> Hvis din maskine ligger på 500mhz eller højere, vil du ikke kunne mærke
> forskel, hvis du under OS X 10.3.x eller 10.4.x kører i classic mode

Den er på 533 MHz


>
> Som sagt, hvis din maskine er på 500mhz eller mere, så bør du købe en
> 10.4. Det er seneste butiksver.,

Jeg har altid kørt med (international) engelsk system - og min
kamerasoftware kan ikke køre på DK OS. På nettet har jeg fundet
versioner der hedder UK. I gamle dage var der forskel på International
English og UK English. Er der stadig det?

> Opdateringerne til 10.4.2 skal du hente
> hos Apple. Her vil jeg klartt anbefale at downloade 'combo updates'
> fremfor at bruge 'Softwareopdatering', - selvom de er større, så er man
> 100% sikker på, at alt altid blvier opdateret korrekt.
>

Tak for tip
Jørgen

Christian Bech (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 08-08-05 08:59

In article <1h0ywwf.1dxlhmbfax6m8N%angelFJERN@inet.uni2.dk>,
angelFJERN@inet.uni2.dk (Jørgen Angel) wrote:

> > Som sagt, hvis din maskine er på 500mhz eller mere, så bør du købe en
> > 10.4. Det er seneste butiksver.,
>
> Jeg har altid kørt med (international) engelsk system - og min
> kamerasoftware kan ikke køre på DK OS. På nettet har jeg fundet
> versioner der hedder UK. I gamle dage var der forskel på International
> English og UK English. Er der stadig det?

Du mener hvilken du skal købe? Alle sprogpakker ligger på den samme DVD,
så du bestemmer dig bare for, hvilket sprog du vil have under
installationen.

Preben Bødker Nielse~ (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Preben Bødker Nielse~


Dato : 08-08-05 09:09

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> In article <1h0ywwf.1dxlhmbfax6m8N%angelFJERN@inet.uni2.dk>,
> angelFJERN@inet.uni2.dk (Jørgen Angel) wrote:
>
> > > Som sagt, hvis din maskine er på 500mhz eller mere, så bør du købe en
> > > 10.4. Det er seneste butiksver.,
> >
> > Jeg har altid kørt med (international) engelsk system - og min
> > kamerasoftware kan ikke køre på DK OS. På nettet har jeg fundet
> > versioner der hedder UK. I gamle dage var der forskel på International
> > English og UK English. Er der stadig det?
>
> Du mener hvilken du skal købe? Alle sprogpakker ligger på den samme DVD,
> så du bestemmer dig bare for, hvilket sprog du vil have under
> installationen.

Det sprog man vælger inden installationen starter, er kun et spørgsmål
om hvilket sprog installationsvejledningen vises i.
Det færdiginstallerede OSX indeholder alle sprogpakker.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg
preben AT ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM/Skype prebenbodker

Christian Bech (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 08-08-05 09:54

In article <1h0z02s.xhsy1x1ckm3bfN%spam@events.dk>,
spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote:

> Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> > Du mener hvilken du skal købe? Alle sprogpakker ligger på den samme DVD,
> > så du bestemmer dig bare for, hvilket sprog du vil have under
> > installationen.
>
> Det sprog man vælger inden installationen starter, er kun et spørgsmål
> om hvilket sprog installationsvejledningen vises i.
> Det færdiginstallerede OSX indeholder alle sprogpakker.

Men er det ikke under installationen af man vælger sprogpakken? Jeg kan
i hvert fald ikke erindre, at jeg har rodet med det efterfølgende.

Karl Antz (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Karl Antz


Dato : 08-08-05 10:23

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Men er det ikke under installationen af man vælger sprogpakken? Jeg kan
> i hvert fald ikke erindre, at jeg har rodet med det efterfølgende.

Sprogpakkerne bliver allesammen _installerede_ - medmindre du
udtrykkeligt vælger dem fra.

Vis du siden ændre sproget, går du i
Systempreferences(Systemindstillinger)/International og trækker det
ønskede sprog til toppen af listen. Alle derefter åbnede programmevil,
såfremt de har den pågældende sprogpakke (hvilket fx alle
Appleprogrammer men ikke MS Office), være i det valgte sprog; og enter
en log-ud vil også Finder være på det ønskede sprog.

Du kan sæføli osse snyde ved at tvangslukke for Finder uden at logge ud
- så vil osse den genstarte i det ønskede sprog.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th
2300 København S

Erik Richard (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Erik Richard


Dato : 08-08-05 13:50

Hej Christian

Christian Bech wrote:
>Preben Bødker Nielsen wrote:
>>Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:
>>>Du mener hvilken du skal købe? Alle sprogpakker ligger på den samme DVD,
>>>så du bestemmer dig bare for, hvilket sprog du vil have under
>>>installationen.
>>
>>Det sprog man vælger inden installationen starter, er kun et spørgsmål
>>om hvilket sprog installationsvejledningen vises i.
>>Det færdiginstallerede OSX indeholder alle sprogpakker.
>
> Men er det ikke under installationen af man vælger sprogpakken?

Selvfølgelig er det det.

> Jeg kan i hvert fald ikke erindre, at jeg har rodet med det efterfølgende.

Det kan du ellers godt, men det er ikke normalt, man gør det.

Desuden bliver der altså installeret nogle forskellige scripts osv., når
man vælger sprog. Og det kan senere give problemer, hvis du vil tilføje
et sprog, - hvis du fx. kun har installeret DK, US og IE, og så senere
finder ud af, at du faktisk også får brug for de semittiske sprog, SY,
HE, AR, FA osv., så kan du risikere, at X går ned efter en tilføjelse,
fordi de grundlæggende scripts installeres første gang.

Det kan også få indflydelse, hvis du senere installerer et program, der
fx. kan arbejde i flere sprog - fx. Mellel. Hvis det enkelte - fx.
semittisk - script ikke findes under hovedinstallationen, vil programmet
ikke kunne vise GUI og sprogstyring til fx. semittiske sprog.

Mellel er faktisk et rigtig godt eksempel. Den er lavet til at køre fx.
DK og dermed også styres af alle scripts, der styrer DK. Det vil fx.
betyde, at du ikke automatisk vil kunne vælge danske ordbøger, der
ligger implicit i systemet, men er tvunget til selv at tilføje dem. Jeg
kan fx. direkte bruge Nisus Thessaurus ordbøgerne i Mellel eller et
hvilket som helst andet TB program, da jeg har samtlige installer og
user scripts installeret i Tiger...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Preben Bødker Nielse~ (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Preben Bødker Nielse~


Dato : 08-08-05 14:03

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Hej Christian
>
> Christian Bech wrote:
> >Preben Bødker Nielsen wrote:
> >>Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:
> >>>Du mener hvilken du skal købe? Alle sprogpakker ligger på den samme DVD,
> >>>så du bestemmer dig bare for, hvilket sprog du vil have under
> >>>installationen.
> >>
> >>Det sprog man vælger inden installationen starter, er kun et spørgsmål
> >>om hvilket sprog installationsvejledningen vises i.
> >>Det færdiginstallerede OSX indeholder alle sprogpakker.
> >
> > Men er det ikke under installationen af man vælger sprogpakken?
>
> Selvfølgelig er det det.

Nej, det er ikke.
Man vælger hvilket sprog installations-insktrukserne skal vises på og
hvilket sprog OS skal starte op i.
Alle sprogpakker installeres alligevel.

> > Jeg kan i hvert fald ikke erindre, at jeg har rodet med det efterfølgende.
>
> Det kan du ellers godt, men det er ikke normalt, man gør det.

KLIP
Endnu en længere historie fra de varme lande

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg
preben AT ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM/Skype prebenbodker

Christian Bech (09-08-2005)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 09-08-05 10:58

In article <1h0zdis.b082d1lj6it9N%spam@events.dk>,
spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote:

> > > Men er det ikke under installationen af man vælger sprogpakken?
> >
> > Selvfølgelig er det det.
>
> Nej, det er ikke.
> Man vælger hvilket sprog installations-insktrukserne skal vises på og
> hvilket sprog OS skal starte op i.
> Alle sprogpakker installeres alligevel.

Ahh, så må jeg hellere forklare hvad jeg mener. MIn pointe var, at man
ikke efter installationen skal ind at vælge, hvilken sprogpakke man vil
bruge i sit OS og altså ikke at fravælge de andre fra installationen.

Jeg har faktisk go' erfaring med at fravælge sprogpakker - det var en
rigtig god ide på de første maskiner jeg prøvede OS X på: En beige G3 og
en iMac rev. B - begge med 4 GB-diske.

Preben Bødker Nielse~ (09-08-2005)
Kommentar
Fra : Preben Bødker Nielse~


Dato : 09-08-05 19:39

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> In article <1h0zdis.b082d1lj6it9N%spam@events.dk>,
> spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote:
>
> > > > Men er det ikke under installationen af man vælger sprogpakken?
> > >
> > > Selvfølgelig er det det.
> >
> > Nej, det er ikke.
> > Man vælger hvilket sprog installations-insktrukserne skal vises på og
> > hvilket sprog OS skal starte op i.
> > Alle sprogpakker installeres alligevel.
>
> Ahh, så må jeg hellere forklare hvad jeg mener. MIn pointe var, at man
> ikke efter installationen skal ind at vælge, hvilken sprogpakke man vil
> bruge i sit OS og altså ikke at fravælge de andre fra installationen.

Enig.

> Jeg har faktisk go' erfaring med at fravælge sprogpakker - det var en
> rigtig god ide på de første maskiner jeg prøvede OS X på: En beige G3 og
> en iMac rev. B - begge med 4 GB-diske.

Fravælge sprogpakker - hvor henne?
SVJH er du på OSX 10.3X.
Kig engang på:
Systemindstillinger/International/Sprog/Rediger
Har du ikke alle sprog?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg
preben AT ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM/Skype prebenbodker

Christian Bech (09-08-2005)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 09-08-05 22:26

In article <1h110dr.lrri821pq5xupN%spam@events.dk>,
spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote:

> > Jeg har faktisk go' erfaring med at fravælge sprogpakker - det var en
> > rigtig god ide på de første maskiner jeg prøvede OS X på: En beige G3 og
> > en iMac rev. B - begge med 4 GB-diske.
>
> Fravælge sprogpakker - hvor henne?
> SVJH er du på OSX 10.3X.
> Kig engang på:
> Systemindstillinger/International/Sprog/Rediger
> Har du ikke alle sprog?

Det kan jeg sige ja til uden at kigge efter. iBooken havde jo en
gigantisk (!) 40 GB disk, så der overvejede jeg overhovedet ikke at
fravælge noget.

Da jeg installerede 10.1 på de gamle maskiner fik jeg imidlertid det råd
at lave en custominstall og fravælge sprogpakker. Det ligger altså
tilage i tiden og jeg aner således heller ikke, om man stadig kan gøre
det.

Jørgen Angel (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 08-08-05 09:29

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:


> >
> > Jeg har altid kørt med (international) engelsk system - og min
> > kamerasoftware kan ikke køre på DK OS. På nettet har jeg fundet
> > versioner der hedder UK. I gamle dage var der forskel på International
> > English og UK English. Er der stadig det?
>
> Du mener hvilken du skal købe? Alle sprogpakker ligger på den samme DVD,
> så du bestemmer dig bare for, hvilket sprog du vil have under
> installationen.

Så forstår jeg det slet ikke. I samme butik har de både en DK og en UK
version - til forskellig pris. UK er dyrest.

Preben Bødker Nielse~ (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Preben Bødker Nielse~


Dato : 08-08-05 12:29

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:
>
>
> > >
> > > Jeg har altid kørt med (international) engelsk system - og min
> > > kamerasoftware kan ikke køre på DK OS. På nettet har jeg fundet
> > > versioner der hedder UK. I gamle dage var der forskel på International
> > > English og UK English. Er der stadig det?
> >
> > Du mener hvilken du skal købe? Alle sprogpakker ligger på den samme DVD,
> > så du bestemmer dig bare for, hvilket sprog du vil have under
> > installationen.
>
> Så forstår jeg det slet ikke. I samme butik har de både en DK og en UK
> version - til forskellig pris. UK er dyrest.

Inge logik i den prissætning.
Forskellen på pakkerne er udelukkende sproget på pakken og i manualen.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg
preben AT ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM/Skype prebenbodker

Jørgen Angel (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 08-08-05 15:44

Preben Bødker Nielsen <spam@events.dk> wrote:


>
> Inge logik i den prissætning.
> Forskellen på pakkerne er udelukkende sproget på pakken og i manualen.
>

Jamen så vil jeg da købe en dansk med dansk manual osv.

Erik Richard (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Erik Richard


Dato : 08-08-05 13:30

Hej Jørgen

Jørgen Angel wrote:
> Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>>Hvis din maskine ligger på 500mhz eller højere, vil du ikke kunne mærke
>>forskel, hvis du under OS X 10.3.x eller 10.4.x kører i classic mode
>
> Den er på 533 MHz

Så køb Tiger og brug den. Jeg har for nyligt installeret den på en gl.
B&W G3/800mhz, og det kører forrygende godt, så den vil ihvertfald ikke
køre dårligere på en G4/533mhz.

>>Som sagt, hvis din maskine er på 500mhz eller mere, så bør du købe en
>>10.4. Det er seneste butiksver.,
>
> Jeg har altid kørt med (international) engelsk system - og min
> kamerasoftware kan ikke køre på DK OS. På nettet har jeg fundet
> versioner der hedder UK. I gamle dage var der forskel på International
> English og UK English. Er der stadig det?

Ja, der er stadig nogen forskel på UK, US og IE engelske systemer, men
ikke så meget, som der var førhen. Sjovt nok foretrækker jeg US engelsk
fremfor IE, men det har noget at gøre med, at man efterhånden er vænnet
til, at nogle stavemåder på bestemte udtryk fortrinsvis bruger US
stavemåde - i.e. 'won't' og ikke 'woun't', 'honored' og ikke honoured'
osv.osv...

Mange softwareudviklere - fx. til kameraer - har på det seneste valgt
kun at lave 1 ver., som de så kalder 'English' - 'EN', her er der reelt
ikke nogen forskel på, om det er US, UK eller IE, men det er tillempet
'most used english vocabulary' - hvad det så dækker... Det gælder fx.
til mit nyindkøbte Olympus C-760 kamera, - CamediaMaster 4 er 'EN' og
ikke som den gamle, jeg kunne hente på Olympus' site US eller UK.

Programmeringsmæssigt bruges altid US, så det er kun i fx. GUI og
bestemte udtryk, der bruges enten IE, UK, AU eller CA.

Tiger indeholder jo alle angelske ver. - CA, US, AU, UK, IE, - så du
vælger blot under selve installationen, hvilken du vil bruge.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Jørgen Angel (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 08-08-05 15:44

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:


>
> Ja, der er stadig nogen forskel på UK, US og IE engelske systemer,

Da jeg i sin tid abonnerede på det engelske blad MacFormat var der en
del ting på CD'en man kun kunne bruge på UK udgaven, ikke US. Det var
derfor jeg troede det var væsentligt.



>
> Tiger indeholder jo alle angelske ver.

Hvor herligt

Jørgen ANGEL

Erik Richard (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Erik Richard


Dato : 08-08-05 15:54

Hej Jørgen

Jørgen Angel wrote:
> Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>>Ja, der er stadig nogen forskel på UK, US og IE engelske systemer,
>
> Da jeg i sin tid abonnerede på det engelske blad MacFormat var der en
> del ting på CD'en man kun kunne bruge på UK udgaven, ikke US. Det var
> derfor jeg troede det var væsentligt.

Det har jeg også oplevet. - Jeg abonnerede selv på MacFormat i ca. 6-7 år...

>>Tiger indeholder jo alle angelske ver.
>
> Hvor herligt
>
> Jørgen ANGEL

- Den var nu utilsigtet...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Christian Bech (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 08-08-05 08:58

In article <1h0xcms.100gtt2aihe48N%angelFJERN@inet.uni2.dk>,
angelFJERN@inet.uni2.dk (Jørgen Angel) wrote:

> Tak for de forskellige forslag og kommentarer.
> Jeg har jo her i gruppen set hvor mange der har haft problemer med OSX.

Mine problemer med OS X har været minimale. Siden 10.1 jeg jeg været
tvunget til en genstart mindre end en håndfuld gange. Det var noget
oftere på 9. Jeg var ikke skiftet tilbage til Mac fra Windows 2000, hvis
ikke X eller noget lignende var kommet.

> Når jeg har talt med folk for hvem Mac'en er et arbejdsredskab mere end
> en interesse, og fortalt at jeg stadig var på OS9, har kommentaren ofte
> været "Bliv endelig ved med det så længe du kan".

Men hvorfor? Stabibliteten er langt bedre og systemet er lige til at
gennemskue. Forskellen er kort sagt at OS X fungere umiddelbart mens OS
9 først skulle sættes op. Hvad jeg ikke har haft af udvidelseskonflikter
på OS 9. PÅ X installerer jeg bare hvad jeg har lyst til uden problemer.

> Og så er der det med
> mine programmer der ikke kan køre på OSX.

Det er absolut et validt argument, men så kan man jo bruge Classic eller
lave en ekstra partition, hvis man gerne vil snuse lidt til X.

> Som OSX foreslår Erik Richard 10.3.x eller 10.4.x. Hvilken af dem skal
> jeg vælge? Hvad er forskellen? Kan man overhovedet købe et af de to -
> det går jo så hurtigt med at udgive højere versionsnumre.

Bare tag 10.4. Den er stort set lige udkommet.

Jørgen Angel (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 08-08-05 09:29

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:


> > Når jeg har talt med folk for hvem Mac'en er et arbejdsredskab mere end
> > en interesse, og fortalt at jeg stadig var på OS9, har kommentaren ofte
> > været "Bliv endelig ved med det så længe du kan".
>
> Men hvorfor?

Jeg ved det ikke - tog det bare tilefterretning og blev på 9'eren



> eller lave en ekstra partition, hvis man gerne vil snuse lidt til X.

Det vil jeg gøre



Christian Bech (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 08-08-05 09:56

In article <1h0z0zw.6byd0393puuuN%angelFJERN@inet.uni2.dk>,
angelFJERN@inet.uni2.dk (Jørgen Angel) wrote:

> Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:
>
>
> > > Når jeg har talt med folk for hvem Mac'en er et arbejdsredskab mere end
> > > en interesse, og fortalt at jeg stadig var på OS9, har kommentaren ofte
> > > været "Bliv endelig ved med det så længe du kan".
> >
> > Men hvorfor?
>
> Jeg ved det ikke - tog det bare tilefterretning og blev på 9'eren

Det er sandsynligvis, fordi det er lidt svært at skifte. X er
anderledes, da det er et helt andet styresystem. For en trænet bruger
bør det dog være forholdsvist simpelt.

> > eller lave en ekstra partition, hvis man gerne vil snuse lidt til X.
>
> Det vil jeg gøre

God ide. Dine egne erfaringer er langt mere værd end hvad du kan få at
vide af andre.

Jørgen Angel (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 08-08-05 15:44

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:


> >
> > Det vil jeg gøre
>
> God ide. Dine egne erfaringer er langt mere værd end hvad du kan få at
> vide af andre.

Ja, men alle jeres venlige råd og kommentarer har været til stor hjælp.

Tak,
Jørgen

Jørgen Angel (15-08-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 15-08-05 21:57

Så er jeg her igen. Da jeg så nødigt ville undvære OS9, af grunde
tidligere beskrevet, fik jeg det det råd at købe OS10.4 og så køre de
programmer i Classic, som ikke kunne køre i 10'eren.
Jeg skulle lige til at bestille 10.4 da jeg så dette i et andet topic:

> Der følger ikke en OS9/classic med Tigeren.
> "To use the Classic environment, you must have a Mac OS 9 System Folder
> installed on your computer"

Har jeg bare ikke fattet en meter af det hele eller....? 10.4 er ikke
løsningen for mig alligevel, har jeg ret?

hilsen
Jørgen

Christian Bech (15-08-2005)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 15-08-05 22:44

In article <1h1cycu.s3m4hqttqcg0N%angelFJERN@inet.uni2.dk>,
angelFJERN@inet.uni2.dk (Jørgen Angel) wrote:

> Så er jeg her igen. Da jeg så nødigt ville undvære OS9, af grunde
> tidligere beskrevet, fik jeg det det råd at købe OS10.4 og så køre de
> programmer i Classic, som ikke kunne køre i 10'eren.
> Jeg skulle lige til at bestille 10.4 da jeg så dette i et andet topic:
>
> > Der følger ikke en OS9/classic med Tigeren.
> > "To use the Classic environment, you must have a Mac OS 9 System Folder
> > installed on your computer"
>
> Har jeg bare ikke fattet en meter af det hele eller....? 10.4 er ikke
> løsningen for mig alligevel, har jeg ret?

Ikke helt. Det, de mener, er, at der ikke følger en OS 9 med 10.4, men
du har jo 9 i forvejen.

Erik Richard (15-08-2005)
Kommentar
Fra : Erik Richard


Dato : 15-08-05 23:16

Hej Jørgen

Jørgen Angel wrote:
> Så er jeg her igen. Da jeg så nødigt ville undvære OS9, af grunde
> tidligere beskrevet, fik jeg det det råd at købe OS10.4 og så køre de
> programmer i Classic, som ikke kunne køre i 10'eren.
> Jeg skulle lige til at bestille 10.4 da jeg så dette i et andet topic:
>
>>Der følger ikke en OS9/classic med Tigeren.
>>"To use the Classic environment, you must have a Mac OS 9 System Folder
>>installed on your computer"
>
> Har jeg bare ikke fattet en meter af det hele eller....?

Jo, det tror jeg nu nok, du har... Du kan sagtens installere en OS X
10.4 og så bruge den til at køre 'classic mode'.

> 10.4 er ikke løsningen for mig alligevel, har jeg ret?

Nej, OS X _er_ løsningen. Det, der menes, er, at der ikke følger en OS
9.x CD med, når du køber Tiger. Men jeg går meget stærkt ud fra, du
allerede har en 9.1 eller en 9.2.x CD.

Et godt tip. Når du har installeret Tiger, så kør lige igen Mac OS 9.2.2
opdateringen på din 9.2.x system, så du er sikker på, det hele er
fuldstændig uptodate.

En god idé er også at installere X11 sammen med Tiger, da du så også har
mulighed for at bruge 'GIMP Graphics' og 'Cenon' - to rigtig gode - og
gratis - grafikprogrammer.

mvh. Erik richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste