Mini-netværk
Fra : Robert J. Widenmann

Dato : 05-08-05 02:02

Vi har et lille netværk bestående af en oldgammel maskine kørende på 9.1
og en mindre gammel maskine med 9.2.2.

Forbindelsen mellem de to har vi altid fået ved f.eks. på maskine A at
vælge AppleShare-emblemet i chooser, vælge navnet på maskine B i rammen
til højre, udfyldt et mindre dialog med navnet på B og et password, og
og det var så det.

Pludseligt er det blevet besværligt. Jeg skal i A gå fra
Chooser>AppleShare>Server IP Address. Dernæst skal jeg udfylde
IP-adressen på B, hvilket medfører at jeg skal springe (kun een meter)
til B og fra SystemProfilen hente B's IP-adresse. Da denne er dynamisk
og ændres fra dag til dag, skal jeg gennem denne procedur hver gang jeg
vil skabe forbindelsen. Fremgangsmåden er i omvendt rækkefølge, såfremt
jeg vælger at begynde med B og vil slutte til A. Men forbindelsen lykkes
hver gang, og det kan jeg selvølgelig glæde mig over. Men det er
besværligt.

Hvad er der sket med den oprindelige opsætning, og hvordan kan jeg
genskabe den?

FileSharing er slået til på begge maskiner og de fysiske forbindelser er
tilsyneladende i orden (ellers ville jeg slet ikke kunne opnå
forbindelse).

MVH Bob Widenmann
--

Bob- purge Plus

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-08-05 10:43

Robert J. Widenmann <mariPLUSbob@plusadsl.dk> wrote:
> [...]

> FileSharing er slået til på begge maskiner og de fysiske forbindelser er
> tilsyneladende i orden (ellers ville jeg slet ikke kunne opnå

Er Appletalk aktiveret? og på den rigtige port vel og mærke
(formegenlig "indbygget-ethernet").

Du skriver også i får nye IP sdresser hver dag. Er maskinerne direkte
på internettet?

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Robert J. Widenmann

Dato : 05-08-05 23:49

> Er Appletalk aktiveret? og på den rigtige port vel og mærke
> (formegenlig "indbygget-ethernet").
Ja til det 1. spørgsmål. På det indbyggede ethernet i den ene maskine og
et 10/100 kort på den anden og så gennem et switch.

> Du skriver også i får nye IP sdresser hver dag. Er maskinerne direkte
> på internettet?
Ja, via det omtalte switch, og disse forbindelser fungerer perfekt.

Jeg har kikket på alle de fysiske forbindelser og kan ikke finde noget i
vejen. Men da problemet er opstået efter flere års problemfri
anvendelse, går jeg ud fra at noget i opsætning på den ene eller anden
maskine er blevet forstyrret. På en eller anden måde. Jeg kan bare ikke
opspore kilden.

--

Bob- purge Plus

Fra : Robert J. Widenmann

Dato : 06-08-05 00:00

> [...]
> anvendelse, går jeg ud fra at noget i opsætning på den ene eller anden
> maskine er blevet forstyrret. På en eller anden måde. Jeg kan bare ikke

Alene den omstændighed at jeg via en omvej kan opnå fobindelse mellem
de to maskiner betragter jeg som tegn på, at fejlen ligger et sted i
opsætningen på en af maskinerne. Rigtigt eller forkert?

--

Bob- purge Plus

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-08-05 00:17

On Sat, 06 Aug 2005 00:48:50 +0200, Robert J. Widenmann wrote:

> [...]
> anvendelse, går jeg ud fra at noget i opsætning på den ene eller anden
> maskine er blevet forstyrret. På en eller anden måde. Jeg kan bare ikke

Slet indstillingerne til TCP/IP og AppleTalk, de lider af en
bit-forstyrrelse.

--
MVH
osv...

Fra : Robert J. Widenmann

Dato : 06-08-05 02:49

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> Slet indstillingerne til TCP/IP og AppleTalk, de lider af en
> bit-forstyrrelse.

Hvordan geninstiller jeg TCP/IP? Jeg kan jo ikke leve uden. I øvrigt, på
hvilken af de to maskiner? Hvordan kan jeg finde ud af dette? Du kaster
mig ud hvor jeg dårligt kan bunde!

Mvh Bob
--

Bob- purge Plus

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-08-05 07:36

On Sat, 06 Aug 2005 03:48:31 +0200, Robert J. Widenmann wrote:

> Hvordan geninstiller jeg TCP/IP?

Brug den eksperimentelle pencil-to-paper metode.

> Jeg kan jo ikke leve uden. I øvrigt, på
> hvilken af de to maskiner?

Gør det på dem begge to, det er en operation der tager 5 minutter.

> Hvordan kan jeg finde ud af dette? Du kaster
> mig ud hvor jeg dårligt kan bunde!

Så tag en dyb indåndning inden du starter.
--
MVH
osv...

Fra : Robert J. Widenmann

Dato : 07-08-05 02:12

Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> wrote:

> Brug den eksperimentelle pencil-to-paper metode.

> Gør det på dem begge to, det er en operation der tager 5 minutter.

> Så tag en dyb indåndning inden du starter.

Det har jeg gjort ved i begge maskiner at smide TCP/IPs preferencefilen
ud, hvorefter TCP i begge tildælde gendannede instillingerne, men det
har ikke virket efter hensigten. Jeg skal stadigvæk bruge den store
omvej for at forbinde maskinerne. Noget kunne altså tyde på, at jeg ikke
har fulgt den rigtige arbejdesmetode.
Kan du forklare lidt mere detaljeret? På forhånd tak.
MVH
--

Bob- purge Plus

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-08-05 12:29

> Ja til det 1. spørgsmål. På det indbyggede ethernet i den ene maskine og
> et 10/100 kort på den anden og så gennem et switch.

> Ja, via det omtalte switch, og disse forbindelser fungerer perfekt.

Jeps der er TCP/IP aktivt, men hvad med de andre netkort?*. Er
Appletalk aktivt på dem? Er de direkte forbundet eller via en
switch/hub?

Du du vil såvidt jeg forstår er at bruge Appletalk til AppleShare over
et seperat LAN.

*) hvorfor dog sådan en storm P konstruktuion?

Fra : Robert J. Widenmann

Dato : 09-08-05 01:37

> Jeps der er TCP/IP aktivt, men hvad med de andre netkort?*. Er
> Appletalk aktivt på dem? Er de direkte forbundet eller via en
> switch/hub?
Via en hub.

> Du du vil såvidt jeg forstår er at bruge Appletalk til AppleShare over
> et seperat LAN.
>
> *) hvorfor dog sådan en storm P konstruktuion?

Det var det eneste jeg kunne hitte på. Den ene maskine er en PM 7600 med
en Sonnet G4 accelerator, 0S 9.1. og en 10/100 netkort. Den har SCSI
forbindelser. Den anden er en G3 266 Mhz med OS 9.2.2, indbygget netkort
og USB kontakter.

Fra dit spørgsmål fornemmer jeg, at der findes en bedre og mindre
kluntet måde at forbinde de to på, og den ville jeg være meget
taknemmelig for at høre mere om. Når jeg ikke simpelthen kasserer
SCOSI-computeren er det fordi jeg bruger den i forbindelse med en Agfa
scanner, som jeg er meget glad for.

Mvh Bob

--

Bob- purge Plus

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-05 09:03

> [...]

> Fra dit spørgsmål fornemmer jeg, at der findes en bedre og mindre
> kluntet måde at forbinde de to på, og den ville jeg være meget

ét fysisk LAN til såvel Appletalk og TCP/IP. Hvis du smidder en router
foran det, kan du osse bruge TCP/IP trafik til noget fornuftigt på dit
LAN. Routere kastes i nakken eller udlånes gratis af din ISP. (en
router er ikke en nødvendighed for at det vil fungere for dig)

fik du nogenisnde tjekket om begge maskiners Appletalk er sat til at
bruge det netkort du har Appletalk på. Mac OS 9 maskiner mister den
slags informationer, når PRAM slettes eller de crasher.

Fra : Robert J. Widenmann

Dato : 10-08-05 02:35

> [...]
> LAN. Routere kastes i nakken eller udlånes gratis af din ISP. (en
> router er ikke en nødvendighed for at det vil fungere for dig)

Dette prøver jeg når jeg om et par uger kommer tilbage fra vores ferie,
hvor vi er uden computere.

> fik du nogenisnde tjekket om begge maskiners Appletalk er sat til at
> bruge det netkort du har Appletalk på. Mac OS 9 maskiner mister den
> slags informationer, når PRAM slettes eller de crasher.

Jeg tror det var faktisk noget i den retning (et crash) med den gamle.
Jeg har i hvert fald lavet det og alt fungerer normalt, men jeg vil
alligevel undersøge de muligheder du har ridset op ovenfor. Hvordan jeg
fike systemet til igen at fungere, kan jeg næsten høre dig spørge? Med
DiskWarrior.

Mange tak for dine oplysninger og de hurtige svar.

Mvh, Bob

--

Bob- purge Plus