Nybegynder-spørgsmål!
Fra : Mikkel Westh

Dato : 03-08-05 14:42

Hej,

Jeg har lige modtaget min Mac mini i dag, og jeg har siddet og leget lidt,
men OS X er dog ikke ligetil for en, der aldrig har rørt andet end windows.

Hvordan hulen laver jeg "@"? Kan ikke finde noget om det nogen steder, og
det gør mig sindssyg.

Er der ikke en smart måde at importere billeder i iPhoto? Jeg gik ind under
harddisk, billeder, og trak så mapperne over i iPhoto en efter en, men det
er jo skide besværligt. Så trak jeg bare hele mappen "billeder" over i
iPhoto, med det resultat, at der kom en lille støvsky, hvor jeg slap mappen,
og at den nu er væk fra "harddisk". Hvad gør jeg?

Mvh. Mikkel

Fra : Bo H. Thomasen

Dato : 03-08-05 14:51

Mikkel Westh wrote:
> Hvordan hulen laver jeg "@"? Kan ikke finde noget om det nogen steder, og
> det gør mig sindssyg.

Den sidder på kombinationen ALT + ' (ved siden af ENTER)

> [...]
> iPhoto, med det resultat, at der kom en lille støvsky, hvor jeg slap mappen,
> og at den nu er væk fra "harddisk". Hvad gør jeg?

Du kan importere billeder ved at vælge Importer fra Fil-menuen i iPhoto.
Den mappe der "fordampede" var en genvej, ikke selve mappen. Du kan bare
trække billedmappen ind i Finders genvejsmenu igen; den findes i din
"hjemmemappe" (min hedder fx bt, der er mit korte brugernavn).
Hjemmemappen ligger i realiteten i mappen rod/brugere/<kort brugernavn>

Håber det hjælper!

Mvh.
Bo

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-05 15:40

alt+*=@

> Er der ikke en smart m?de at importere billeder i iPhoto? Jeg gik ind under
> harddisk, billeder, og trak s? mapperne over i iPhoto en efter en, men det
> er jo skide besv?rligt. S? trak jeg bare hele mappen "billeder" over i
> iPhoto, med det resultat, at der kom en lille st?vsky, hvor jeg slap mappen,
> og at den nu er v?k fra "harddisk". Hvad g?r jeg?

Nej den ligger hvor en lå inden du begyndte at trække. Marker mappen
igen træk den ned på iPhoto ikonet i Docken.

Hvis du endnu ikke er flyvefærdig i træk og slip, kan du åbne iPhoto
og fra menuen "Arkiv" vælge "Føj til bibliotek..." (æble+o). Navigere
til mappen med bileder og importere hele mappen.

Husk at ikonerne i Docken blot er henvisninger! Originalerne sker der
ikke noget med når du fjerner eller tilføjer noget til docken. Husk
osse at ikonerne i mappen "Programmer" /er/ originaler. (for nogen tid
siden var der en linuxbruger, der troede at det var henvisninger og fik
nuket det meste af sine Programmer)

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Mikkel Westh

Dato : 04-08-05 03:22

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote in message

Tak for svarene begge to. Det hjalp gevaldigt. Nu har jeg dog endnu et
problem:

Da jeg tidligere ville logge på netbank (Nordea), skulle JavaScript bruge
min tilladelse for at starte netbanken. Jeg kom imidlertid til at trykke på
"nej", istedet for "ja", så nu er der bare et rødt kryds, hvor der ellers
ville være nogle logon-felter.
Jeg har prøvet at gendanne alle standardinstillinger i Safari, men uden
held.

Ellers er det godt nok lækkert at bruge OS X. Har aldrig før rørt det (kun
et par minutter inde i OfficeLine, men ellers ikke), men jeg er blevet tryg
ved at bruge det.

Mvh. Mikkel

Fra : Steen Jensen

Dato : 04-08-05 08:01

> [...]

> "nej", istedet for "ja", så nu er der bare et rødt kryds, hvor der ellers

Da jeg fik min iBook for 6 måneder siden, kunne jeg heller ikke få min
netbank til at fungere med Safari (det har banken senere rettet). Jeg
har altid mindst én alternativ browser, da nogle enkelte sider ikke
virker optimalt med Safari, så prøv at hente fx Firefox som alternativ
browser. Mozilla.org - tror jeg det er.
--
Steen

http://isteen.smartlog.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-08-05 09:13

In article <1h0rhss.qtuicu5rb9awN%iSteen@litespam.dk>,
iSteen@litespam.dk (Steen Jensen) wrote:

> Jeg har altid mindst én alternativ browser, da nogle enkelte sider
> ikke virker optimalt med Safari, så prøv at hente fx Firefox som
> alternativ browser. Mozilla.org - tror jeg det er.

De har også fået: <http://getfirefox.com>. Det er let at huske. Så
kommer man direkte til det rigtige download.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-08-05 11:43

Steen Jensen <iSteen@litespam.dk> wrote:

> [...]
> har altid mindst én alternativ browser, da nogle enkelte sider ikke
> virker optimalt med Safari, så prøv at hente fx Firefox som alternativ

Deb håbløse Internet Explorer (v.5.x) er ej hller at foragte til
netbankeri, især når det drejer sig om Nordea.

<http://www.microsoft.com/mac/downloads.aspx?pid=download&location=/mac/DOWNLOAD/IE/ie5_osx.xml&secid=30&ssid=10&flgnosysreq=True>

Fra : Mikkel Westh

Dato : 04-08-05 15:50

"Steen Jensen" <iSteen@litespam.dk> wrote in message

> [...]
> har altid mindst én alternativ browser, da nogle enkelte sider ikke
> virker optimalt med Safari, så prøv at hente fx Firefox som alternativ

Men netbanken har virket, for lige inden jeg trykkede "nej", kunne jeg se,
at logon-felterne kom frem. Desuden har jeg fået bekræftet fra flere, at
Nordeas netbank virker i Safari. Det eneste jeg mangler, er en måde at
indstille JavaScript til fabriksindstillinger.

Endnu et problem: Jeg har downloadet MacSOUP, åbnet det, men jeg kan ikke få
det installeret. Når jeg åbner filen med readme og selve installationsfilen,
og åbner sidstnævnte, beder den om at registrere. Hvis jeg trykker "Not
yet", lukker den vinduet, men MacSOUP er stadig åben i Docken. Der sker dog
intet, hvis jeg trykker på den herfra. Hvad gør jeg galt?

Beklager de mange spørgsmål.

Mvh. Mikkel

Fra : Steen Jensen

Dato : 04-08-05 15:58

Mikkel Westh <mikkelwesth@hotmail.com> wrote:

> Endnu et problem: Jeg har downloadet MacSOUP, åbnet det, men jeg kan ikke få
> det installeret.

Det må være et spørgsmål til eksperterne.
Jeg kan kun sige, at jeg prøvede mig igennem en hel del nyhedslæsere, da
jeg skiftede til Mac, og MacSOUP var det bedste jeg kunne finde - så jeg
kan kun anbefale at du prøver det.
Prø evt. at afinstallere det, hent en ny gang suppe, og installer ifølge
den lidt kringlede metode http://www.mothsoft.dk/classic/soupclas.html
--
Steen

http://isteen.smartlog.dk

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 04-08-05 16:42

Mikkel Westh <mikkelwesth@hotmail.com> wrote:
> Det eneste jeg mangler, er en måde at
> indstille JavaScript til fabriksindstillinger.

Har du nulstillet Safari?
Slettes Cokies? (Safari/Indstillinger/Sikkerhed)

> Endnu et problem: Jeg har downloadet MacSOUP, åbnet det, men jeg kan ikke få
> det installeret.

Har du læst om (den kringlede) installationsprocedure?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-08-05 17:33

> [...]

> Nordeas netbank virker i Safari. Det eneste jeg mangler, er en m?de at
> indstille JavaScript til fabriksindstillinger.

jeg vil tro det bare drejer sig om at slette en cockie. HVor man gør
det ved jge ikke (men det er tisse nemt). Jeg mener i bund og grund
ikke at verden er af lave når jeg sidder på en mac og slår alle cockies
til når jeg sætter mig ved en maskine.

> Endnu et problem: Jeg har downloadet MacSOUP, ?bnet det, men jeg kan ikke f?
> det installeret. N?r jeg ?bner filen med readme og selve installationsfilen,
> og ?bner sidstn?vnte, beder den om at registrere. Hvis jeg trykker "Not
> yet", lukker den vinduet, men MacSOUP er stadig ?ben i Docken. Der sker dog
> intet, hvis jeg trykker p? den herfra. Hvad g?r jeg galt?

intet, macsuop er dÅm at sætte op hvis man ikke læser manalen Læs
den så finder du hurtigt ud af det. Hvis ikke du gidde det bør du
vælge Mozilla Thunderbird eller Unison som din newsreader - de minder
om outlook express

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-08-05 19:59

In article <5js9s2-ko8.ln1@G5.reippuert.dk>,
> [...]

> den så finder du hurtigt ud af det. Hvis ikke du gidde det bør du
> vælge Mozilla Thunderbird eller Unison som din newsreader - de minder

Så er det altså heller ikke værre at sætte MacSOUP op. I gør det
garanteret bare for at provokere mig. Her er et udklip fra manualen:

"2.3 Oprette et indstillingsdokument

Når du starter MacSOUP ved at dobbeltklikke på dets symbol, åbnes ingen
vinduer, og de fleste menuer er ikke tilgængelige. Du skal først oprette
et indstillingsdokument. Opret en ny mappe i Finder (Du kan kalde den
MacSOUP Database), vend derefter tilbage til MacSOUP og vælg Nye
indstillinger.... Arkiver indstillingsdokumentet i den nys oprettede
mappe. MacSOUP opretter nogle flere mapper i din "MacSOUP
Database"-mappe, dem bruger den til at opbevare nyhedsgruppeartikler og
e-mailmeddelelser, som du downloader, og andre arkiver som f.eks.
sortlistearkivet, adressebog og listen med alle de nyhedsgrupper, som
din udbyder leverer. Du behøver ikke at bekymre din om disse arkiver,
lad dem blot være.

Fra nu af kan du starte MacSOUP ved at dobbeltklikke på dit
indstillingsdokument. Dette lader dig oprette flere forskellige
databaser, som kan være nyttige, hvis du henter nyhedsgrupper på
forskellige servere og ønsker at holde dem adskilte (hvis du gør dette,
er det vigtigt at have særskilte mapper til hvert af dine
indstillingsdokumenter, hvis du anbringer to indstillingsdokumenter i
den samme mappe, vil de begge bruge samme databasearkiver, hvilket du
sikkert ikke ønsker).

De fleste vil dog kun have brug for en database, og nogle vil måske
synes, det er sært at dobbeltklikke på et indstillingsdokument, i stedet
for MacSOUP selv. I dette tilfælde kan du bruge funktionen i MacSOUP¹s
standard-indstillingsdokument: lav en henvisning til
indstillingsdokumentet og kald den ³MacSOUP Default Settings² (uden
citattegn), og anbring den i mappe Indstillinger (i Systemmappen under
klassisk Mac OS, og ³~/Library/Preferences² under Mac OS X, hvor ³~² er
dit hjemmebibliotek). MacSOUP vil så bruge dette indstillingsdokument
som standard (med mindre du dobbeltklikker på et andet."
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-08-05 21:50

> Så er det altså heller ikke værre at sætte MacSOUP op. I gør det
> garanteret bare for at provokere mig. Her er et udklip fra manualen:

Jeps - det er ikke så svært men _meget_ omstændigt at forklare. Jeg
ved at manualen findes på dansk og er tilmed til at forstp (kudos til
Mogens for hans arbejde). Min holdning er: hvis man ikke vil læse
vejledningen, er man nok bedre tjent med Unison elle Thunderbird, da
disse fint kan tilfredsstille de fleste brugere.

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-08-05 01:01

In article <kkbas2-bua.ln1@G5.reippuert.dk>,
> [...]

> vejledningen, er man nok bedre tjent med Unison elle Thunderbird, da
> disse fint kan tilfredsstille de fleste brugere.

Jeg prøvede dem begge, da jeg var vant til MacSOUP. Jeg syntes godt nok
ikke, de var nemme at få indstillet, så de fungerede. Det er nok lidt et
spørgsmål om, hvad man er vant til, og hvad man foretrækker.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-08-05 10:40

> Jeg prøvede dem begge, da jeg var vant til MacSOUP. Jeg syntes godt nok
> ikke, de var nemme at få indstillet, så de fungerede. Det er nok lidt et
> spørgsmål om, hvad man er vant til, og hvad man foretrækker.

Netop. Hvis man er vant til OE er de nemme.

Fra : Mikkel Westh

Dato : 05-08-05 02:18

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote in message

> [...]
> dit hjemmebibliotek). MacSOUP vil så bruge dette indstillingsdokument
> som standard (med mindre du dobbeltklikker på et andet."

Fatter slet ikke, hvordan jeg skal lave den henvisning til indstillingerne,
men det må vente.

Jeg har lavet en indstillingsfil, fået startet det, og bliver straks tvunget
til at opsætte en standard email-konto og en standard bruger. Skal jeg bare
indtaste POP-oplysningerne til min Gmail-konto? (synes slet ikke, at
manualen nævner noget om at opsætte dette). Manualen synes heller ikke at
nævne, hvor jeg skal indtaste news-serverens navn henne? Vil bare bruge
dtext.news.tele.dk, men hvor pokker skal det stå henne?

Har læst i manualen, men kan ikke finde noget om det.

Mvh. Mikkel

Fra : Mikkel Westh

Dato : 05-08-05 02:55

"Mikkel Westh" <mikkelwesth@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> at nævne, hvor jeg skal indtaste news-serverens navn henne? Vil bare bruge
> dtext.news.tele.dk, men hvor pokker skal det stå henne?

Fantastisk, jeg fandt ud af det. Nu har den hentet liste, jeg abonnerer på
dk.edb.mac, og jeg kan se emnerne. Men problemerne stopper ikke her (jeg er
exceptionelt besværlig), for den vil ikke downloade nogle af beskederne. Jeg
har sat den til kun at hente headers og forfatter, men når jeg markerer en
besked eller tråd, kan jeg ikke åbne den med mellemrumstasten (som manualen
ellers foreskriver).

Mvh. Mikkel

Fra : Lone Schmidt

Dato : 05-08-05 05:23

> [...]

> besked eller tråd, kan jeg ikke åbne den med mellemrumstasten (som manualen

Det er ved at lykkes

Ved ikke lige hvad deit nye problem skyldes, men vil bare lige sige at
du skal huske at lave en "fake-mailadresse" i MacSoup.

Ellers kommer spamrobotterne efter dig!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-08-05 10:36

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Ved ikke lige hvad deit nye problem skyldes, men vil bare lige sige at
> du skal huske at lave en "fake-mailadresse" i MacSoup.

> Ellers kommer spamrobotterne efter dig!

Ikke nødvendigvis. Jeg har brugt denne rigtigte adresse i snart 5 år, uden
at blive belemret med overvældende mængder af spam af den årsag. Jeg
får 8 gange mere på en anden adresse, som jeg aldrig har brugt til
news eller indtastet på en webside. Jeg får langt mere spam pga af
mine kontakters ormeinficerede addressebøger.

Fra : Lone Schmidt

Dato : 05-08-05 15:11

> [...]
> news eller indtastet på en webside. Jeg får langt mere spam pga af
> mine kontakters ormeinficerede addressebøger.

Ja, det står jo lysende klart, den ene gang efter den anden, at du er
noget helt for dig selv!

Vi andre bliver overdynget med spam efter et par uger, men dig vil
spamfirmaerne ikke røre med en ildtang...kender de dig?

Og de dejlige lygtepæle hvis lys vi andre nyder godt af, dem nikker du
skaller for et godt ord...jeg lærer nok aldrig at forstå det

Vil stadig anbefale en fake adresse!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-08-05 18:10

> [...]

> Vi andre bliver overdynget med spam efter et par uger, men dig vil
> spamfirmaerne ikke røre med en ildtang...kender de dig?

Det er muligt at jeg er kommet i deres killfileter

> Og de dejlige lygtepæle hvis lys vi andre nyder godt af, dem nikker du
> skaller for et godt ord...jeg lærer nok aldrig at forstå det

> Vil stadig anbefale en fake adresse!

fake er fims... Faker du osse orgasmer?

Fra : Lone Schmidt

Dato : 08-08-05 05:39

> Det er muligt at jeg er kommet i deres killfileter

> fake er fims... Faker du osse orgasmer?

Nej, for der får jeg jo den ægte vare, ikke bare en slap henvisning til
nærmeste Viagra pusher
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-08-05 11:55

Lone Schmidt <mailloneFJERN@netscape.net> wrote:

> Nej, for der får jeg jo den ægte vare, ikke bare en slap henvisning til
> nærmeste Viagra pusher

dvs en ikke-slap henvisning?

min mailadresse er osse en den ægte vare :D

Fra : Jens

Dato : 07-08-05 21:01

> Ja, det står jo lysende klart, den ene gang efter den anden, at du er
> noget helt for dig selv!

Jeg har for længe siden lyttet til Mortens råd - og bruger med godt
resultat en virksom adresse. Det er ikke den adresse spammen kommer på.

> Vi andre bliver overdynget med spam efter et par uger, men dig vil
> spamfirmaerne ikke røre med en ildtang...kender de dig?

Morten er ikke alene.
--

Jens F

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-08-05 21:44

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Jeg har for længe siden lyttet til Mortens råd - og bruger med godt
> resultat en virksom adresse. Det er ikke den adresse spammen kommer på.

Nope, hvis man vil være spamfri skal man bare sørge for at ens
emailsadresse ikke havner i en Outlook eller OutlookExpress adressebog
(hvilket /kan/ være småsvært)

Fra : Jens

Dato : 08-08-05 06:13

> Nope, hvis man vil være spamfri skal man bare sørge for at ens
> emailsadresse ikke havner i en Outlook eller OutlookExpress adressebog
> (hvilket /kan/ være småsvært)

Er det efter din opfattelse en nødvendig og tilstrækkelig betingelse for
at undgå spam?
--

Jens F

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-08-05 11:54

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Er det efter din opfattelse en nødvendig og tilstrækkelig betingelse for
> at undgå spam?

langt hen ad vejen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-08-05 10:39

Mikkel Westh <mikkelwesth@hotmail.com> wrote:

> Fantastisk, jeg fandt ud af det. Nu har den hentet liste, jeg abonnerer p?
> dk.edb.mac, og jeg kan se emnerne. Men problemerne stopper ikke her (jeg er
> exceptionelt besv?rlig), for den vil ikke downloade nogle af beskederne. Jeg
> har sat den til kun at hente headers og forfatter, men n?r jeg markerer en
> besked eller tr?d, kan jeg ikke ?bne den med mellemrumstasten (som manualen
> ellers foreskriver).

Du skal hele artikler. Lige nu ser du faktsik det du har hentet,
nemlig headdere.
MacSOUP er en offline newsreader - ellers skal du møgsommeligt markere
hvilke indlæg du vil hente og efterfølgende hente dem.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-08-05 11:49

> Du skal hele artikler. Lige nu ser du faktsik det du har hentet,
> nemlig headdere.

der skulle have stået "du skal hente hele artikler"

Fra : Mikkel Westh

Dato : 07-08-05 14:24

On 2005-08-05 03:54:57 +0200, "Mikkel Westh" <mikkelwesth@hotmail.com> said:

> [...]
> når jeg markerer en besked eller tråd, kan jeg ikke åbne den med
> mellemrumstasten (som manualen ellers foreskriver).

Tak for alle svarene, men jeg tror nu, jeg opgiver MacSOUP. Unison er
fantastisk enkelt at gå til, når man har brugt OE i 5 år. Kan desuden
ikke helt se idéen i en offline-newsreader, når man sidder på en
2Mbps-linie :S

Mvh. Mikkel

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-08-05 15:22

Mikkel Westh skrev:

> Unison er fantastisk enkelt at gå til [..]

Ja det er den egentlig. Jeg sidder også og roder med den lige pt.,
men det irriterer mig, at den laver et pipe-tegn (|) i stedet for
de rigtige citeringstegn (>) når man svarer på et indlæg og det
er også træls, at man ikke selv kan definere attributionslinjen
(On dato klokkeslæt "navn" <mailadresse> said:).

Desuden undrer det mig, at alle de newsreadere til Mac, som jeg
hidtil har prøvet, slår over i Unicode blot fordi man indsætter
et eurotegn når nu eurotegnet findes i ISO-8859-15. Der er stadig
mange newsreadere derude, som ikke forstår Unicode.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-08-05 18:09

> Desuden undrer det mig, at alle de newsreadere til Mac, som jeg
> hidtil har prøvet, slår over i Unicode blot fordi man indsætter
> et eurotegn når nu eurotegnet findes i ISO-8859-15.

Øh, det er da heller ikke det tegnsæt man bør bruge!

> Der er stadig mange newsreadere derude, som ikke forstår Unicode.

Jeps, men der er lige så mange der kløjs i iso-8859-15.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-08-05 19:25

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Tin som jeg skiftede ud til fordel for slrn var lige til idet
> der er en interface og jeg ikke behøvede at dimse med en
> textfil.

Måske skulle man prøve at kigge på Tin så.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-08-05 20:54

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Det eneste jeg aldrig er nået videre med er en ordenlig rewrap
> fuktion, når jeg klipper i et indlæg, men det burde være til at
> lave.

Det må dæleme være svært at undvære, men man kan selvfølgelig
vænne sig til meget. ;)
Her i Xnews trykker jeg blot Alt + R for at rewrappe (genvejene
er selvfølgelig definerbare).

> Jeg var rimelig grøn mht komandolinie, scripts og config filer
> da jeg i sin tid satte jed og slrn/tin op for 3 år siden og har
> ikke dimeset med det siden, da det fungerer glimrende for mig.

Fulgte du en vejledning et sted fra, eller prøvede du dig frem?

Jeg forsøgte at følge <http://www.usenet.dk/info/gnus.html> den
anden dag, men opgav efter at have forsøgt i ca. en halv time
at komme ind i "Group-bufferen". Om det så er fordi, at jeg er
et fjog, eller fordi tastekombinationerne ikke er som beskrevet
i terminalen under OS X, aner jeg ikke. Sikkert det første.

> En rar ting ved en komandolinie newsreader, er at man kan logge
> ind på den fra en anden maskine.

Ja, det må være en rar ting.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-08-05 22:16

> Det må dæleme være svært at undvære, men man kan selvfølgelig
> vænne sig til meget. ;)
> Her i Xnews trykker jeg blot Alt + R for at rewrappe (genvejene
> er selvfølgelig definerbare).

Jeg kan med garanti finde en lisp dims der gør det for mig, eller osse
kan den vel skrives. Jeg har dog lært at leve med jeg ikke har den.

> Fulgte du en vejledning et sted fra, eller prøvede du dig frem?

slrn og jed krævede at jeg fandt nogen eksempler på configfiler,
desuden var de besværlige at installere idet der dengang var problemer
med slang på mac OS 10.1/10.2 (jed og slrn afhænger af slang). Tin som
jeg skiftede ud til fordel for slrn var lige til idet der er en
interface og jeg ikke behøvede at dimse med en textfil. Dengang
dimsede jeg osse med leafnode som vist også tog mig en del tid.

Siden da er der komet flere vejledninger til, så det er blevet nemt,
desuden kan man nu installere dem fra fink og behøver ikke dimse med
at kompilere dem. (jeg kan sikkert guiede dig igennem det på få
minutter, da jeg efter hånden har gjort det hos mange brugere)

> [...]
> et fjog, eller fordi tastekombinationerne ikke er som beskrevet
> i terminalen under OS X, aner jeg ikke. Sikkert det første.

LOL, meta... have been there og blev så anbefalet slrn.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-08-05 19:59

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Øh, det er da heller ikke det tegnsæt man bør bruge!

Hvad er der da galt i at bruge det mindst mulige tegnsæt frem for at
skifte til et væsentlig større, blot for at lave et sølle eurotegn?

> Jeps, men der er lige så mange der kløjs i iso-8859-15.

Muligvis.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-08-05 21:40

> Hvad er der da galt i at bruge det mindst mulige tegnsæt frem for at
> skifte til et væsentlig større, blot for at lave et sølle eurotegn?

kompatibilitet, det er et et fælt tegnsæt der der ISO-LATIN-9. Rigtig
mange programmer, herunder osse newsreadere anter enten ASCII eller
Latin-1. Man har derofr besluttet at hvsi man skal bruge flere tegn
end hvad der er tilgængeligt i ASCII eller ISO-LATIN-1, bør man bruge
UTF8. SÅdan er det bare...

<http://www.google.com/custom?q=tegns%E6t&cofold=AH%3Acenter%3BS%3Ahttp%3A%2F%2Fusenet.dk%3BAWFID%3A585f4a20573edef7%3B&cof=LW%3A310%3BL%3Ahttp%3A%2F%2Fusenet.dk%2Fgrafik%2Fusenet.gif%3BLH%3A170%3BAH%3Acenter%3BGL%3A0%3BS%3Ahttp%3A%2F%2Fusenet.dk%3BAWFID%3A585f4a20573edef7%3B&sa=S%F8g&sitesearch=usenet.dk&domains=usenet.dk>

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-08-05 22:19

> [...]

> bruge flere tegn end hvad der er tilgængeligt i ASCII eller
> ISO-LATIN-1, bør man bruge UTF8. SÅdan er det bare...

Jeg synes nu ikke just at det link du sender, dokumenterer den
påstand. Hvor læser du, at man bør bruge UTF-8, hvis man bruger
et tegn, som ikke findes i ISO-8859-1?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-08-05 11:53

> Jeg synes nu ikke just at det link du sender, dokumenterer den
> påstand. Hvor læser du, at man bør bruge UTF-8, hvis man bruger
> et tegn, som ikke findes i ISO-8859-1?

Der siges at man bør bruge ISO-8859-1, ikke så meget andet. Dvs at man
i realiteten må droppe tegn der ikke findes i ISO-8859-1 i dk. hirakiet.

<http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#iso-8859-1>

Der konstateres at UTF-8's udbredelse er stigende, ikke andet.

Der hvor diverese RFC'er og netikette diskuteres anbefales det at man
bruger UTF-8 såfremt ISO-8859-1 ikke er nok. Thorbjørn og folkene i
dk.admin.netikette kan sikkert supplere.

ISO-8559-15 og QuotedPrintable er altså noget snavs i usenet
sammenhæng.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-08-05 13:16

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Der hvor diverese RFC'er og netikette diskuteres anbefales det at man
> bruger UTF-8 såfremt ISO-8859-1 ikke er nok. Thorbjørn og folkene i
> dk.admin.netikette kan sikkert supplere.

Nøh, ikke så meget.

Personligt er min mavefornemmelse at grænsen går mellem hvorvidt man
bare kan sige 8-bit tegn og være ligeglad med resten herunder hvordan
de ser ud mv, og her er verden af i dag at 8-bit tegn ER ISO-latin-1.
Det er ganske enkelt det tegnsæt som understøttes af terminaler der
forstår 8-bit (husk at en ting er programmet, en anden det som vises
af omgivelserne).

Går man ud over det, er det som programmør absolut nemmest at sige at
nu går vi over til Unicode (dvs 16-bit værdier) og så udskriver man
bare hvert tegns værdi et efter et.

Skal man bruge minimalt tegnsæt, er man grundlæggende nødt til at VIDE
hvad der er i hvert enkelt tegnsæt, og så finde det bedste herudfra.
Dette kan enten gøres med ad-hoc regler (Brug Latin-1 og skift til
Latin-15 hvis det eneste fremmede tegn er euro, osv), eller med
tabeller. Det er kort sagt noget bøvl.

Jeg kan fx ikke se Euro tegn i min nyhedslæser, som kun forstår 8-bit
tegn, men det program jeg bruger kan godt finde ud af at veksle UTF-8
til 8-bit tegn.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-08-05 12:30

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#iso-8859-1>
>
> Der konstateres at UTF-8's udbredelse er stigende, ikke andet.

Ja okay. Det kan vi så godt blive enige om.

> ISO-8559-15 og QuotedPrintable er altså noget snavs i usenet
> sammenhæng.

Jeg har min tvivl om det behøver at være kodet i Quoted Printable
når det er ISO-8859-15. Dette indlæg bliver f.eks. sendt med ISO-
8859-15 fordi jeg smider en eurotegn herunder. Kan du ikke se det
eurotegn i din newsreader?

¤

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-08-05 12:39

> Ja okay. Det kan vi så godt blive enige om.

> Jeg har min tvivl om det behøver at være kodet i Quoted Printable
> når det er ISO-8859-15.

Min tilføjelse af QP var bare for at sæette det ind i en sammenhæng.
Msan kommer (desværre) ikke i fængsel for at sende i QP, men derfor er
det alligevel ilde set.

> Dette indlæg bliver f.eks. sendt med ISO-
> 8859-15 fordi jeg smider en eurotegn herunder. Kan du ikke se det
> eurotegn i din newsreader?

> ?

nope jeg ser et spørgsmålstegn, med mindre jeg dimser manuelt.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-08-05 13:18

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Min tilføjelse af QP var bare for at sæette det ind i en
> sammenhæng. Msan kommer (desværre) ikke i fængsel for at sende i
> QP, men derfor er det alligevel ilde set.

Jeg er godt klar over, at QP ikke er velset på usenettet, men jeg
mener så som sagt ikke at QP-kodningen er nødvendig bare fordi
at man sender i ISO-8859-15. Tegnsættet er jo stort set identisk
med ISO-8859-1: <http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_8859-15>.

> nope jeg ser et spørgsmålstegn, med mindre jeg dimser manuelt.

Tsk. Sikke noget.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-08-05 23:03

> Jeg er godt klar over, at QP ikke er velset på usenettet, men jeg
> mener så som sagt ikke at QP-kodningen er nødvendig bare fordi
> at man sender i ISO-8859-15.

Det mener jeg heller ikke. Jeg mener:

ISO-8559-15 på usenet er noget snavs.
QP er noget snavs på usenet.
Dødsstraffen i USA er noget snavs.

ingen af delene er dog ulovlige, men anses for at være kontroversielle
af omgivelserne...

U get me?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-08-05 12:07

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> ISO-8559-15 på usenet er noget snavs.
> QP er noget snavs på usenet.

Så misforstod jeg <news:tprhs2-vt.ln1@G5.reippuert.dk>, for jeg
læste det som om, at ISO-8859-15 var/er langt værre end Unicode.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-05 15:16

> Så misforstod jeg <news:tprhs2-vt.ln1@G5.reippuert.dk>, for jeg
> læste det som om, at ISO-8859-15 var/er langt værre end Unicode.

Det mener jeg osse det er. De fleste newsreadere antager der sendes i
ISO-8859-1, nogle kan finde ud af at skifte til UFT8 på egen hånd,
mens få kan hitte ud af ISO-8859-15. Det er derfor at en del
newsreadere reagerer på et ISO-8859-15 indlæg ved at konvertere det til
enten ISO-8559-1 eller UTF-8.

Det mest hensigtsmessige er selvfølgelig at en newsreader selv siger
fy-fy til dig når du forsøgher at sende noget der ikke findes i
ISO-8559-1. MacSOUP gør dette, MT-newswatcher kan dette. Min
newsreader tin kører i en terminal og jeg har defineret dette miljø
således, at jeg /ikke/ kan indtaste andet end ISO-8859-1 for ikke at
genere min omgivelser mere end nødvendigt.

med andre ord: mandrab er slemt, men rovmord er værre. Det bedste er
dog at lade helt være...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-08-05 20:22

> [...]

> ud af ISO-8859-15. Det er derfor at en del newsreadere reagerer
> på et ISO-8859-15 indlæg ved at konvertere det til enten

Og hvis de går til 8559-1 sker der vel ikke en større katastrofe.
I <news:dd7mon.2rk.1@tgm.dyndns.dk> blev et eurotegn blot til et
spørgsmålstegn og det var så det. Går de derimod til UTF-8 kan
indlægget hurtigt blive ulæseligt, hvis det i virkeligheden drejer
sig om et 8559-15-indlæg.

> Det mest hensigtsmessige er selvfølgelig at en newsreader selv
> siger fy-fy til dig når du forsøgher at sende noget der ikke
> findes i ISO-8559-1. MacSOUP gør dette, MT-newswatcher kan
> dette.

Men et program som MacSOUP, kan tilsyneladende finde på at slå
over i UTF-8 efter forgodtbefindende.
<http://groups-beta.google.com/group/dk.edb.mac/msg/f6e86a43fd2f6a0a>

Min foretrukne newsreader til Windows (Xnews) forstår ikke andet
end US-ASCII, men det kan et hjælpeprogram (MorVer) så rette op på.
40tude Dialog, som er ret populær, slår vist selv over afhængig af
anvendte tegn og Outlook Express gør det samme (den advarer først).

> Min newsreader tin kører i en terminal og jeg har defineret
> dette miljø således, at jeg /ikke/ kan indtaste andet end
> ISO-8859-1 for ikke at genere min omgivelser mere end
> nødvendigt.

Pt. har jeg mulighed for at sende i US-ASCII, 8859-1, 8859-15 og
UTF-8 og der bliver automatisk valgt det mindst mulige tegnsæt.
Det virker bare af en eller anden grund ikke, når jeg fra Mac'en
sender til min lokale newsserver, som kører på min Windows-PC,
så måske skulle man vælge at gøre det samme som dig, hvis man da
nogensinde finder en newsreader til OS X, som man bryder sig om,
eller kan finde ud af at bruge. Dem der kører i terminalen, har
jeg opgivet at give mig i kast med, må jeg indrømme.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-05 22:41

> [...]
> spørgsmålstegn og det var så det. Går de derimod til UTF-8 kan
> indlægget hurtigt blive ulæseligt, hvis det i virkeligheden drejer

Jeps, et UFT8 indlæg har større chance for at forblive læsesligt end
et 8559-15 indlæg.

> Men et program som MacSOUP, kan tilsyneladende finde på at slå
> over i UTF-8 efter forgodtbefindende.
> <http://groups-beta.google.com/group/dk.edb.mac/msg/f6e86a43fd2f6a0a>

Det er ét af mange programmer det kløjs i det. Der er mange der
klarer opgaven endnu dårligere.

laveste fællesnævner er: US-ACSSII
næst laveste fællesnævner: ISO-8859-1

I dk hirarkiet har man besluttet sig for, at det er næstlaveste
fællesnævner der er tegnsættet man bør bruge, da laveste fællesnævner
ikke indehoder de danske tegn.

Det mindst uacceptable af fy-fy karaktersættene må være UTF8, som
vinder udbredelse i internationale grupper.

> [...]

> sender til min lokale newsserver, som kører på min Windows-PC,
> så måske skulle man vælge at gøre det samme som dig.

Det ville være fornuftigt at holde sig til at sende i ISO-8859-1

> hvis man da
> nogensinde finder en newsreader til OS X, som man bryder sig om,
> eller kan finde ud af at bruge. Dem der kører i terminalen, har
> jeg opgivet at give mig i kast med, må jeg indrømme.

Med en fornuftig editor sat hensigtsmessigt op er såvel tin som slrn
mægtig god. Personligt bruger jeg jed som editor. Det eneste jeg
aldrig er nået videre med er en ordenlig rewrap fuktion, når jeg
klipper i et indlæg, men det burde være til at lave. Jeg var rimelig
grøn mht komandolinie, scripts og config filer da jeg i sin tid satte
jed og slrn/tin op for 3 år siden og har ikke dimeset med det siden,
da det fungerer glimrende for mig.

Tidligere forsøgt mig med gnus/emacs men det ku' jeg ikke rigtig finde
mig til rete med.

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-08-05 13:35

In article <42f60b8a$0$1186$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
Mikkel Westh <mikkelw@MUSEFÆLDEgmail.com> wrote:

> Tak for alle svarene, men jeg tror nu, jeg opgiver MacSOUP.

Det er egentlig lidt fjollet. Nu har du jo endelig fået den indstillet
og kan begynde at nyde frugten af dit arbejde.

> Unison er fantastisk enkelt at gå til, når man har brugt OE i 5 år.
> Kan desuden ikke helt se idéen i en offline-newsreader, når man
> sidder på en 2Mbps-linie :S

Hvis man bruger en bærbar computer kan en stor dynge news-artikler være
en glimrende beskæftigelse på en lang togtur. MacSOUP har desuden et
fantastisk godt diagram over indlæggene i en tråd. Tråden bliver sat op
i en træstruktur, så man let kan overskue, hvem der svarer på hvad i en
ældre tråd. Ingen andre er så gode til dette som MacSOUP. Da MacSOUP er
off-line, har man alle indlæg liggende på harddisken. Det er derfor
enormt hurtigt og nemt at finde et gammelt indlæg frem igen. Da news er
ren tekst, fylder de stort set ingenting på en moderne, stor harddisk,
så det er ikke nogen ulempe, at det fylder lidt.
Når alt det så er sagt, så må jeg tilstå, at jeg er skiftet til
MT-NewsWatcher. Jeg ved egentlig ikke hvorfor. Jeg var glad for MacSOUP,
og jeg kan egentlig ikke se, der er den store ulempe ved en off-line
reader. Det er jo ikke svært at trykke æble-k, når man skal sende et
svar. For nogen tid siden blev jeg fristet til at prøve Unison og et par
andre programmer, og af en eller anden grund blev jeg hængende ved
MT-NewsWatcher.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mikkel Westh

Dato : 10-08-05 15:49

On 2005-08-10 14:34:31 +0200, "Henrik Münster" <news@muenster.dk> said:

> Det er egentlig lidt fjollet. Nu har du jo endelig fået den indstillet
> og kan begynde at nyde frugten af dit arbejde.

Måske, men det virkede jo aldrig. Jeg fik det bare sat op, men åbenbart
ikke helt korrekt.

> Hvis man bruger en bærbar computer kan en stor dynge news-artikler være
> en glimrende beskæftigelse på en lang togtur.

Ja, det er faktisk ret smart. Min mac er dog en mini, så det vil nok
være svært at slæbe med på togtur :)

> [...]
> tråd. Tråden bliver sat op i en træstruktur, så man let kan overskue,
> hvem der svarer på hvad i en ældre tråd. Ingen andre er så gode til

Da jeg valgte f.eks. denne newsgroup, og så på indlæggene, syntes jeg,
at det var uoverskueligt. Er vant til det system, som OE og Unison
bruger.

--
Mvh. Mikkel Westh

Fjern fælden ved mail.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-08-05 22:06

Mikkel Westh <mikkelw@musefÆldegmail.com> wrote:

> Ja, det er faktisk ret smart. Min mac er dog en mini, så det vil nok
> være svært at slæbe med på togtur :)

den vejer da mindre end en iBog...

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-08-05 23:56

In article <42fa13c6$0$50289$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> [...]

> Da jeg valgte f.eks. denne newsgroup, og så på indlæggene, syntes jeg,
> at det var uoverskueligt. Er vant til det system, som OE og Unison

Vanen betyder meget. Måske har du ikke fået sat MacSOUP til at gruppere
efter tråde. Hvis den bare sorterer efter forfatter eller tidspunkt, er
der ikke en logisk rækkefølge. Når man åbner en artikel, er der et
trædiagram øverst, hvor alle artikler i tråden kan ses. Det er
simpelthen bare smart. Man kan let se, hvem der har svaret på hvad. Det
overblik får man ikke med andre programmer.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mikkel Westh

Dato : 11-08-05 17:30

On 2005-08-11 00:56:18 +0200, "Henrik Münster" <news@muenster.dk> said:

> [...]
> simpelthen bare smart. Man kan let se, hvem der har svaret på hvad. Det
> overblik får man ikke med andre programmer.

Nej, sådan så det godt nok ikke ud her. Den var sat til at sortere
efter dato, hvilket var ekstremt uoverskueligt, da en tråd så var
fordelt i f.eks. 30 indlæg over 100 linier.
Indtil videre er jeg dog godt tilfreds med Unison.

--
Mvh. Mikkel Westh

Fjern fælden ved mail.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-08-05 19:08

Mikkel Westh <mikkelw@MUSEF∆LDEgmail.com> wrote:

> [...]
> fordelt i f.eks. 30 indlæg over 100 linier.
> Indtil videre er jeg dog godt tilfreds med Unison.

Du har ikke haft kryds i "Group Threads" - simpelthen.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-08-05 10:31

Mikkel Westh <mikkelwesth@hotmail.com> wrote:

> Jeg har lavet en indstillingsfil, f?et startet det, og bliver straks tvunget
> til at ops?tte en standard email-konto og en standard bruger. Skal jeg bare
> indtaste POP-oplysningerne til min Gmail-konto? (synes slet ikke, at
> manualen n?vner noget om at ops?tte dette). Manualen synes heller ikke at
> n?vne, hvor jeg skal indtaste news-serverens navn henne? Vil bare bruge
> dtext.news.tele.dk, men hvor pokker skal det st? henne?

Du er formegenlig i popop-menuen "Konti & Brugerprofiler", skift til
popop-menuen "Servere".

mht email kontoen vil jeg anbefale, at du laver en fake (ikke
nødvedigvis en fake adresse), med mindre du har i sind at bruge
MacSOUP til mail.

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-08-05 18:50

In article <42f22b03$0$2323$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> [...]

> Hvis jeg trykker "Not yet", lukker den vinduet, men MacSOUP er stadig
> åben i Docken. Der sker dog intet, hvis jeg trykker på den herfra.

MacSOUP arbejder med et "Settings" dokument, hvor alle ens indstillinger
er. Filosofien er, at man åbner MacSOUP ved at åbne det ønskede
"Settings" dokument. Det er så muligt at have flere af dem med
forskellige nyhedsgrupper etc. Jeg tror bare, dit MacSOUP er åbent uden
at have et åbent dokument. Det svarer til at åbne en tekstbehandler uden
at have et åbent dokument. Så ser man heller ikke så meget. Prøv at
vælge "Ny" eller tryk æble-N. Den opretter så et "MacSOUP Settings".
Fremover vil det nok være smart, hvis du sætter MacSOUP til at åbne
MacSOUP Settings af sig selv, når du åbner programmet. Jeg kan ikke lige
huske hvordan, men det står i vejledningen. Jeg går ud fra, at du som de
fleste kun har brug for et enkelt Settings-dokument.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Madsen

Dato : 04-08-05 17:58

> [...]

> men OS X er dog ikke ligetil for en, der aldrig har rørt andet end windows.

Tillykke med den lille ny

Ny med mac....så kan du måske bruge den her til noget:

http://android8.users.whitehat.dk/wordpress/index.php?p=255

--
Mhv. Per Madsen
Blog: http://www.madsenblog.dk