DRM på MacIntel
Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-08-05 01:55

Så er der nyt i såekulationerne om hvorvidt og hvordan Apple vil
forhindre Intel udgaven af Mac OS X i at køre på fremmed hardware:

<http://apple.slashdot.org/article.pl?sid=05/08/01/0421248>

Åbenbart bruges der en en chip basseret DRM løsning ved navn TPM i det
Intel developer kit'et:
<http://www.osx86.classicbeta.com/wiki/index.php/Main_Page>

historien er selvfølgelig osse slashdot'et:
<http://apple.slashdot.org/article.pl?sid=05/08/01/0421248>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-08-05 16:34

On 2005-08-02 02:54:58 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> [...]
> Intel developer kit'et:
> <http://www.osx86.classicbeta.com/wiki/index.php/Main_Page>
>
> historien er selvfølgelig osse slashdot'et:

Og det er jo ikke rigtigt nogen overraskelse og vel også en god ide. En
software-baseret løsning er alt for nem at knække, kan man jo se på
alle de crackede programmer der er. Om det er meget sværere med en
hardware-baseret må tiden jo vise.

Det er straks "værre" hvad de ellers vil bruge den chip til.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-08-05 17:55

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> software-baseret løsning er alt for nem at knække, kan man jo se på
> alle de crackede programmer der er. Om det er meget sværere med en

Nej, jeg syntes bare at det var på sin plads i og med vi tidligere har
haft debat om hvorvidt apple ville gå for at forhindre os i at
installere OSX på en ikke Apple maskine.

> Det er straks "værre" hvad de ellers vil bruge den chip til.

Jeps. de kan tvinge os til at købe ram, disk etc fra Apple. Tjekke
licensnumre, DRM på film og musik osv. Muligederne er formegenlig ret
omfattende. De kan sågar forhindre os i at opgradere processore med
processore der ikke kommer fra Apple.

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 03-08-05 09:06

> [...]
> licensnumre, DRM på film og musik osv. Muligederne er formegenlig ret
> omfattende. De kan sågar forhindre os i at opgradere processore med

Men mange af de muligheder ligger vel allerede rent software-mæssigt i
forhold til at sende oplysningerne via nettet? Jeg vil personligt
foretrække hardware-kontrol uden »uigennemskuelig kommunikation over
nettet« end det, som Microsoft lavede med XP omkring licens: jeg køber
en maskine og den skal virke »ud af boksen«.
--
Mvh. Poul