skattefar er væmmelig
Fra : Palle B

Dato : 05-06-01 23:26

Skattevæsenet piller ved opgørelsen for 1999. Dette år var jeg freelance
(med flere kunder). Da opgaverne begyndte at blive momspligtige, blev jeg
pr. sept. momsregistreret.
Inden momsreg. købte jeg ny laserprinter (har også en ældgammel fra før
freelanceperioden), cd-brænder (til kundekopier og backup), network til to
pc'er samt et par småting mere. Desuden anskaffede jeg endnu en pc, såje g
havde to.
PC'en afskrives med 30 procent - OK. Men ..... dertil lægger skattefolkene
så også både printer, cd-brænder, network etc., der også skal afskrives over
tre år i stedet for straksafskrivningen (det fulde beløb indenfor året).
Dette begrundes med afskrivningslovens paragraf 6, stk. 1 og 2.

Derefter hiver de den ondehyleme også 25 procent ud som privat andel - vi
snakker altså om arbejdspc'er - og jeg har altså to.
Jeg har kontor hjemme.
Hjælp - hvad kan jeg gøre ???

Palle

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 05-06-01 23:27

Hm - mht. til at alle ting sammenlægges skyldes en af de sidste ændringer,
som Stavad lavede (non-politik) - en ordning vi ikke kan leve under, for vi
vil ikke bruge tid på, at finde ud af, om du har en gammel printer fra 1986,
som dengang kostede 50.000 kr. (i dag 3.000), men som jf.loven skal
afskrives sammen med din pc til 5.000 = 55.000

Loven er ikke til at leve med, og vil ikke blive overholdt - hvis den skal,
så må skattevæsenet lave det fornødne arbejde. Jeg tror revisorerne har
opgivet.

Det er ikke hierarki, man vi kan ikke få en kunde til at betale måske
tusinde kroner for, at vi finder ud af, hvad en udslidt printer kostede for
15 år siden. Og vi vil heller ikke.

Mht. privat andel, skal du nok gribe i egen barm og se på, om det er
rimeligt eller ikke. Bruger du den 25% privat - så lad være med at køre en
sag. Gør du ikke, så giv dig god tid til at finde nogle gode beviser frem.

Som lønmodtager er du bedre stillet med arbejdsgiverbetalte computere, men
sådan er det også med sygedagpenge, understøttelser osv.. Det kræver meget
mere bevisbyrde, når man er selvstændig.

Mhv. Jørgen Elsted Madsen

Fra : Palle B

Dato : 08-06-01 13:31

Jørgen Madsen <elsted@madsen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9fjmb2$482$1@news.inet.tele.dk...

> Mht. privat andel, skal du nok gribe i egen barm og se på, om det er
> rimeligt eller ikke. Bruger du den 25% privat - så lad være med at køre en
> sag. Gør du ikke, så giv dig god tid til at finde nogle gode beviser frem.

Jeg er enig i, at lovgivningen ikke ligefrem er særlig fikst indrettet. Den
tager ikke meget højde for de reelle værdier m.h.t. It-udstyr. Problemet med
private andele og sammenlægningen af tilbehør med en computer er lidt
underligt.
Jeg havde i 1999 to computere i brug samt en tredje - ret gammel - som jeg
af og til brugte til private formål, lige som jeg havde to printere i brug,
hvor af den ene var nyanskaffelsen.
At beregne privat andel af dobbelt udstyr (så at sige) er vel lidt ude i
skoven eller er det? Ville den private andel have været taget med, hvis jeg
havde lejet lokaler et sted i byen i stedet for at bruge et specielt
indrettet arbejdsværelse, som jeg i øvrigt får fradrag for?
Jeg ved godt, at det måske ikke er et argument, men virksomhedens computere
blev, p.g.a. den tredje gamle computer, udelukkende brugt arbejdsmæssigt.

Mvh. Palle

Fra : Erik G Christensen

Dato : 08-06-01 17:38

Palle B wrote:

> [...]
> private andele og sammenlægningen af tilbehør med en computer er lidt

Egentlig ikke, det var en gml. afgørelse der var underlig, hvordan
bruger du en printer uden PC, eller skærm

> Jeg havde i 1999 to computere i brug samt en tredje - ret gammel - som jeg
> af og til brugte til private formål, lige som jeg havde to printere i brug,
> hvor af den ene var nyanskaffelsen.

Og det har du meddelt skattevæsenet, jeg plejer meget formelt at
"sælge" den gamle PC til 1 - 2.000 med moms og det hele til privaten,
og er der et rimeligt erhvervsforbrug, og -ikke- lige to børn på
handelsskole, hjemmeboende, så har jeg 100% erhverv, for så skal
skattevæsenet finde spil eller lign. på erhvervs-PC'en, og det er
jo skatteyders problem

> Ville den private andel have været taget med, hvis jeg
> havde lejet lokaler et sted i byen i stedet for at bruge et specielt
> indrettet arbejdsværelse, som jeg i øvrigt får fradrag for?

Og, du får fradrag, eller ?
For på kontorer ude i byen er børns spilinteresse ok, det koster ikke
ekstra, -måske erhvervsintroduktion

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-06-01 17:46

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

så har jeg 100% erhverv, for så skal
> skattevæsenet finde spil eller lign. på erhvervs-PC'en, og det er
> jo skatteyders problem

Standard Windows-installation indeholder et par kortsplil.

Sjovt nok anvender T&S samme operativsystem på deres klient-PCére - Gad vide
hvad en T&S-medarbejder betaler i B-skat for denne/dette - i
forretningstiden - fornøjelse/privatforbrug?

mvh
Bjørn

Fra : Erik G Christensen

Dato : 08-06-01 18:47

"Bjørn Jørvad" wrote:
> [...]
> hvad en T&S-medarbejder betaler i B-skat for denne/dette - i
> forretningstiden - fornøjelse/privatforbrug?

Næ, du har misset noget,
T*S havde lavet en ganske speciel vejledning for deres egne elever om
transportfradrag mellem udd. steder, som de havde nægtet andre, så
vent ikke for meget

Fra : Palle B

Dato : 10-06-01 11:48

Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B20FF52.313874FC@post1.tele.dk...
> [...]
> handelsskole, hjemmeboende, så har jeg 100% erhverv, for så skal
> skattevæsenet finde spil eller lign. på erhvervs-PC'en, og det er

Jeg har på et tidspunkt meddelt skattevæsenet,at jeg har en computer til
private formål, men de har åbenbart ikke fattet/noteret det. I øvrigt er
spil vel ikke noget problem - jeg har da oplevet arbejdsgivere der i et vist
omfang tolererede det.

> Og, du får fradrag, eller ?
> For på kontorer ude i byen er børns spilinteresse ok, det koster ikke
> ekstra, -måske erhvervsintroduktion

Jo, jeg får faktisk fradrag for arbejdsværelset

Palle

Fra : Queen

Dato : 20-08-01 23:42

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message
> Palle B wrote:
>
>, jeg plejer meget formelt at
> "sælge" den gamle PC til 1 - 2.000 med moms og det hele til privaten,

Jamen, er det ikke sådan med de nye regler at man skal kunne følge varen
(unikt ID) samt den opførte pris - år for år, for at kunne opgøre
reguleringssummen i driftsregnskabet. Og hvordan gør man dette i praksis ?
Der er jo ingen bogføringsprogrammer der kan håndtere inventaret/varerne med
unikt ID som er opgjort som en samlet pris på aktivkontoen "inventar" ?

....og lige en indskydelse om skattefar - DE ER NOGLE FORBRYDERE HELE BANDEN