billigt kort til spil
Fra : Finn

Dato : 05-09-05 07:33

vi har et par ekstra maskiner til spil stående - til ungernes venner mm -
det er AMD 2100/2400+ cpu, 512Mb ram - og det er egentligt også ok..

men grafikken halter lidt - det er FX5200 kort, så nu overvejer vi et par
nye kort, men det må helst ikke koste en formue - kan man få noget til 5-600
pr stk ? - hvad hedder det vi skal kigge efter ? FX5700 ?

Finn

Fra : Brian A.

Dato : 05-09-05 09:02

kkmateriel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nye kort, men det må helst ikke koste en formue - kan man få noget til
> 5-600 pr stk ? - hvad hedder det vi skal kigge efter ? FX5700 ?

Prøv at se en gang her:

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/vga_charts-05.html

Dit nuværende kort er jo bundskraber på den chart, så det er et godt
udgangspunkt for at se hvor meget bedre andre kort er.
Endda et TI4200-8x er meget bedre. Sådan et har jeg lige solgt for 250,-
brugt....
Jeg "kender" en som har flg. til salg:
MSI GeForce4 G4Ti4400-VTD 128 MB tv-in/out grafikkort m. ny køler og
ram-køleprofiler
Ca. samme prisleje.

Fra : Finn

Dato : 05-09-05 09:48

> [...]
> brugt....
> Jeg "kender" en som har flg. til salg:
> MSI GeForce4 G4Ti4400-VTD 128 MB tv-in/out grafikkort m. ny køler og

Ti4200 kender jeg godt - har lige switchet et af i min egen Pc - sådan et
par ville være fine

og 250,- lyder fair nok

hvor i landet? evt afhentning ?

Finn

Fra : Flemming Joensson

Dato : 05-09-05 12:28

"Finn" <finn@kkmateriel.dk> wrote in

> men grafikken halter lidt - det er FX5200 kort, så nu overvejer vi et
> par nye kort, men det må helst ikke koste en formue - kan man få noget
> til 5-600 pr stk ? - hvad hedder det vi skal kigge efter ? FX5700 ?

Hvilke spil vil de gerne kunne spille?

Som Brian også har skrevet så har TomsHardware.com nogle fine grafer hvor
man kan få et overblik over hvor gode de forskellige kort er.

Jeg vil dog ikke mene at i bør opgradere til et Ti-4200 kort, jeg synes i
bør stile lidt højere - men det kan selvfølgelig være det er fint til jeres
behov.

Hvis du kan skrive hvilke spil de gerne vil hygge sig med så vil vi have et
bedre grundlag for at foreslå et specifikt kort i bør vælge.

Mvh.
Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Finn

Dato : 05-09-05 15:21

> [...]
> et
> bedre grundlag for at foreslå et specifikt kort i bør vælge.

Warcraft 3 - Counter Strike - er vist de mest populære pt

Finn

Fra : Flemming Joensson

Dato : 05-09-05 17:05

> Warcraft 3 - Counter Strike - er vist de mest populære pt

Ok, ja dem kan et Ti-4200 fint klare. Men hvis knægten får lyst til nyere
spil i nær fremtid skal i nok til at opgradere igen allerede til den tid,
da et TI-4200 trods alt er et ret gammelt kort.

Et par brugte 9600XT (et nyt koster omkring 550) eller et par brugte
9800pro (et nyt er nede i 8-900) det vil efter min mening være en lidt mere
holdbar løsning som stadig er forholdsvis økonomisk.

Jeg har selv et Radeon 9600 (ikke SE, Pro, eller XT) med 256MB og det kan
fint køre Battlefield 1942 i 1024x768 - højere end det er det dog ikke ret
godt til. 9600XT er nede i samme prisniveau som det rene 9600, og kører
noget hurtigere - så hvis i vælger et 9600XT er i efter min mening også
rimelig godt kørende.

Ellers er jeg selv ved at opgradere og skal have solgt mit 9600 - bare kom
med et bud... jeg har dog kun et enkelt ;)

Mest ydelse for kronerne får i nok ved at købe et 6600GT lige for tiden,
men så er det ca. 1200 per maskine vi taler om og det har jeg på
fornemmelsen er uden for budgettet ;)

Mvh.
Flemming
--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Finn

Dato : 05-09-05 18:40

> [...]
> Flemming
> --
> For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

6600GT er forbeholdt mig - når jeg henter min egen maskine i morgen : MSI
K8N-SLI-Diamond, AMD Athlon64 3000+, MSI NX6600GT-TD128E, Western Digital
740GD, Dane-Elec DDR400, 2x512MB Dual..

jeg er ikke så meget inde i ati, hvad svarer til et FX5700?

Finn

Fra : Brian A.

Dato : 05-09-05 14:54

"Finn" <finn@kkmateriel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nye kort, men det må helst ikke koste en formue - kan man få noget til
> 5-600 pr stk ? - hvad hedder det vi skal kigge efter ? FX5700 ?

De her ligger vist lige i jeres prisleje:

FX5700LE 256mb - pas lidt på her. LE er vidst en "billig udgave"
Radeon 9600XT 128mb
Radeon 9600 256mb

Fra : Lyrik

Dato : 05-09-05 23:21

"Brian A." <Tjae@Jow.hej> skrev i en meddelelse

> FX5700LE 256mb - pas lidt på her. LE er vidst en "billig udgave"
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++

)

LE bliver i danskernes fantasi til:"Limited Edition", hvorefter de
oversætter det: "Begrænset udgave".))
Hvori begrænsningen skulle ligge, står hen i det uvisse, men man er
forsigtig med at vælge det "begrænsede kort".))

Imidlertid er det en bommert af dimensioner!-LE betyder:"Light Edision" og
ikke "limited Edition"!
"Light Edision" vil sige at der ikke følger de sædvanlige 3 spil med til
kortet.
Ja måske er der ikke engang en driver-cd med til det. Men al hardwaren
ligger i pakken som den plejer.-de obligatoriske "kabelstumper" og
"udvidelsesstik".

Hilsen Jens som lige har købt to "begrænsede udgaver"
Den ene med driver-cd, den anden manglede driver-cd.

Fra : Jante

Dato : 05-09-05 23:44

"Lyrik" skrev:

> [...]
> Hvori begrænsningen skulle ligge, står hen i det uvisse, men man er
> forsigtig med at vælge det "begrænsede kort".))

Så prøv at sammenligne f.eks.:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=118782 og
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=145897.
Så vil du opdage, at LE kortet kører væsentlig langsommere.

/J

Fra : Lyrik

Dato : 06-09-05 10:22

"Jante" <jante{REMOVE}@orangenet.dk> skrev i en meddelelse

> Så prøv at sammenligne f.eks.:
> http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=118782 og
> http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=145897.
> Så vil du opdage, at LE kortet kører væsentlig langsommere.
+++++++++++++++++++++++++++++

Fabrikanternes eget svar på LE er at det er en skrabet pakke uden ekstra
spil. Ikke noget om at LE kortene skulle være generelt langsommere.
Er man i tvivl så kan man jo sammenligne ramhastigheden og kerneclocken,
hvis den er opført.

Se:
Point of Wiev
Ramdac 400 megahertz. Hukommelse clock 800 megahertz

Og så det 256 megabyte Elsakort du henviser til som "spitzenklasse" og som
ikke er LE:
men som koster 1476,-kroner
Kerneclock 425 og hukommelse 500 megahertz

Point of Wiev-LE-kortet ser ikke dårligt ud i den sammenhæng synes jeg. Til
en pris af 698 kroner ser det godt ud.

Hilsen
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 06-09-05 10:43

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Point of Wiev-LE-kortet ser ikke dårligt ud i den sammenhæng synes jeg.
> Til en pris af 698 kroner ser det godt ud.

++++++++++++++++++++++++++++++
Men jeg kan se ved en fornyet undersøgelse af LE fænomenet at fabrikanterne
ikke har den samme holdning til forskellen.
Hvor én siger at det kun er softwaretilbehøret, kan den anden ændre i
kortene, ved for eksempel at fjerne DVI-udgangen eller lignenede.
Man må kigge efter i hvert enkelt tilfælde.
Fabrikantens udgangspunkt er at på en eller anden måde at sælge det lidt
billigere. Metoden er forskellig.

Hilsen
Jens

Fra : Jante

Dato : 06-09-05 15:21

"Lyrik" skrev:

> [...]
> Man må kigge efter i hvert enkelt tilfælde.
> Fabrikantens udgangspunkt er at på en eller anden måde at sælge det lidt

Præcis min pointe.

/J

Fra : Jante

Dato : 06-09-05 15:20

"Lyrik" skrev:

> Fabrikanternes eget svar på LE er at det er en skrabet pakke uden ekstra
> spil. Ikke noget om at LE kortene skulle være generelt langsommere.

Selvfølgelig. Betegnelsen 'langsommere' sælger jo ikke.
Bulk er vel iøvrigt den korrekte betegnelse for 'uden ekstraudstyr'.

> Er man i tvivl så kan man jo sammenligne ramhastigheden og kerneclocken,
> hvis den er opført.

Hvilket er grunden til, at jeg valgte at sammenligne netop disse to kort.
Dels er de fra samme fabrikant, dels er både core- og ram clock opgivet.

/J