Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Computeren fryser
Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 08:10

Hej.

Jeg har en stationær computer, der er ca 3½ år gammel, men egentlig fungerer
fint - også hvad "størrelsen" angår.

Dog begyndte computeren at larme for et års tid siden. Der var tale om en
brummende lyd, der mindede om en ventilator der kørte i noget.

Jeg henvendte mig til firmaet, hvor jeg købte min PC. De kunne konstatere,
at der var tale om grafikkortets køler, der var gået i stykker. Det ville
ikke kunne betale sig at købe en ny køler. Et nyt grafikkort var ikke meget
dyrere, og der fik man mere for pengene, fik jeg at vide.

Han ville dog gerne uden beregning lave lidt "fiks-faks" og sætte en køler
på, som de havde på lager, men som ikke passede helt til grafikkortet. Den
kunne dog falde af igen om en dag, en måned eller holde uden problemer,
hvilket jeg skulle være indstillet på. Det gik jeg selvfølgelig med til.

Men nu - et år efter er min computer dog begyndt at opføre sig mærkeligt.
Den larmer trods alt ikke, men jeg har en lille mistanke til, at det godt
kan være pga. grafikkortet/køleren.

Den larmer som sagt slet ikke, men den fryser fast. Dvs. at skærmbilledet
fyrser totalt incl. musemarkøren og alt. Jeg kan ikke taste noget eller
bevæge musen. Kun slukke/genstarte på min tower.

Der bliver altså ikke tale om sort eller blå skærm eller lignende. Det er
kun skærmbilledet der fryser.

Det kan ske på alle mulige tidspunkter. Dog oftest hvis jeg ser film eller
hører musik eller lignende på computeren. hvis den bare står og modtager
lidt emails eller jeg kigger på en alm. hjemmeside, så sker der oftest ikke
noget. Men af og til går der kun to minutter fra, at jeg tænder computeren
igen til den går i "stå"

Jeg har også prøvet at formatere computeren og installere Win XP igen. Det
var et mareridt. De første MANGE gange jeg forsøgte, frøs computeren fast
under installeringen af Win XP. Dvs. jeg havde en ubrugelig computer
stående, idet den ikk ekunne opstartes. Jeg fik den dog heldigvis
installeret.

Mit egentlige spørgsmål er, om alt dette kan opstå pga. mit grafikkort og
køleren, der _evt._ ikke virker?

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 23-08-05 08:18

On Tue, 23 Aug 2005 09:10:21 +0200, Michael Sørensen wrote:

> Mit egentlige spørgsmål er, om alt dette kan opstå pga. mit grafikkort og
> køleren, der _evt._ ikke virker?

Det kan godt lyde som om grafikkortet bliver overophedet, specielt fordi
det lyder til at ske når grafikkortet belastes.

Hvad er det for et kort? Jeg ved der eksisterer 3. parts-kølere til de
mest almindelige mærker, søg evt. på edbpriser.dk.

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-05 08:34

"Thomas Jespersen" <thomas@lucky-music.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvad er det for et kort? Jeg ved der eksisterer 3. parts-kølere til de
> mest almindelige mærker, søg evt. på edbpriser.dk.

Tak for dit svar.

Jeg er på arbejde indtil kl. 15, men sender lige nyt svar på, hvilket
grafikkort jeg har, når jeg kommer hjem.

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 24-08-05 08:01

> [...]
> bevæge musen. Kun slukke/genstarte på min tower.
>
> Der bliver altså ikke tale om sort eller blå skærm eller lignende. Det er

Vil det sige at hvis du ser en film, så kører lyden videre ? Og at du kan
genstarte PCen ved at trykke Alt-Ctrl-Del Alt-S (eller tilsvarende for en
dansk udgave) Enter ? Hvis ja så er det ssv grafikkortet, hvis nej så kan
årsagen være alt muligt andet.

Niels Dybdahl

Fra : Martin

Dato : 08-09-05 23:19

"Michael Sørensen" <ingen> wrote in message
Jeg har også prøvet at formatere computeren og installere Win XP igen. Det
var et mareridt. De første MANGE gange jeg forsøgte, frøs computeren fast
under installeringen af Win XP.

Hmm - under installation er dit grafikkort jo ikke særligt belastet... Jeg
ville nok prøve at køre en test på harddisk (de fleste harddisk producenter
har test programmer på deres hjemmeside...)
Mvh Martin