Matrox G450 Dual-head, TV-out - og linux.
Fra : Esben Taersker

Dato : 22-08-05 21:17

Hej...

Først det hurtige spørgsmål:
Hvilken opløsning, hsync og vsync skal der til et almindeligt dansk TV?

Så den lidt længere historie:

Jeg sidder og roder med et gammelt G450 kort med to udgange. Kortet har
altså ikke et egentligt tv-out alá en S-video forbindelse men to
almindelig 15-pins VGA-udgange. Jeg har så et converter-kabel, der
splitter fra 15-pin VGA til _både_ composite og S-video. Begge
komponenter er købt brugt i en rodekasse, så det er slet ikke sikkert de
passer sammen.
Nogen der ved om jeg allerede nu skal se mig om efter noget andet hardware?

Jeg kører SuSE Linux 9.2 men kan ikke rigtig få systemet til at fatte,
at jeg vil koble udgang nr. 2 til et TV, og tror det skal konfigureres
manuelt. Der er dog signal på begge udgange. Nogen der kender tricket?

/Esben

Fra : Esben

Dato : 22-08-05 21:38

"Esben Taersker" <esbenfjernes@essers.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> splitter fra 15-pin VGA til _både_ composite og S-video. Begge komponenter
> er købt brugt i en rodekasse, så det er slet ikke sikkert de passer

Det er rigtigt. G400 og G450 blev leveret med tilsyneladende ens
converterkabler, men pin-forbindelserne var forskellige. Hvis du så sidder
med et G400 kabel, vil det ikke virke på et G450.

--
Esben

Fra : Esben Taersker

Dato : 22-08-05 22:18

Esben wrote:

> [...]
> converterkabler, men pin-forbindelserne var forskellige. Hvis du så sidder
> med et G400 kabel, vil det ikke virke på et G450.

Hmm... Hvor meget ikke virke? Jeg kan se, at der kommer et signal til
tv'et - det flimrer bare helt vildt.

/Esben - Den første...

Fra : Esben

Dato : 22-08-05 22:43

> Hmm... Hvor meget ikke virke? Jeg kan se, at der kommer et signal til
> tv'et - det flimrer bare helt vildt.

Pin-outs ser sådan ud:
G400
http://forum.matrox.com/mga/viewtopic.php?t=4382
G450
http://forum.matrox.com/mga/viewtopic.php?t=4385

Jeg kan ikke umiddelbart vurdere om der burde komme lidt billede, men prøv
at se i deres Linux forum om tv-out overhovedet er understøttet på G450.

--
Esben

Fra : Esben Taersker

Dato : 24-08-05 22:53

Esben wrote:
> [...]
> at se i deres Linux forum om tv-out overhovedet er understøttet på G450.

Det skriver de godt nok det ikke er - men det nægtede jeg faktisk at tro
på...:) Jeg har da også fundet en how-to, som desværre er ret
omfattende - men der er nok ikke nogen vej udenom...:(

/Esben