(mindste/ældste) GPU til DVD/HDTV (ikke ti~
Fra : Johan Andersen

Dato : 11-08-05 14:49

Hej,

Kan alle nye grafikkort vise DVD-film og HDTV i en god kvalitet?

Hvis ikke, hvad er så de mindste/ældste GPU-familier, der lever op
kravet?

Er der et mindste-krav til hukommelse på kortet i den forbindelse? Eller
et krav til GPU'ens core-frekvens?

Øvrig brug af kortet siller ikke særlige krav, så DVD/HDTV bliver de
mest krævende grafikopgaver. (At jeg så måske vil bruge kortet til at
lave andre beregninger, er en anden sag)

Mvh
Johan

Fra : LC

Dato : 12-08-05 06:45

MSI 420 TDH det er 64mb DDR ram og lowprofile

Mvh Lars

Fra : Beeblebrox

Dato : 12-08-05 12:07

Du skal se på Nvidia Purevideo som med rent hardware og et 6200 kort til
~600 kr. kun kræver 10% CPU forbrug på en P4 3GHz. Der er også noget
HDTV support som gør at samme materiale kan spilles uden stor CPU.

Der er mere info her:
<http://www.nvidia.com/page/purevideo.html>

Her kan du se hvilke kort der har mest purevideo understøttelse:
<http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html>

Hvis du vil kende kvaliteten har jeg skrevet lidt her:
<http://www.sports-mc.dk/beeblebrox/index.php?id=5&idsub=51&idtrg=511>

Vh,
Claus

--
DVD'er til salg: <http://kobsalg.sports-mc.dk/>

Fra : Johan Andersen

Dato : 12-08-05 17:55

Hej Claus,

Tak for nogle gode info og links!

Beeblebrox wrote:

> [...]
> ~600 kr. kun kræver 10% CPU forbrug på en P4 3GHz. Der er også noget
> HDTV support som gør at samme materiale kan spilles uden stor CPU.

Overraskende nok synes nVidia selv at deres Pure Video er helt
fantastisk
Men er det ikke "bare" hardware mpeg-2 decodning og så korrekt skalering
af billedet?
Jeg troede at hardware DEcodning næsten var standard, men det er det
måske ikke?

> Hvis du vil kende kvaliteten har jeg skrevet lidt her:
> <http://www.sports-mc.dk/beeblebrox/index.php?id=5&idsub=51&idtrg=511>

Fint med den side der!
Godt initiativ med at lægge dine erfaringer ud på din hjemmeside, så
andre kan få glæde af dem. Jeg kan se at du får betydelige forbedringer
med PureVideo, så noget må det jo gøre

Det lyder som om, at det er skaleringen af billedet, som gør den store
forskel i dit tilfælde, kan det ikke passe? Hvilken opløsning har din
projektor? Og hvad er det nu opløsninger er på DVD og HDTV?

Hvad brugte du til at skalere billedet med før? (HW+SW)

Mvh
Johan

Fra : Beeblebrox

Dato : 12-08-05 18:13

Johan Andersen wrote:
> Det lyder som om, at det er skaleringen af billedet, som gør den store
> forskel i dit tilfælde, kan det ikke passe? Hvilken opløsning har din
> projektor? Og hvad er det nu opløsninger er på DVD og HDTV?

En stor del af kvaliteten ligger i skaleringen, jo. Men uden et
ordentligt udgangspunkt - dvs. dvddecoderen - er skaleringen
ligegyldigt. Det er lidt som hjulene på en bil; både dæk og fælge er
lige vigtige for et godt resultat

Opløsningen jeg kører i er 1280x720, en standard DVD er 720x576 (PAL) og
HDTV er som regel 720p (altså 1280x720 proggresive) selvom 'ægte' HDTV
vist nok er 1080i (1920x1080 interlaced).

> Hvad brugte du til at skalere billedet med før? (HW+SW)

Jeg har leget lidt med alle variationer over skalering men anvender
stadig FFDShow til selv opskaleringen selvom det egentlig ikke er
*strengt* nødvendigt. Der er en spændende tråd her:
<http://groups.google.dk/group/dk.teknik.tv+video/browse_frm/thread/f1c0f6c97095c7d8/32d174e60cbca269?hl=da#32d174e60cbca269>
-om emnet.

Vh,
Claus

--
DVD'er til salg: <http://kobsalg.sports-mc.dk/>

Fra : Johan Andersen

Dato : 12-08-05 23:00

Beeblebrox wrote:

> [...]
> ordentligt udgangspunkt - dvs. dvddecoderen - er skaleringen
> ligegyldigt. Det er lidt som hjulene på en bil; både dæk og fælge er

Ja, men dekodningen er vel entydig fra DVD-sekvens til billed-sekvens (i
native 720x576)? Så selve dekodningen skulle være den samme. Men man
sparer jo CPU-kræfter, hvis dekodningen kører i hardware - eller rettere
hvis dekodningen kører på GPU'en; om det så er i hardware eller software
gør vel ingen forskel.

> Opløsningen jeg kører i er 1280x720, en standard DVD er 720x576 (PAL) og
> HDTV er som regel 720p (altså 1280x720 proggresive) selvom 'ægte' HDTV
> vist nok er 1080i (1920x1080 interlaced).

Herligt med alle de formater :-}
Men det viser jo tydeligt at man ikke kommer udenom skalering. Så
konklusionen må være at en god GPU til film, skal værer god til at
skalere (resample); det samme må gælde mht. frame-rate - antal billeder
pr. sekund.

Mvh
Johan

Fra : Beeblebrox

Dato : 13-08-05 13:58

Johan Andersen wrote:
> Ja, men dekodningen er vel entydig fra DVD-sekvens til billed-sekvens (i
> native 720x576)? Så selve dekodningen skulle være den samme.

Ja, det skulle man jo mene, men historien har desværre vist at det
*ikke* er så enkelt at lave den dekodning så det ser godt ud. Du drømmer
ikke om hvor mange red-chroma-bugs, pixelleringer og andre artefakter
der ses med diverse dekodere.

Nvidia er dog *meget* tæt på perfekt med deres selv jeg stadig ser
pixelleringer i visse scener. Det *kan* dog være at det simpelthen er
transferen der ikke er bedre.

> Men man sparer jo CPU-kræfter, hvis dekodningen kører i hardware - eller
> rettere hvis dekodningen kører på GPU'en; om det så er i hardware eller
> software gør vel ingen forskel.

Hvis du mener: om man benytter samme algoritme i hhv. hardware eller
software gør ingen billedmæssig forskel, så er vi enige

> [...]
> konklusionen må være at en god GPU til film, skal værer god til at
> skalere (resample); det samme må gælde mht. frame-rate - antal billeder

Frameraten er intet problem med dagens CPU'er (6600 og opefter) de kan
køre HDTV næsten uden brug af CPU'en. Ja, selve skaleringen er nok den
vigigste - eller snarere; den er fin som den er nu, men nu vil vi gerne
have diverse features til at justere individuel sharpness, zoom/crop,
etc. etc.

Vh,
Claus

--
DVD'er til salg: <http://kobsalg.sports-mc.dk/>

Fra : Johan Andersen

Dato : 13-08-05 16:10

Beeblebrox wrote:

> [...]
> *ikke* er så enkelt at lave den dekodning så det ser godt ud. Du drømmer
> ikke om hvor mange red-chroma-bugs, pixelleringer og andre artefakter

Kunne det ikke være fordi disse artefakter er en "indbygget" del af
DVD-komprimeringen? Og at nVidia tilføjer noget ekstra filtrering for at
fjerne disse indbyggede fejl?

> Hvis du mener: om man benytter samme algoritme i hhv. hardware eller
> software gør ingen billedmæssig forskel, så er vi enige

Enig. Det jeg specifikt mente var, at sålænge nogle beregninger kører på
grafikkortet, så skal CPU'en ikke lave det. Om det så er implementeret
som software eller hardware på grafikkortet er underordnet i den
sammenhæng.

Mvh
Johan

Fra : Beeblebrox

Dato : 13-08-05 16:43

Johan Andersen wrote:
> Kunne det ikke være fordi disse artefakter er en "indbygget" del af
> DVD-komprimeringen? Og at nVidia tilføjer noget ekstra filtrering for at
> fjerne disse indbyggede fejl?

Jo, og faktisk mener jeg - du må ikke hænge mig op på det - at netop
red-chroma-bug'en er en fejl i MPEG2 standarden. Den var i hvertilfælde
universel i en periode. Hvis du vil vide lidt om alle de problemer
diverse MPEG2 decodere har haft kan du se her:
<http://www.hometheaterhifi.com/cgi-bin/shootout.cgi?function=search&articles=all&type=&manufacturer=0&maxprice=0&deInt=0&mpeg=0>

En fin artikel der forklarer det hele er her:
<http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_3/dvd-benchmark-introduction-9-2000.html>

Vh,
Claus

--
DVD'er til salg: <http://kobsalg.sports-mc.dk/>

Fra : Johan Andersen

Dato : 14-08-05 00:44

Beeblebrox wrote:

<Svup>

Hej Claus,

Tak for dine utrættelige svar!

Jeg tager dine input med i mine overvejelser, når jeg skal have skruet
min nye PC sammen!

Mvh
Johan

Fra : Beeblebrox

Dato : 14-08-05 10:21

Johan Andersen wrote:
> Jeg tager dine input med i mine overvejelser, når jeg skal have skruet
> min nye PC sammen!

God fornøjelse

Vh,
Claus

--
DVD'er til salg: <http://kobsalg.sports-mc.dk/>

Fra : Johan Andersen

Dato : 12-08-05 17:58

LC wrote:

> MSI 420 TDH det er 64mb DDR ram og lowprofile

Hej Lars,

hvad mener du helt præcist?
At video og HDTV kører fint med det kort, eller at det er det absolut
mindste kort man kan bruge?
Hvilken GPU er det liige der sidder på det kort?

Mvh
Johan

Fra : Johan Andersen

Dato : 14-08-05 00:50

Johan Andersen wrote:

> [...]
> mest krævende grafikopgaver. (At jeg så måske vil bruge kortet til at
> lave andre beregninger, er en anden sag)

Som opsummering på mit oprindelige indlæg, tror jeg, man kort kan sige
at ingen GPU er for kraftfuld til at vise DVD... Mere præcist, så kan de
fleste nye grafikkort vise DVD, men de nyeste/bedste grafikkort viser
DVD i en bedre kvalitet pga. en bedre signalbehandling og bedre
skalering af billed-opløsning til den aktuelle skærmstørrelse.

Mvh
Johan