Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Hvor slutter jeg TV'et til?
Fra : malling@iname.com

Dato : 07-08-05 11:46

På min gamle computer var der TV-out, også med lyd, således at jeg
bare kunne stikke de tre (gul, hvid og rød) stik direkte i computeren.

Men på den nye computer, jeg har fået, er der kun plads til det gule
(video) stikket. Der er også et scart stik, og et af disse super-video
stik, de runde med en masse pins). Skal jeg mon anskaffe mig en
scart-omformer, som jeg så kan sætte mine lydstik ind i? Eller hvad
gør man? Der er naturligvis også 5 mini-jack stik til surround lyd,
men det er jo til at koble direkte til computeren. Det er jo nogle
andre stik, end de AV-stik, jeg har på ledningen til fjernsynet.

Faktisk er det sådan et trådløst sæt, som sender signalerne over
til fjernsynet. Men princippet er jo det samme, som hvis jeg skulle
slutte fjernsynet direkte til computeren, og kun havde alm. AV ind stik
i TV - og hvis jeg skulle slutte computeren til mit stereoanlæg, i
øvrigt, også.

Mvh Peter.

Fra : claus b. p.

Dato : 07-08-05 22:48

<malling@iname.com> wrote in message
[...]

Du rører ved et ømt punkt; computerproducenterne og tv/audio-producenterne
har glemt at aftale hvordan man "stikker" lortet sammen. Har du checket den
medfølgende brugsanvisning? På mit videokort (ATI All in Wonder) kobler man
videosignalet på stikkenene til grafikkortet, og lyden skal igennem stikkene
(line in) på lydkortet. Det er noget makværk med de 3,5mm stereojack stik,
som man skal konvertere til, men ellers virker det meget godt. I software
vælger man så om man ønsker videosignal fra phono stikket, (composite video)
eller fra S-video stikket (det runde med mange ben), men det er samme
lydindgang fordi det går gennem lydkortet. Har du scart stik på
computeren??? Det har jeg aldrig set før....

Mvh. Claus

Fra : malling@iname.com

Dato : 08-08-05 03:39

Ja, der er faktisk et Scart-stik i min nye computer. Det er en Medion,
og de finder jo på lidt af hver.

Det glæder mig at høre, at det ikke bare er mig, der er tosset. Så
er der altså noget om snakken. Den kan da være, at de også har
sluttet lyd til scartstikket. Det må jeg lige checke - selvom det ikke
umiddelbart ser sådan ud, da det sidder sammen med composite og
S-video stikket.

Instruktionen, der følger med, er meget minimalistisk, der står
altså ikke rigtig noget om det.

Mvh Peter.

Fra : Sune Salminen

Dato : 08-08-05 19:12

malling@iname.com wrote:
> [...]
> S-video stikket.
>
> Instruktionen, der følger med, er meget minimalistisk, der står

Har du ikke et SCART kabel du lige kan prøve med, så er det jo hurtigt
klaret.
Placeringen ved Composite og S-Video stikket virker på mig meget
naturlig. Hvor skulle det ellers sidde.

Jeg kan ikke se nogen umiddelbar grund til at placere et SCART stik på
en computer der i forvejen har både Composite og S-Video, med mindre
SCART stikket har RGB video og/eller lyd-udgange, så mon ikke den er
der.

Det kan godt være at du skal skifte en indstilling i computerens
lydindstillinger for at få lyd ud på SCART stikket. Ellers skal du
tilslutte PC'ens line-out til dit TV på en eller anden måde.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk