Andet multimedie
bentjuul 3670
Begynderspg i InDesign
Fra : Marianne

Dato : 07-09-05 21:09

Hej

Jeg har netop lykkedes med at sætte et word-dokument fint op i Indesign.
Næsten lykkedes, altså. Jeg stødte nemlig også på et problem, jeg ikke kunne
tackle:

I Word importerer jeg ca. 50 tabeller lavet i et 3. program - importen sker
som 50 objekter. Når disse objekter fra en word-fil kommer over i Indesign,
så lægger de sig ikke efter hinanden med oveni hinanden. Kan man på nogen
måde forhindre det?

mvh
marianne

Fra : N. Lindhard

Dato : 08-09-05 04:09

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sker som 50 objekter. Når disse objekter fra en word-fil kommer over i
> Indesign, så lægger de sig ikke efter hinanden med oveni hinanden. Kan man

Kan det tænkes at du har haft den samme ramme markeret, hver gang du hentede
en ny tabel ind?

Eller hænger tabellerne sammen som en samlet fil? I så fald må du adskille
dem i de enkelte tabeller, som du ønsker at placere hver for sig.

Nic

Fra : Marianne

Dato : 11-09-05 15:02

> Kan det tænkes at du har haft den samme ramme markeret, hver gang du
> hentede en ny tabel ind?

Tabellen er et billede - men ja, jeg sætter ind som 'flydende tekst'

> Eller hænger tabellerne sammen som en samlet fil?

De er i samme fil, ja.

>I så fald må du adskille dem i de enkelte tabeller, som du ønsker at
>placere hver for sig.

Mener du, at jeg skal lave en ramme til eet objekt ad gangen?

mvh
marianne

Fra : N. Lindhard

Dato : 11-09-05 21:21

> [...]
>
> De er i samme fil, ja.

> Mener du, at jeg skal lave en ramme til eet objekt ad gangen?

Jeg tror ikke, grafik kan behandles (importeres) som tekst. I stedet må du
lave en ramme til hvert objekt (eller bryge CTRL+D uden at have nogen ramme
eller noget obejkt markeret i InDesign.

Nic

Fra : Marianne

Dato : 11-09-05 21:34

> [...]
> lave en ramme til hvert objekt (eller bryge CTRL+D uden at have nogen
> ramme eller noget obejkt markeret i InDesign.

Jeg prøver - tak for hjælpen.

mvh
marianne

Fra : Studio Smalbro

Dato : 08-09-05 01:08

> I Word importerer jeg ca. 50 tabeller lavet i et 3. program - importen
> sker
> som 50 objekter.

objekter er nok et lidt vidt begreb. Kommer de ind som tegninger eller...?
Optræder de i lænkelisten (Windows/Links).

Du kan muligvis lave noget præformmattering i Word der forhindrer dem i at
lægge sig i en bunke - men det lyder snarere som om du har behov for enten
at konvertere dem til noget brugbart i Word eller fjerne dem fra Word før
import i InDesign. Tanken er jo nok at du vil have rigtige InDesigntabeller
for at kunne styre formatteringen, eller.. ?

Kh
Bjørn

Fra : Marianne

Dato : 11-09-05 15:00

> [...]

> import i InDesign. Tanken er jo nok at du vil have rigtige
> InDesigntabeller for at kunne styre formatteringen, eller.. ?

Jo - jeg skal forsøge med en forklaring. Mit oprindelige dokument har jeg
lavet i Word. Ud over teksten har jeg forskellige filer indsat som billeder.
Oftest er det jpg-filer. I Word forekommer disse billedobjekter ens, dvs de
kan formateres med words billedformaterigsværktøj.

Når jeg henter Word-teksten ind i Indesign går det nogenlunde uproblematisk
med alle billederne. Men ikke med de mange tabeller (som teknisk set er
billeder). De bunker sig over på hinanden.

Jeg kan ikke rigtig styre det Faktisk skal de bare ligge under hinanden,
side efter side efter side. Med de øvrige billeder, formaterer jeg i
Indesign teksten sådan at den placerer sig over og under billedet - men det
er jo tekst, ikke andre billeder.

Jeg vil ikke have Indesign-tabeller (de kan i øvrigt da heller ikke
formateres særlig godt, synes jeg - kun i kolonner og rækker).

mvh
marianne