Andet multimedie
bentjuul 3670
Word og CMYK
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-09-05 11:19

Hej,

Findes der i det hele taget en Word-version, som understøtter CMYK-
farver og hvis nej, er der så nogen herinde der ved, hvordan man får
lavet en CMYK-PDF fra Word, hvor sort tekst kun befinder sig på den
sorte plade?

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-09-05 11:30

> [...]
> farver og hvis nej, er der så nogen herinde der ved, hvordan man får
> lavet en CMYK-PDF fra Word, hvor sort tekst kun befinder sig på den

Du kan ikke få CMYK ud af Word på nogen måde. Du bliver nødt til at
købe et 3. parts værktøj til f.eks. Acrobat, såsom Quite a Box of
Tricks.

Du kan dog placere CMYK-logoer, hvis du gemmer dem som EPS og placerer
dem i Word. Såvidt jeg husker, ihvertfald.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-09-05 12:16

René Frej Nielsen skrev:

> Du kan ikke få CMYK ud af Word på nogen måde. Du bliver nødt til at
> købe et 3. parts værktøj til f.eks. Acrobat, såsom Quite a Box of
> Tricks.

Er du sikker på, at man i den kan bestemme, at sort tekst kun skal
ligge på den sorte plade f.eks.?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-09-05 12:20

Thomas G. Madsen skrev:

> Er du sikker på, at man i den kan bestemme, at sort tekst kun skal
> ligge på den sorte plade f.eks.?

Jeg opdager lige, at man kan hente en fuldt fungerende demo på
producentens hjemmeside, så det skal da lige prøves. Har godt nok
hørt om programmet mange gange før, men har aldrig fået det prøvet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-09-05 12:43

René Frej Nielsen skrev:

> Du bliver nødt til at købe et 3. parts værktøj til f.eks.
> Acrobat, såsom Quite a Box of Tricks.

Genialt lille plugin. Det konverterede fluks en RGB-PDF fra Word til
CMYK og den sorte tekst er nu kun på den sorte plade. Lige hvad jeg
sad og manglede. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-09-05 00:24

> Genialt lille plugin. Det konverterede fluks en RGB-PDF fra Word til
> CMYK og den sorte tekst er nu kun på den sorte plade. Lige hvad jeg
> sad og manglede. :)

Ja, den er smart. Husk at vælge en god CMYK-profil som f.eks.
Eurostandard Coated inden du konverterer til CMYK. Ellers bliver
billederne meget triste, da den åbenbart kører med en stor UCR.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-09-05 10:21

René Frej Nielsen skrev:

> Husk at vælge en god CMYK-profil som f.eks. Eurostandard Coated
> inden du konverterer til CMYK. Ellers bliver billederne meget
> triste, da den åbenbart kører med en stor UCR.

Jeg har valgt den CMYK-profil, vi normalt konverterer til, men i
dette tilfælde er der heldigivis sjældent indsatte billeder.
Det drejer sig for det meste om skemaer og lignende med ren tekst,
som er sat op på en bestemt måde i Word og derefter lavet til PDF.

Frem for at bygge det hele op forfra i InDesign ville det være
nemmere blot at kunne reparere PDF-filen, så teksten ikke længere
ligger på alle fire plader.

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-09-05 00:49

> [...]
> Det drejer sig for det meste om skemaer og lignende med ren tekst,
> som er sat op på en bestemt måde i Word og derefter lavet til PDF.

Fint nok, bare der er valgt en fornuftig profil.

> Frem for at bygge det hele op forfra i InDesign ville det være
> nemmere blot at kunne reparere PDF-filen, så teksten ikke længere
> ligger på alle fire plader.

Klart. Den kan desværre ikke altid genkende grå farver, så de havner
næsten altid som 4-farve-grå. Den slags kan klare med Pitstop.

--
Mvh.
René Frej Nielsen