Andet multimedie
Adobe Elements 3.0
Fra : WhiteD

Dato : 02-09-05 22:08

Hej alle.

Håber i kan hjælpe mig med at vinde en bakke negerkys til klassen

Vi har pt. undervisning i Adobe Elements 2.0 / 3.0 og har i denne uge
arbejdet med layers og der dukkede dettte spørgsmål op -->

Når man har valgt et baggrundsbilled og lavet feks. 10 layers og endnu ikke
har brugt funktionen "flatten image",
findes der en smart funktion så man kan skifte baggrundsbilledet ud med et
andet uden at skulle starte forfra??

( vores lærer siger nej og jeg siger selvfølgelig er det )

Mvh WhiteD

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-09-05 23:48

WhiteD skrev:

> [...]
> endnu ikke har brugt funktionen "flatten image", findes der en
> smart funktion så man kan skifte baggrundsbilledet ud med et

Hmm, ikke forstået.
Vil du udskifte det nederste lag, som hedder Background/Baggrund i
lagpaletten, eller?

PS. Jeg kender intet til Elements, men går da ud fra, at det minder
om Photoshop hvad angår lagfunktionen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : WhiteD

Dato : 03-09-05 05:46

> Hmm, ikke forstået.
> Vil du udskifte det nederste lag, som hedder Background/Baggrund i
> lagpaletten, eller?

Hej Madsen.

Yep, det er lige præsis det jeg gerne vil.

Mvh WhiteD

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-09-05 09:54

WhiteD skrev:

> Yep, det er lige præsis det jeg gerne vil.

Ok. Hvis Elements opfører sig på samme måde som Photoshop på det
punkt, så kan du blot enten højreklikke i det blå område til højre
for baggrundslaget i lagpaletten og vælge 'Slet lag', eller gøre
baggrundslaget aktivt (ved blot at klikke på det i lagpaletten),
gå op i sidemenuen til lagpaletten og vælge 'Slet lag' dér.

Når det er gjort, forsvinder dig baggrundslag og du kan nu enten
oprette et nyt eller trække et lag fra et andet billede over med
flytteværktøjet, som så placeres nederst i lagpaletten.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Nyhedskigger

Dato : 03-09-05 06:32

"WhiteD" <WhiteD@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle.
> ( vores lærer siger nej og jeg siger selvfølgelig er det )
>
> Mvh WhiteD

Naturligvis, selvfølgelig er der det - og det er pære let.

Du åbner bare et nyt billede. Nu er begge billeder i Photo Bin nederst på
skærmen, med det nye billede som aktiv. Sørg for at stå i Move (pilen) og så
træk det nye billede ned i Photo Bin på det billede det skal lægges ind i.
(Det nye billede bliver automatisk indsat i et nyt lag så du kan gøre alt
muligt ved det.)

Så fjerner du baggrundsbilledet og trækker det nye billede nedad i lagene så
det kommer til at ligge nederst.

Det er jo netop det Photoshop er født til, at arbejde med mange billeder og
at kunne manipulerer i dem som fx at bruge en flottere himmel fra et andet
billede. Din lære har et problem - det er grundlærdom vi snakker om nu

Mvh/Kjeld

PS: Jeg kan bedst lide dem med kokos på...

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 03-09-05 07:40

Nyhedskigger skrev:

> [...]
> grundlærdom vi snakker om nu
>
> Mvh/Kjeld
>
> PS: Jeg kan bedst lide dem med kokos på...

I photoshop er baggrundslaget som regel låst! dette kan afhjælpes med
dobbeltklik på laget, så får laget nemlig status som lag 0 og ikke som
baggrundslaget, som altid er låst! (husk derfor altid at konvertere til
normalt lag, hvis der skal laves gennemsigtighedi billedet!) Det er
sandsynligvis derfor læreren har ment at man ikke kan fjerne det, for
det er nemlig ikke muligt at rette i baggrundslaget før det er
konverteret over til et rigtigt lag!

Claus

PS: Hader dem med kokos! :)

Fra : Nyhedskigger

Dato : 03-09-05 08:03

"Claus Jacobsen" <Claus@spammigikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sandsynligvis derfor læreren har ment at man ikke kan fjerne det, for
> det er nemlig ikke muligt at rette i baggrundslaget før det er

Delvis rigtigt. Man kan mange ting med billedet selv om det er et låst
baggrundslag. Får at rette i egenskaberne for laget skal det rigtig nok
ændres først.

Slette et låst baggrundslag: Højreklik på laget og delete layer > ok

Mvh/Kjeld

> Claus
>
> PS: Hader dem med kokos! :)

PS: Jeg tror godt jeg kunne klare to med kokos

Fra : WhiteD

Dato : 05-09-05 06:43

Tusind tak for hjælpen alle sammen

"Jeg tager også en af de hvidhårede negerboller"