Andet multimedie
bentjuul 3670
Photoshop gemmer ikke fuldstændigt rigtige~
Fra : anskjaer@gmail.com

Dato : 28-08-05 10:32

Hej Ng
Jeg er kommet ud for et problem som jeg ikke tidligere har kendt til.
Jeg har to stykker grafik der støder op til hinanden på en
hjemmeside, det ene er en stor flade der er i farven #00b0f0, den anden
er et billede som fader fra #00b0f0 og over i billedet. Problemet er
så nu at når jeg laver billedet med den glidende overgang og bruger
"gem til web" bliver farven ændret fra #00b0f0 til #00b1f1. Det er
ikke noget jeg kan se med det blotte øje, men flere jeg kender har
fladskærme der kun kan vise 16 bit, for dem er det meget tydeligt da
disse to farver interpoleres forskelligt. Kigger jeg i psd-filen kan
jeg se at farven inden gemning er korrekt.

En mulig løsning vil jo være at lave den store flade om til #00b1f1,
men det er jeg ikke voldsomt interesseret i. Er der andre mulige
løsninger.

Og hvad skyldes problemet, jeg troede at en jpg-fil sagtens kan
indeholde samtlige farver så længe den gemmes i god nok kvalitet, det
hjælper ikke at sætte kvalitet helt op til 100.

Mvh
Peter

Fra : anskjaer@gmail.com

Dato : 28-08-05 10:36

Hej igen
Jeg fik lige læst 5 indlæg tilbage, så jeg tror jeg har fundet
svar...

....sorry

Mvh
Peter

Fra : Peter Anskjær

Dato : 28-08-05 15:11

Hej igen
Da det oprindelige indlæg er skrevet via google er det noget snask at
kommentere, så i får altså lige kommentaren heroppe.
Jeg har nu forsøgt at følge de mulige løsninger beskrevet i indlægget
omkring Photoshop 7, men intet har hjulpet. Så lige nu står jeg samme sted
som da jeg skrev indlægget, håber nogle kan hjælpe.

Mvh
Peter

Fra : per christoffersen

Dato : 28-08-05 16:09

"Peter Anskjær" <peter@fjern_nskjaer_mig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> omkring Photoshop 7, men intet har hjulpet. Så lige nu står jeg samme sted
> som da jeg skrev indlægget, håber nogle kan hjælpe.

JPEG komprimere farver ved at sammenlægge næsten ens pixler til fuldstændig
ens pixler.
Derfor er formatet ikke særlig godt til grafik der skal passe fuldstændig
sammen i farveværdier. de kan forsøge dig frem med forskellige andre
metoder.
Det enkleste er måske at ændre den ensfarvede grafik til en GIF, og her
bruge den kmap så rigtige farve fra JPEG-en istedet for den helt rigtige.
Ellers kan du prøve med PNG-formatet (24-bit) istedet. Det skulle kunne
læses korrekt af alle nyere browsere, så længe man holder sig fra avanceret
transparens.

/Per

Fra : Peter Anskjær

Dato : 29-08-05 16:23

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ellers kan du prøve med PNG-formatet (24-bit) istedet. Det skulle kunne
> læses korrekt af alle nyere browsere, så længe man holder sig fra

Tak for input, jeg forsøgte at lege lidt med det, png fylder alt for meget
hvis overgangen fra farven til gennemsigtig skal være flydende, desværre.
Jeg forsøgte mig lidt med at ændre farven på det ensfarvede stykke som
faktisk ikke er en grafik men en farvet kasse lavet med html og css som så
indeholder et logo. Af en eller anden grund kunne jeg ikke få fjernet
overgangen når siden blev vist i 16 bit på trods af at jeg valgte
baggrundsfarven til at være præcist den farve Photoshop angav jpg-filen til
at have i overgangen.
Nu har jeg så valgt at lave hele stykket som et stort stykke grafik, det er
trods alt kun 750x120px og fylder ikke så meget mere end hvis det havde
været i to stykker som hidtil (23kB i alt, det indeholder noget tekst, så
jeg blev nødt til at gå rimeligt højt op i kvalitet for at teksten ikke
skulle blive grumset).

Mvh
Peter